Moped får ingen gnista, hjälp behövs!

Niaisk
18 oktober 2019 · 44 Inlägg

Hejsan igen! Det är såhär att min cross moped la av för 2 månader sen och har inte fått igång den. Håller just nu på att ta 125a / A1-kortet så att få moppen att fungera är en prio för att annars är den inte värt något när den ska till att säljas.

Det var såhär att jag skulle åka till skolan en dag och helt plötsligt mitt i allt dog hela moppen, skärmen, kraften allt försvann. Jag drog av tändningen sen drog på igen växla ner och dumpa kopplingen och fick igång den i cirka 30 sekunder sen dog den helt och inget funkade efter det. När jag kom hem forskade jag på vad det var och säkringen av nån anledning hade gått så då bytte jag den och all el på moppen började funka igen för utom att nu när man försökte starta den fick den ingen gnista.

Jag kom fram till att byta tändspolen för gamla var redan sliten och hade inte förvånat mig om den gick sönder. Bytte den till en helt ny, ingen gnista... Kom fram till att Volt regulatorn kanske strular då den verkar vara sammankopplad till säkring och jag bytte den, ingen gnista.... Tillslut tänkte jag att jag byter ut kondensatorn för den var sliten den men ingen gnista då heller. Har inget el schema och kan inte hitta ett heller! Så felsökning är det enda jag kan göra. Någon som har en aning vad felet kan vara? Tändplattan har jag kollat och den verkar funka fint fint. Moppen är en Motorhispania RYZ 50 SM som också har en ECU box istället för CDI.

Kommer fram till att det måste vara ECUn kvar nu som måste ha pajjat på något sätt då allt annat är princip bytt. Men känner inte att lägga ut 2500kr på en chansning, så nu frågar jag er? Varför får min moppe ingen gnista? Motorn är en AM6 om någon nu undrar det, hjälp önskas!

Mvh //Niaisk

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Man kollar ALLTID det enklaste först--
Att köpa en massa bara för man tror att just detta kan vara felet är ganska tokigt och dyrt.
Kolla jordningen först och främst och att du inte har någon avskavd kabel..
Du måste ha en mätare för att kunna kolla spä'nning och motstånd, OHM alltså..
En sån går på ca en 100lapp och den kommer du att behöva senare när du kör på 4 hjul..
Håller säkringen nu ?
Så den inte har pajat igen..
För då har du kortslutning någonstans..
Tändspolen har du väl justerat in rätt med 0,2-0,3 mm ?

Senast redigerat av malus (18 oktober 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Niaisk
18 oktober 2019 · 44 Inlägg

malus skrev:
Man kollar ALLTID det enklaste först--
Att köpa en massa bara för man tror att just detta kan vara felet är ganska tokigt och dyrt.
Kolla jordningen först och främst och att du inte har någon avskavd kabel..
Du måste ha en mätare för att kunna kolla spä'nning och motstånd, OHM alltså..
En sån går på ca en 100lapp och den kommer du att behöva senare när du kör på 4 hjul..
Håller säkringen nu ?
Så den inte har pajat igen..
För då har du kortslutning någonstans..
Tändspolen har du väl justerat in rätt med 0,2-0,3 mm ?

Jag har gjort det, har som sagt inget el schema för kan som sagt inte hitta ett så lite jobbigare blir det. Multimätare har jag redan och har kollat med den och mätt tändplattan eller resistansen iallafall vilket blev 0.3 OHM och var man inom 0.1 eller 0.8 OHM skulle tydligen det inte vara något fel på tändplattan, har kollat på den med och den ser ut att vara i fint och helt skick. Är som sagt inte den bästa när det kommer till el men har en kunnig farsa men båda börjar bli tokig på moppen nu.

Så vi har försökt kolla det mesta men får inget klart svar på varför säkringen gick... säkringen håller nu och har inte gått sönder igen men problemet att den inte tänder längre. Som sagt hela tändspolen fram till tänd hatten är bytt, volt regulator bytt, Kondensator bytt, ny säkring. Vilket inte alls är så dyrt att testa då det lika gärna skulle kunnat vara det. Liksom lägger inte ut bara 2500kr på en ECU utan att veta om det verkligen är felet och det är där jag sitter fast nu.

Har dragit upp alla kablar så jag tydligt kan se om någon är skadad eller gått av vilket jag ej kan finna. Tändspolen har ej justerats! Nu kommer jag säkert låta dum här, men tror ej den behöver det? Om den nu behöver det tycker jag den borde gett gnista ändån? På min andra moppe behövdes ingen justering och det här princip samma spole så jag ser inte varför jag skulle behöva justera den här. Låter som sagt säkert hel tokig nu men som sagt, el är inte min starka sida smile Kanske just därför moppen stått så länge

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Hur är det med kabeln som ska döda motorn ?
På min gräsklippare har man en sån,  hur är det med denna på din?
Så det inte är denna som bråkar och jordar..

Senast redigerat av malus (18 oktober 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
18 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kollade du inte det enkla först!? Tändstiftet!

Niaisk
19 oktober 2019 · 44 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kollade du inte det enkla först!? Tändstiftet!

Jo jo! Kollade tändstiftet och har bytt ut det utan framgång! Hade ett extra liggandes men köpte nytt till bara för att vara säker men det var inte problemet utan den fick ingen gnista då heller smile

Niaisk
19 oktober 2019 · 44 Inlägg

malus skrev:
Hur är det med kabeln som ska döda motorn ?
På min gräsklippare har man en sån,  hur är det med denna på din?
Så det inte är denna som bråkar och jordar..

Är osäker? Eftersom jag inte kan hitta ett kopplingschema är det lite svårt att hitta vilken som är vilken. Allt jag vet är att från ingenstans när jag körde dog hela moppen och skärmen slockna, sen drog jag av och på tändningen och växla ner och dumpa kopplingen (Rullstart) och fick igång den i cirka 30 sek innan förmodligen säkringen gick eller vad som nu hände. Har kollat på jord kablarna men ser inte riktigt någon som ser dålig ut eller så. Sen som sagt har jag ingen aning vilken kabel som dödar motorn heller hmm

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Hur stängs moppen av normalt?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Niaisk
19 oktober 2019 · 44 Inlägg

malus skrev:
Hur stängs moppen av normalt?

Normalt så vrider du bara av den med nyckeln och det är den enda sättet också. Finns ingen kill switch eller så på styret.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Jag funderar på varför säkringen gick..
Kan du kolla upp vad den ska säkra av?
Det kan ju hända att säkringen inte räddade det den skulle..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Niaisk
19 oktober 2019 · 44 Inlägg

malus skrev:
Jag funderar på varför säkringen gick..
Kan du kolla upp vad den ska säkra av?
Det kan ju hända att säkringen inte räddade det den skulle..

Är inte vid mopeden just nu så är lite svårt att kolla och hittar inget på nätet men är rätt säker på att en av sladdarna gick till volt regulatorn men den har jag redan bytt ut så det är inte heller problemet. Minns inte riktigt vart den andra gick just nu dock, får kolla det senare. Det är bara ett så skumt problem som förmodligen är jätte enkelt

jaka54
19 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ställ frågan till Classic Motors moped specialist!!

Niaisk
19 oktober 2019 · 44 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ställ frågan till Classic Motors moped specialist!!

Tydligen så ser det ut som dem håller på med äldre moppar / bilar endast? Min moped är ju som sagt från 2008 så den är ju inte jätte gammal direkt. Men det verkar som dem endast håller på med fordon som är 20år eller äldre.

Snurriis
19 oktober 2019 · 761 Inlägg

Jag skulle kontrollera alla kablarna som går ifrån tändningslåset så ingen brunnit eller så samt kolla vart "brytningen" går så det ej är en separat säkring m.m

Niaisk
19 oktober 2019 · 44 Inlägg

Snurriis skrev:
Jag skulle kontrollera alla kablarna som går ifrån tändningslåset så ingen brunnit eller så samt kolla vart "brytningen" går så det ej är en separat säkring m.m

Ska göra det men är rätt säker på att alla kablar jag såg inte hade brunnit av men som sagt kan ha missat så ska kolla igen. Sen är jag rätt säker på att den enda säkringen på moppen är den som är vid batteriet som jag redan bytt ut då den gick sönder när hela moppen dog.

Snurriis
19 oktober 2019 · 761 Inlägg

Niaisk skrev:

Snurriis skrev:
Jag skulle kontrollera alla kablarna som går ifrån tändningslåset så ingen brunnit eller så samt kolla vart "brytningen" går så det ej är en separat säkring m.m

Ska göra det men är rätt säker på att alla kablar jag såg inte hade brunnit av men som sagt kan ha missat så ska kolla igen. Sen är jag rätt säker på att den enda säkringen på moppen är den som är vid batteriet som jag redan bytt ut då den gick sönder när hela moppen dog.

Har för mig att att en drd pro med Am6 had en glassäkring vid tändningslåset men är ett ex antal år sedan man mekade med mopeder xD
Samma med min gamla Honda MT50 jag hade, hade en säkring vid batteri samt en säkring vid låsvredet.

Niaisk
20 oktober 2019 · 44 Inlägg

PWA skrev:
Har du kollat så alla kabelskor sitter helt i.

Alla sitter i!

Niaisk
20 oktober 2019 · 44 Inlägg

Snurriis skrev:

Niaisk skrev:

Snurriis skrev:
Jag skulle kontrollera alla kablarna som går ifrån tändningslåset så ingen brunnit eller så samt kolla vart "brytningen" går så det ej är en separat säkring m.m

Ska göra det men är rätt säker på att alla kablar jag såg inte hade brunnit av men som sagt kan ha missat så ska kolla igen. Sen är jag rätt säker på att den enda säkringen på moppen är den som är vid batteriet som jag redan bytt ut då den gick sönder när hela moppen dog.

Har för mig att att en drd pro med Am6 had en glassäkring vid tändningslåset men är ett ex antal år sedan man mekade med mopeder xD
Samma med min gamla Honda MT50 jag hade, hade en säkring vid batteri samt en säkring vid låsvredet.

Borde vara samma på min då min moped också har AM6 motorn. Den enda skillnaden är att min har en dellorto ECU från fabrik, då det flesta AM6orna har/hade CDI-box istället. Men jag gick ner och kollade på moppen och kan inte se någon glassäkring vid tändningslåset, enda säkringen jag hittar är som sagt den vid batteriet som jag redan har bytt ut smile

Carpe_Diem
2 april 2020 · 4 Inlägg

Hej har du löst problemet ?
Jag har samma bekymmer med min sons Rieju MRX -07

Volvo V60 T8 Polestar Engineered "Little Beast" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang