Volvo 244 -75 M51D25

Ihoprostad B20 med M40-låda ska ersättas av M51D25 och Opel-låda. Planen är ett enkelt projekt som förhoppningsvis är reggat och körklart lagom till semestern 2020.
  • 72 Följare
  • 65 514 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 juni 2022
simlar
7 oktober 2019 · 5 524 Inlägg

Detta projekt kommer handla om min 75as Volvo 244 där den ihoprostade B20in ska ersättas med en BMW M51D25 (2,5L turbodiesel).

Köpte bilen för 2000kr då jag såg en annons på facebook.
På annonsens så stod bilen utan grill och motorhuv så var till en början inte intresserad att köpa då den ej verkade komplett, efter bilen varit på annons i 2månader så tänkte jag "vafan får slänga iväg ett meddelande och be om mer info på bilen".
Visade sig då att bilen var helt komplett bara att motorhuv och grill stod vid sidan av och topplocket varit bortplockat sedan 2013.

Åkte iväg och kikade på den Lördag den 31/8-19 och köpte den direkt utan prut.
Bogserade den 3mil till garaget, fastän bilen stått i 6år så fungerade bromsarna fint.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-faed63add09b70eb72abb6d5ed01fb90.jpgBilen efter jag skruvat på grill och motorhuv. Slängde även på 4st fräscha sommarhjul innan bogseringen började.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6d3c1f88f7f6994d263c817e106f6469.jpgSå här fin var då B20in. Stått utan huv och topplock utomhus i 6år hade resulterat i totalt ihoprostad motor.
Tömde motorn på ca 5L vatten och 0,5L olja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ede96a901485ceed63f08d3a8c4a8dd6.jpgHällde sen i ATF-olja och aceton i cylindrarna och skruvade sen på topplocket jag fick med bilen.


Sen fick bilen stå fram tills helgen den 28-29/9-19, då tog jag ut 360in ur garaget och puttade in 244an.
Tog även in min 245a och började flytta delar mellan dom.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-72d955f06b3ca1111e48e33babd0068a.jpgBörjade med att montera servostyrning, fick borra 2st hål i framvagnsbalken för styrstiften på servostyrväxeln men annars bolt-on.
I samband med detta monterade jag även en 20mm krängningshämmare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3de2504c1d3e1a7f9cc33fc2ba9abb0f.jpgSmackade sen på ventilerade skivor med tillhörande ok.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f36aed8da05be18137ada979eb0d33b4.jpgMonterade även innerskärmar och nya modellen av stänkskydd fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e227f94dd60c20414d23c74b4ef30b92.jpgSen stod den så här tills helgen därpå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-bcf0c5403891f4f643b38cc638427aeb.jpgHar även en bild på inredningen, riktigt fräsch röd inredning i denna.



Helgen den 5-6/10-19 så fortsattes meckandet.

Började med att packa upp paket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8de2ff28aa14c292dcf5ef29012e74eb.jpgHar under veckan köpt en kopplingspedal för hydraulisk koppling från MKM samt en ny huvudcylinder från tradera.

Blev direkt att montera kopplingspedalen och en Volvo 740-huvudkopplingscylinder som jag hade liggandes.
Eftersom 244ans bromsvätskebehållare inte har anslutning för kopplingscylindern blir det antingen att hitta en 740-behållare eller köpa en liten behållare enbart för kopplingen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a0609dfc9869244d9468e31669d147ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-015c10ac7d50d621dab3d084e95a357f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5c677fb47f2113de05e4ce03c9f82c5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-be9b62a75d05d7388d55783838d8aa29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-baba5849ef63bcde71c68d013ebdb8b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-57a81a2e75413542074c1846881baac8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5bf909bd628033f05007a82599bbd491.jpgMKM-kopplingspedalen passade riktigt bra.
Fick dock kapa bort ca 5mm på höjden på själva pedalen så att 75ans kopplingspedalgummi skulle passa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7d2e765514549cbcdfb9201ff6792891.jpgTog sen ut M40-växellådan och efter det B20in. Kort på längden i garaget så var enklast att ta ut motor och låda separat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-67468a027316281b0b661fc5cd8cd860.jpgSen var motorrummet rymligt, bara tvätta rent så gott det går innan M51an ska byggas på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7cdc3293afa4cbc1d4994b7aab3e5f19.jpgSen hämtade jag in nya drivlinan som ska in.
En M51D25 från en BMW E39 med automatlåda.
Motorn kommer manuellkonverteras med en Opel Omega 2,5TD växellåda, denna växellådan är lämpligast för M51 i Volvo då dom ska ha 0,76:1 på 5an om jag inte minns fel.


Här är då så långt jag kommit med projektet än så länge, planen är att ha bilen reggad och körklar till sommaren 2020.
Provade även vrida runt B20in innan demontering, fortfarande helt stum så den motorn får bli att ta isär och sälja i delar.
M40-lådan med långlock kommer även den säljas.

Senast redigerat av simlar (7 oktober 2019)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
21 oktober 2019 · 5 524 Inlägg

Update!

Nu i helgen så har det fortsatts med projektet.
Har endast fokuserat på motorn denna helg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-33d0314ec203ff3dffae978e68829177.jpgBörjade med att fixa 3st avbrutna pinnbultar, 2st kom ut genom att svetsa på muttrar på dom men den sista blev jag till sist tvungen att borra ut och sätta insatsgänga i hålet.
Men nu har jag 12st nya pinnbultar till grenröret på plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7e8d97dc1197c0f9d2219d701172fd63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0709054eebbc33c45d1ef6eef5259039.jpgSen tog jag och brorsan och klippte bort lite onödiga kontakter, kommer inte köra med original motorstyrning då jag inte hittat någon som ger rakt svar på om det går att chippa bort startspärren ur E39-ECUn och hittar ej heller om elsystemet är samma som en E34.
Brorsan håller på att knåpar ihop en hemmabyggd ECU med ett arduino som hjärna men jag har en M21D24 mekanisk turbodieselpump liggandes ifall det skiter sig med ECUn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e8bcc31855f0f630f6ef046dfaa0e903.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f061d323e91d1a19c1648dea3c86092b.jpgEfter det tvättade jag av motorn då jag märkte hur extremt skitig den var då vi fixade med elsystemet.
Under tiden jag tvättade motorn tog brorsan bort den rosa färgen på insugets kåpa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-505c5d823cc8284b8b704a7b1732d930.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-429352834b16399ff3b607832788e7ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-84812eed8596c5d4b94fb9aa1462bd9b.jpgNär motorn då var så ren jag orkade få den så tog jag loss motorfästena och tillverkade grunden av nya motorfästen av 6mm tjockt stål, bör ju hålla tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a183e5aebf55976d938ed58383a728d5.jpgOch till sist så smackade vi på växellådan och startmotorn och provstartade motorn med en skvätt startgas bara för att testa så den faktiskt fungerar.
Motorn hostade till direkt och hörde ej några missljud på dom få sekunderna motorn var igång.

Det var allt för denna uppdatering.
Nästa helg är planen att få motorn startad på diesel.

Senast redigerat av simlar (21 oktober 2019)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
21 oktober 2019 · 5 524 Inlägg

Lill-pumba skrev:
Coolt projekt!
M57 swap är ju ganska vanligt (finns en riktigt bra grupp på Facebook om detta) och något jag skulle vilja göra min 740 GLE, men detta kommer följas med spänning smile

Tackar!

M57 börjar bli relativt vanligt då det finns standalone chip för ecun, tyvärr för mycket vrid för att regga i en 240.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
22 oktober 2019 · 5 524 Inlägg

Berglund_89 skrev:

simlar skrev:

Lill-pumba skrev:
Coolt projekt!
M57 swap är ju ganska vanligt (finns en riktigt bra grupp på Facebook om detta) och något jag skulle vilja göra min 740 GLE, men detta kommer följas med spänning smile

Tackar!

M57 börjar bli relativt vanligt då det finns standalone chip för ecun, tyvärr för mycket vrid för att regga i en 240.

även om den "kommer från en Omega"? roll

Japp M57D25 som heter Y25DT i Omega B 01-03 har 300Nm en 240 med 1031-axel är endast godkänd för 275Nm hmm

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
24 oktober 2019 · 5 524 Inlägg

Berglund_89 skrev:

simlar skrev:

Berglund_89 skrev:

även om den "kommer från en Omega"? roll

Japp M57D25 som heter Y25DT i Omega B 01-03 har 300Nm en 240 med 1031-axel är endast godkänd för 275Nm hmm

Borde väl finnas något kryphål kan tyckas..

Ja det kan eventuellt gå att ta bort intercoolern och bänka den för att få effektintyg som bevisar att den klarar vridmomentgränsen smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
27 oktober 2019 · 5 524 Inlägg

Rovers skrev:
Har en M21 kabelhärva till övers, kanon om du ska köra mekpump på m51. mkt mindre kablar och gojs, med glödning

Tack för erbjudandet, får ha det i minnet om det skiter sig med styrningen sv elpumpen smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
28 oktober 2019 · 5 524 Inlägg

Update!

Blev inte jättemycket gjort i helgen, väntar på delar så tog det väldigt lugnt denna helg.

Däremot så lyckades vi få igång motorn med brorsans hemmabyggda ECU.
Endast vevaxelgivaren och styrning av pumpen inkopplad samt en liten potentiometer som gaspedal.
Motorn verkar låta helt OK så förhoppningsvis är den felfri, bytte till mig motorn av en polare som köpte motorn oprövad och sen har motorn bara legat och mognat till sig i snart 2år roll



Bjuder även på två bilder som visar den oerhört vackra ecun tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-165e82a469712e4348dcd483928f53fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-03f943c3be73cb6f5cbd91c0a7ba7884.jpg


Det var allt för denna uppdateringen.
Nästa helg är förhoppningen att hinna få monterat motor och låda i bilen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
4 november 2019 · 5 524 Inlägg

Update!

I helgen så fortsatte byggandet.
Som jag skrev förra veckan så var målet att få i motor och låda i bilen, och det lyckades smile

Men började helgen med att packa upp lite paket som kommit i veckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-17995903ad0289333591fa2dfe459590.jpg6x bromsslangar
Hjullager båda sidor fram
Yttre styrleder
240-servo spindelleder
Stötdämpardamasker fram
Fjäderbenslagring båda sidor fram
Torkarblad fram
Bränslefilter (VW 1,9TDI med slanganslutningar och inbyggd vattenavskiljare)
Oljefilter M51D25
Grenrörspackningar
Inusgstätningar
Kopplingssats Omega 2,5TD
Luftburk E39 525TDS
Downpipe E39 525TDS

Jag har lite delar att montera på bilen framöver tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-17f3b45a7c0bcd69cc17264057789fcf.jpgSen togs mycket av fronten bort för att göra plats att enklare lirka in motorpaketet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b50445dae3ed134f8fca94d9baf7ac67.jpgMotorlyften drogs fram och motorn hissades upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b40fe89d8e835d862d45db55fe78a926.jpgSen var motorn på plats efter lite bökande, precis på millimetern att det gick att lirka dit bulan i tråget bakom framvagnsbalken med växellådan monterad på motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c9f171346022a51e803db3d4398caec1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b530ab05a0d592cf0db4133ca35952b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-569bed51e38efbf095a00453d3e213d5.jpgJusterade in motorn rakt och centrerad. Motorn står perfekt rakt jämfört med kylarbalken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1be259c60b5d012eab0c5b0e3665ec93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-bf3753b992fa17bea0f3852b2d3aced8.jpgE39-tråget passar perfekt i bilen, tråget har ca 1cm spel mot framvagnsbalken både på höjd och på längd.
B20-motorfästena i framvagnsbalken är däremot lite väl höga så blir att montera rödblocksfästen istället.


Ides då inte bygga färdigt motorfästena så fortsatte med att bygga växellådsfäste istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c97c6ccb37368e3778e857afd5779c58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f1709b15d3284471dfbcde251a576b79.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3056cb2aebdd60012d9ebf21661155b0.jpgMonterade original växellådsbalk i bakersta hålen i karossen och monterade en 740-motorkudde i växellådsbalken.
740-kudde enbart för att jag hade en nästintill ny sådan liggandes.
Knåpade sen ihop ett fäste mellan växellåda och kudden, enkelt men stabilt blev det.


När då växellådan satt fast så kunde jag ta bort domkraften som höll uppe den i rätt vinkel och kunde då komma åt att fixa med spakstället.
Måttade lite snabbt och kom fram till spakstället behövde kortas 5cm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8fc9b359a490474a43a334aea97809d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1fe5ac1d3288f01fd8e0e0f6d3c943ef.jpgKortade ner det så simpelt som möjligt till att börja med men upptäckte att det var dåligt med plats på bredden i tunneln så fick kapa och bygga om lite mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4169c11fe5bd84bbcea48e9240df4d34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-50ce94cfd9802928d1cc93ecdabee1c9.jpgTill slut blev spakstället så här pass fint, blir även att staga det ytterligare så det inte finns risk att fästöronen viker sig om man växlar lite väl inspirerat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-26a423bc47b151380ebaf4899667109b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6e412c920f6ae1edeca457e5ba6fdae8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9b214fb659fc0cd25603b73f01842e79.jpgPassformen i bilen blev klockren smile


Efter detta så lade jag en träskiva mellan framvagnsbalk och oljetråg så jag kunde ta bort motorlyften.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-07158561db17e5643870d67facacac56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e2ab2eef7c89d7135bf2d9cc9abde293.jpgTill min förvåning så är bilen fortfarande lika hög i fronten som med B20in, hur mycket väger en B20 egentligen? lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-49792dfa5f423fa71958a0941622ce08.jpgTill sist så provmonterade luftburk och insug, passar klockrent smile
Downpipen verkar även den gå att få dit med minimal ombyggnation.


Nästa helg får vi se vad som händer, antingen bygga motorfästen eller fixa med bromsar och hjulupphängning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
18 november 2019 · 5 524 Inlägg

Update!

Inte jättemycket har hänt, åkte på en förkylning som började Lördag den 9/11 och har ännu inte gett med sig.

Lördagen  så började jag med att packa upp ett paket med delar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6393b6f35d750752bb0e7be1e97a3767.jpgNy startmotor då den som följde med M51an racklar, luftfilter till E39-luftburken, spårkilremsats samt 10L 5W40 motorolja. M51an med E39-tråg ska rymma 6,75L yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c167e0b25253fcf3d0ebfed98e067af5.jpgFått tag i ett vänster rödblocksmotorfäste, väntar fortfarande på ett höger. Detta eftersom B20-fästena är så höga att dom bara är några millimeter från motorblocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-93a294291a8850380c4e221f712fd0fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e63cab50ddfddbe4976b89dbbcc25d8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0a638920ff999f223b566fcce1ccfe03.jpgSen fixade jag servoslangar, saknas bara att få ihop slangen mellan pump och styrväxel, sitter banjo-koppling mot styrväxeln och en specialnippel mot pumpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fff5ce7c48c56e82193831d0e0b20ad3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-098d849469d832db5dc0252cd9fff945.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-efc45a47c1bb814c3c5e3b0c18e1554d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-92e03f9d94b348b140705b57fa3e4c47.jpgEfter det knåpade jag ihop slangar mellan motor och värmepaket så det är färdigt innan insuget skruvas på plats.

Det var allt som gjordes den helgen, låg med feber hela söndagen.



Nu i helgen 16-17/11 var jag lite bättre men är ännu inte frisk så hade endast ork på Söndag att göra något.

Så igår meckade jag isär B20in för att kunna sälja den i delar.
2ans och 3ans kolv var dom som satt fast värst, var tvungen att slå dom hela vägen ut med en minislägga och ett dorn.
Oljan i B20-tråget såg mysko ut, visade sig vara fukt i oljan som frysit.
8-bultat vev satt det i iallafall så då är det förmodligen original-motorn eftersom alla sena B20 ska ha 8-bultat.
Om nån vill köpa några B20-delar kan ni skicka ett PM.
Motorn var komplett vid demontering men topplocket är från en äldre B20 förmodligen 140.
Kamaxeln är stämplad med siffran med 2.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f68761ff7f48aabf3d3c20f58a376626.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-dea5f71c4826670bcc21444336d74f9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4859676ed76c0565121ba4929b3adb9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ec4725fa43b39a91eaaef25803aaf8cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cefd02b3ac31924959d88f57c7338df2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-198906e564a9b5b25b96ca421da65715.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8d777081825d4b46c747e4a3a2e2b3b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-34e3849f0498ea31cb62676b2c2077dd.jpg


Det var allt för denna gång, nästa helg blir det förhoppningsvis att bygga motorfästen så motorn sitter på plats på riktigt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
25 november 2019 · 5 524 Inlägg

Update!

Har äntligen börjat bli fri denna utdragna förkylning så energin återkommer i takt med att förkylningen avtar smile

I helgen så blev det då att göra färdigt motorfästena.

Började med att smacka dit höger rödblocks-motorfästet som jag fått under veckan tillsammans med en ny motorkudde.
Upptäckte ganska snabbt att det ändå blir för trångt för att bygga något vettigt fäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e0f98e55bea6ba5aa6e7e2775704291b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-80e4f29492d82cf35b4b55ccb2db1d01.jpg

Drog då ut domkraften och meckade loss ett slitet övre stag från min 360 med 240-axel, staget hade jag ändå tänkt bygga motorfäste av till 360ins OM604 men får bli motorfäste till detta projekt istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-dfbad0ef5e93173cdd29dcb4e4335f7b.jpgNya bussningar hade jag också liggandes sen tidigare då bussningarna i staget är sopslut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-10950922e354aab8c6bcb7f365ef30f3.jpgGjorde en mall och kapade ut 2st plattor i 5mm stål bara för att göra det extra stadigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f6eed25e44187c2f59f03e95c35187ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b7a51f0454dd1e0731569d17770a905d.jpgBorrade hål och svetsade fast M10-skruvar i plattorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1b1536f17ce9486a7f333eda6b6d8ce9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d525c3a00e49a05dcafce22d2eaccc11.jpgSen måttade jag lite, punktade fast stagen i lämplig position, helsvetsade samt förstärkte lite lätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f3fea6f7494a722dce26cf2771a1cc9d.jpgPressade i dom nya bussningarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4e291ae4053f2b16c7eaacd00f3f641d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9b38fa227c9c831e075cc6154ae1feaf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-833b379e7a375e8142aea777fb72228a.jpgMonterade motorfästena i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-de7ef48581025661059f56820c028b44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5ee3281c3e7add08ff67177c8ac9690b.jpgKnåpade ihop fästena som skruvar på motorn, basplattorna är i 6mm tjockt stål och öronen som fäster mot bussningen är gjord i 5mm stål.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ff34cf3fdd7bf62353e81f949e243218.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cf95feefaf32318116c6bf7a11ac2bf2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ee566bcccd162c2775e2defa3a0ce4c7.jpgSkruvade fast fästena och till slut så sitter motorn på sin plats utan hjälp av träplankor och spännband smile
Hoppas bussningarna inte är för hårda, vill inte att en massa resonansljud från motorn ska fortplanta sig i karossen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-824fcf47fa5f761b53fea1c8480e1cc9.jpgLade sen på insuget och monterade 240-kylaren för att kunna kika lite smått uti kylarslangar.


Det var allt för denna helgen, nästa helg kanske det blir att riva ner växellådan för att frigöra lite utrymme runt lådan samt montera svänghjul och koppling tongue

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
2 december 2019 · 5 524 Inlägg

Update!

I helgen var jag äntligen frisk så då fann jag kraft att ta ner växellådan och montera ett till styrstift för växellådan, ett begagnat Omega-svänghjul samt ny kopplingssats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e86556068ba16a25fc15aaf06977bc70.jpgUt med lådan och mecka bort flexplattan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-98262cb5300e9549e675505b35b90b48.jpgDit med stödlager i veven, styrstift för växellåda, begagnat dubbelmassesvänghjul, nya svänghjulsskruvar, ny lamell och ny tryckplatta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d31b4631c7dc8ede95a75dd810d67377.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4796de19f89dab6f1f34ba6a5be62f99.jpgNär växellådan ändå var ute så passade jag på att flytta hydraulröret till slavcylindern.
Borrade hål i sidan av lådan, kapade av originalröret och konade om det med en nippel jag hade liggandes och bockade om röret så det passar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9ecb1089dc139cb8c29640b227fd2bac.jpgSen åkte lådan dit igen, mycket krångligare pga kopplingspaketet tar så mycket plats, fick ta loss motorfästena och sänka ner motorn samt vicka den nedåt i bakkant för att få dit växellådan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c1567b0e4b6c705e488b589217aabc9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a53d8193be99056bfcd0380e163d1beb.jpgSen knåpade jag ihop ytterligare kylarslangar, övre kylarslangen är helt klar, den nedre kräver en konad slang som är 42mm i ena änden och 32mm i andra innan den är färdig.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-dd74ce30738318cdea2729dadee0b305.jpgDrog sen in en 8mm2 kabel i motor-kabelhärvan och satte fast ena änden på startmotorn, denna kabel kommer gå till BMW-glödrelät som ska användas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5efff2f5de9fc7357c95cf3b49fef13f.jpgStällde sen ett gammalt 72Ah batteri på batterihyllan för att måtta kabel mellan motor och batteri samt mellan kaross och batteri.


Detta var allt som gjordes på bilen i helgen, får se vad som görs nästa helg smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
9 december 2019 · 5 524 Inlägg

Update!

Nå i helgen blev det lite mera meckande på bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a149968f7a63f412bb1b186024e62b2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e130dee679c86e7460f53d54dae2ab35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-bc52a34321eadaaf4d201d3fa7088dbc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-41443a9e3a80306b750f3b88eb9d7fb4.jpgBörjade med att dra lite kablar, 50mm2 till startmotor och batteri, 25mm2 mellan generator och batteri, 8mm2 mellan plusplint och batteri.
50mm2 jord  till motor och 8mm2 till karossen.
Allt detta draget av kablar från min skrotlåda tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0229057c1b60f23e7e14eb8cabe463de.jpgPutsade sen upp säkringshållaren inuti bilen och bytte ut alla säkringar till nya.
Konstaterade att reostat och kupéfläkt är kaputt. Reostaten kopplades förbi och ny kupéfläkt får bli att beställa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-af453109480ca169ed66a70c9735b35b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f7ca76e750e29e3e8aade6b98ed0c66c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cdcc0c0d467723382c399ff45b69bb95.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-715ca869c69e318d13f4c33444bad55d.jpgSen på Lördagkväll fick lillbrorsan 3d-printa en 55mm kardanförlängare så jag kunde provmontera om jag måttat rätt samt se så kardan går rakt.
Kardanen går spikrakt och 55mm förlängare positionerade stödlagret perfekt big_smile
Skulle man bara hitta nån som kan CNC-fräsa ut förlängaren i aluminium, brorsan har en färdig 3d-fil så hittar man bara nåt företag som tillverkar åt privatpersoner så borde det vara fort gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d4c06dcf4ac8cc16c2012f801a2c2d57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8d9fc31ca6f9f24d70d3725bcf3c293f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e720d0b3c8112db62d945a57204778e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5db93c28cbf2aa315b98712446f3ad0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ce5674c0dc68619cd89fcfeb5fdb551d.jpg Kapade sen av änden på E39-downpipen och monterade i bilen, passade bra men ganske lite tight med bara 2cm mellan downpipe och kaross.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-77ba235892c6d6ab098d26c8890f48ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-54a01725c2d538ee37cbd7597719b174.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d7353f1d75bd2babee113ba0c54fe13f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e4288d732a4bd242a8a3ffa996a3953c.jpgEfter detta så skruvade jag loss panhardstaget och bytte ut dom 44år gamla bussningarna till nya.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-526cd29c2061fe78cac8418f711cd989.jpgBytte till ny huvudbromscylinder och monterade en 740-bromsvätskebehållare så jag kunde koppla in kopplingshuvudcylindern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4051d508fe8f981275fa0af5f4875361.jpgDålig bild men drog ett rör och en slang till kopplingen, bara kvar att tillverka några enkla fästen för att hålla rör och slang på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8d6e60349edc2f84d7908c9766b2b6fc.jpg Till sist så bytte jag bromsslangarna bak, egentligen lite onödigt att göra redan nu då jag ändå måste byta till en 1031-axel innan reggning.


Det var allt för denna gång, bara vänta till nästa helg så man får fortsätta med projektet smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
16 december 2019 · 5 524 Inlägg

Update!

Ännu en update här i tråden smile

Blev inte jättemycket gjort på bilen i helgen, blev tvungen att pilla lite med lillbrorsans bil samt städa lite i garaget.

Däremot så hann jag få dit en katalysator från en C220d så kan det inte klagas på det vid inreggning tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fc68b3a1e4027d51011c9340a51df9de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-23da82f0fbeaf4d381b4ecc25de9eadb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5bf45c67a8bb70b69dbffee5f5b2865f.jpg


Hann även med att knåpa ihop ett fäste för E39-gaspedalsensorn, jag blev riktigt nöjd med det och hela sensorns rörelseväg används smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b8c1016dc04ce92505640f99e8998e26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d77f4d3450c3723cff7a3b38ae0860ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2274c70a297bdc132a0c274f45ae50a2.jpg



Det var allt för denna gång, väntar på lönen så man kan köpa lite delar som krävs för fortsatt byggnation.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
17 december 2019 · 5 524 Inlägg

Tackar!

Vet faktiskt inte, stoppade dit bara för säkerhetsskull.
Tanken är att få reggat in den som standard 525tds-motor och vid motorbyte ska man ta motorn som ett paket, 525tds har katalysator original så kan eventuellt bli synpunkter vid registrering om katalysator inte sitter där.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
17 december 2019 · 5 524 Inlägg

Jo man vill ju helst få reggat på första försöket tongue

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
7 januari 2020 · 5 524 Inlägg

Update!

Varit lugnt här ett tag pga jul och nyår men har pillat på bilen under helgen 4-6/1 smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-36741f972e1ac303b04268e6793199a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f967eaab3239b2930fd21de0a98fb4a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0e0729d5a69c900eb1969b31bb453374.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-89caceb778a47591819ed96399c5317b.jpgBörjade med att packa upp paket som kommit under mellandagarna, första paketet innehöll en EGT-mätare med sensor (sensorn är av tjock långsam typ så den får eventuellt bli att byta ut).
Jag blev positivt överraskad över att mätaren passar perfekt i ett av strömbrytarhålen i mittkonsolen big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1e1dac0680de8d3f770370b71feb746a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3012dc8e9f9fe9d6e791040f33614ab8.jpgAndra paketet var från BRL och innehöll 2st Rockford Fosgate Prime 6x9" och 2st Rockford Fosgate Prime 5,25" så man får lite musik i bilen också och inte bara behöver lyssna på diesel-sexans skönsång wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-550ae5e48abd2d728fe3c3ae584f5f5f.jpgSen tog jag ta i att fixa med bilen, började med att göra färdigt hydrauliken till kopplingen, köpte mig en kortare bromsslang och byggde fästen till denna.
Skruvade ihop, luftade systemet genom att trycka bromsvätska bakvägen tills det slutade komma luft i behållaren och provade funktionen, kopplingen frikopplar men känns inte riktigt som att huvudcylindern är rätt dimensionerad för Opel-slavcylindern.
Verkar ändå funka, får se sen när bilen går att provköra.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a9193ec19580e428169c1181cafa1f1d.jpg Köpte en gummigenomföring på Biltemas båtavdelning, borrade upp motorvärmarehålet till 65mm och drog in motorkablaget i kupén.
Skyddade kablaget med först tygtejp och sen värmeskyddstejp, blir även att knåpa ihop en värmeskyddsplåt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-04009f3d567fa65b8d12d5a5760817b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d3081d9eff22530c2852205b973b52b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0043120c1487e3f4c64be208e44ec5fe.jpg Monterade bränslefiltret, hittade ett lämpligt ställe på rambenet och vattenavskiljaren går att dränera rakt ner smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d732ab5ab8bf421d04c2b27633c42d26.jpg Flyttade original matningsslang till returanslutningen på tankarmaturen och drog dit en ny matningsslang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-55f7f5f55a9e36b6caf7e87add72e52e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-708e601ed6c50e637168591ef428e9e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0f2cf1e4d19594593356843f12cd165f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-23109c268fd021868e5355dc4e33af5c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-067a2c3da4378afac40e8f812eaabf64.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-01cf98680c15e33c0db830ee80b1661d.jpgDrog 8mm kopparrör som matningsledning och hittade plats för en förgasarpump under baksätet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-15584da469ba5439cd7d224c313dc5d0.jpg Drog så mycket bränsleslang jag kunde, saknas bara en stump mellan det nya matningsröret och bränslefiltret.

Provade matningsledningen och soppapumpen ändå genom att spola bränslet ner i en dunk, fyllde på 20L i den helt tomma tanken och förgasarpumpen klarade av att pumpa ut ca 19L så den klarar av att suga upp bränsle utan problem.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-765864c95471ac8eedbfb0c6d1e30530.jpg Kunde sen inte göra så mycket mer under bilen så blev att skruva till 6x9orna i dom redan färdiga hålen i hatthyllan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9275efe3588794144b58a28140ca2777.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4bcd4c2d5ea54be7b463d314d8f6b1dd.jpg Tog sen loss dörrsidorna fram, demonterade dom gamla högtalarna och måttade in och skar hål för 5,25orna.
Skar även upp dom gamla hålen för att passa 6,5" midbas men glömde bort att fota.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-68728c06cebdb7062c701207459609a1.jpg Till sist så han jag börja med att tillverka nya fuktspärrar till dörrarna, original på dessa tidiga 240 sitter det bara brunt papp som på alla dörrar blivit fuktskadat och ramlat in i dörrarna.
Nya fuktspärrar tillverkar jag av byggplast.


Det var allt som hanns med under helgen som var smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
13 januari 2020 · 5 524 Inlägg

Update!

I helgen gjordes inte jättemycket, pillade med bilen lite smått på Lördagen men Söndagen gick åt att hjälpa en polare tömma sitt förråd inför flytt.

Men detta har då hänt på bilen sen sist:

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-084f33a839e851630892a76e5fef88ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-25f07e44cfe2d47573ffe7b252370d78.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9e36bddfbc14ea563e0f9bd6fc376e51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-41bc70f8cf14835458825a53f6e4a8ad.jpgUnder veckan så hade lillbrorsan designat och 3d-printat en adapterplatta för att kunna montera en kina-hastighetsmätare i 6-cyl mätarhuset jag köpt av en polare före jul.
Tanken är att använda detta till en början och i framtiden knåpa ihop en eldrivning av original hastighetsmätaren.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fc79daf8c42a8a6eae8e600dddf6fa4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d3cd97b0ed902133b94576eb0a3d2c5b.jpgSen öppnade jag ett paket från DO88 innehållandes en 45-32mm adapterslang så nu fick jag färdigt den sista kylarslangen smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e09bff68f966d5ef768033e7a4c941ba.jpgHann även införskaffa mer bränsleslang under veckan så fick monterat sista slangstumpen också smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4ec3b3f19e004fac7d828e6f4fcce0f9.jpgKnåpade också ihop en servopumpsslang, denna lämnade jag till Hydroscand på lunchrasten idag så har jag då även alla servoslangar färdiga till helgen smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7429383e83a61f40b985404c485ab31b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5f450865bd6a8f89a9793b861994e371.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d91695f481f739a1dfd37ebf47a2d18a.jpgSkar ut fuktspärrar till resterande dörrar, kvar att montera dom och skära ut hål för högtalarna i fuktspärrarna fram.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-bafdf2dfaff8e984fd88cdde93549142.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fd0ab3c9ba056ce52d55105705a2860c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a79875e3395c1dadf05b06fff06fa414.jpgTill sist så ljuddämpade jag lite smått i bilen, dämpade bagaget lite grann, blir mer där jag målat då org ljuddämpningen hade lossnat.
Ljuddämpade även högst upp i samtliga dörrar men gjorde inte så värst stor skillnad då dörrarna är relativt dämpade original.


Det var allt som gjordes på bilen i helgen smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
20 januari 2020 · 5 524 Inlägg

Update!

Fortsatt med bilen nu i helgen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-bb664f1ab9ce5a069f728b2245de75d2.jpgServoslangen var klar till lunchrasten i Tisdags så den hämtades, 647kr blev priset för denna. Största kostnaden var arbetet att kapa loss gamla slangen och pressa på ny med nya hylsor, synd man inte har tillgång hydraulpress.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9219180e83617f81174d2ad062c3dda6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-80b6f8c539df910fa66638956958c755.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b09c7516cefb801696e5b9dede02b413.jpgPackade sen upp lite paket som kommit i veckan, bussningar till alla bärarmar, bromsljuskontakt, slutstegsmonteringskit, lågnivåkabel och 100m 2,5mm2 högtalarkabel.
Var även förbi Biltema och köpte iso-kontakter och m6-gummikuddar till bränslepumpen.
Blev även att köpa en M12x1,5 plugg på Swedol för att plugga hålet i växellådan där backljuskontakten suttit pga backljuskontakten inte får plats i tunneln.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-56ec558c1a3cb2447b86e415ce0611d6.jpgLillbrorsan hade hunnit 3d-printa hylsor så jag kan använda 740-fönstervevar fram så fönstervevarna inte tar i högtalarna.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1124d6d6a490ecf8473d2984965a5b2d.jpgLjudisolerade bagaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4e7a4a14e67959c7e76312c661f85d55.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d27533640c94b0ab952aeb4b4421a0a3.jpgMonterade fuktspärrarna i bakdörrarna med butyltätning och monterade ihop dörren igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-46c8388df38d6ceca7902291ff32aa58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a8ec7ea520d56b5330d43472e2a2f4f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6682a1e108c5050b45d263204165dc4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f79bdc6fe13bf2a551a816a70e576e41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c8862781b3bf406d5b81679f6248c10e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ed2b7ebd5a90a33094f9c5026fde6065.jpgRev ur säten och golvmattor, dammsög ordentligt, tog loss gammal ljuddämpning som lossnat, fixade lite ytrost, penslade på rostomvandlare och sen hammarlack.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2a8b519ab6dbc4b21e1c369b3dda6cbb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-bc422e95674f6a6b0c45be62d9d69867.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ffb2547441708cd6c52f356fd1162351.jpgMonterade ny ljudisolering, blir även att lägga skumgummiisolering i fotbrunnarna senare men hade inte någon isolering att sätta dit så det måste inhandlas först.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8ed433852c373450b4053aa5397b3ddd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-eb7875f9ab089dc7e8fc1ab737c36542.jpgDrog högtalarkabel från framdörrar till bagage, högtalarkabel från framdörrar till stereo, 2st lågnivåkablar från stereo till bagage och plusmatning från batteri till bagage.
Drog också om släpvagnskablaget så även det följer originalkablaget.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c3b533b337e834189508031eff22f3b9.jpg Monterade ihop inredningen provisoriskt då det tar så fruktansvärt mycket plats att ha liggandes utanför bilen.


Det var allt som hanns med på denna bil i helgen smile

Senast redigerat av simlar (20 januari 2020)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
27 januari 2020 · 5 524 Inlägg

Update!


Ännu en helg och ännu mer pillande på bilen smile
Denna helg har jag gjort färdigt ljudisoleringen och ljudsystemet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5610cfdedf213dc9a25c4721b4c8fe60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7c56c5e0923b7ceb4799ff43c4cc073a.jpgBörjade med att slutföra ljudisoleringen, köpte 2st av biltemas dyraste ark med ljudisolering och kapade dom på mitten och pillade in under golvmattorna för att ersätta originalet som ser ut att bara vara pressad halm tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9a4ca6bd495aba43dd8457db4b5daf4a.jpgMonterade stereoram och stereo.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d4774e89fc3f66a4d285028644e659a9.jpgGjorde en plåt till 6,5" högtalarna då 3 av 4st skruvhål hamnade enbart i dörrsidan, nu sitter 4 av 4 hål i dörren smile Skar även hål för högtalarna i fuktspärrarna och monterade framdörrarnas fuktspärrar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-24b9f595b26dcd8767b194fda8cfed91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1ec39b81ce9668efce3608e44b23abe5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6760f4865722c7034a9610a52d16d309.jpgMonterade ihop framdörrarna, saknas bara ett högtalargaller till 6,5" högtalarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-72667b9b843c7ff536790a42937727ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f9839b09a49423a1b47a1b5f764fe86c.jpgMonterade slutsteget med självborrande under hatthyllan och kopplade in allt.

5,25" högtalarna drivs direkt av stereon.
6,5" högtalarna drivs av slutsteget inställd på lågpassfilter.
6x9" högtalarna drivs av slutsteget inställd på att spela alla frekvenser.

Justerade in ljudet lite snabbt och provspelade, blev i mitt tycke riktigt bra smile Riktigt rent och klart ljud samt lagom med bas.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cbbf7767d29fe1d15736fe2829c01909.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-32166c79f8e199566667495ad1c1c8ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8b34396e1a40db6d3a6d10b020f16dd2.jpgTill sist monterade jag min nya servoslang och fyllde systemet med ATF-olja, höll tätt när jag snurrade pumpen för hand i alla fall så oljan rinner åtminstone inte rakt ut tongue

Monterade den elektriska bränslepumpen med gummikuddar, gummikuddarna monterades i golvet med nitmuttar. Åtgärdade även det lilla bränsleläckaget med nya slangstumpar och nya klammer och körde pumpen en stund för att se att resten var tätt, vilket det var big_smile
Tyvärr glömde jag fota detta.

Fyllde även växellådsolja och monterade M12x1,5-pluggen för att täppa igen hålet där backljuskontakten suttit.
Blev inga bilder på det heller hmm

Det var allt som gjordes denna helg smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
28 januari 2020 · 5 524 Inlägg

Berglund_89 skrev:
En dum snilleblixt men, jordar inte slutsteget i karossen nu? tongue
Ser bra ut i övrigt smile

Hehe kanske det men drog ändå en jordkabel till steget wink

Tackar!

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang