Köpråd: Pendlarbil, diesel.. Franskt?! Japanskt? Eller tyskt igen..

Johansson72 IT Geek och Audiot
17 oktober 2019 · 127 Inlägg

Söker som en besatt på blocket.se efter en bättre begagnad pendlarbil, tänker mig 7-9 år gammal, mellanklass, diesel (150-200hkr), bekväm (gärna automat), inte mer än 15-17000 mil.

Snöar allt mer in på Peugeot 508 2.2 och Citroën C5 3.0/2.2 .. Haft en Cittra C5 tidigare, men det var en bensinare av första årsmodellen, är de ett stabilt alternativ idag? Man ser rätt många som gått väldigt långt.

Sen finns ju förstås Ford Mondeo Mk4 och Folka Passat med i bilden.

Toyota Avensis, Mazda 6 och Honda Accord räds jag lite, mina tidigare erfarenheter är att de blir surriga i motorvägsfart.

Åsikter? Någon kärra specifikt man bara ska akta sig för? Opel & Daewoo-Cheva har jag redan strukit från listan.. Känns i bakhuvudet som att det blir en lite äldre (10-12 år) A4:a igen. Vi närmar ju oss quattrosesongen..

Presidento Of World
17 oktober 2019 · 3 306 Inlägg

Jag skulle alla dagar i veckan ta en opel Insignia före valfri audi av den årgången men det är jag det... Vem fan orkar med rost och massa fel..

Men om du ändå är sugen på vag produkt, kolla på superb.. Ljusår bättre än A4. smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 oktober 2019 · 13 673 Inlägg

nu kan ju inte jag skit mycket om nyare psa motorer  men förr har 2.2l dieseln varit riktigt skärp medans 2.0 har varit väldigt bra nu snackar vi 05-10 typ

har ju själv en 407:a stående och på riktigt är det en underbar bil på många sätt.. framför allt motorn som ger gott om kraft fast den har relativt lite effekt (136hk 2.0hdi Rhr)  och väghållningen är RIKTIGT trevlig.  visst det är en kompiserad framvagn osv men det är mycket lättkörd och skönt bil på många sätt..   sen finns det så klart nackadelar..  sen förstår jag att du söker lite nyare bil än en 407 från 2005 men iallfall  jag skulle nog inte tveka att ta en 508 på en provtur för jag betvivlar att den är på något sätt sämre än 407:an och om den är bättre skulle jag nog överväga en sån.      Sen är det ju just franskt och tråkigt på väldigt många sätt.  men  jag ångarar inte köpet av våran 407:A

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
17 oktober 2019 · 4 228 Inlägg

Missade ja eller la ts upp budget? maxbelopp på tänkt köp. blir svårt att hitta en modell som inte är bullrig tror ja ifall man inte vill ha tyskt, vill man åka riktigt tyst och bekvämt med max komfort tror ja då gäller bmw-audi-merca. bara o köpa en där maskinskadegaranti gäller via försäkring. Mondeo brukar också vara tysta och bekväma. Franskt skulle ja absolut inte kolla på och speciellt inte citroen, fyfan dör hellre. c5-c6 är absolut av de fulaste och sämsta bilarna ja nånsin kört i mitt liv, ser ja designern nån dag kommer ja skalla hen tyvärr^^

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 oktober 2019 · 13 673 Inlägg

panda666 skrev:
Missade ja eller la ts upp budget? maxbelopp på tänkt köp. blir svårt att hitta en modell som inte är bullrig tror ja ifall man inte vill ha tyskt, vill man åka riktigt tyst och bekvämt med max komfort tror ja då gäller bmw-audi-merca. bara o köpa en där maskinskadegaranti gäller via försäkring. Mondeo brukar också vara tysta och bekväma. Franskt skulle ja absolut inte kolla på och speciellt inte citroen, fyfan dör hellre. c5-c6 är absolut av de fulaste och sämsta bilarna ja nånsin kört i mitt liv, ser ja designern nån dag kommer ja skalla hen tyvärr^^

jo cittrorna är sällan snygga.. men komforten brukar vara mer än bra.. 

där har ingen tysk bil i samma prisklass en chans..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dasboot
19 oktober 2019 · 441 Inlägg

Efter att ha ägt både de flesta Saab och Volvo modellerna så hade jag faktiskt kollat på en Honda accord, har blivit positivt överraskad av den

panda666
19 oktober 2019 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:
Missade ja eller la ts upp budget? maxbelopp på tänkt köp. blir svårt att hitta en modell som inte är bullrig tror ja ifall man inte vill ha tyskt, vill man åka riktigt tyst och bekvämt med max komfort tror ja då gäller bmw-audi-merca. bara o köpa en där maskinskadegaranti gäller via försäkring. Mondeo brukar också vara tysta och bekväma. Franskt skulle ja absolut inte kolla på och speciellt inte citroen, fyfan dör hellre. c5-c6 är absolut av de fulaste och sämsta bilarna ja nånsin kört i mitt liv, ser ja designern nån dag kommer ja skalla hen tyvärr^^

jo cittrorna är sällan snygga.. men komforten brukar vara mer än bra.. 

där har ingen tysk bil i samma prisklass en chans..

lol skojar du? finns ingen fransk bil överhuvudtaget som har mer komfort än en gammal 5 serie, e klass eller audi så är det bara punkt. inte ens i närheten skulel ja säga, och har kört skitmånga franska bilar.

panda666
19 oktober 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Growe skrev:

jo cittrorna är sällan snygga.. men komforten brukar vara mer än bra.. 

där har ingen tysk bil i samma prisklass en chans..

lol skojar du? finns ingen fransk bil överhuvudtaget som har mer komfort än en gammal 5 serie, e klass eller audi så är det bara punkt. inte ens i närheten skulel ja säga, och har kört skitmånga franska bilar.

Jag kan direkt nämna några bilar som har bättre komfort än femserie och E-klass.
En gammal AUDI skrev du, en 80 från -75 har betydligt sämre komfort än en samtida Citroen GS.

det är riktigt gamla bilar och tror inte ts är ute efter sånna? men finns ingen fransk bil som har bättre komfort än en a6, inte heller en e34-e39-e60. w210-w211-w212 osv.

panda666
19 oktober 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Jag kan direkt nämna några bilar som har bättre komfort än femserie och E-klass.
En gammal AUDI skrev du, en 80 från -75 har betydligt sämre komfort än en samtida Citroen GS.

det är riktigt gamla bilar och tror inte ts är ute efter sånna? men finns ingen fransk bil som har bättre komfort än en a6, inte heller en e34-e39-e60. w210-w211-w212 osv.

Har du provat:
C6?
Peugeot 607?
Renault Safrane?

tyvärr ja, och vill inte att nån tar illa upp men enligt min personliga åsikt som jag hoppas att nån där ute inte börjar gråta,,tycker att dessa är riktigt hemska bilar, speciellt c6 mitt hjärta hatar verkligen dessa. Jag vet att tyskarna kanske inte har världens bästa pålitlighet men snälla nån iaf i styling och komfort är det omöjligt att nått från frankrike är bättre än tyskarna, så är det bara..men såklart jag snackar ju inte för alla. Detta är helt min privata synpunkt. tycker att franska bilar är så plastiga, bullriga och allmänt tråkiga som fan.

panda666
19 oktober 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Har du provat:
C6?
Peugeot 607?
Renault Safrane?

tyvärr ja, och vill inte att nån tar illa upp men enligt min personliga åsikt som jag hoppas att nån där ute inte börjar gråta,,tycker att dessa är riktigt hemska bilar, speciellt c6 mitt hjärta hatar verkligen dessa. Jag vet att tyskarna kanske inte har världens bästa pålitlighet men snälla nån iaf i styling och komfort är det omöjligt att nått från frankrike är bättre än tyskarna, så är det bara..men såklart jag snackar ju inte för alla. Detta är helt min privata synpunkt. tycker att franska bilar är så plastiga, bullriga och allmänt tråkiga som fan.

Du är en av mycket få i Sverige som har kört en Safrane, grattis.
Jag tar inte illa upp utan konstaterar att du har dålig smak och dålig koll. wink

erkänner att jag kollade upp safrane efter att ja blev osäker ifall ja minns hur den såg ut och måste säga att ja inte har provkört en sån så my bad. men dom andra 2 har jag provkört. peugeoten är inget alls speciellt och c6 är bara galet vidrig, vill inte ens se den på bild. Dålig smak?^^ smaken är som baken och det tror ja vi måste komma överens om. de egentligen så jävla svårt att sätta betyg på vad som är fint och inte men endå..franska bilar är inte fina, och speciellt inte c serien, c5-c6 är bara skitfult

Presidento Of World
19 oktober 2019 · 3 306 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Du är en av mycket få i Sverige som har kört en Safrane, grattis.
Jag tar inte illa upp utan konstaterar att du har dålig smak och dålig koll. wink

erkänner att jag kollade upp safrane efter att ja blev osäker ifall ja minns hur den såg ut och måste säga att ja inte har provkört en sån så my bad. men dom andra 2 har jag provkört. peugeoten är inget alls speciellt och c6 är bara galet vidrig, vill inte ens se den på bild. Dålig smak?^^ smaken är som baken och det tror ja vi måste komma överens om. de egentligen så jävla svårt att sätta betyg på vad som är fint och inte men endå..franska bilar är inte fina, och speciellt inte c serien, c5-c6 är bara skitfult

Äh, jäkla 08 du har fel... (kastar kebaben efter dig.)

Tycker nya C5 air cross är trevlig ja. Kört den några gånger nu och gillar den!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
19 oktober 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Du är en av mycket få i Sverige som har kört en Safrane, grattis.
Jag tar inte illa upp utan konstaterar att du har dålig smak och dålig koll. wink

erkänner att jag kollade upp safrane efter att ja blev osäker ifall ja minns hur den såg ut och måste säga att ja inte har provkört en sån så my bad. men dom andra 2 har jag provkört. peugeoten är inget alls speciellt och c6 är bara galet vidrig, vill inte ens se den på bild. Dålig smak?^^ smaken är som baken och det tror ja vi måste komma överens om. de egentligen så jävla svårt att sätta betyg på vad som är fint och inte men endå..franska bilar är inte fina, och speciellt inte c serien, c5-c6 är bara skitfult

Äh, jäkla 08 du har fel... (kastar kebaben efter dig.)

mmmmmm,,,du vet alltid vad jag gillar så ja förlåter dig.

Johansson72 IT Geek och Audiot
17 november 2019 · 127 Inlägg

Ivel skrev:
Har du provat:
C6?
Peugeot 607?
Renault Safrane?

Haft en C5:a å en Safrane (med Volvo femman), men nu slutade det med en Ford Mondeo mk4 med 2.0 TDCI på 140hkr, dvs "Peugeot dieseln". Sjukt billig i drift, men rätt tråkig.. Fårse hur länge jag står ut med den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang