Myhran
7 oktober 2019
· 452 Inlägg
torsen skrev:
MammDiin skrev:
torsen skrev:
För övrigt så visar inte bilden huvuden på TORXSKRUVAR utan på den typ av skruvhuvuden som bl a OPEL hade på sina motorskruvar, varav jag har en sats kvar, men har glömt namnet på.
Orkar inte slå upp namnet i Bultens handbok.
Men de på bilden är inte XZN heller utan ser ut att vara något mittemellan...?
Tack, det var XZN jag var ute efter.
B t w - förekommer dessa skruvskallar på moderna bilar numera?
Tycker det är länge sedan XZN-bitsen kom till användning.
Minns att jag köpte dom (dyyyyrt) till en Kadett -63.(Biltema hade inte börjat med verktyg på den tiden - endast extraljus och fästen för dito samt tejp för exteriörtrimning).
Kadetten köptes för övrigt av en kvinnlig arbetskamrat under en julfest med för mycket glögg i arbetsgivarens regi.
Minns även att motorn var ofantligt lättmekad(när man köpt XZN-bitsen).
Xzn/inbus används rätt frekvent hos VAG koncernen, sitter blandannat till stolsunderredet men även på många fler ställen,
På bilden är det bara en fejk kåpa som ingen hylsa passar i, man använder den medföljande kroken och drar dem rätt ut, är nog mer design än funktion att den ser ut så i mitten,
Med vänlig hälsning,