Köpråd XC90 runt 2008

Slim
7 oktober 2019 · 340 Inlägg

Kikar fortfarande efter bil att köra den växande familjen i.

Alltid haft ett öga för XC90 och de börjar ju bli billigare nu med allt vad miljö osv heter.

D5an känns som ett relativt säkert kort(bara man håller koll på multiremmen)
V8an verkar trevlig
2,5an brukar framhållas som lite trött(tänker chip?)
T6an går bort pga sin tveksamma autlåda

Hur är de annars? Att de äter lite leder i framvagnen kan jag leva med om det övriga håller ihop?

Vill gärna hamna på -07 och nyare så man får facelift. Finns det några andra årtal att tänka på?

Slim
10 oktober 2019 · 340 Inlägg

Ingen som har nåt? Nån här inne måste ju rattat en av dessa containrar?smile

dasboot
10 oktober 2019 · 441 Inlägg

Kör du på faceliften så är det ett relativt säkert kort. Är en supertrevlig bil, är dock långt ifrån gratis i drift och underhåll.

Säger V8 om du kör mindre än 2000mil per år. Om du nu inte har bra rabatter på drivmedel.

Annars är det d5 med chip.

2,5T är för slö för xc90 och t6 ska man undvika p.g.a. Automatlådan

Slim
10 oktober 2019 · 340 Inlägg

dasboot skrev:
Kör du på faceliften så är det ett relativt säkert kort. Är en supertrevlig bil, är dock långt ifrån gratis i drift och underhåll.

Säger V8 om du kör mindre än 2000mil per år. Om du nu inte har bra rabatter på drivmedel.

Annars är det d5 med chip.

2,5T är för slö för xc90 och t6 ska man undvika p.g.a. Automatlådan

Tack för input!

När du skriver ”dyr i drift och underhåll”  är det nåt speciellt du tänker på?
Skatt och drivmedel är jag med på, men i övrigt är det väl mer eller mindre en förvuxen V70. Det bör ju dock innebära att stag mm går oftare...

Munkis
11 oktober 2019 · 1 635 Inlägg

Jag ägde en XC90 2,5T under ett par år och var mycket nöjd med den bortsätt från att den var undermotoriserad. Tyckte inte den var slö men däremot så fick den jobba hårt, vilket visade sig på bensinförbrukningen. Skulle nog kunna sticka ut hakan och säga att just 2,5T är den törstigaste bensinaren som gick att köpa i XC90.. smile

Enligt min erfarenhet så är V8 samt 3,2L sexan trevliga motorer som inte drar vidare värst mycket (Allt är relativt då alla XC90 gillar bränsle) D5 är givetvis också bra men skatten är boven där..

Slim
11 oktober 2019 · 340 Inlägg

Har hört rätt så olika siffror för vad de olika motorerna drar.

Klarar man sig på runt 1.3 för en 2.5t eller V8 om man kör vettigt? Tänker 0.9 för dieseln?

2.5an borde bli bättre med chip och dp tänker jag. Brukar göra underverk för de andra turbomotorer jag haft i alla fall.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 oktober 2019 · 17 380 Inlägg

Slim skrev:
Har hört rätt så olika siffror för vad de olika motorerna drar.

Klarar man sig på runt 1.3 för en 2.5t eller V8 om man kör vettigt? Tänker 0.9 för dieseln?

2.5an borde bli bättre med chip och dp tänker jag. Brukar göra underverk för de andra turbomotorer jag haft i alla fall.

Hade en nästan ny 2,5T en månad. Vi bor på "landet" men den drog runt 1,3-1,4 L/mil. Förvisso var detta längesen och jag kanske körde lite hårdare då. Men törsten fick mig att tröttna. Men de ser ju väldigt gamla ut nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
11 oktober 2019 · 340 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Slim skrev:
Har hört rätt så olika siffror för vad de olika motorerna drar.

Klarar man sig på runt 1.3 för en 2.5t eller V8 om man kör vettigt? Tänker 0.9 för dieseln?

2.5an borde bli bättre med chip och dp tänker jag. Brukar göra underverk för de andra turbomotorer jag haft i alla fall.

Hade en nästan ny 2,5T en månad. Vi bor på "landet" men den drog runt 1,3-1,4 L/mil. Förvisso var detta längesen och jag kanske körde lite hårdare då. Men törsten fick mig att tröttna. Men de ser ju väldigt gamla ut nu.

Det är det som verkar vara kritiken mot den motorn. Mycket bra maskin, men sitter i för tung bil och drar då lite mycket.

Att jag kikar på modellen är väl främst pga att det känns som mycket bil för pengarna. Både i kilo;) och sett till komfort, säkerhet osv... Visst ser den lite daterad ut, men det gör även Santa Fe osv från samma period. Man behöver upp några år och pengar känns det som för att få ett modernt utseende.

Senast redigerat av Slim (11 oktober 2019)

Slim
11 oktober 2019 · 340 Inlägg

Ivel skrev:
XC90 är trängre än en V70II därav är mitt tips, om det promt måste vara en Hisingstraktor, att kika på en just sådan eller om AWD även det är ett krav en V70II AWD. Skippa däremot XC70II den är överprisad och i mitt tycke löjlig med de fula tramsiga plastshoken lite här och där.

Ok, är det trängre i exvis baksäte eller var märker man skillnaden? Ska köra småbarn med barnstol, så utrymmet i baksätet är viktigt...

Jag gillar V70III efter 2014, med de nya instrumenten och 8vxl automaten. Jag jämför XC90n med motsvarande V70 prismässigt och då gillar jag inte de tidiga V70III.

Gamla V70n måste anses prisvärd, kanske får tänka om... Även om jag gillar XC90n på nåt sätt:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 oktober 2019 · 17 380 Inlägg

Slim skrev:

Hybrid_ skrev:

Slim skrev:
Har hört rätt så olika siffror för vad de olika motorerna drar.

Klarar man sig på runt 1.3 för en 2.5t eller V8 om man kör vettigt? Tänker 0.9 för dieseln?

2.5an borde bli bättre med chip och dp tänker jag. Brukar göra underverk för de andra turbomotorer jag haft i alla fall.

Hade en nästan ny 2,5T en månad. Vi bor på "landet" men den drog runt 1,3-1,4 L/mil. Förvisso var detta längesen och jag kanske körde lite hårdare då. Men törsten fick mig att tröttna. Men de ser ju väldigt gamla ut nu.

Det är det som verkar vara kritiken mot den motorn. Mycket bra maskin, men sitter i för tung bil och drar då lite mycket.

Att jag kikar på modellen är väl främst pga att det känns som mycket bil för pengarna. Både i kilo;) och sett till komfort, säkerhet osv... Visst ser den lite daterad ut, men det gör även Santa Fe osv från samma period. Man behöver upp några år och pengar känns det som för att få ett modernt utseende.

Den gamla fula Santa Fe till 2005 är förvisso en hyfsat pålitlig släde. Med fyran på 2,4 liter och manuell låda är dock kopplingen en mycket svag punkt. V6:an är billig och har automat men gurglar lätt i sig över 1.5 L/mil. Inga problem med låda eller motor rent generellt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
11 oktober 2019 · 340 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Slim skrev:

Hybrid_ skrev:

Hade en nästan ny 2,5T en månad. Vi bor på "landet" men den drog runt 1,3-1,4 L/mil. Förvisso var detta längesen och jag kanske körde lite hårdare då. Men törsten fick mig att tröttna. Men de ser ju väldigt gamla ut nu.

Det är det som verkar vara kritiken mot den motorn. Mycket bra maskin, men sitter i för tung bil och drar då lite mycket.

Att jag kikar på modellen är väl främst pga att det känns som mycket bil för pengarna. Både i kilo;) och sett till komfort, säkerhet osv... Visst ser den lite daterad ut, men det gör även Santa Fe osv från samma period. Man behöver upp några år och pengar känns det som för att få ett modernt utseende.

Den gamla fula Santa Fe till 2005 är förvisso en hyfsat pålitlig släde. Med fyran på 2,4 liter och manuell låda är dock kopplingen en mycket svag punkt. V6:an är billig och har automat men gurglar lätt i sig över 1.5 L/mil. Inga problem med låda eller motor rent generellt.

Jag har ändå kikat en del på dessa och då är det dieseln som lockar. Samma som på XC90n. Diesel passar i en tung bil. Sen är såklart V8an det jag helst vill ha i XC90, men diesel är vettigt.

De nyare Santa Fe lockar ordentligt, men i den prisklassen finns tyvärr andra vassare kandidater.

Jag tycker prisklassen runt 100k är lite svår. Man hamnar lite emellan tekniksprånget runt 2012-2014 och gammelbilarna runt 50k.

Slim
11 oktober 2019 · 340 Inlägg

Ivel skrev:

Slim skrev:

Hybrid_ skrev:

Den gamla fula Santa Fe till 2005 är förvisso en hyfsat pålitlig släde. Med fyran på 2,4 liter och manuell låda är dock kopplingen en mycket svag punkt. V6:an är billig och har automat men gurglar lätt i sig över 1.5 L/mil. Inga problem med låda eller motor rent generellt.

Jag har ändå kikat en del på dessa och då är det dieseln som lockar. Samma som på XC90n. Diesel passar i en tung bil. Sen är såklart V8an det jag helst vill ha i XC90, men diesel är vettigt.

De nyare Santa Fe lockar ordentligt, men i den prisklassen finns tyvärr andra vassare kandidater.

Jag tycker prisklassen runt 100k är lite svår. Man hamnar lite emellan tekniksprånget runt 2012-2014 och gammelbilarna runt 50k.

Provkör Santa Fe och kusinen Sorento tycker jag. Vill du ha bruksig jag kan erövra en avlägsen kontinent via en gedigen traktorkänsla är dom helrätt. Jag har haft en Sorento 2005 med fyrcylindriga 3.0 dieseln drivande via en manuell växellåda och det var en rejäl klossig och struttig pjäs passande för skogsvägar och stubbåkrar på fasanjakt, i staden på asfalt var den ur sin nisch.
XC90 är mer personbilslik faktiskt mer så än X5 tycker jag. BMWn är struttigare, spårkänsligare och bullrigare med sina fabrikslevererade lågprofilsgummin.

Men jag fortsätter envist att, inom volvokoncernen åtminstone, peka mot en V70II och då specifikt en 2.5FT med 231hk med låg skatt och miljösnällare när den körs på sprit om nu inte AWD är ett måste.

Jag får kanske ge V70II pre face lift en ny chans. 2.5FT är ju samma fina maskin som i Xc90n men med en lättare börda att släpa påsmile
Jag har åkt en del Santa Fe 2008 och den gav intrycket av att vara pålitlig, men ointressant för själen. Dvs samma intryck som ni förmedlar. Jag tar nog i en jämförelse hellre XC90n med sin högre komfort och lever med högre kostnader.

Jag ska ta mig i kragen och provköra lite. Var några år sen jag körde både XC90 och V70 före my14...

dasboot
12 oktober 2019 · 441 Inlägg

Ni har inte missat att de bakre stolarna går att skjutas fram/bakåt i xc90?
Jag har för visso enbart kört den 7 sitsiga. Men du sitter betydlig bättre som vuxen bak i en xc90 än v70II.

Slim
12 oktober 2019 · 340 Inlägg

dasboot skrev:
Ni har inte missat att de bakre stolarna går att skjutas fram/bakåt i xc90?
Jag har för visso enbart kört den 7 sitsiga. Men du sitter betydlig bättre som vuxen bak i en xc90 än v70II.

Ok, det låter ju bra! Är den större än V70n bak med sätet i bakre läget passar det ju bra med barnstol osv...

Är XC90 verkligen dyrare att driva runt utöver skatt och försäkring. Tänker att det är i stort sett samma delar som V70N och de håller väl snarare ihop bättre än V70II?

Köps det en XC90 blir det en fullsmetad med Dynaudio och allt. V70II verkar mer sällsynt som fullsmetad? Skinn brukar vara lätt att hitta(bara att sikta in sig på Summum), men stora stereon med sub verkar mycket ovanligt...

Christian S
12 oktober 2019 · 4 815 Inlägg

Slim skrev:
2.5FT är ju samma fina maskin som i Xc90n men med en lättare börda att släpa påsmile

nej det är inte samma motor, den 5 cylindriga motorn som sitter i XC90 är den gamla medans den som sitter i tex V70II är av samma typ som sitter C30/S40N/V50.

XC90
http://images.gtcarlot.com/customgallery/engine/51141059.jpg

V70II
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/122744142899_/Motor-Engine-Moteur-b5254t11-25-T-Volvo-S80.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Slim
12 oktober 2019 · 340 Inlägg

Christian S skrev:

Slim skrev:
2.5FT är ju samma fina maskin som i Xc90n men med en lättare börda att släpa påsmile

nej det är inte samma motor, den 5 cylindriga motorn som sitter i XC90 är den gamla medans den som sitter i tex V70II är av samma typ som sitter C30/S40N/V50.

XC90
http://images.gtcarlot.com/customgaller … 141059.jpg

V70II
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict … vo-S80.jpg

Tack för info!

Hur är de nya jämfört med de gamla? Har bara erfarenhet av de äldre och de är ju bra på flera sätt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober 2019 · 17 380 Inlägg

Ivel skrev:

Slim skrev:

Christian S skrev:

nej det är inte samma motor, den 5 cylindriga motorn som sitter i XC90 är den gamla medans den som sitter i tex V70II är av samma typ som sitter C30/S40N/V50.

XC90
http://images.gtcarlot.com/customgaller … 141059.jpg

V70II
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict … vo-S80.jpg

Tack för info!

Hur är de nya jämfört med de gamla? Har bara erfarenhet av de äldre och de är ju bra på flera sätt.

Mindre törstig, bredare effekregister, mjukare gång samt mildare älgtjur-brööööl vid gaspådrag enligt mig.
XC90 gen1 är en betydligt dyrare bil att äga än en Mondeo Premium (V70II) även sett till reservdelar och underhåll. Motorservice är givetvis samma kostnad, men du har två ställen till som vill ha transmissionsoljebyte ibland på en AWD.
Jag upplever baksätet i XC90 som platt
hårt och lägre från golvet.
Provkör, provsitt och fundera ordentligt innan du köper en, dom är inte helt enkla att sälja, för vettiga pengar, om du ångrar dig.

Har en granne till mina föräldrar som försökt pracka på mig sin XC90 2.5T för 25k. Ett bra tag. Den går förvisso helt ok men svårsåld. Jag har bjudit 15k. Han skulle fundera på saken. Rullat 24k.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
14 oktober 2019 · 3 109 Inlägg

Hade en XC90 D5 på firman som slit och släng bil ett tag, hade nog gått kring 63.000 mil när vi sålde den vidare. Rejäl bil, god komfort, bra dragbil med nivåregleringen, klena lådor, relativt törstiga är mina erfarenheter. Räkna kring 1.0-1.1 liter diesel per mil i motorvägsfart. Känns lite gammaldags i interiören. Nya XC90 känns som ett trevligt kliv framåt i tiden men kostar en rejäl slant till.

Senast redigerat av viccoA (14 oktober 2019)

Slim
15 oktober 2019 · 340 Inlägg

viccoA skrev:
Hade en XC90 D5 på firman som slit och släng bil ett tag, hade nog gått kring 63.000 mil när vi sålde den vidare. Rejäl bil, god komfort, bra dragbil med nivåregleringen, klena lådor, relativt törstiga är mina erfarenheter. Räkna kring 1.0-1.1 liter diesel per mil i motorvägsfart. Känns lite gammaldags i interiören. Nya XC90 känns som ett trevligt kliv framåt i tiden men kostar en rejäl slant till.

Ja, de börjar ju vara daterade. Dock verkar det som du är inne på vara rejäla bilar med mycket av allt. Därav också förbrukningen, men det blir som sagt svårt att få in även det i ett äldre, billigare paket...

Förhoppningen med en XC90 var att få Volvos driftsäkerhet och reservdelspriser(även om det såklart finns dyra delar även här), bra med utrymmen, fyrhjulsdrift, komfort och SUV, utan att det kostar för mycket. När jag sökt på problem pratas det ofta om elfel och framvagnsdelar, men det verkar främst handla om första årsmodellerna.

Jag vill ändå tro att detta är en av de billigare SUVarna att dra runt om vi kikar i den storleken och håller oss utanför Asien?

Slim
15 oktober 2019 · 340 Inlägg

Ivel skrev:

Slim skrev:

Christian S skrev:

nej det är inte samma motor, den 5 cylindriga motorn som sitter i XC90 är den gamla medans den som sitter i tex V70II är av samma typ som sitter C30/S40N/V50.

XC90
http://images.gtcarlot.com/customgaller … 141059.jpg

V70II
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict … vo-S80.jpg

Tack för info!

Hur är de nya jämfört med de gamla? Har bara erfarenhet av de äldre och de är ju bra på flera sätt.

Mindre törstig, bredare effekregister, mjukare gång samt mildare älgtjur-brööööl vid gaspådrag enligt mig.
XC90 gen1 är en betydligt dyrare bil att äga än en Mondeo Premium (V70II) även sett till reservdelar och underhåll. Motorservice är givetvis samma kostnad, men du har två ställen till som vill ha transmissionsoljebyte ibland på en AWD.
Jag upplever baksätet i XC90 som platt
hårt och lägre från golvet.
Provkör, provsitt och fundera ordentligt innan du köper en, dom är inte helt enkla att sälja, för vettiga pengar, om du ångrar dig.

Jag snubblade in på V70 T6 som ett lite roligare(?) alternativ av modellen som ju även brukar komma relativt fullutrustade.
Jag vill gärna ha fyrhjulsdrift, så den delen av servicen blir nog relativt samma.

När det gäller enkelhet att sälja och trolig värdeminskning ligger såklart XC90n illa till. V70 är i det avseendet riktigt bra och lågrisk. T6an är väl ganska kall pga låg volym och dyrare drift, men den lockar på andra plan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang