Tål en husvagn snö is vatten?

Eleeb90
17 oktober 2019 · 345 Inlägg

Hej! Jag undrar om man kan ha husvagnen ute året om? Tänker nu på vintern kan man ju ta bort snön från taket då och då.
Jag funderade först på att lägga en presenning på eller bygga nån ställning runt om husvagnen. Vissa påstår att om man har en presenning direkt på taket håller det inne fukten. Dock kan man ju ställa den under ett partytält eller plåttak. Dock har jag inte riktigt den möjligheten.

Jag är inte så haj på det där med ventilationsventilerna på taket. Kan det läcka in vatten där? Takluckan är då stängd och tät iaf. Det regnade då riktigt ordentligt i september och även om det bara vällde ner så verkade inte kommit in något i husvagnen eller så.

Husvagnen är från 1978 och är välhållen och tät i lister och annat så vill gärna kunna vårda den och ha den iaf 4-5 år till smile

Tackar

Putteliten
17 oktober 2019 · 9 074 Inlägg

Det finns dom som bor i husvagn året runt, så det ska ju inte vara några problem.

Utmarks-Loke
17 oktober 2019 · 5 833 Inlägg

Problemet med snö är att det håller kvar vatten på taket, det blir gärna liggande lite vatten under snön. Och kvarliggande vatten kommer förr eller senare leta sig in genom "täta" skarvar i taket.

Steff240
17 oktober 2019 · 1 016 Inlägg

Det är ju inte ovanligt att det regnar om somrarna också och det klarar dom flesta husvagnar så det är nog mest snön som är problemet smile

Ett gott tips är att ta ut alla dynor och liknande ur vagnen eftersom det gärna blir lite kondens därinne neutral Då kan du få mögliga dynor därinne och det fördärvar semestermyset tongue

Förresten, glöm inte tömma vattentanken innan det blir minusgrader wink

torsen
17 oktober 2019 · 7 233 Inlägg

Har husvagnen platt eller sadeltak?
Med sadeltak bör nederbörden rinna av.
Har haft en SMW med sadeltak, där vattnet rinner av åt sidorna.
Har även haft en Solifer och en Adria, som båda har platt tak.
De båda senare parkerar man med fördel med draget högt upp, eller lågt ner, så att vattnet rinner av.
I husvagnen kan det vara lämpligt med ett par "Torrbollar" som suger åt sig eventuell fukt.
Dessa bör tömmas då och då, minns inte hur ofta, men en gång i månaden kanske.
Ser du att Torrbollarna blir fulla efter en månad ska du kanske tömma dem oftare.
Kyla tål husvagnen, om du har glykol i värmesystemet.
Men plocka ut batteriet.
Största fienden är omväxlande varmt och kallt.
Kalla nätter och soluppvärmning dagtid.
Det är då som kondens uppstår i husvagnen.
Att lägga en presenning över taket har jag aldrig gjort, och av andra blivit avrådd från att göra.

Var bor du?
Hörde tidigare i dag av en som ska ställa sin husvagn under tak att det finns platser i militärens gamla garage i Strängnäs, utefter 55:an mellan E20 och Mälarbron.
Kan inte tipsa närmare än så.

Eleeb90
17 oktober 2019 · 345 Inlägg

torsen skrev:
Har husvagnen platt eller sadeltak?
Med sadeltak bör nederbörden rinna av.
Har haft en SMW med sadeltak, där vattnet rinner av åt sidorna.
Har även haft en Solifer och en Adria, som båda har platt tak.
De båda senare parkerar man med fördel med draget högt upp, eller lågt ner, så att vattnet rinner av.
I husvagnen kan det vara lämpligt med ett par "Torrbollar" som suger åt sig eventuell fukt.
Dessa bör tömmas då och då, minns inte hur ofta, men en gång i månaden kanske.
Ser du att Torrbollarna blir fulla efter en månad ska du kanske tömma dem oftare.
Kyla tål husvagnen, om du har glykol i värmesystemet.
Men plocka ut batteriet.
Största fienden är omväxlande varmt och kallt.
Kalla nätter och soluppvärmning dagtid.
Det är då som kondens uppstår i husvagnen.
Att lägga en presenning över taket har jag aldrig gjort, och av andra blivit avrådd från att göra.

Var bor du?
Hörde tidigare i dag av en som ska ställa sin husvagn under tak att det finns platser i militärens gamla garage i Strängnäs, utefter 55:an mellan E20 och Mälarbron.
Kan inte tipsa närmare än så.

Hej den har tyvärr platttak det är en tysk bürstner flipper. Jo jag hörde någon som nämnde det. Haha jo sms ”ägget” är en riktigt klassiker smile Jag har boggie axel på den men ska försöka hissa ner den en bit smile torrbollar har jag i den men ingen fukt har sugits åt. Ska dra ut dynorna ur den. Ja om vatten ligger kan det ju tränga in nånstans men den verkar vara riktigt tät i butylfogarna så det tror jag inte åker in vatten nånstans. Haha i Västerbotten så en bit bort. Tackar för svaret.

Eleeb90
17 oktober 2019 · 345 Inlägg

Eleeb90 skrev:

torsen skrev:
Har husvagnen platt eller sadeltak?
Med sadeltak bör nederbörden rinna av.
Har haft en SMW med sadeltak, där vattnet rinner av åt sidorna.
Har även haft en Solifer och en Adria, som båda har platt tak.
De båda senare parkerar man med fördel med draget högt upp, eller lågt ner, så att vattnet rinner av.
I husvagnen kan det vara lämpligt med ett par "Torrbollar" som suger åt sig eventuell fukt.
Dessa bör tömmas då och då, minns inte hur ofta, men en gång i månaden kanske.
Ser du att Torrbollarna blir fulla efter en månad ska du kanske tömma dem oftare.
Kyla tål husvagnen, om du har glykol i värmesystemet.
Men plocka ut batteriet.
Största fienden är omväxlande varmt och kallt.
Kalla nätter och soluppvärmning dagtid.
Det är då som kondens uppstår i husvagnen.
Att lägga en presenning över taket har jag aldrig gjort, och av andra blivit avrådd från att göra.

Var bor du?
Hörde tidigare i dag av en som ska ställa sin husvagn under tak att det finns platser i militärens gamla garage i Strängnäs, utefter 55:an mellan E20 och Mälarbron.
Kan inte tipsa närmare än så.

Hej den har tyvärr platttak det är en tysk bürstner flipper. Jo jag hörde någon som nämnde det. Haha jo sms ”ägget” är en riktigt klassiker smile Jag har boggie axel på den men ska försöka hissa ner den en bit smile torrbollar har jag i den men ingen fukt har sugits åt. Ska dra ut dynorna ur den. Ja om vatten ligger kan det ju tränga in nånstans men den verkar vara riktigt tät i butylfogarna så det tror jag inte åker in vatten nånstans. Haha i Västerbotten så en bit bort. Tackar för svaret.

Dessutom är stödhjulet är inte så stabiltså nu är den upphissad med en gammal saxdomkraft haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang