Köpråd, pendlarbil max 50k

pajpp
10 oktober 2019 · 10 Inlägg

Tjena! Tänkte införskaffa mig en pendlarbil! Har ett hum om vad jag vill ha för bil, men då jag inte är allt för kunnig om specifika motorer och dylikt så vänder jag mig till er!
Kommer köra totalt ca 7mil om dagen. Så en mindre bil som är billig i drift, årsmodell 2005 eller nyare och helst inte kosta mer än 45k är det jag tänkt!

Bilmodeller som intresserat mig mest:

Suzuki Swift
Skoda Fabia (mk2)
Golf (mk5)
Polo (mk4)
Ford Fiesta (mk7)
Ford Focus (mk2)
Mazda 3

Alla tips uppskattas oerhört mycket! Vill gärna höra för- och nackdelar med olika bilar.

Tack på förhand!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 oktober 2019 · 17 465 Inlägg

En Swift kan vara ett säkert kort.

Dina pengar räcker dock till en Toyota Prius mk2. Den är inte kul, den är inte snabb, den är enligt de flesta ful som stryk. Men går billigt och drar 0.5 L/mil. Betydligt större inuti är valfri småbil. Skatten är behagliga 360:- per år.

Godis som keyless, automatlåda, klimatanläggning, antisladd och farthållare får man med på köpet.
De är mycket pålitliga. Kärvande bromsar är dock inte ovanligt då de körs väldigt försiktigt och hybridsystemet bromsar bilen till stor del. Startbatteriet kan behöva bytas för en tusing. Thatś it!

Vår har väl rullat ca 22000 mil nu. Den bara går.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pajpp
11 oktober 2019 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En Swift kan vara ett säkert kort.

Dina pengar räcker dock till en Toyota Prius mk2. Den är inte kul, den är inte snabb, den är enligt de flesta ful som stryk. Men går billigt och drar 0.5 L/mil. Betydligt större inuti är valfri småbil. Skatten är behagliga 360:- per år.

Godis som keyless, automatlåda, klimatanläggning, antisladd och farthållare får man med på köpet.
De är mycket pålitliga. Kärvande bromsar är dock inte ovanligt då de körs väldigt försiktigt och hybridsystemet bromsar bilen till stor del. Startbatteriet kan behöva bytas för en tusing. Thatś it!

Vår har väl rullat ca 22000 mil nu. Den bara går.

Okej, det låter ju intressant! Kan dock hålla med om att den inte är en fröjd för ögat direkt haha^^

Presidento Of World
11 oktober 2019 · 3 324 Inlägg

pajpp skrev:

Hybrid_ skrev:
En Swift kan vara ett säkert kort.

Dina pengar räcker dock till en Toyota Prius mk2. Den är inte kul, den är inte snabb, den är enligt de flesta ful som stryk. Men går billigt och drar 0.5 L/mil. Betydligt större inuti är valfri småbil. Skatten är behagliga 360:- per år.

Godis som keyless, automatlåda, klimatanläggning, antisladd och farthållare får man med på köpet.
De är mycket pålitliga. Kärvande bromsar är dock inte ovanligt då de körs väldigt försiktigt och hybridsystemet bromsar bilen till stor del. Startbatteriet kan behöva bytas för en tusing. Thatś it!

Vår har väl rullat ca 22000 mil nu. Den bara går.

Okej, det låter ju intressant! Kan dock hålla med om att den inte är en fröjd för ögat direkt haha^^

Den blir snygg när man ser den låga ägandekostnaden haha :p har en själv fast nyare. Kört 1300 mil på 4 månader utan krångel eller nått. Spolarvätska och lite bensin då och då.. smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
pajpp
12 oktober 2019 · 10 Inlägg

Presidento skrev:

pajpp skrev:

Hybrid_ skrev:
En Swift kan vara ett säkert kort.

Dina pengar räcker dock till en Toyota Prius mk2. Den är inte kul, den är inte snabb, den är enligt de flesta ful som stryk. Men går billigt och drar 0.5 L/mil. Betydligt större inuti är valfri småbil. Skatten är behagliga 360:- per år.

Godis som keyless, automatlåda, klimatanläggning, antisladd och farthållare får man med på köpet.
De är mycket pålitliga. Kärvande bromsar är dock inte ovanligt då de körs väldigt försiktigt och hybridsystemet bromsar bilen till stor del. Startbatteriet kan behöva bytas för en tusing. Thatś it!

Vår har väl rullat ca 22000 mil nu. Den bara går.

Okej, det låter ju intressant! Kan dock hålla med om att den inte är en fröjd för ögat direkt haha^^

Den blir snygg när man ser den låga ägandekostnaden haha :p har en själv fast nyare. Kört 1300 mil på 4 månader utan krångel eller nått. Spolarvätska och lite bensin då och då.. smile

Haha mjo det låter ju helt klart värt att överväga!

spillolja
12 oktober 2019 · 4 020 Inlägg

Om du ska ha en VW Golf så kolla efter en som har Tsi eller Tsi motor, dom är billiga i drift, min 09:a har efter körda 15.000mil endast blivit stående 1 gång  pga. av punktering, går under 0,6Liter milen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
pajpp
13 oktober 2019 · 10 Inlägg

Ivel skrev:
Jag som är eventuellt är skyldig till att de bägge gossarna ovan kör Prius instämmer i kören.

Länkar in en till rätt pris.

https://mobil.blocket.se/annons/skane/t … k/85942324

Den verkar redan vara borta haha

pajpp
13 oktober 2019 · 10 Inlägg

spillolja skrev:
Om du ska ha en VW Golf så kolla efter en som har Tsi eller Tsi motor, dom är billiga i drift, min 09:a har efter körda 15.000mil endast blivit stående 1 gång  pga. av punktering, går under 0,6Liter milen

Okej tack för tipset! Men är FSI motorn något att tänka på?

spillolja
13 oktober 2019 · 4 020 Inlägg

Jag har skrivit lite fel men jag menar Fsi eller Tsi
i grunden samma motor, men Fsi bör köras på 98 Oktan annars ingen skillnad
för båda gäller att undvika longlifeolja

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang