Kan en domkraft bli sämre?

markusbacka
12 oktober 2019 · 68 Inlägg

Kanske en dum fråga, men kan en domkraft tappa i funktion? Köpte en från Jula för några år sen, typ 5 år. När man pumpar så händer det ingenting i början, utan det är först i botten som den börjar pumpa upp bilen. Börjar den bli 'dålig'? Kan en domkraft bli sämre efter några år?

markusbacka
12 oktober 2019 · 68 Inlägg

Typ denna är det jag har (dom kan ju ha ändrat lite på den sen jag köpte min)

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ft-002087/

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 oktober 2019 · 14 039 Inlägg

markusbacka skrev:
Kanske en dum fråga, men kan en domkraft tappa i funktion? Köpte en från Jula för några år sen, typ 5 år. När man pumpar så händer det ingenting i början, utan det är först i botten som den börjar pumpa upp bilen. Börjar den bli 'dålig'? Kan en domkraft bli sämre efter några år?

Låter som att det läckt ut olja ur den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
12 oktober 2019 · 26 134 Inlägg

"Man får vad man betalar för", finns det ett ordspråk som heter.

Så; ja. Vissa håller inte ens ett år. Andra kan hålla flera.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Xebers76
12 oktober 2019 · 2 264 Inlägg

Under dem åren jag meckade mycket Honda gick det galant med billiga domkrafter. När man 2017 köpte 2 ton jänk så dog domkrafterna en efter en lol

Ja ofta läcker dem minimalt och tillslut blir det detta fenomen att dem bara tar i botten, tillslut kan man inte heller lyfta så högt. Finns en på biltema för 150kr. Höll en månad med jänken, den började läcka överallt.

Pappa köpte en dyr på något dyrt ställe och den bara lyfter utan konstigheter och har inte läckt en droppe.

n_andersson
12 oktober 2019 · 689 Inlägg

Har haft en exakt sån jag med och den blev också kass efter några år...

xXSammy
12 oktober 2019 · 6 569 Inlägg

Att byta hydraulolja är en fördel.

De/Dem
Xebers76
12 oktober 2019 · 2 264 Inlägg

xXSammy skrev:
Att byta hydraulolja är en fördel.

Du har rätt tongue Men dock på en billig domkraft är det lite som att sätta plåster på såren lol Allt kommer rinna ut igen xP

Alla har vi väl den där fina pölen i garaget där domkraften alltid står? big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 oktober 2019 · 13 733 Inlägg

Xebers76 skrev:

xXSammy skrev:
Att byta hydraulolja är en fördel.

Du har rätt tongue Men dock på en billig domkraft är det lite som att sätta plåster på såren lol Allt kommer rinna ut igen xP

Alla har vi väl den där fina pölen i garaget där domkraften alltid står? big_smile

går alltid att renovera dom.. men när en ny kostar 150kr köper man bara en ny när den gamla fungerar dåligt..      för det kommer inte spela någon roll om man köper en dyr jäkel så får man endå skräp från kina som kommer sluta fungera efter ett tag endå smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
12 oktober 2019 · 5 718 Inlägg

Hej!
Lufta och fyll på mer olja!

Utmarks-Loke
12 oktober 2019 · 5 833 Inlägg

Xebers76 skrev:

xXSammy skrev:
Att byta hydraulolja är en fördel.

Du har rätt tongue Men dock på en billig domkraft är det lite som att sätta plåster på såren lol Allt kommer rinna ut igen xP

Alla har vi väl den där fina pölen i garaget där domkraften alltid står? big_smile

Då får man fylla i kedjeolja istället, den är segare så det kommer läcka mindre

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 oktober 2019 · 13 733 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Lufta och fyll på mer olja!

problemet när dom börjar läcka att rätt vad det är säger det pang sen soppar domkraften ihop.. 
men det går att packa om hela domkraften men sen om det är värt energin för något som kostar 150kr vete tusan..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
markusbacka
13 oktober 2019 · 68 Inlägg

Xebers76 skrev:

xXSammy skrev:
Att byta hydraulolja är en fördel.

Du har rätt tongue Men dock på en billig domkraft är det lite som att sätta plåster på såren lol Allt kommer rinna ut igen xP

Alla har vi väl den där fina pölen i garaget där domkraften alltid står? big_smile

Jag har ju inte haft nån sån läckagefläck på garagegolvet... Så därför blir jag lite förvånad över om den ändå har läckt. Ja, funkar ordentligt gör den ju inte iaf...

markusbacka
13 oktober 2019 · 68 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Lufta och fyll på mer olja!

Hur gör jag det?

markusbacka
13 oktober 2019 · 68 Inlägg

n_andersson skrev:
Har haft en exakt sån jag med och den blev också kass efter några år...

Då kanske det bara är att skaffa en ny...

markusbacka
13 oktober 2019 · 68 Inlägg

Xebers76 skrev:
Under dem åren jag meckade mycket Honda gick det galant med billiga domkrafter. När man 2017 köpte 2 ton jänk så dog domkrafterna en efter en lol

Ja ofta läcker dem minimalt och tillslut blir det detta fenomen att dem bara tar i botten, tillslut kan man inte heller lyfta så högt. Finns en på biltema för 150kr. Höll en månad med jänken, den började läcka överallt.

Pappa köpte en dyr på något dyrt ställe och den bara lyfter utan konstigheter och har inte läckt en droppe.

Har ju en passat och den väger väl 1600 kg. Samtidigt är väl domkrafter inte använd mer än kanske 3-4 ggr/år (däckbyte och fix med bromsar), så jag tycker ju att den borde hållit bättre... Men den var ju inte jättedyrt heller

jaka54
13 oktober 2019 · 5 718 Inlägg

Hej!
För att lufta! Ta bort gummipluppen och pumpa några gånger och fyll sedan på mer hydraulolja, sätt tillbaka gummipluppen och pumpa ...funkar det sedan är allt frid och fröjd!
Så gjorde jag på min 25 år gamla (150 kronors domkraft) och den fick nytt liv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang