VW lane assist programvara

staffansoderl
10 oktober 2019 · 15 Inlägg

Hej
Jag behöver tips på vem som kan programmera en ny VW i Stockholm. Det jag behöver hjälp med är att avaktivera funktionen ”lane assist”.

Vänligen Staffan

simlar
10 oktober 2019 · 5 516 Inlägg

Vill du stänga av lane assist så är det ju bara inaktivera funktionen antingen via CAR-menyn i stereon eller i meny i kombiinstrumentet

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
M-Eriksson
10 oktober 2019 · 45 Inlägg

Du kan avaktivera denna enkelt, navigera till hjälpmedel eller liknande (minns nt riktigt vad det står) och där kan du bocka ur så är det klart. Det mest irriterande jag någonsin kört med, räcker med lite snö så vill bilen dra åt skogen. Bra beslut att köra själv, de där är absolut inte pålitligt för fem öre! Även start/stopp är riktigt onödigt skit enl min uppfattning, dock måste den stängas varje gång man startar bilen om ej bilen lämnas in för att ändra programvaran. Dock ryker nog lite garantier där wink

M-Eriksson
10 oktober 2019 · 45 Inlägg

simlar skrev:
Vill du stänga av lane assist så är det ju bara inaktivera funktionen antingen via CAR-menyn i stereon eller i meny i kombiinstrumentet

Du va före wink

staffansoderl
10 oktober 2019 · 15 Inlägg

Hej alla och tack för svar!

Jag var otydlig i min beskrivning, ber om ursäkt för det.

Vad jag vill är att avaktivera denna funktion permanent. Gör jag det via användarinterfacen i bilen (som ni beskrivit), kommer den tillbaka så fort jag slår på tändningen igen. Tanken är ju att det är jag som ska köra bilen, inte tvärt om.

Vänligen
Staffan

M-Eriksson
10 oktober 2019 · 45 Inlägg

staffansoderl skrev:
Hej alla och tack för svar!

Jag var otydlig i min beskrivning, ber om ursäkt för det.

Vad jag vill är att avaktivera denna funktion permanent. Gör jag det via användarinterfacen i bilen (som ni beskrivit), kommer den tillbaka så fort jag slår på tändningen igen. Tanken är ju att det är jag som ska köra bilen, inte tvärt om.

Vänligen
Staffan

Hmm, konstigt! Min försvann tills jag valde att slå på den igen, både i päronens Tiguan Allspace samt i T-Roc:en. Om du köpt den ny från åf kanske det är bra att ringa dit och fråga, alternativt skriva en fråga till VW:s support. Kanske någon annan här som har erfarenhet av samma problematik men aldrig hört att den kommer tillbaks igen såvida man inte slår igång den.

simlar
10 oktober 2019 · 5 516 Inlägg

M-Eriksson skrev:

staffansoderl skrev:
Hej alla och tack för svar!

Jag var otydlig i min beskrivning, ber om ursäkt för det.

Vad jag vill är att avaktivera denna funktion permanent. Gör jag det via användarinterfacen i bilen (som ni beskrivit), kommer den tillbaka så fort jag slår på tändningen igen. Tanken är ju att det är jag som ska köra bilen, inte tvärt om.

Vänligen
Staffan

Hmm, konstigt! Min försvann tills jag valde att slå på den igen, både i päronens Tiguan Allspace samt i T-Roc:en. Om du köpt den ny från åf kanske det är bra att ringa dit och fråga, alternativt skriva en fråga till VW:s support. Kanske någon annan här som har erfarenhet av samma problematik men aldrig hört att den kommer tillbaks igen såvida man inte slår igång den.

Precis som du påpekar, funktionen ska hållas avstängd när man bockar av den.

Däremot så sparas inställningen på vardera bilnyckel.
T.ex har du 2st bilnycklar så när du använder den ena så ändras inställningarna till det som var i bilen senast den nyckeln användes och när du använder bilen med 2a nyckeln så ändras inställningarna till det som var då den nyckeln användes senast.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
staffansoderl
10 oktober 2019 · 15 Inlägg

Nu är det tyvärr så att VW på nya bilar ändrat den funktionen. Inställt värde försvinner då tändningen slås av. Så frågan kvarstår, var hittar jag en bra programmeringsverkstad för detta ?

När det gäller start/stopp-funktionen som irriterar många, kan den avprogrammeras för gott med en dongel. Pris 495:-.

Men kom gärna med tips på programmerare, lane assist är lite knepigare:-)

Vänligen Staffan

staffansoderl
10 oktober 2019 · 15 Inlägg

Precis det du själv skrivit i din byline :-)

Vänligen
Staffan

M-Eriksson
10 oktober 2019 · 45 Inlägg

Ivel skrev:

staffansoderl skrev:
Precis det du själv skrivit i din byline :-)

Vänligen
Staffan

Aha, den känns opålitlig.
På vilket vis?
Jag undrar då jag inte upplevt något bekymmer med L-A, trots att jag kört en mängd bilar utrustade med det.

Vet inte varför Ts personligen ogillar Vw:s L-A, men jag tycker att den är mer farlig än till nytta då den främst vill lägga sig vid mittlinjen och skapar mer kaos än nytta på ex motorvägen. Den följer även linjer av snö och dylikt som kan leda varstans och därav är det mer av en trafikfara än nytta. Självklart är det ingen självkörande bil, men irriterande när den rycker hit och dit hela tiden.

Våra Vw är från 2019 i januari samt 2019 i maj men de har gått att stänga av, låter riktigt konstigt att de inte ska gå. En assistent bör ju vara en frivillighet!

staffansoderl
11 oktober 2019 · 15 Inlägg

Hej

LA går som sagt att stänga av, problemet är att den går "on" så fort tändningen slås till. Detta är nytt från i år och är väl beskrivet i instruktionsboken. Tidigare stannade inställningen kvar i inställt läge även efter avstängd tändning.

VW vägrar att permanent ta bort funktionen, varför jag försöker hitta någon annan som kan göra det.

Denna tråd handlar om att hitta en lämplig verkstad. Själva fenomenet LA kan man diskutera hur mycket som helst, men det är i så fall en annan tråd.

Så, har någon ett tips? (Ja, Eftermontering känner jag till, men tveksamt i detta fall)

Vänligen
Staffan

-Akerfeldt-
26 oktober 2019 · 2 638 Inlägg

Ivel skrev:

staffansoderl skrev:
Precis det du själv skrivit i din byline :-)

Vänligen
Staffan

Aha, den känns opålitlig.
På vilket vis?
Jag undrar då jag inte upplevt något bekymmer med L-A, trots att jag kört en mängd bilar utrustade med det.

Det är inget fel på line assist, men störande med en bil som stretar emot i styrningen bara för man ej ligger perfekt på vägen hela tiden. Finns ju ofta en anledning till varför man vill ligga nära en linje eller liknande.

Har stängt av line assist i nuvarande bil, rullade inte många mil med den påslagen. Blir lite orolig att denna funktion som TS beskriver ska fungera likadant i min nybeställda superb som kommer snart, då har man ju ytterligare en funktion att behöva stänga av varje gång man åker iväg utöver den irriterande start/stopp knappen hmm

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2019 · 17 380 Inlägg

När ändrade VAG minnesfunktionen? Kör i nuläget en Skoda -17 och den låter L-A vara avstängd även efter omstart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-Akerfeldt-
4 november 2019 · 2 638 Inlägg

Ivel skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Ivel skrev:

Aha, den känns opålitlig.
På vilket vis?
Jag undrar då jag inte upplevt något bekymmer med L-A, trots att jag kört en mängd bilar utrustade med det.

Det är inget fel på line assist, men störande med en bil som stretar emot i styrningen bara för man ej ligger perfekt på vägen hela tiden. Finns ju ofta en anledning till varför man vill ligga nära en linje eller liknande.

Har stängt av line assist i nuvarande bil, rullade inte många mil med den påslagen. Blir lite orolig att denna funktion som TS beskriver ska fungera likadant i min nybeställda superb som kommer snart, då har man ju ytterligare en funktion att behöva stänga av varje gång man åker iväg utöver den irriterande start/stopp knappen hmm

Här är tråden som TS startade för den diskussionen.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330712

Du ställde samma fråga i båda trådarna så vilken jag svarade i hade inte så stor betydelse kände jag. Men går väl in där också vid tillfälle och delar med mig mina erfarenheter wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang