Omfattande rost efter begköp bilhandlare

PatrikKXC
12 oktober 2019 · 2 Inlägg

Hej! Här kommer ett meddelande från någon som inte är erfaren kring behandling av lackskador/rostskador.

Jag köpte en fin 2010's Passat för ett år sedan från en bilhandlare.
Rost har har sedan dess efter 4-5 månader framkommit i lacken på många platser av bilen, i huvudsak längs kanter där plåt/plastdelar möts. Bifogar några bildexempel.
Känns såklart riktigt surt att betala för ett visst skick som förfallit några månader senare.
Är det någon med erfarenhet av detta som vet om något kan göras åt detta? Har bilhandlare/tillverkare något ansvar i detta?

Rosten är oroande och jag är rädd att den ska växa till värre skador och eventuellt att den växer fram på fler ställen än de som just nu är synliga.
-> Hur skulle ni gå vidare att åtgärda något som det här? Jag är inte erfaren kring behandling av lackskador/rostskador.

Tacksam för synpunkter då jag utvärderar hur jag ska gå vidare med att ordna detta!

Bilder samt sammanställande tabell av 19st rostangrepp
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233367/233367-c6e370305234b40ba001f9fdc4458f07.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober 2019 · 17 379 Inlägg

VW verkade ha problem med lacken på de årsmodellerna. Min svärfar köpte en ny 2011 och två år senare var den tokrostig på dörrar och skärmar. Den blev omlackad på garantin. Men det började dyka upp efter ytterligare 5-6 månader, han bytte då in bilen till en ny.

Har bilen kanske varit omlackerad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 oktober 2019 · 13 669 Inlägg

det är ju skrothögar dom där bilarna.. kan ju nästan gissa på att dom målat delarna som nu rostat och det inte är bra gjort..    inget ovanligt att bilnasare fuskar och flippar bilarna lite snabbt..

just passaten är ju riktiga jävla rostburkar så oavsätt hade den sätt ut så där rätt snart.. men visst från helt rostfri till rostig på det sättet är svårt på 1år

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 oktober 2019 · 14 007 Inlägg

Growe skrev:
det är ju skrothögar dom där bilarna.. kan ju nästan gissa på att dom målat delarna som nu rostat och det inte är bra gjort..    inget ovanligt att bilnasare fuskar och flippar bilarna lite snabbt..

just passaten är ju riktiga jävla rostburkar så oavsätt hade den sätt ut så där rätt snart.. men visst från helt rostfri till rostig på det sättet är svårt på 1år

Det beror lite på hur TS betett sig med bilen. Kört på saltvägar hela vintern utan att tvätta bilen så visst kan nog rosten titta fram då. Bilen är ju 9 år så ingen ny bil. Har bilen gått 10000 mil eller 40000 mil. Vi vet ju inget eftersom TS inte skrivit det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober 2019 · 17 379 Inlägg

Min pendlarburk från 2004 är rostfri. Den står parkerad 50 meter från havet på västkusten och är ofta helt täckt av salt på måndag morgon. Rostar inte, ej VW. Tvättas inte i onödan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Usch ja..
Hagmans rostomvandlare lär ju komma bra tillpass här..
Det kommer att ta några veckor, annars är alternativet att sälja med rejäl förlust..
Sen måste man kolla upp vad det är för en säljare..
Är det en privat så är det inte så mycket att göra, men är det en firma så BÖR man faktiskt göra lite egenkontroller innan man slår till med ett köp..
Jag tror för egen del att den stackars köparen förleddes av den BLÄNDANDE yttre strukturen på sitt tilltänkta fortskaffningsmedel..
Men vi andra gamla rävar här på garaget hade väl inte gått på detta, eller..?

Senast redigerat av malus (12 oktober 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
viccoA
12 oktober 2019 · 3 109 Inlägg

Inte helt ovanligt på en gammal släde.
Hade för länge sedan en Saab som vinterbil som var 8 år gammal där jag fick tejpa för rosthållen med silvertejp för att få den genom besiktningen.

PatrikKXC
12 oktober 2019 · 2 Inlägg

Tack alla för visad sympati smile Känner mig fortfarande lite osäker kring hur jag ska hantera detta och vad som kan vara några möjliga alternativ på vettiga nästa steg. Besvarar alla era meddelanden här nedanför så kanske det kan leda till vidare diskussion och bollande av idéer smile

Hybrid_ skrev:
VW verkade ha problem med lacken på de årsmodellerna. Min svärfar köpte en ny 2011 och två år senare var den tokrostig på dörrar och skärmar. Den blev omlackad på garantin. Men det började dyka upp efter ytterligare 5-6 månader, han bytte då in bilen till en ny.

Har bilen kanske varit omlackerad?

Ingen information har framgått om någon omlackering. Är medveten om att en rostskyddsgaranti existerar från VW men jag vet ej hur den fungerar i praktiken. Kan det här ett exempel där det kan vara värt att diskutera?

Growe skrev:
det är ju skrothögar dom där bilarna.. kan ju nästan gissa på att dom målat delarna som nu rostat och det inte är bra gjort..    inget ovanligt att bilnasare fuskar och flippar bilarna lite snabbt..

just passaten är ju riktiga jävla rostburkar så oavsätt hade den sätt ut så där rätt snart.. men visst från helt rostfri till rostig på det sättet är svårt på 1år

Bilhandlaren i fråga är en lokal säljare av nybilar (KIA) samt utvalda begbilar, de har även verkstad för att serva det förhållandevis lilla lokala samhället.

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
det är ju skrothögar dom där bilarna.. kan ju nästan gissa på att dom målat delarna som nu rostat och det inte är bra gjort..    inget ovanligt att bilnasare fuskar och flippar bilarna lite snabbt..

just passaten är ju riktiga jävla rostburkar så oavsätt hade den sätt ut så där rätt snart.. men visst från helt rostfri till rostig på det sättet är svårt på 1år

Det beror lite på hur TS betett sig med bilen. Kört på saltvägar hela vintern utan att tvätta bilen så visst kan nog rosten titta fram då. Bilen är ju 9 år så ingen ny bil. Har bilen gått 10000 mil eller 40000 mil. Vi vet ju inget eftersom TS inte skrivit det.
/Benny

Bilen har nu gått ca 13000 mil. Avseende körning så stod bilen vintermånaderna nov-dec. Jan-april kördes den främst ca 4km per vardag på bostadsområdes/industriområdesvägar fram och tillbaka från jobb. Låt oss säga ~40~50mil för vardagskörningen och 60mil fjällresa i vintras.

malus skrev:
Usch ja..
Hagmans rostomvandlare lär ju komma bra tillpass här..
Det kommer att ta några veckor, annars är alternativet att sälja med rejäl förlust..
Sen måste man kolla upp vad det är för en säljare..
Är det en privat så är det inte så mycket att göra, men är det en firma så BÖR man faktiskt göra lite egenkontroller innan man slår till med ett köp..
Jag tror för egen del att den stackars köparen förleddes av den BLÄNDANDE yttre strukturen på sitt tilltänkta fortskaffningsmedel..
Men vi andra gamla rävar här på garaget hade väl inte gått på detta, eller..?

Någon rost varnades inte om från bilförsäljaren och var heller synlig vid köpet. Jag gjorde en hyfsat gedigen okulär inspektion av lackskador/rost någon vecka efter köpet. 3st riskområden identifierades då.

viccoA skrev:
Inte helt ovanligt på en gammal släde.
Hade för länge sedan en Saab som vinterbil som var 8 år gammal där jag fick tejpa för rosthållen med silvertejp för att få den genom besiktningen.

Silvertejpa till bilen var inte vad jag såg framför mig för ett år sedan när den köpet men jag ska ta med mig det tipset viccoA big_smile

Senast redigerat av PatrikKXC (12 oktober 2019)

spillolja
12 oktober 2019 · 4 014 Inlägg

Det är en bil som har några år på nacken, bara på med grovt sandpapper och göra rent, rostskyddspriver och sedan på med bättringsfärg från sparydosa https://www.spraydosen-shop.de/car-pain … i-one-coat

den värsta rosten är den man inte ser, se mer i detta inlägg:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4565012

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
12 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Rosten går att ta bort! Slipa bort färg och så mycket rost du kan med Dremel försedd med kaptrissa och använd Corrostabil (finns på autoexperten) för att avlägsna rosten. Du måste använda liten stålborste för att "hjälpa" rostätaren på traven...

granadadr
12 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

trist,, men tyvärr rost kan komma fort,, och som många påpekat har vag en benägenhet för att rosta friskt,,  sad

caromania Forummoderator
12 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Men vafan. Det är en bil från 2010?! Det kommer tips om rostätare ffs. Den ska ju för bövelen inte se ut sådär. Snälla kan vi börja omvärdera att det bara är japanska bilar som rostar?

Christer Glenning är tyvärr inte längre med oss men hans mantra lever vidare...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
12 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Jag tycker mig ha sett ett mönster när det gäller ytrost = exteriört på "hörn & kanter".
Europeiska bilar, framför allt tyska drabbas mest.
Årsmodellerna 2000 och några år framåt är extremt rostbenägna.
I vår familj ägde vi 3 Ford Focus Kombi.
Jag och en av sönerna hade första årsmodellen = 1998.
Hustrun en dito men 2000.
Alla köpta fabriksnya.
Nittioåttorna hann inte börja rosta under de två år de ägdes.
Nollnollan rostade så kraftigt efter cirka 2 år att Ford stod för byte av alla skärmar och dörrar samt motorhuv och baklucka.
Samtal med lack-/skadeverkstaden visade att det inte alls enbart var Ford som drabbats.
Verkstaden hade lika mycket jobb med alla tyska bilar - men mest med VAG.
Den minsta gemensamma nämnaren, trodde verkstaden, var en ny leverantör av grundfärg och karosserikitt till de tysk bilarna, vars produkter var baserade på oprövade ingredienser och som visadesig vara minst sagt undermåliga.
Japanska bilar har (av okunniga tyskbilsentusiaster????) ofta beskrivits som "rosthögar".
Och visst rostade japanarna - men det var mycket länge sedan, innan importörerna fått klart för sig att det svenska klimatet krävde ett helt annat rostskydd än det de begåvats med från hemlandet.
Under mina hundpromenader i byn, morgon och kväll, har jag observerat några Prius, vars ägare jag känner.
Ingen av dessa bilar tvättas någonsin, ändå är de rostfria.
Ägs av bilointresserade kvinnor.
Vi har köpt nya Mazda 2, 3, 6 och Tribute, Nissan Terrano II, Lexus och Toyotor.
Ingen av dessa har rostat - Tributen var tillverkad i Canada, men rostade inte alls.
Våra bilar har inte skötts, förutom service, och inte  tvättats, annat än den årliga borttagningen av vinterns asfalt efter dubbdäcken i s m hjulbyte.
De har ägts i varierande grad, men som mest 6 år och 16.000 mil.
Bruksbilen, en nyköpt drygt 4 år gammal CR-V är aldrig ordentligt tvättad.
I o f s inget att skryta med.
Men jag lägger tiden på hobbybilarna, där en 30-årig fransos är helt rostfri, trots att den köpts beg på 5 år och 3.500 mil.
En annan är en liten japansk 4-krafsare av årsmodell 2006 som inte heller har någon rost, trots grav misshandel utanför vägen.
En liten ryss var "färdigpatinerad" från fabrik, och hade begynnande lacksläpp när den såldes efter 3 år.
Men den värsta bilen att rosta var en ny Volvo 245, av första årsmodellen, som efter en månad och innan 100 mil tappade lacken i tumnagelstora flagor runt om, bl a uppe på taket!
Fick, efter att jag stämt Volvo, som anklagat mig för att ha misskött bilen, en ny Volvo.
Den nya var inte bättre.
Därför aldrig, aldrig mera tyska, svenska eller ryska bilar.
Ja familjen har även ägt ett antal Mercedes och BMW också, samt ett par nyköpta Fiat.

granadadr
13 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

torsen skrev:
Jag tycker mig ha sett ett mönster när det gäller ytrost = exteriört på "hörn & kanter".
Europeiska bilar, framför allt tyska drabbas mest.
Årsmodellerna 2000 och några år framåt är extremt rostbenägna.
I vår familj ägde vi 3 Ford Focus Kombi.
Jag och en av sönerna hade första årsmodellen = 1998.
Hustrun en dito men 2000.
Alla köpta fabriksnya.
Nittioåttorna hann inte börja rosta under de två år de ägdes.
Nollnollan rostade så kraftigt efter cirka 2 år att Ford stod för byte av alla skärmar och dörrar samt motorhuv och baklucka.
Samtal med lack-/skadeverkstaden visade att det inte alls enbart var Ford som drabbats.
Verkstaden hade lika mycket jobb med alla tyska bilar - men mest med VAG.
Den minsta gemensamma nämnaren, trodde verkstaden, var en ny leverantör av grundfärg och karosserikitt till de tysk bilarna, vars produkter var baserade på oprövade ingredienser och som visadesig vara minst sagt undermåliga.
Japanska bilar har (av okunniga tyskbilsentusiaster????) ofta beskrivits som "rosthögar".
Och visst rostade japanarna - men det var mycket länge sedan, innan importörerna fått klart för sig att det svenska klimatet krävde ett helt annat rostskydd än det de begåvats med från hemlandet.
Under mina hundpromenader i byn, morgon och kväll, har jag observerat några Prius, vars ägare jag känner.
Ingen av dessa bilar tvättas någonsin, ändå är de rostfria.
Ägs av bilointresserade kvinnor.
Vi har köpt nya Mazda 2, 3, 6 och Tribute, Nissan Terrano II, Lexus och Toyotor.
Ingen av dessa har rostat - Tributen var tillverkad i Canada, men rostade inte alls.
Våra bilar har inte skötts, förutom service, och inte  tvättats, annat än den årliga borttagningen av vinterns asfalt efter dubbdäcken i s m hjulbyte.
De har ägts i varierande grad, men som mest 6 år och 16.000 mil.
Bruksbilen, en nyköpt drygt 4 år gammal CR-V är aldrig ordentligt tvättad.
I o f s inget att skryta med.
Men jag lägger tiden på hobbybilarna, där en 30-årig fransos är helt rostfri, trots att den köpts beg på 5 år och 3.500 mil.
En annan är en liten japansk 4-krafsare av årsmodell 2006 som inte heller har någon rost, trots grav misshandel utanför vägen.
En liten ryss var "färdigpatinerad" från fabrik, och hade begynnande lacksläpp när den såldes efter 3 år.
Men den värsta bilen att rosta var en ny Volvo 245, av första årsmodellen, som efter en månad och innan 100 mil tappade lacken i tumnagelstora flagor runt om, bl a uppe på taket!
Fick, efter att jag stämt Volvo, som anklagat mig för att ha misskött bilen, en ny Volvo.
Den nya var inte bättre.
Därför aldrig, aldrig mera tyska, svenska eller ryska bilar.
Ja familjen har även ägt ett antal Mercedes och BMW också, samt ett par nyköpta Fiat.

Generellt är asiatiska bilar bra, dock ganska tråkiga,,  men ska man ha en bil som är problemfri å bara ta en från a till b billigt är dem KANON smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 oktober 2019 · 13 669 Inlägg

granadadr skrev:

torsen skrev:
Jag tycker mig ha sett ett mönster när det gäller ytrost = exteriört på "hörn & kanter".
Europeiska bilar, framför allt tyska drabbas mest.
Årsmodellerna 2000 och några år framåt är extremt rostbenägna.
I vår familj ägde vi 3 Ford Focus Kombi.
Jag och en av sönerna hade första årsmodellen = 1998.
Hustrun en dito men 2000.
Alla köpta fabriksnya.
Nittioåttorna hann inte börja rosta under de två år de ägdes.
Nollnollan rostade så kraftigt efter cirka 2 år att Ford stod för byte av alla skärmar och dörrar samt motorhuv och baklucka.
Samtal med lack-/skadeverkstaden visade att det inte alls enbart var Ford som drabbats.
Verkstaden hade lika mycket jobb med alla tyska bilar - men mest med VAG.
Den minsta gemensamma nämnaren, trodde verkstaden, var en ny leverantör av grundfärg och karosserikitt till de tysk bilarna, vars produkter var baserade på oprövade ingredienser och som visadesig vara minst sagt undermåliga.
Japanska bilar har (av okunniga tyskbilsentusiaster????) ofta beskrivits som "rosthögar".
Och visst rostade japanarna - men det var mycket länge sedan, innan importörerna fått klart för sig att det svenska klimatet krävde ett helt annat rostskydd än det de begåvats med från hemlandet.
Under mina hundpromenader i byn, morgon och kväll, har jag observerat några Prius, vars ägare jag känner.
Ingen av dessa bilar tvättas någonsin, ändå är de rostfria.
Ägs av bilointresserade kvinnor.
Vi har köpt nya Mazda 2, 3, 6 och Tribute, Nissan Terrano II, Lexus och Toyotor.
Ingen av dessa har rostat - Tributen var tillverkad i Canada, men rostade inte alls.
Våra bilar har inte skötts, förutom service, och inte  tvättats, annat än den årliga borttagningen av vinterns asfalt efter dubbdäcken i s m hjulbyte.
De har ägts i varierande grad, men som mest 6 år och 16.000 mil.
Bruksbilen, en nyköpt drygt 4 år gammal CR-V är aldrig ordentligt tvättad.
I o f s inget att skryta med.
Men jag lägger tiden på hobbybilarna, där en 30-årig fransos är helt rostfri, trots att den köpts beg på 5 år och 3.500 mil.
En annan är en liten japansk 4-krafsare av årsmodell 2006 som inte heller har någon rost, trots grav misshandel utanför vägen.
En liten ryss var "färdigpatinerad" från fabrik, och hade begynnande lacksläpp när den såldes efter 3 år.
Men den värsta bilen att rosta var en ny Volvo 245, av första årsmodellen, som efter en månad och innan 100 mil tappade lacken i tumnagelstora flagor runt om, bl a uppe på taket!
Fick, efter att jag stämt Volvo, som anklagat mig för att ha misskött bilen, en ny Volvo.
Den nya var inte bättre.
Därför aldrig, aldrig mera tyska, svenska eller ryska bilar.
Ja familjen har även ägt ett antal Mercedes och BMW också, samt ett par nyköpta Fiat.

Generellt är asiatiska bilar bra, dock ganska tråkiga,,  men ska man ha en bil som är problemfri å bara ta en från a till b billigt är dem KANON smile

tråkiga bilar är oftast dom bästa bilarna.
Så är det med mina Seat arosor..
Visst dom är inte 100% problemfria men sätt till tid och pengar jag lagt ner när det varit något så är det väldigt lönsama bilar att äga.     
Exempel på Tantens Arosa.. riktigt vidrig bil!
Den var i icke fungerande skick enligt förra ägaren.
Motorras påstog dom,därav bortskänktes den. 
Min bror hämtade upp bilen åt mig då det var en granne till honom.   
Han och en polare laddade batteriet hängde på lina och drog igång den. 
Efter den gången har bilen startat till 99.9999% gångerna. 
Den där 0.0001% hade bilen stått på jobbet några veckor och det totalt trasiga batteriert var helt dött och sönderfruset (det var samma som när vi fick den och var då slut)   
Så då fick jag byta ut det.   Sen har jag lagt ut pengar på 2oljebyten 2hjulcylindrar för 129kr/st  bromsbackar bak för typ 200kr   
Sen har den läckt servoolja sen vi fick den  men fyller på 1liter på kanske 4månader. 
Men den startar och går. oljetryckslampan har varit tänd till och från sen förr förra sommarn. 
Men den går endå jag växlar vid varvstoppet varje gång jag kör den då är det full mutter fullgas sen slår i nästa växel.     
Den vägrar dö trots att jag bestämt att när något för dyrt pajar så går den på skroten 
Alltså inget värde alls för mig, bes 3gånger i våran ägo   
Sista var enda gången det var anmärkningar  kostade då under 500kr att laga. var en styrled och en hjulcylinder som var utsliten i matrialet så bromsbacken hoppade av ock la sig snett.     
Vi har kört 2500mil med den. utan någon kärlek.       
Det som stundar är stift byte då den börjar hacka och ha sig när man gasar ibland.   
Vi använder det som extra bil.  tanten åker till jobbet och jag tar den till jobbet om jag tror att jag ska ta med bussen hem några dagar.       
Menar för 0kr är det ju en ren spargris  för tror inte att vi lagt mer än totalt 1000kr i delar på den bilen sen vi hämtade den..   
Sen tillkommer försäkringen och skatten som med alla andra bilar.     
Har kört bilen till Stockholm från örebro även haft den till göteborg osv så litar 100% på att den tar oss dit vi ska.     
Sen att jag äger 2st sånna till gör ju inte saken sämre smile   
Min gråa är ju den jag bryr mig om men den kostade otroliga 1500kr och den går och går köpte den 2013 och den har jag minimalt med jobb nerlagt på.
Bytt bromskivor fram och belägg,1st p-ljuslampa fram ,1skylt belysning och 1sttändkabel   olja och filter ett par gånger.     
Resten är bara rena uppgraderingar för att få den som jag vill ha den..  alltså bra väghållning lagom låg stora hjul lite stereo.       
Den bilen föredrar jag att köra före våran 407 2.0hdi och våran polo 1.6tdi 6r      Mycket roligare bil att köra på alla sätt..
Enda anledningen att jag alltid tar polon till jobbet är att den går aningen snålare.  men så är det en diesel men det skiljer inte extremt i förbrukningen .   En dyr bil är oftast väldigt dyr att laga oxå.    på en 60-100k bil är ju ett motorras en ekonomis katastrof.   det kostar lika mycket som att köpa en ny bil medans folk för det mesta inte har råd att köpa dom kontant så dom står på lån.  alltså måste laga bilen =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang