Mer problem med lätt trimning av 940 ltt

Skogs123
14 oktober 2019 · 7 Inlägg

tjena har skrivit en tråd förut chippade min b230fk med kl racing tänd och bränsle chip för original spridare och original lmm. men vid 3000 varv hackar den som fan går att gasa försiktigt förbi 3000 varv och sen stämpla men aldrig fullt genom 3000 om ni förstår.

Har justerbar wg och testat lite olika laddtryck och desto mer ladd desto mer hackar den nu är den nedställd väldigt mycket säkert mindre än original men går att ställa typ på 0.5 0.4 då hackar den inget på 2an bara 3an o uppåt någon som har en aning vad jag ska börja med

Den beter sig likadant på original chippen btw

BMW E39 530i "E39" (2002)
Xebers76
14 oktober 2019 · 2 264 Inlägg

Tänker mig att motorn kanske börjar knacka? Jag vet inte riktigt hur avancerat dem där gamla systemen är men dem har ju knacksensor.

Mer ladd med knack och därmed strypt effekt.

Motorer är ju som mest belastade när det är mycket laddtryck och "lågt" varvtal då kolven och tillhörande utsätts för belastning under en längre tid.

Tänker därför att tändsystemet inte hänger med.

Dåliga tänddelar?

Dålig knacksensor?

Detta är bara en idé jag fick, hoppas fler kan komma med idéer tongue

turbodeath
14 oktober 2019 · 2 452 Inlägg

börja med att byta ut till fräscha tänddelar...o nej biltema är inget bra......sen kan även tempsensorn bråka med....

döden kommer tillbaka
Skogs123
14 oktober 2019 · 7 Inlägg

Xebers76 skrev:
Tänker mig att motorn kanske börjar knacka? Jag vet inte riktigt hur avancerat dem där gamla systemen är men dem har ju knacksensor.

Mer ladd med knack och därmed strypt effekt.

Motorer är ju som mest belastade när det är mycket laddtryck och "lågt" varvtal då kolven och tillhörande utsätts för belastning under en längre tid.

Tänker därför att tändsystemet inte hänger med.

Dåliga tänddelar?

Dålig knacksensor?

Detta är bara en idé jag fick, hoppas fler kan komma med idéer tongue

ja asså den knackar väll inte tror mer på tändningen isåfall men annars soppan

BMW E39 530i "E39" (2002)
Skogs123
14 oktober 2019 · 7 Inlägg

turbodeath skrev:
börja med att byta ut till fräscha tänddelar...o nej biltema är inget bra......sen kan även tempsensorn bråka med....

har du nå tips på vart jag ska köpa tänddelar och ska jag byta allt med tändningen man kanske kan kolla stiften och se vad dom har att säga också?

BMW E39 530i "E39" (2002)
turbodeath
15 oktober 2019 · 2 452 Inlägg

volvo orginal ..tändstift ja om man inte vet om dom är bra byt...fördelarlock o rotor orginal från volvo...skulle nog säga ge den en service rakt av...byt bränslefilter,olja ja rakt av en översyn av bilen...det skadar aldrig...

döden kommer tillbaka
zemet
15 oktober 2019 · 4 035 Inlägg

Sitter säkert biltema tändstift i idag(brisk).
Skulle inte förvåna mig om det är det som är felet. Dem jävla brisk tändstiften har ställt till det för mig ett flertal tillfällen.

Skogs123
15 oktober 2019 · 7 Inlägg

zemet skrev:
Sitter säkert biltema tändstift i idag(brisk).
Skulle inte förvåna mig om det är det som är felet. Dem jävla brisk tändstiften har ställt till det för mig ett flertal tillfällen.

Ja ska kolla om det kan vara det

BMW E39 530i "E39" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang