Testbänk för hallgivare

lekman
14 oktober 2019 · 148 Inlägg

Har ett par audi 100, typ 44 som har tändningssystem med hallgivare i fördelaren.. Har klantat till det och har blandat ihop fördelare jag plockat bort för att det slutat fungera med såna som ligger på hyllan och kan fungera.
Vill bygga mej en testrigg att kolla hallelementen med.
Vet att signalen ska växla mellan 0 och 5 V, att det hela matas med 12 V? Ja, jag vet alltså inte tillr.
Har tillgång till oscilloskop, men vill slippa hålla på o testa genom att montera i bilen. Nån som har idéer om hur jag bör koppla?, kan fixa med en motor, eller ev köra i bänkborrmaskin för att få till rotationen av testobjektet

simlar
14 oktober 2019 · 5 524 Inlägg

Matar du hallgivaren med 12V får du 0-12V signal ut.
Är inte givaren byggd för det så vill du inte mata den med 12V då givaren i så fall kan gå sönder.

80-tals bilar är det oftast 10V spänning till hallgivaren via en spänningsregulator och i nyare bilar matas den med 5V från motorstyrdonet.

Eftersom du har ett oscilloskop så matar du givaren med 5V och en jord sedan mäter du signalen med oscilloskopet.

En hallgivare ger en fyrkantsvåg.

Räcker att du snurrar fördelaren för hand för att få en signal.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
lekman
14 oktober 2019 · 148 Inlägg

Då är det en såpass ny bil att styrdonet matar med 5V. Kan kolla upp mer innan jag går vidare, men, tex kan utgången gå obelastad eller måste det finnas en belastning där?

simlar
14 oktober 2019 · 5 524 Inlägg

Hur menar du med belastad utgång?
Hallgivaren får in en spänning på 5V och skickar sedan ut en spänning som antingen är 0V eller 5V beroende på var triggerskivan står.
Hallgivaren är i princip bara en strömbrytare som påverkas av en magnet. Magneten sugs mot triggerskivan i metall och då tar den antingen och bryter strömmen eller slår på strömmen beroende på hur den är uppbyggd invändigt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang