Colt körd 7500 mil på endast etanol

Ella68
18 oktober 2019 · 22 Inlägg

Hej! Köpte en Mitsubishi Colt -09 1.3 Flexifuel förra veckan. Gick som en kula köpedagen. Såg att tanken var tom så tankade 95 bensin innan jag parkerade på uppfarten. Dagen efter gick den ej att starta. Laddade upp batteriet, köpte nytt batteri, bytte tändstift, kollade jordning, körde startkablar till annan bil och provade startgas. Bilen startar ej.
Efter bogsering till verkstad konstaterades att bilen var helt sur och de torkade ur spridarna. Startade då med ett stort bolmande rökmoln, men när den stått över natten startar den ej igen. Verkstaden vill byta spridarna. Han säger att etanolen slitit ut den och att bränslet droppat ned under natten och gjort motorn sur.
Förre ägaren säger att bilen alltid körts på etanol utan några problem.
Vem ska jag tro på?

Ella68
18 oktober 2019 · 22 Inlägg

Hej! Jag körde bara en km från macken. Den bolmande starten ägde rum på verkstaden. Vet inte hur länge den fick gå, men eftersom det var inne på verkstaden kan man ju misstänka att den ej fick gå så länge.
Ja, din tanke har slagit mej också. Verkstan påstod att bilen "ställer om sig" omedelbart från etanol till bensin. Stämmer det?
När vi var där i morse för att hämta bilen stod mekaniker och höll nyckeln i startläge i flera minuter. Jag blev lite nervös för vad jag vet ska man aldrig göra så då startmotor mm tar stryk. Eller har jag fel?

rcy
18 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

Ella68 skrev:
Verkstan påstod att bilen "ställer om sig" omedelbart från etanol till bensin. Stämmer det?

Har ingen erfarenhet av just Colt, men jag har hållit på en hel del med etanolbilar och har aldrig stött på en som ställer om sig omedelbart.
Bilen behöver lite tid på sig för att analysera bränsleblandningen och avgöra hur stor del etanol det är i, och sen göra justeringar för att få optimal förbränning. Det kallas adaptering och det tar lite olika lång tid beroende på bilmodell, styrsystem, väder, bränslekvalitet, bränsleblandning osv.
Det är ju inte direkt som att det sitter en sensor i tanken som direkt kan avgöra vad det är som hälls i och dessutom håller reda på hur mycket det är och vad som var i innan.
Att avgöra bränsleblandningen kräver förbränning, vilket kräver att motorn är igång och att en viss mängd av bränslet förbränns innan några värden kan räknas ut.
Att det skulle ske "omedelbart" är totalt skitsnack och tyder på att verkstaden inte vet hur etanolbilar fungerar.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Ella68
18 oktober 2019 · 22 Inlägg

Tack för svaren. Om nu givaren står i läge "etanol", motorn är sur, i tanken 22 liter 95 bensin. Vad gör jag?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2019 · 17 386 Inlägg

Kör 3-4 mil innan du stänger av den nästa gång. Då bör den ha lärt sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ella68
18 oktober 2019 · 22 Inlägg

Men den är så sur att jag ej kan starta...

Ella68
18 oktober 2019 · 22 Inlägg

Har någon något tips hur man får igång den?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2019 · 17 386 Inlägg

Borde väl räcka att torka stiften?
Vad säger Ivel?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ella68
18 oktober 2019 · 22 Inlägg

Jag bytte ju stiften t.o.m. Hjälpte inte.

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2019 · 10 245 Inlägg

Att bogsera igång bilen kan vara en lösning när den är för sur.

Intressant vore för övrigt att se vad tempgivaren ger för värden, hur kallt den tror att det är... (Vilket ju styr mängden soppa vid start i viss mån) Är ju ett standardfel när en bil med insprutning blir sur. Kollade din verkstad detta?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Ella68
18 oktober 2019 · 22 Inlägg

Jag köpte NGK 5788 LFR6C-11.
Är det ok? I handboken stod samma beteckning men med ett K efteråt.
Menar du att jag ska: 1) koppla startkablar till en annan bil. 2) Starta den andra bilen och 3) sedan försöka starta Colten ett antal gånger, 30 sek i taget?

rcy
18 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

Brådhis skrev:
Att bogsera igång bilen kan vara en lösning när den är för sur.

Intressant vore för övrigt att se vad tempgivaren ger för värden, hur kallt den tror att det är... (Vilket ju styr mängden soppa vid start i viss mån) Är ju ett standardfel när en bil med insprutning blir sur. Kollade din verkstad detta?

Det behöver inte ha med tempgivaren att göra, men du kan vara på rätt spår ändå.
Om bilen tror att det är etanol i tanken medans det i själva verket är 95, så kommer den att få för mycket soppa. Styrsystemen fetar alltid på extra med etanol vid kallstart.
Och ja, det räknas som kallstart även om det är plusgrader ute, även om många vägrar tro det. smile

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2019 · 10 245 Inlägg

rcy skrev:

Brådhis skrev:
Att bogsera igång bilen kan vara en lösning när den är för sur.

Intressant vore för övrigt att se vad tempgivaren ger för värden, hur kallt den tror att det är... (Vilket ju styr mängden soppa vid start i viss mån) Är ju ett standardfel när en bil med insprutning blir sur. Kollade din verkstad detta?

Det behöver inte ha med tempgivaren att göra, men du kan vara på rätt spår ändå.
Om bilen tror att det är etanol i tanken medans det i själva verket är 95, så kommer den att få för mycket soppa. Styrsystemen fetar alltid på extra med etanol vid kallstart.
Och ja, det räknas som kallstart även om det är plusgrader ute, även om många vägrar tro det. smile

Självklart är sannolikt det primära felet här att bilen inte förstår vilket bränsle den får just nu. Men eftersom den är SÅ svårstartad som beskrivs här så är det rimligt att titta även på andra felkällor. Tex tempgivaren... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
18 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

Som jag sade innan så har jag dålig koll på just Colt, men många andra bilar bryter bränsleflödet om man håller full gas under uppstart.
Så prova att hålla pedalen i golvet och kör på startmotorn, funkar det så bör den torka ur rätt snabbt och gå igång, och sen är det bara att ut och åka och hoppas den adapterar.

rcy
18 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

Brådhis skrev:

rcy skrev:

Brådhis skrev:
Att bogsera igång bilen kan vara en lösning när den är för sur.

Intressant vore för övrigt att se vad tempgivaren ger för värden, hur kallt den tror att det är... (Vilket ju styr mängden soppa vid start i viss mån) Är ju ett standardfel när en bil med insprutning blir sur. Kollade din verkstad detta?

Det behöver inte ha med tempgivaren att göra, men du kan vara på rätt spår ändå.
Om bilen tror att det är etanol i tanken medans det i själva verket är 95, så kommer den att få för mycket soppa. Styrsystemen fetar alltid på extra med etanol vid kallstart.
Och ja, det räknas som kallstart även om det är plusgrader ute, även om många vägrar tro det. smile

Självklart är sannolikt det primära felet här att bilen inte förstår vilket bränsle den får just nu. Men eftersom den är SÅ svårstartad som beskrivs här så är det rimligt att titta även på andra felkällor. Tex tempgivaren... wink

Nej, det kan mycket väl vara så att bilen inte startar om den inte hunnit adaptera utan att det tyder på några andra problem. Jag vet att bland annat Fords tidiga flexifuel är i princip omöjliga att få igång om man har bensin i tanken men bilen är kvar i etanolmappen. Jag har sett bilar bogseras till verkstad och flashas om för att gå igång igen.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Och lilla jag föreslår att man gör som på den goda gamla tiden , att man startar med BONNAGAS när tändstiften är nersurade, dvs gasen i botten, för då får den mera luft ,så bränsleblandningen kommer till sin rätta..smile
Vi gjorde så för en sisådär en 50 år sedan och detta borde väl för 17 fungera även idag..smile

Senast redigerat av malus (18 oktober 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2019 · 17 386 Inlägg

malus skrev:
Och lilla jag föreslår att man gör som på den goda gamla tiden , att man startar med BONNAGAS när tändstiften är nersurade, dvs gasen i botten, för då får den mera luft ,så bränsleblandningen kommer till sin rätta..smile
Vi gjorde så för en sisådär en 50 år sedan och detta borde väl för 17 fungera även idag..smile

Tänkte också den tanken.
Frågan är hur mycket gas bilen ger vid fullgasstart. Den kanske bara öppnar gasspjället 15-20%
Ligger dessutom bilen kvar i etanolmappen så blir det bara värre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
19 oktober 2019 · 6 566 Inlägg

rcy skrev:

Brådhis skrev:
text

Nej, det kan mycket väl vara så att bilen inte startar om den inte hunnit adaptera utan att det tyder på några andra problem. Jag vet att bland annat Fords tidiga flexifuel är i princip omöjliga att få igång om man har bensin i tanken men bilen är kvar i etanolmappen. Jag har sett bilar bogseras till verkstad och flashas om för att gå igång igen.

Koppla ur spridarna, kör på starten ett par gånger.. eller ta bort tändstiften, kör på starten (med spridarna urkopplade) sen dit med nya eller rengjorda.

Nollställ KAM (Bränsledoseringsminne) och full gas sen vid startförsök.

Kan fungera att pendla mellan full gas och pumpa på gasen medans en försöker starta (:

Borde fungera att göra likadant på Mitsubishin, att nollställa minnet för bränsletyp kanske inte är något krav (Då det ändå behövs köras en mil eller två, minst.) men har alltid gjort det för att vara noga.

De/Dem
Ella68
19 oktober 2019 · 22 Inlägg

Hej! Tack för alla svar. En fundering: Tanken är ju drygt halvfull med bensin. Om man fyller upp med etanol, blandar det sig då med bensinen? Kan det underlätta start? Eller är det så mycket bensin "i systemet" att det inte påverkar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2019 · 17 386 Inlägg

Ella68 skrev:
Hej! Tack för alla svar. En fundering: Tanken är ju drygt halvfull med bensin. Om man fyller upp med etanol, blandar det sig då med bensinen? Kan det underlätta start? Eller är det så mycket bensin "i systemet" att det inte påverkar?

Ja, det kan underlätta. Problemet är att det finns bensin i ledningarna som går fram till motorn från tanken. Så du får mala länge på starten för att få fram den nya blandningen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang