Ihoprostad B20 med M40-låda ska ersättas av M51D25 och Opel-låda. Planen är ett enkelt projekt som förhoppningsvis är reggat och körklart lagom till semestern 2020.
Ja i helgen så bytte jag till M21-pumpen. Måste dock ta loss den igen och riva isär den totalt då den inte ger tillräckligt högt systemtryck för att pumpa ut soppa till spridarna... Misstänker att det är problem med pumpen som sitter inuti dieselpumpen, denna sitter absolut längst fram på pumpaxeln. Misstanken jag har är att vingarna i den fastnat då pumpen legat okänt antal år på hyllan, hoppades på att så inte skulle vara fallet då det blir mycket mer risk att man förstör någon inställning när man tar isär pumpen totalt.
Men vad gjordes i helgen då förutom att det som vanligt blir ett steg fram och två steg bak när man meckar i denna motor
Verktyget för att hålla pumpdrevet från att ramla ner i motorn kom i veckan i alla fall. Verktyget har längst fram en invändig gänga så skruvas det sen fast på pumpdrevet. Köpte mig även en 50mm hylsa så fick loss locket från spännaren.
Kollade M51-pumpens inställning och låste motorn.
Skruvade i specialverktyget och tog loss pumpen.
Blev några jämförelsebilder på M21 vs M51 pump.
Visade sig sen när M21-pumpen skulle monteras att styrtrycksventilen tar emot motorblocket så pumpen gick ej på ordentligt, fick då slipa i blocket.
Sen visade det sig att pumpens gasarm tar emot både övre kylarslangen samt kylarslangen till värmepaketet.
Byggde om röret till värmepaketslangen, röret blev snyggare än tidigare och slangen tar inte längre i gasreglaget. Att reglaget tar emot övre kylarslangen kommer lösas genom att kapa lite i reglaget.
Sen visade det sig att plastinsuget inte passar... Plenumet hänger ner för långt så det tar i tryckklockan på turbon, slipade bort förstärkningar under insuget men räckte ändå inte till. Så beställde ett E34-aluminiuminsug, blir då tvungen att göra nya hål för pinnbultarna på cyl 1-3 då BMW av okänd anledning fick för sig att vrida flänsen på insuget på dom tre första cylindrarna. En fördel med E34-insuget däremot är att det inte har någon EGR-ventil i sig
Och där var helgen slut. Som jag redan skrivit så måste pumpen loss igen nästa helg för en noggrannare kontroll/helrenovering. I värsta fall får jag slakta M51-pumpen på delar då det mesta är samma.
Berglund_89 skrev: Verkar ju jävligt drygt men, du kämpar på bra!!
Jo man blir ju lite less, är en månad försenad i planeringen pga krånglet att få motorn att gå korrekt. Börjar bli jävligt stressad då jag vill hinna köra bilen under semestern.
Köpte mig ett jalusi till bakrutan i Fredags, brorsan ska bara 3d-printa nya fästen och en spricka i jalusiet ska lagas innan det blir att montera.
Provmonterade sen E34-insuget jag fick i veckan. Pumpen ryms men inte mycket mer än så
Tog sen loss M21-pumpen och demonterade den totalt. Felet visade sig ligga i pumphuvudet, den stora muttern med stort triangelhuvud hade en felaktigt monterad o-ring som täppte igen bränslekanalerna ut till spridarrören. Rengjorde hela pumpen invändigt, kokade dom mest skitiga delarna i diskemedelsvatten och borstade bort skiten. Blåste ur alla bränslekanaler i hela pumpen med tryckluft. Monterade sen ihop pumpen och bytte dom tätningar som jag inte redan bytt och monterade tillbaka pumpen på bilen.
I samband med ihopmontering av pumpen monterade jag även en "Dynamic timing spacer", denna tillåter att pumpen ökar förtändning med några grader extra vid högre varv.
Ställde pumpen till 0,95mm slag vid TDC enligt M51-spec.
Så här ser M51-låsverktygen ut, endast pinnen som behövs för pumpbytet då det räcker att låsa vevaxeln. Den stora plattan är till för att låsa kamaxeln, förhoppningsvis kommer jag inte behöva riva motorn så pass mycket att den plattan ska behövas
Fick till en början inte bränsle ut till spridarna ändå, var då nära på att ge upp men startade motorn med startgas för att få lite varv på pumpen och då jävlar började den pumpa bränsle
Första start med M21-pumpen.
Knåpade sen ihop ett fäste för EGT-sensorn. Kapade av ena änden av EGR-röret och svetsade på EGT-nippeln, slipade till svetsen och skruvade sen dit adaptern samt EGT-sensorn. Bra att kunna mäta avgastemp
Borrade och gängade för pinnbultar på cyl 1-3 då BMW av någon anledning vridit flänsen på dom tre första cylindrarna på dom nyare motorerna Insuget sitter nu monterat med nya packningar och ordentligt fastskruvat Lödde igen laddtrycksnippeln på insuget då den inte går att använda pga blir för tight mot pumpen.
Knåpade ihop fäste för att använda B20-gasvajern, brorsan hade 3d-printat fina plastpluttar till att hålla vajern i pumpen så dom blev att låsa fast mot gasarmen med ståltråd.
Förlängde laddtrycksröret samt lödde på en stump bromsrör för att koppla laddtryck till klockan på pumpen. Kopplade även provisoriskt dit en laddtrycksmätare.
Knåpade dit choke-vajern för att inte behöva hålla på gaspedalen på tomgång när bilen är kall. Lär även gå att använda som väldigt simpel farthållare då det går att gasa nästan fullt när man drar choke-vajern till max
Så ser motorrummet ut nu iallafall, aluinsuget är helt klart snyggare än plastinsuget
Mätarhuset, samtliga mätare fungerar och visar rätt Choke-lampan används som glödningslampa.
Så här ser mittkonsolen ut, EGT-mätaren passar klockrent och syns tydligt när man kikar ner på den.
Körklar med M21-pump
Provkörde bilen och då hade den 1,5bar laddtryck och sotade kraftigt så fick skruva ut bränslemängdskruven totalt 1varv innan den var helt sotfri så den har godkänt K-värde på besiktningen. När bilen var helt sotfri laddade den 0,9bar vilket är vad M51 ska ladda original, bevisligen flödar inte wastegaten tillräckligt så laddet skenar när man skickar på mer soppa.
Bilen känns väldigt slö däremot jämfört med senast jag provkörde bilen, känns som den har typ 100hk men inte så konstigt med tanke på att M21D24 endast har 116hk/210Nm original
Det var allt för denna gång, har ringt och försökt bokat regbes idag men finns inga tider före midsommar och längre än så kunde hon i kundtjänst inte se så hon skickade ett meddelande till stationen och dom ska då ringa upp om vilket datum och vilken tid dom kan klämma in bilen min.
I Lördags så bogserade vi polarens 75as 244 till mitt garage och sen kom en arbetskollega med sin biltransportlastbil så lastade i på båda bilarna och tog dom till jobbet.
Så till veckan ska det sista göras färdigt på bilen, dvs byta yttre styrleder pga skadade damasker och göra hjulinställning
Ringde Bilprovningen i måndags (som jag skrev om i förra updaten) men dom har ännu inte hört av sig. Kommer då ringa Opus imorgon och höra om dom har någon tid för att regbesikta bilen, men före midsommar lär det inte hinnas hursomhelst
Gjordes inget mer än så på bilen då den nu står i Luleå så spenderade resten av helgen med min Volvo 360 när den nu till slut gick att ta in i garaget igen.
Ringde Opus igår direkt kundtjänst öppnade kl8, fick till svar att det fanns en ledig tid den 16/6 och nästa efter det var 29/6. Tog då tiden den 16/6 för att göra ett försök att regga så snabbt som möjligt
Idag åkte jag då till besiktningen, lagomt nervös då jag aldrig registrerat motorbyte och extra nervös ifall dom skulle begära effektintyg pga mekpump. Men ca 1h senare var då bilen registrerad och även besiktad med blanka papper
Så bilen är nu besiktad till 2022-06-30
Skönt att äntligen få det avklarat så jag kan ställa på pumpen en aning så den kanske levererar dom 143hk som det står på pappret
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
På mekkvällen på jobbet dagen efter regbes och kontrollbes så kollade jag lite på motorn varför den verkade gå så ojämnt på tomgång. Visade sig då att den inte gick på 2ans cyl på tomgång.
Eftersom 2ans spridare är den som jag kastat i shims på chans bara för att den tidigare öppnade alldeles för tidigt så kände jag att koll av den spridaren behövdes.
Hann inte göra mer än så förrän nu på semestern, så i Tisdags spenderade jag hela dagen på jobbet med 244an. Tanken var att kolla 2ans spridare och i samma veva ta loss pumpen och trimma den med m51-kamplatta och pumphuvud.
Tog loss insug, spridarrör och pump. Kollade 2ans spridare, öppningstrycket var på hela 300bar! Öppnade upp den och kastade ut ett tunt shims, var då nere på 200bar. Öppnade spridaren igen och bytte ut det tjockare shimset till det tunnare, fick då 160bar öppningstryck. Enligt spec ska trycket vara 140-160bar och max 10bar diff mellan cylindrarna. Kände inte för att kolla alla utan kollade bara 1ans spridare, den hade 150bar öppningstryck så 2ans spridare är då OK
Meckade sen isär pumpen och slängde i kamplatta, pumphuvud och element från M51-pumpen. Monterade tillbaka pumpen men fick då inget bränsle ut till spridarna...
Tog loss pumpen igen, bytte till M21ans pumphuvud och pumpelement. Fick då soppa ut till spridarna men motorn knackade då hårt när man varvade upp motorn...
Försökte justera och grejja men gav till slut upp.
Idag så åkte jag då tillbaka till jobbet igen för att göra nytt försök. Tog isär och jämförde M51-delarna med M21-delarna. Visade sig att reglerringen på M51-pumpelementet sitter upp och ner jämfört med M21-pumpelementet. Vände reglerringen och testade M51-kamplatta, pumphuvud och element igen. Fick då soppa ut till spridarna men motorn blev svårstartad om jag ställde ner bränslemängden tillräckligt för att den inte skulle fastna på för höga varv. Provade och justera och ha mig, men gick inte att få till, dåligt gassvar oavsett hur jag justerade och ville som sagt fastna på varv om man inte ställde ner bränslemängden alldeles för lågt och blev då ingen kraft i motorn.
Den slutliga konfigurationen blev helt original M21-pump men med M51ans utloppsventiler på pumphuvudet. M51ans ventiler är 3mm kortare och då passar spridarrören klockrent, M21ans ventiler gör att några av spridarrören måste tvingas på plats.
Men nu så går bilen som den ska igen Och går på alla 6 cylindrar så den går "tyst" och mjukt och förhoppningsvis någon hästkraft till också
Däremot så gav spårkilremspännaren upp då istället, sett tidigare att dämpkolven läckt olja men idag så ramlade den isär och när jag försökte trycka ihop den så sprack aluminiumhuset på den istället. Men ny dämpkolv är beställd och borde komma nästa vecka så då ska den monteras och sen ska bilen ut och köras
Jämförelsebilder M21 vs M51 pumphuvud och kamplatta. M21 till vänster och M51 till höger.