Tokiga regler för be vs b körkort med släp.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 oktober 2019 · 14 007 Inlägg

rcy skrev:

Bennybira skrev:
Kan ni svara på grundfrågan eller iaf försöka diskutera det TS faktiskt belyser.

Ett släps totalvikt kan vara 1200kg men släpet i sig väger som exempel kanske 240kg olastat.
En bil får dra 1000kg släp på B behörighet, men får inte dra det OLASTADE 1200kg släpet (som bara väger 240kg just då)

Why not?

Jag tror det helt enkelt var det enklaste sättet att bedöma storleken på släpvagnar. Skulle man behöva gå på faktisk vikt så skulle polisen behöva väga ekipaget varenda gång för att avgöra om det körs lagligt, vilket skulle vara totalt ogenomförbart. Med dagens regler behöver dom bara slå upp regnumret.
Och helt ärligt, med tanke på hur korkade människor är, så är jag rätt säker på att det skulle åkas runt med betydande överlast om folk själva fick gissa hur mycket dom kan lasta på släpvagnen.

Ja, det är ett ganska trubbigt regelverk men samtidigt väldigt lätt att följa.

Det har du alldeles rätt i!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Johansson72 IT Geek och Audiot
15 oktober 2019 · 127 Inlägg

En ovanligt enkel och bra "räknesnurra":

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Myhran
15 oktober 2019 · 452 Inlägg

Om TS tar ett E kort får polisen ta fram vågen för att du skall åka dit då det med E behörigheten tillkommer bruttovikt istället för totalvikts regler, dock har man även beroende på när E kortet är taget en Tågvikt på 7000kg att ha i beaktande,

Att köra ett släp som man inte har behörighet till gör att det blir olovlig körning,

Att köra ett släp man får köra men att man överlastar kan bli jobbigt då det är procent man räknar överlasten i, detta är vanligt förekommande problem på husvagnar som är registrerade med 70kg lastvikt, men när dynorna och vattentanken och gasolen är i är man redan uppe på över vad ekipaget får väga,  och säg att man lastar 70kg för mkt så har man där 100% överlast, vilket då blir att ekipaget inte får fortsätta framföras på vägen utan måste lastas ur, och så blir det åklagare kopplad till fallet, inte bara penningvärdet på plats,

CarpeDiem German Engineering
14 januari 2020 · 9 081 Inlägg

Lånar tråden smile

Jag håller på att ta BE-körkort men det som får mig att undra är följande.

Om man tar BE-körkort idag, kan man dra tunga släp utan begränsning eller finns en gräns?

Senast redigerat av CarpeDiem (14 januari 2020)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Myhran
15 januari 2020 · 452 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Lånar tråden smile

Jag håller på att ta BE-körkort men det som får mig att undra är följande.

Om man tar BE-körkort idag, kan man dra tunga släp utan begränsning eller finns en gräns?

Den gräns som finns är en tågvikt på Max 7ton.
Vilket är bil 3500kg samt släp 3500kg,



Med vänlig hälsning,

Nobrando
15 januari 2020 · 214 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Det blir olovlig körning...

Inte säkert att det blir. Det beror ju på vilken totalvikt bilen har. Obs, jag tänker på första exemplet, det andra stämmer ju som du säger!


Eleeb90 skrev:
Hejsan! Jag tycker att en sak är fel när polisen stoppar en och man har b körkort.
Tex om man har en bil som får dra 1500 på b-kort så säger vi att man tex har ett bilsläp som har en teoretisk totalvikt på 2000 kg men om man bara lastar så den väger 1500 kg så får man inte dra den. Det är sjukt att dom ska gå efter de teoretiska vikterna och inte vad det ekipaget för tillfället väger dom får väl ta fram vågarna eller ge fan i det.

En annan fråga vad händer om man tex får dra 1500 kg med en bil på b kort så drar man ett släp som väger 1550 kg tex?

Det hänger på totalvikten på bilen.

Om du har vanligt B-kort så är Max totalvikt med Bil & Släp 3500kg, dvs om totalvikten hamnar under 3500kg så går man på bruttovikten.

B96 höjer totalvikten till 4250kg, men med samma begränsningar.

BE Kort går man på bruttovikt oavsett totalvikt.

Så om din kärra har en totalvikt på 2000kg och din bil t.ex väger 1500kg så har du ju totalt 3500kg, dock så har säkert en sådan bil begränsning på dragkroken på t.ex 1000kg så får du köra med den kärran under förutsättning att du inte lastar mer än 1000kg på kärran ink tjänstevikten.


https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Släpvagnskollen är utmärkt att använda så ser du ju om du får dra ekipaget.

Här är ett exempel på En Passat med totalvikt 1940kg och kärra med 1990kg.

"Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med dragbilen. Bilens totalvikt, 1940 kg och släpvagnens totalvikt, 1990 kg blir sammanlagt 3930 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 3500 kg krävs utökad B-behöriget (kod 96) eller BE-behörighet."

Om jag tar samma bil men med B96 behörighet så får jag detta svar tack vare att totalvikten understiger 4250kg.

"Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens begränsningar får du lasta släpvagnen med högst 850 kg. Uträkningen är gjord på följande sätt: Bilens maximala släpvagnsvikt: 1300 kg – (minus) Släpvagnens tjänstevikt: 450 kg = 850 kg."

R

Senast redigerat av Nobrando (15 januari 2020)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
zemet
15 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Myhran skrev:

CarpeDiem skrev:
Lånar tråden smile

Jag håller på att ta BE-körkort men det som får mig att undra är följande.

Om man tar BE-körkort idag, kan man dra tunga släp utan begränsning eller finns en gräns?

Den gräns som finns är en tågvikt på Max 7ton.
Vilket är bil 3500kg samt släp 3500kg,



Med vänlig hälsning,

Så är det med dagens regler ja, Tog man körkortet innan 2013 får man dra släp med högre totalvikt.

Övergångsregel
BE (utfärdat före den 19 januari 2013)        
Det innebär att man får dra släpvagnar utan någon begränsning av totalvikten så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 19 januari 2013.

Sådana körkort får kod 79.06 på baksidan av körkortet.

Deception
15 januari 2020 · 97 Inlägg

Bara för att inflika en rutten regel till att ha i åtanke som jag upptäckte på en egen bil:

Jag har ett obromsat 750-släp. Bilens max släpvikt är 1900kg (B96 eller BE).
Maxvikt på B-kort 1540kg.
Max släpvagnsvikt obromsat släp var 730kg.

Enligt släpvagnskalkylatorn får jag köra 80km/h med släpet efter den bilen så länge det är olastat, men så fort det är last på får man bara köra 40km/h. Det innebär att med last torskar du kortet om du kör i 70 på 70-väg med det ekipaget. DET är sjukt.

Det grundar sig i att ett obromsat släps totalvikt aldrig får överstiga dragbilens halva tjänstevikt om du ska få köra i 80. Den här grejen tror jag många medelsvenssons med småsläp missat totalt.

zemet
16 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Deception skrev:
Bara för att inflika en rutten regel till att ha i åtanke som jag upptäckte på en egen bil:

Jag har ett obromsat 750-släp. Bilens max släpvikt är 1900kg (B96 eller BE).
Maxvikt på B-kort 1540kg.
Max släpvagnsvikt obromsat släp var 730kg.

Enligt släpvagnskalkylatorn får jag köra 80km/h med släpet efter den bilen så länge det är olastat, men så fort det är last på får man bara köra 40km/h. Det innebär att med last torskar du kortet om du kör i 70 på 70-väg med det ekipaget. DET är sjukt.

Det grundar sig i att ett obromsat släps totalvikt aldrig får överstiga dragbilens halva tjänstevikt om du ska få köra i 80. Den här grejen tror jag många medelsvenssons med småsläp missat totalt.

Hmm, dedär var lurigt! skall hålla lite mer koll på det, inget som drabbar mig då jag har BE/CE men bra att veta helt klart!

Deception
16 januari 2020 · 97 Inlägg

zemet skrev:

Deception skrev:
Bara för att inflika en rutten regel till att ha i åtanke som jag upptäckte på en egen bil:

Jag har ett obromsat 750-släp. Bilens max släpvikt är 1900kg (B96 eller BE).
Maxvikt på B-kort 1540kg.
Max släpvagnsvikt obromsat släp var 730kg.

Enligt släpvagnskalkylatorn får jag köra 80km/h med släpet efter den bilen så länge det är olastat, men så fort det är last på får man bara köra 40km/h. Det innebär att med last torskar du kortet om du kör i 70 på 70-väg med det ekipaget. DET är sjukt.

Det grundar sig i att ett obromsat släps totalvikt aldrig får överstiga dragbilens halva tjänstevikt om du ska få köra i 80. Den här grejen tror jag många medelsvenssons med småsläp missat totalt.

Hmm, dedär var lurigt! skall hålla lite mer koll på det, inget som drabbar mig då jag har BE/CE men bra att veta helt klart!

Det är just det de gör. Körkortet spelar ingen roll eftersom släpets TOTALTVIKT överstiger halva bilens tjänstevikt. Således håller du dig inte inom viktgränserna om du kör för fort oavsett kort, eftersom bilen inte får dra mer OBROMSAT oavsett kort.

Senast redigerat av Deception (16 januari 2020)

zemet
16 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Deception skrev:

zemet skrev:

Deception skrev:
Bara för att inflika en rutten regel till att ha i åtanke som jag upptäckte på en egen bil:

Jag har ett obromsat 750-släp. Bilens max släpvikt är 1900kg (B96 eller BE).
Maxvikt på B-kort 1540kg.
Max släpvagnsvikt obromsat släp var 730kg.

Enligt släpvagnskalkylatorn får jag köra 80km/h med släpet efter den bilen så länge det är olastat, men så fort det är last på får man bara köra 40km/h. Det innebär att med last torskar du kortet om du kör i 70 på 70-väg med det ekipaget. DET är sjukt.

Det grundar sig i att ett obromsat släps totalvikt aldrig får överstiga dragbilens halva tjänstevikt om du ska få köra i 80. Den här grejen tror jag många medelsvenssons med småsläp missat totalt.

Hmm, dedär var lurigt! skall hålla lite mer koll på det, inget som drabbar mig då jag har BE/CE men bra att veta helt klart!

Det är just det de gör. Körkortet spelar ingen roll eftersom släpets TOTALTVIKT överstiger halva bilens tjänstevikt. Således håller du dig inte inom viktgränserna om du kör för fort oavsett kort, eftersom bilen inte får dra mer OBROMSAT oavsett kort.

Nja nu har du fel. Har man BE så spelar inte totalvikten på kärran någon roll. Jag får helt lagligt dra mitt 3500 kg totalvikt släp bakom en v70. Men jag får inte lasta det för mycket.

Det är en av dem stora skillnaderna på BE och B. BE är bruttovikt som spelar roll, på B är det totalvikt.

Jag får dock inte lasta släpet så bruttovikten blir mer än 730 kg enligt ditt exempel. Men skulle ag lasta det till 800 kg tex så åker jag på böter för överlass, men blir inte av med körkortet pga olovlig körning.

Senast redigerat av zemet (16 januari 2020)

Deception
16 januari 2020 · 97 Inlägg

zemet skrev:

Deception skrev:

zemet skrev:
Hmm, dedär var lurigt! skall hålla lite mer koll på det, inget som drabbar mig då jag har BE/CE men bra att veta helt klart!

Det är just det de gör. Körkortet spelar ingen roll eftersom släpets TOTALTVIKT överstiger halva bilens tjänstevikt. Således håller du dig inte inom viktgränserna om du kör för fort oavsett kort, eftersom bilen inte får dra mer OBROMSAT oavsett kort.

Nja nu har du fel. Har man BE så spelar inte totalvikten på kärran någon roll. Jag får helt lagligt dra mitt 3500 kg totalvikt släp bakom en v70. Men jag får inte lasta det för mycket.

Det är en av dem stora skillnaderna på BE och B. BE är bruttovikt som spelar roll, på B är det totalvikt.

Jag får dock inte lasta släpet så bruttovikten blir mer än 730 kg enligt ditt exempel. Men skulle ag lasta det till 800 kg tex så åker jag på böter för överlass, men blir inte av med körkortet pga olovlig körning.

Nä precis. Vi menar ungefär samma fast jag uttryckte mig otydligt. Det blir som du säger böter för överlast eftersom du har lastat mer än vad bilen och släpet är godkända för. Det jag menade var att du kan inte lasta så det väger 750 eftersom bilen bara får dra 730 obromsat.
Sen gäller ju 40km/vid last fortfarande oavsett kort i den kombon jag visade. Men det blir ju inte samma sak om släpet varit bromsat.

Senast redigerat av Deception (16 januari 2020)

CarpeDiem German Engineering
17 januari 2020 · 9 081 Inlägg

Myhran skrev:

CarpeDiem skrev:
Lånar tråden smile

Jag håller på att ta BE-körkort men det som får mig att undra är följande.

Om man tar BE-körkort idag, kan man dra tunga släp utan begränsning eller finns en gräns?

Den gräns som finns är en tågvikt på Max 7ton.
Vilket är bil 3500kg samt släp 3500kg,



Med vänlig hälsning,

zemet skrev:

Myhran skrev:

CarpeDiem skrev:
Lånar tråden smile

Jag håller på att ta BE-körkort men det som får mig att undra är följande.

Om man tar BE-körkort idag, kan man dra tunga släp utan begränsning eller finns en gräns?

Den gräns som finns är en tågvikt på Max 7ton.
Vilket är bil 3500kg samt släp 3500kg,



Med vänlig hälsning,

Så är det med dagens regler ja, Tog man körkortet innan 2013 får man dra släp med högre totalvikt.

Övergångsregel
BE (utfärdat före den 19 januari 2013)        
Det innebär att man får dra släpvagnar utan någon begränsning av totalvikten så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 19 januari 2013.

Sådana körkort får kod 79.06 på baksidan av körkortet.

Tack så mycket för svar smile Känner mig lite besviken. Kan man hålla sig inom tågvikten på 7000 kg?
Eller finns det risk för olovlig körning?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Myhran
18 januari 2020 · 452 Inlägg

CarpeDiem skrev:

Myhran skrev:

CarpeDiem skrev:
Lånar tråden smile

Jag håller på att ta BE-körkort men det som får mig att undra är följande.

Om man tar BE-körkort idag, kan man dra tunga släp utan begränsning eller finns en gräns?

Den gräns som finns är en tågvikt på Max 7ton.
Vilket är bil 3500kg samt släp 3500kg,



Med vänlig hälsning,

zemet skrev:

Myhran skrev:

Den gräns som finns är en tågvikt på Max 7ton.
Vilket är bil 3500kg samt släp 3500kg,



Med vänlig hälsning,

Så är det med dagens regler ja, Tog man körkortet innan 2013 får man dra släp med högre totalvikt.

Övergångsregel
BE (utfärdat före den 19 januari 2013)        
Det innebär att man får dra släpvagnar utan någon begränsning av totalvikten så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 19 januari 2013.

Sådana körkort får kod 79.06 på baksidan av körkortet.

Tack så mycket för svar smile Känner mig lite besviken. Kan man hålla sig inom tågvikten på 7000 kg?
Eller finns det risk för olovlig körning?

Med dagens bilar är det svårt att gå utanför tågvikten, bilen 3500kg och släpet 3500kg,


Det finns några vändskive ekipage som du inte kan köra, där man lyckats regga dem så tågvikten blir över 7000kg, men i övrigt blir det svårt att komma över den vikten,

Med vänlig hälsning,

CarpeDiem German Engineering
19 januari 2020 · 9 081 Inlägg

@Myhran

Okej, då förstår jag smile Då behöver man inte oroa sig framöver wink Stort tack för svar smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang