För små bulthål i fälgarna?

jaka54
17 oktober 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Hur kan du vara säker på att en så stor borr tar bort lika mycket på bägge sidorna av hålet när du borrar??

Cuefa Ain't no place like home...
17 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

berren skrev:

Ivel skrev:

malus skrev:
Det var som tusan..!
Där fick alla antiborrare tydligen tji..

Det vet vi ju inte ännu om det gick bra och borra, förutom det enkla i att göra ett skruvhål större.
Invänta tråden "Min fälg sprack och jag körde in i en busshållplats" eller "Jag tappade fälgen och frontade en skolskjuts" alternativt "En Skoda tappade ett hjul och kontrollen så den hamnade under min timmerbil och blev platt" men men jag har en förmåga att se eventuella konsekvenser istället för att jubla över att en genväg med osäkert resultat genomförts.

Hallå? Det är 2mm det handlar om 1mm runt om hela cirkeln. Varför skulle dessa problem uppstå? Förklara det istället lustigkurre.

Hur mycket material tror Du tillverkaren "bjuder" på när de tillverkar fälgar? Varenda litet gram aluminium de kan spara ger otroligt mycket i slutändan när x antal hundratusen fälgar har tillverkats.
Det kan ge försvagningar kring bulthålen som till slut gör så fälgen spricker. T.ex.

Det är väl lite det här och det här man vill undvika.

Framför allt som mötande bilist. Men visst, självklart vet Du bättre än dom som tillverkat grejerna.
Glömde det... roll

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
berren
17 oktober 2019 · 33 Inlägg

zemet skrev:
Borra fungerar säkert, iaf ett tag.

Jag tror inte att fälgen kommer spricka eller liknande.

Men det kan vara jävligt lurigt att borra bort konan på fälgen. Vet minst 2 personer som tappat ett hjul pga att dem använt hjulbultar avsedda för plåtfälgar på aluminiumfälgar.

Det hände endast på 1 hjul av 4 och alla 3 återstående hjul satt bultarna kvar ordentligt på.
Har du möjlighet så använd locktight eller liknande på bultarna.

Det är bara 1mm av konan som e bortborrad.

Utmarks-Loke
17 oktober 2019 · 5 814 Inlägg

Jag tror knappast det spelar någon roll med 1mm gods, borrningen lär inte medföra problem på det viset. Det är inte en formel 1-bil där hjulen snurrar i 10.000 rpm vi pratar om. Men man måste kolla så vinkeln på konan är den rätta, annars kommer hjulskruven inte sitta bra i hålen. Har man otur lossnar skruven, det kan kanske även bli svårt att få lös dom så småningom.

berren
17 oktober 2019 · 33 Inlägg

zemet skrev:
Borra fungerar säkert, iaf ett tag.

Jag tror inte att fälgen kommer spricka eller liknande.

Men det kan vara jävligt lurigt att borra bort konan på fälgen. Vet minst 2 personer som tappat ett hjul pga att dem använt hjulbultar avsedda för plåtfälgar på aluminiumfälgar.

Det hände endast på 1 hjul av 4 och alla 3 återstående hjul satt bultarna kvar ordentligt på.
Har du möjlighet så använd locktight eller liknande på bultarna.

Jag använder inte hjulbultar avsedd för plåtfälgar.

berren
17 oktober 2019 · 33 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag tror knappast det spelar någon roll med 1mm gods, borrningen lär inte medföra problem på det viset. Det är inte en formel 1-bil där hjulen snurrar i 10.000 rpm vi pratar om. Men man måste kolla så vinkeln på konan är den rätta, annars kommer hjulskruven inte sitta bra i hålen. Har man otur lossnar skruven, det kan kanske även bli svårt att få lös dom så småningom.

Vinkeln verkar vara vara densamma.

zemet
17 oktober 2019 · 4 030 Inlägg

Cuefa skrev:

berren skrev:

Ivel skrev:
Det vet vi ju inte ännu om det gick bra och borra, förutom det enkla i att göra ett skruvhål större.
Invänta tråden "Min fälg sprack och jag körde in i en busshållplats" eller "Jag tappade fälgen och frontade en skolskjuts" alternativt "En Skoda tappade ett hjul och kontrollen så den hamnade under min timmerbil och blev platt" men men jag har en förmåga att se eventuella konsekvenser istället för att jubla över att en genväg med osäkert resultat genomförts.

Hallå? Det är 2mm det handlar om 1mm runt om hela cirkeln. Varför skulle dessa problem uppstå? Förklara det istället lustigkurre.

Hur mycket material tror Du tillverkaren "bjuder" på när de tillverkar fälgar? Varenda litet gram aluminium de kan spara ger otroligt mycket i slutändan när x antal hundratusen fälgar har tillverkats.
Det kan ge försvagningar kring bulthålen som till slut gör så fälgen spricker. T.ex.

Det är väl lite det här och det här man vill undvika.

Framför allt som mötande bilist. Men visst, självklart vet Du bättre än dom som tillverkat grejerna.
Glömde det... roll

Visst har du rätt i det. Tillverkarna vill optimera fälgarna.

Men det är också en kritisk komponent som skall hålla för att köra i gropar i vägen, långa sträckor på grusvägar mm.

Så man överdimentionerar sånna fälgar så man inte riskerar att dem spricker mm. Skulle det börja ända får man återkalla alla fälgar och det blir också dyrt.

Det är en av anledningarna till att man kan köpa eftermkrnadsfälgar som är såpass mycket lättare än orginal.

Samma fälgar används ju även till en rad olika bilmodeller, som kan skilja ganska mycket i total och tjänstevikt mm.

Så fälgar av detta slaget är sannorlikt inte såpass viktoptimerade dem skulle kunna varit pga ovannämda faktorer.

Sedan kan man ju fråga sig hur stor besparing det hade varit för fälgtillverkaren.
Vi kan räkna lite:

Dagens råvarupris för aluminium är 16:50 kr/kg enligt dagens industri.
Volvo cars hade sålt 340 000 bilar under halva 2019. Så vi dubblar det till 680k bilar.
Säg att det går att optimera alla volvo fälgar lika mycket.

Vad är rimligt att optimera bort? Jag säger 100g. Det år långt mycket mer än vad TS har borrat bort.

Vi får då 16:50kr/kg * 680000 bilar * 4 hjul * 0.1 kg. = 4,488 miljoner.
4.5 miljoner per år skulle man då potentiellt kunna spara.

Gör man samma övning men antar att dem sparar dem sista 10 g som TS kanske har lyckats borra bort är besparingen ca 0.5 miljoner/år.

Jag tror med andra ord inte att det lilla som TS har försvagat fälgen genom att ta bort några gram aluminium kommer göra att fälgen riskerar att spricka.

Med det sagt så kan han få andra problem som nämnts här tidigare.

Senast redigerat av zemet (17 oktober 2019)

DanielDart
17 oktober 2019 · 170 Inlägg

Vilket trams! Jag jobbar i mekanisk verkstad och har gjort så i över 20 år och jag kan lova er sk förståsigpåare att han kan borra upp hålen betydligt mer utan några som helst problem.
Styrning  (förutom på navet) ligger på konan på skruvarna/bultarna. Öka dimensionen på hålen med 2 mm gör absolut ingenting som försämrar hjulen överhuvudtaget.
Är konan bara bra och centrumstyrningen bra så bara kör.
Och bli inte uppskrämd av dumheter.
Vi har gjort betydligt större förändringar på fälgar än så utan några som helst problem.
Önskvärt är förstås med ett visst spel så man vet att det är konan som styr och inte bulten/skruven då den tvingas i sidled.
Det enda som är riktigt farligt är om kona fälg mot mutter/bult inte stämmer samt om inte bultmönstret är exakt samma... Då lossnar de!
Finns fälgar där bulthålen är 15 mm till 12 bult men konan är det viktiga.
Väl mött och lycka till.
För övrigt.. om man borrar upp ett 12 hål till 14 med borr så styr det upp så det centrerar.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
berren
17 oktober 2019 · 33 Inlägg

DanielDart skrev:
Vilket trams! Jag jobbar i mekanisk verkstad och har gjort så i över 20 år och jag kan lova er sk förståsigpåare att han kan borra upp hålen betydligt mer utan några som helst problem.
Styrning  (förutom på navet) ligger på konan på skruvarna/bultarna. Öka dimensionen på hålen med 2 mm gör absolut ingenting som försämrar hjulen överhuvudtaget.
Är konan bara bra och centrumstyrningen bra så bara kör.
Och bli inte uppskrämd av dumheter.
Vi har gjort betydligt större förändringar på fälgar än så utan några som helst problem.
Önskvärt är förstås med ett visst spel så man vet att det är konan som styr och inte bulten/skruven då den tvingas i sidled.
Det enda som är riktigt farligt är om kona fälg mot mutter/bult inte stämmer samt om inte bultmönstret är exakt samma... Då lossnar de!
Finns fälgar där bulthålen är 15 mm till 12 bult men konan är det viktiga.
Väl mött och lycka till.
För övrigt.. om man borrar upp ett 12 hål till 14 med borr så styr det upp så det centrerar.

Tack så mycket!!

jaka54
17 oktober 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Så du menar att en 14mm borr centrerar sig själv i ett 12mm hål?! Har aldrig sett någon borr utan stryrning göra något sådant.

Utmarks-Loke
17 oktober 2019 · 5 814 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Så du menar att en 14mm borr centrerar sig själv i ett 12mm hål?! Har aldrig sett någon borr utan stryrning göra något sådant.

Du kan ju inte spänna fast hjulet och köra med pelarborr, du får köra med handborrmaskin så centrerar det sig ganska bra. Skall man ha i en 14mm skruv bör man köra med 14,5 eller 15mm borr så gör det inget om om hålet blir någon tiondels millimeter fel, skruven centreras av konan i alla fall.

DanielDart
17 oktober 2019 · 170 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Så du menar att en 14mm borr centrerar sig själv i ett 12mm hål?! Har aldrig sett någon borr utan stryrning göra något sådant.

Tillräckligt bra för detta ändamål. prova att borra ett mindre hål ex 6mm i en aluminiumplatta och ta sedan ett 8mm och borra halvvägs igenom så ser du. Förutsatt att det inte är ett dåligt borr så
blir det bra. (pelarborr)
Men visst, för att få det bättre kan man ju fixera detalj/fälg och indexera upp centrum men i detta fallet är noggranheten inte ett problem då anliggningen är på konan och ej bulthålet.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
17 oktober 2019 · 170 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Så du menar att en 14mm borr centrerar sig själv i ett 12mm hål?! Har aldrig sett någon borr utan stryrning göra något sådant.

Du kan ju inte spänna fast hjulet och köra med pelarborr, du får köra med handborrmaskin så centrerar det sig ganska bra. Skall man ha i en 14mm skruv bör man köra med 14,5 eller 15mm borr så gör det inget om om hålet blir någon tiondels millimeter fel, skruven centreras av konan i alla fall.

Precis. Men går även i pelarborr om man låter bord vara löst så borret styr.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
berren
17 oktober 2019 · 33 Inlägg

Jag borrade med vanlig skruvdragare, blev bra.

granadadr
17 oktober 2019 · 7 269 Inlägg

att borr upp å centrera är inga problem,  om man ej spänner fast borrhuvudet så centrera den aut, gjort det några ggr smile  men funderar ,, har verkligen skoda å subaru samma bultmönster?? skoda oktavia har ju 112/5 vet jag

Senast redigerat av granadadr (17 oktober 2019)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
mb_pucken
17 oktober 2019 · 5 083 Inlägg

granadadr skrev:
att borr upp å centrera är inga problem,  om man ej spänner fast borrhuvudet så centrera den aut, gjort det några ggr smile  men funderar ,, har verkligen skoda å subaru samma bultmönster?? skoda oktavia har ju 112/5 vet jag

Äldre oktavia har 5x100 och nyar 5x112 :-) Subaru har 5x100 eller 5x114,3 :-)
Åtminstone dom Subaru som inte är fyrbult :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2019 · 10 245 Inlägg

granadadr skrev:
att borr upp å centrera är inga problem,  om man ej spänner fast borrhuvudet så centrera den aut, gjort det några ggr smile  men funderar ,, har verkligen skoda å subaru samma bultmönster?? skoda oktavia har ju 112/5 vet jag

Både 4/100 och 5/100 förekommer på Skoda och Subaru så gissningsvis är det någon av dessa bultcirklar/bultdelningar (eller ja, skruvcirklar/skruvdelningar...lol) han har.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (17 oktober 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
berren
17 oktober 2019 · 33 Inlägg

5x100 har jag

granadadr
17 oktober 2019 · 7 269 Inlägg

mb_pucken skrev:

granadadr skrev:
att borr upp å centrera är inga problem,  om man ej spänner fast borrhuvudet så centrera den aut, gjort det några ggr smile  men funderar ,, har verkligen skoda å subaru samma bultmönster?? skoda oktavia har ju 112/5 vet jag

Äldre oktavia har 5x100 och nyar 5x112 :-) Subaru har 5x100 eller 5x114,3 :-)
Åtminstone dom Subaru som inte är fyrbult :-)

aa trodde subban bara hade 114/5 smile

Cuefa Ain't no place like home...
17 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

DanielDart skrev:
Vilket trams! Jag jobbar i mekanisk verkstad och har gjort så i över 20 år och jag kan lova er sk förståsigpåare att han kan borra upp hålen betydligt mer utan några som helst problem.
Styrning  (förutom på navet) ligger på konan på skruvarna/bultarna. Öka dimensionen på hålen med 2 mm gör absolut ingenting som försämrar hjulen överhuvudtaget.
Är konan bara bra och centrumstyrningen bra så bara kör.
Och bli inte uppskrämd av dumheter.
Vi har gjort betydligt större förändringar på fälgar än så utan några som helst problem.
Önskvärt är förstås med ett visst spel så man vet att det är konan som styr och inte bulten/skruven då den tvingas i sidled.
Det enda som är riktigt farligt är om kona fälg mot mutter/bult inte stämmer samt om inte bultmönstret är exakt samma... Då lossnar de!
Finns fälgar där bulthålen är 15 mm till 12 bult men konan är det viktiga.
Väl mött och lycka till.
För övrigt.. om man borrar upp ett 12 hål till 14 med borr så styr det upp så det centrerar.

Svar på tal från en som kan!
Då anser jag mig korrigerad och tackar för det 😊

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang