För små bulthål i fälgarna?

torsen
18 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

För att ytterligare förlänga tråden.
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.
Vissa japanska bilar har sfäriskt säte på original LM-fälgar(som Ivel tidigare nämnt).
Är du absolut säker på att "japanfälgarna" har samma säten som dina befintliga muttrar.
Härutöver finns fälgar som inte har vare sig koniska eller sfäriska säten, utan plana muttrar som vanligtvis är försedda med en tjock planbricka.
I det senare fallet måste fälgen ovillkorligen styras upp av navet.

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.

Självklart har dom bultar! Vi har avhandlat detta tidigare här, men jag länkar för säkerhets skull till inlägget där jag citerat, och länkat till, såväl Svensk Ordbok (SO) som Svenska Akademiens Ordbok (SAOB) och där båda anger att en bult kan, men inte måste, ha gängor.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4473763

Och här är texten i sin helhet från det aktuella inlägget:

För att göra det enkelt gällande ordet "bult" (som ju verkar ge en del huvudbry) kan man läsa följande:

Svensk Ordbok, SO, (utgiven av Svenska Akademien) säger följande:

"mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor"

Här anger man dessutom följande som exempel:
"de bytte däck och drog åt bultarna ordentligt"

Direktlänk: https://svenska.se/tre/?sok=bult&pz=1

Svenska Akademiens Ordbok, SAOB, säger följande:

"11) [jfr motsv. anv. i fsv., d., nyisl., holl., t. o. eng.] (i sht i fackspr.) benämning på (vanl. jämntjock, cylinderformig, stundom i ena ändan med ”hufvud” försedd) ten l. kort stång af järn l. annan metall (i sht förr äfv. trä) som för att hopfästa trä- l. metallföremål (l. delar däraf) ”drages” igenom dem o. vanl. i endera l. båda ändarna fästes (medelst mutter l. på annat sätt); äfv. koll.; jfr DUBB, sbst.1, SPRINT, NAGEL, NIT, PLUGG, SPIK. Gängade bultar. CivInstr. 5 (1541)."

(Notera att man anger att mutter används till bult, vilket ger att gängor måste finnas då mutter anges ha gängor per definition här: https://www.saob.se/artikel/?unik=M_148 … I&pz=3 )

Direktlänk: https://www.saob.se/artikel/?unik=B_444 … v&pz=3

Så, även om man inom vissa yrkeskategorier anser att en bult saknar gängor bör man beakta att det INTE är fel att säga bult (med gängor) sett till det svenska språket. Iallafall inte med mindre än att man annars anser att såväl SO som SAOB har fel.

//Brådhis

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
18 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.

Självklart har dom bultar! Vi har avhandlat detta tidigare här, men jag länkar för säkerhets skull till inlägget där jag citerat, och länkat till, såväl Svensk Ordbok (SO) som Svenska Akademiens Ordbok (SAOB) och där båda anger att en bult kan, men inte måste, ha gängor.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4473763

Och här är texten i sin helhet från det aktuella inlägget:

För att göra det enkelt gällande ordet "bult" (som ju verkar ge en del huvudbry) kan man läsa följande:

Svensk Ordbok, SO, (utgiven av Svenska Akademien) säger följande:

"mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor"

Här anger man dessutom följande som exempel:
"de bytte däck och drog åt bultarna ordentligt"

Direktlänk: https://svenska.se/tre/?sok=bult&pz=1

Svenska Akademiens Ordbok, SAOB, säger följande:

"11) [jfr motsv. anv. i fsv., d., nyisl., holl., t. o. eng.] (i sht i fackspr.) benämning på (vanl. jämntjock, cylinderformig, stundom i ena ändan med ”hufvud” försedd) ten l. kort stång af järn l. annan metall (i sht förr äfv. trä) som för att hopfästa trä- l. metallföremål (l. delar däraf) ”drages” igenom dem o. vanl. i endera l. båda ändarna fästes (medelst mutter l. på annat sätt); äfv. koll.; jfr DUBB, sbst.1, SPRINT, NAGEL, NIT, PLUGG, SPIK. Gängade bultar. CivInstr. 5 (1541)."

(Notera att man anger att mutter används till bult, vilket ger att gängor måste finnas då mutter anges ha gängor per definition här: https://www.saob.se/artikel/?unik=M_148 … I&pz=3 )

Direktlänk: https://www.saob.se/artikel/?unik=B_444 … v&pz=3

Så, även om man inom vissa yrkeskategorier anser att en bult saknar gängor bör man beakta att det INTE är fel att säga bult (med gängor) sett till det svenska språket. Iallafall inte med mindre än att man annars anser att såväl SO som SAOB har fel.

//Brådhis

//Brådhis

Jag vill minnas att det även klargjordes att det är lekmän som godtyckligt benämner skruvar för bult medans de som är kunniga inom området kallar ett gängat förband för skruvförband.

känner MÅNGA mekaniker som nämner motsatsen,  så det så,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.

Självklart har dom bultar! Vi har avhandlat detta tidigare här, men jag länkar för säkerhets skull till inlägget där jag citerat, och länkat till, såväl Svensk Ordbok (SO) som Svenska Akademiens Ordbok (SAOB) och där båda anger att en bult kan, men inte måste, ha gängor.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4473763

Och här är texten i sin helhet från det aktuella inlägget:

För att göra det enkelt gällande ordet "bult" (som ju verkar ge en del huvudbry) kan man läsa följande:

Svensk Ordbok, SO, (utgiven av Svenska Akademien) säger följande:

"mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor"

Här anger man dessutom följande som exempel:
"de bytte däck och drog åt bultarna ordentligt"

Direktlänk: https://svenska.se/tre/?sok=bult&pz=1

Svenska Akademiens Ordbok, SAOB, säger följande:

"11) [jfr motsv. anv. i fsv., d., nyisl., holl., t. o. eng.] (i sht i fackspr.) benämning på (vanl. jämntjock, cylinderformig, stundom i ena ändan med ”hufvud” försedd) ten l. kort stång af järn l. annan metall (i sht förr äfv. trä) som för att hopfästa trä- l. metallföremål (l. delar däraf) ”drages” igenom dem o. vanl. i endera l. båda ändarna fästes (medelst mutter l. på annat sätt); äfv. koll.; jfr DUBB, sbst.1, SPRINT, NAGEL, NIT, PLUGG, SPIK. Gängade bultar. CivInstr. 5 (1541)."

(Notera att man anger att mutter används till bult, vilket ger att gängor måste finnas då mutter anges ha gängor per definition här: https://www.saob.se/artikel/?unik=M_148 … I&pz=3 )

Direktlänk: https://www.saob.se/artikel/?unik=B_444 … v&pz=3

Så, även om man inom vissa yrkeskategorier anser att en bult saknar gängor bör man beakta att det INTE är fel att säga bult (med gängor) sett till det svenska språket. Iallafall inte med mindre än att man annars anser att såväl SO som SAOB har fel.

//Brådhis

//Brådhis

Jag vill minnas att det även klargjordes att det är lekmän som godtyckligt benämner skruvar för bult medans de som är kunniga inom området kallar ett gängat förband för skruvförband.

Jag har redogjort för vad som står i ordböckerna angående detta. Det står inget om att lekmän "godtyckligt" benämner något för en viss sak pga bristande kunskap, det är en subjektiv observation (som för all del kan, utifrån "dom kunniga", inom yrket anses vara korrekt). Det är alltså mycket möjligt att personer inom dessa yrken väljer att särskilja dom olika varianterna på detta vis, men poängen, här, är att det inte är fel (enligt ordböckerna) att säga att en bult kan (men inte måste) ha gängor. Dvs varken hjulbult eller hjulskruv är fel. Båda är begripliga och korrekta. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (18 oktober 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
M123
18 oktober 2019 · 962 Inlägg

Vad är det för fälg?
Finns denna fälg att köpa med olika diameter på hålen från fabrik?

Generellt skulle jag säga nej låt bli men samtidigt finns det ju möjlighet här att samma fälg används i olika indelningar och olika borrningar.

2mm låter mycket på en diameter men hålet expanderas ju sig bara 1mm i verkligheten i godset på radien.

Kan vi inte få lite bilder på fälgen hur den ser ut både på framsidan och baksidan? Vore åtminstone kul att se vad för något du vill borra i. smile

Sen ett förtydligande: Jag säger inte att man ska borra eller rekommenderar till det, jag snarare rekommenderar att inte göra det.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:

Jag vill minnas att det även klargjordes att det är lekmän som godtyckligt benämner skruvar för bult medans de som är kunniga inom området kallar ett gängat förband för skruvförband.

Jag har redogjort för vad som står i ordböckerna angående detta. Det står inget om att lekmän "godtyckligt" benämner något för en viss sak pga bristande kunskap, det är en subjektiv observation (som för all del kan, utifrån "dom kunniga", inom yrket anses vara korrekt). Det är alltså mycket möjligt att personer inom dessa yrken väljer att särskilja dom olika varianterna på detta vis, men poängen, här, är att det inte är fel (enligt ordböckerna) att säga att en bult kan (men inte måste) ha gängor. Dvs varken hjulbult eller hjulskruv är fel. Båda är begripliga och korrekta. smile

//Brådhis

Jag tänker på alla de gånger en "Volvoraggare" stolt berättar att hen har en "diffad axel" på sin 740.
Det blir inte rätt bara för att "gemene man" uttrycker sig på ett visst sätt.
Huruvida det nämns i ordböcker eller ordlistor låter jag vara onämnt av mig.

Håller helt med om "volvoraggare" och "diffad axel", vilket ju är direkta faktafel. Men nu skrev jag ju om just ordböckerna och vad dom skriver om betydelsen av ordet bult. Så vill du lämna det onämnt finns det inte mycket mer att säga om det. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
18 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Är fortfarande lite nyfiken på hur man kan borra men en 14mm borr i en handhållen borrmaskin utan att det drar snett, hugger eller att borren tar lika mycket på bägge sidor...

torsen
18 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Ivel  skrev:
Jag tänker på alla de gånger en "Volvoraggare" stolt berättar att hen har en "diffad axel" på sin 740.
Det blir inte rätt bara för att "gemene man" uttrycker sig på ett visst sätt.
Huruvida det nämns i ordböcker eller ordlistor låter jag vara onämnt av mig.

Ursäkta Ivel, men det här är MIN KÄPPHÄST - alltså att opponera mig när någon säger att dom "diffat" sina axlar med torsen, Lock Right, ARB eller annan axelspärr för att komma bättre fram i terrängen.
Men många vet inte vad differera betyder.
Motsatsen till integrera.
Men en ESAB eller AGA kan man integrera hjulen på samma axel.
Gemene man säger på prosa att man spärrat, eller kanske låst axeln.
Bryr mig inte om hur många gånger saker avhandlats på forumet - rätt ska vara rätt.
Hur ska annars de okunniga lära sig vad som är rätt?

torsen
18 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Är fortfarande lite nyfiken på hur man kan borra men en 14mm borr i en handhållen borrmaskin utan att det drar snett, hugger eller att borren tar lika mycket på bägge sidor...

Instämmer och vill också veta.
Dessutom. hur många handhållna borrmaskiner kan ta 14 mm borr i chucken - 13 mm max är vanligast.
Och när det "hugger"!!!!!
Då dj¤#%&r.

torsen
18 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

torsen skrev:
För att ytterligare förlänga tråden.
Tyska bilar har i regel muttrar eller skruvar (inte bultar!!!!) med kona.
Vissa japanska bilar har sfäriskt säte på original LM-fälgar(som Ivel tidigare nämnt).
Är du absolut säker på att "japanfälgarna" har samma säten som dina befintliga muttrar.
Härutöver finns fälgar som inte har vare sig koniska eller sfäriska säten, utan plana muttrar som vanligtvis är försedda med en tjock planbricka.
I det senare fallet måste fälgen ovillkorligen styras upp av navet.

För att ääääännnu mer förlänga tråden så vill jag förtydliga att min huvudfråga var:
Har dina befintliga" tyskmuttrar" samma säte som dina Subarufälgar?
Själv får jag alltid byta muttrar då jag skiftar mellan sommar- och vinterhjul på grund av att Honda orignal har sfäriska muttrar och eftermarknadsfälgarna som vinterdäcken sitter på har koniska säten.
Gällde för övrigt även en tidigare ägd Mazda Tribut 3.0.
Minns inte hur det var på Lexus.

berren
20 oktober 2019 · 33 Inlägg

torsen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Är fortfarande lite nyfiken på hur man kan borra men en 14mm borr i en handhållen borrmaskin utan att det drar snett, hugger eller att borren tar lika mycket på bägge sidor...

Instämmer och vill också veta.
Dessutom. hur många handhållna borrmaskiner kan ta 14 mm borr i chucken - 13 mm max är vanligast.
Och när det "hugger"!!!!!
Då dj¤#%&r.

Inga problem då det var 1mm på varje sida. Och bara för att ni köpt era skruvdragare på biltema så har inte en annan gjort det. Och hugger som du säger? Vad menar du? Man får ju vara lätt på handen. Och alla andra dumma frågor som ni ställt orkar jag inte svara på med tanke på den negativa attityden ni har.

Senast redigerat av berren (20 oktober 2019)

Utmarks-Loke
20 oktober 2019 · 5 809 Inlägg

Ivel skrev:

berren skrev:

torsen skrev:

Instämmer och vill också veta.
Dessutom. hur många handhållna borrmaskiner kan ta 14 mm borr i chucken - 13 mm max är vanligast.
Och när det "hugger"!!!!!
Då dj¤#%&r.

Inga problem då det var 1mm på varje sida. Och bara för att ni köpt era skruvdragare på biltema så har inte en annan gjort det. Och hugger som du säger? Vad menar du? Man får ju vara lätt på handen. Och alla andra dumma frågor som ni ställt orkar jag inte svara på med tanke på den negativa attityden ni har.

^^
När man till slut själv insett att man inte riktigt genomfört något på rätt vis och drar på sig en kofta.

Han har ju gjort det på ett bra vis och hjulen sitter på bilen. Vad är problemet?

jaka54
20 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag (vi??) är inte negativa på något vis ! Personligen är jag bara nyfiken på hur man kan borra för hand med 14mm borr utan att det hugger och främst...hur man kan vara säker på att borren tar lika mycket på varje sida!
Vill gärna se grejerna du använder. Jag förstår att det i ditt fall kanske inte är viktigt att hålet blir "rakt" hela vägen in mot bottenytan utan att det viktiga är att skruven/muttern sitter an 90 grader mot bottenytan.

caromania Forummoderator
20 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Tänk på att hålla god ton så det inte blir personangrepp och pajkastning.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 oktober 2019 · 13 669 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag (vi??) är inte negativa på något vis ! Personligen är jag bara nyfiken på hur man kan borra för hand med 14mm borr utan att det hugger och främst...hur man kan vara säker på att borren tar lika mycket på varje sida!
Vill gärna se grejerna du använder. Jag förstår att det i ditt fall kanske inte är viktigt att hålet blir "rakt" hela vägen in mot bottenytan utan att det viktiga är att skruven/muttern sitter an 90 grader mot bottenytan.

kvittar ju fälgen kommer endå dra sig rätt på konan på bulten/muttern och navringen.   hålet kvittar eftersom det är koniska hål.        ni får det att låta som att hela bilen kommer flyga i luften för att man handborrar 20st hål smile

och skulle man mot fömodan råka tappa ett däck har det mer med att man inte efterdragit skiten snarare än att man handborrat några hål i fälgen.   

det viktigaste i allt är att man har rätt mutter/bult för konan i fälgarna. 

det farliga börjar när man borrar helt nya hål.    men att förstora dom 2mm är ju hur lungt som helst.. jätte vanligt när man ska köra äldre volvo fälgar på nyare volvosar..  där dom äldre har m12 och nya m14

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
doktorduett
20 oktober 2019 · 340 Inlägg

det kvitter väl för fan om man säger bult eller skruv.
det har alltid hetat bult, fram till någon störd jävel kom på att från o med nu ska det heta skruv
jag har alltid sagt typ 6mm bult. o det kommer jag göra tills dom gräver ner mej
en bult är en bult
o det klart dina borrade fälgar verkan sprickor eller exploderar

granadadr
20 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

någon som säger philipsmejsel??? heter ju det och inte stjärnmejsel som ( alla ) säger inkl jag själv

Cuefa Ain't no place like home...
20 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

Hahaha! Jäääääävlar vad den här tråden spårade ur då!
Snart dags att göra en "Best Of Garaget"-hemsida tamigfan... lol

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
20 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

granadadr skrev:
någon som säger philipsmejsel??? heter ju det och inte stjärnmejsel som ( alla ) säger inkl jag själv

JAG säger  pozidrive - om det är det, och phillips(inte philips) om det är så!!!!!

granadadr
20 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

ska vi ha en omröstning om vad folk kallar saker ??  det kan du ju ordna Ivel som gillar sånt wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang