Rost laga en rutschkana

vagis
8 oktober 2019 · 17 Inlägg

behöver råd och då det borde finnas flera mästare på rostlagning här så ställer jag frågan.
har en rutschkana i plåt och när man sitter ner går det upp kanter på var sida.
har svetsat och använt kemisk metall för att få igen hålen.
högst upp på kanten sitter det ett rör för att runda av. detta rör har rostat inifrån.
dom har tyvärr en komplex form så att bara lägga i nya rör är inte och tänka på.
nu är hålen igensatta men det är troligen löv tunt på sina ställen.
funderar på om man kan fylla rören med något för att göra det enklare och minska risken att det går sönder nästa gång.

min första tanke var flytspackel då skulle man enkelt kunna fylla i nästa hål med kemisk metall så formen redan finns, men att hälla i en vätska av vatten lär bara snabba på rosten.
vad bör jag fylla med?

Weaksauce
8 oktober 2019 · 158 Inlägg

Jo men asså du får laga det ordentligt eller ta ner skräpet, så att  inga barn skadar sig.

Svets och ny plåt är mitt tips.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
vagis
8 oktober 2019 · 17 Inlägg

Weaksauce skrev:
Jo men asså du får laga det ordentligt eller ta ner skräpet, så att  inga barn skadar sig.

Svets och ny plåt är mitt tips.

Ssjälvklart ska igen bli skadad. Den är lagad nu men rören kommer rösta inifrån. Frågan är hur man gör det ordentligt och enklast. Helst av allt skulle jag vilja svetsa i nya rör, men att få tag på rör böjda exakt som idag kan jag inte göra.

Det går knappt att svetsa i bränner bara hål.

Vad tror du är bästa lösningen för att göra det enkelt i framtiden?

Steff240
8 oktober 2019 · 1 005 Inlägg

Du kan ju hälla i linolja, det brukar kunna bromsa rost ganska duktigt. Nu vet jag inte hur rostigt röret är så linoljan kanske bara rinner rätt ut dock roll
Du kanske kan lägga ett tjockt lager silvertejp runt röret? Så försvinner risken att skära sig åtminstone.
Annars som du säger mata i flytspackel, betong eller valfritt härdande guck så blir det ett nytt räcke inuti röret wink

Sen finns ju det enkla men möjligen kostnadskrävande förslaget: släng skiten och köp nytt wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang