Dunkande under färd

V4Bergman
19 oktober 2019 · 140 Inlägg

Hallå!

Jag har under en tid haft ett dunkande ljud ljud i framvagnen som ökar med farten och vise versa när jag minskar farten på min SAAB 96 V4 -74 och tänkte få lite tips på vad det kan vara.

Jag har redan uteslutit bromsarna då jag har renoverat oken och bytt bromsskivor.
Hjullager har ett mer sjungande eller skriande ljud och ljudet är regelbundet så att det uppkommer när hjulet passerar en viss punkt.

Teorier som jag har är antingen en drivknut eller att en drivaxel kan vara lite krokig. Men mottar gärna fler tips.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
uhlin
19 oktober 2019 · 2 831 Inlägg

Växellådan som det kommer från? Eller frihjulet på den.

Vet då jag var yngre så bytte jag ett otal växellådor på just V4:or då min far hade Pippi på att köpa in såna bilar.

V4Bergman
19 oktober 2019 · 140 Inlägg

uhlin skrev:
Växellådan som det kommer från? Eller frihjulet på den.

Vet då jag var yngre så bytte jag ett otal växellådor på just V4:or då min far hade Pippi på att köpa in såna bilar.

Jag glömde nämna att jag har uteslutit både växellåda och motor då det finns kvar även när jag frikopplar och i torsdags när jag skulle tanka frikopplade jag och stängde av motorn, ur med växel och rullade in till pumpen för att höra om det fanns kvar och dunkandet kvarstod.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Utmarks-Loke
19 oktober 2019 · 5 809 Inlägg

V4Bergman skrev:

uhlin skrev:
Växellådan som det kommer från? Eller frihjulet på den.

Vet då jag var yngre så bytte jag ett otal växellådor på just V4:or då min far hade Pippi på att köpa in såna bilar.

Jag glömde nämna att jag har uteslutit både växellåda och motor då det finns kvar även när jag frikopplar och i torsdags när jag skulle tanka frikopplade jag och stängde av motorn, ur med växel och rullade in till pumpen för att höra om det fanns kvar och dunkandet kvarstod.

Drivaxlar och en del av växellådan snurrar ju fortfarande även om du lägger ur växeln

V4Bergman
19 oktober 2019 · 140 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

V4Bergman skrev:

uhlin skrev:
Växellådan som det kommer från? Eller frihjulet på den.

Vet då jag var yngre så bytte jag ett otal växellådor på just V4:or då min far hade Pippi på att köpa in såna bilar.

Jag glömde nämna att jag har uteslutit både växellåda och motor då det finns kvar även när jag frikopplar och i torsdags när jag skulle tanka frikopplade jag och stängde av motorn, ur med växel och rullade in till pumpen för att höra om det fanns kvar och dunkandet kvarstod.

Drivaxlar och en del av växellådan snurrar ju fortfarande även om du lägger ur växeln

Det vet jag. Men då borde ljudet även vara där när bilen står på tomgång eftersom samma delar av just växellådan rör sig då som när jag kopplade ut och rullade in till pumpen. Men det är strikt under färd. Kan tillägga att jag nu separerar på begreppen växellåda och slutväxeln även om de sitter ihop då det ändå inuti är skilda enheter. Utan det är strikt när bilen rör sig som dunkandet hörs och även känns lite. en kanske lite mer på vänster sida kan jag känna vibrationen i takt med dunkandet från vänster innerskärm då jag brukar vila kopplingsfoten mot den under färd.

Liten editering. Jag tänkte lite tokigt nu då det är skilda delar i växellådan som rör sig med växel ur och rullande och när man har bilen på tomgång. Får skylla på att man är lite sliten efter en arbetsvecka. :p

Frihjulet är uteslutet då det snarare släpper än att dunka. Och jag ser inga sådana tendenser när jag jämför hastighet och varvtal. Utan det är samma förhållande mellan varvtal och hastighet som innan dunkandet uppstod.

Senast redigerat av V4Bergman (19 oktober 2019)

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Utmarks-Loke
19 oktober 2019 · 5 809 Inlägg

Prova hissa upp bilen, plocka av vänster framhjul och snurra navet och se hur det känns och hur drivaxeln ser ut.

V4Bergman
19 oktober 2019 · 140 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Prova hissa upp bilen, plocka av vänster framhjul och snurra navet och se hur det känns och hur drivaxeln ser ut.

Det är det som är planen att jag ska göra. smile Min far som ska hjälpa mig lite har även iden att hissa upp hela framändan och sedan köra med växel i för att lättare kunna lokalisera ljudet. Och ja vi kommer att använda pallbockar. för säkerheten.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
V4Bergman
26 oktober 2019 · 140 Inlägg

Jag har gjort ytterligare felsökning (ska skruva imorgon) och vänstra hjulet är ite glapp när jag gungar hjulet i sidled.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
zzr9409209
26 oktober 2019 · 716 Inlägg

Stötdämpare?

jaka54
26 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kan vara P-änden (om nu sådan finns på gammal V4:a) eftersom det glappar i sidled

Utmarks-Loke
26 oktober 2019 · 5 809 Inlägg

Är det inte meningen att man skall dunka plåt när man kommer i veteranbil då?

V4Bergman
26 oktober 2019 · 140 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan vara P-änden (om nu sådan finns på gammal V4:a) eftersom det glappar i sidled

Det kan det eventuellt vara. Och ja det finns då jag har bytt på den V4 jag hade medan min huvd-V4 var under en större reparation. smile

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
V4Bergman
26 oktober 2019 · 140 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Stötdämpare?

Då ska det inte vara regelbundet dunkande oavsett hur vägen ser ut tycker jag. Utan det är precis som att det dunkar till när hjulet passerar ett visst läge. Så nr jag kör sakta låter det dunk     dunk     dunk. Medan om jag kör fortare dunk dunk dunk. Så det är hela tiden en jämn frekvens som ökar eller minskar beroende på hastighet.

Senast redigerat av V4Bergman (26 oktober 2019)

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
lekman
27 oktober 2019 · 148 Inlägg

Hade en V4 som jag körde bort en kugga på kronhjulet på,. men det felet blev ju ganska uppenbart.
Misstänker att hjullager kan haverera på lite olika sätt, om en kula gått sönder?

V4Bergman
27 oktober 2019 · 140 Inlägg

Ivel skrev:
Har du kommit till skott och lyft upp bilen och roterat hjulen?
Hade du utfört något arbete på bilen precis innan ljudet uppstod?
Frihjulet är faktiskt, tvärtemot hur du resonerar, en mycket tänkbar kandidat då ett trasigt kan föra oväsen i takt med hjulens rotation.
Kan en fälgbalansvikt slå emot?
För långa hjulskruvar? (Om du haft bort hjulet och ljudet uppstod i samband dvs.)
Ett bromsbelägg/monteringsdetalj som gått sönder?
Kör inte mer med bilen nu innan du hittat felet, det kan lossa något, liknande drivaxeln, och det tar tvärstopp (olycksrisk) eller något blir fullständigt sönderslaget i transmission/framvagn.

Japp. Och  dunkadet/klonkandet kommer från vänster och tyst på höger. Redan kollat så att hjulet inte tar i fjädern samt att det är lika oavsett om jag har sommardäck eller vinterdäck på.
Ljudet uppstod inte i samband med att jag gjorde något jobb. Och har tyvärr ingen annan bil och måste på jobbet imorgon. Men hittar förhoppningsvis felet idag.
Hade en tillfällig V4 där frihjulet var utslitet och där det inte drog alls. Dock det jag har på bilen drar så fint och ”kopplar” även ur fint när hjulen snurrar fortare än växellådan.  Bromsarna är återigen uteslutna dådet var lika både före och efter renoveringen av bromsoken.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
V4Bergman
27 oktober 2019 · 140 Inlägg

Ivel skrev:

V4Bergman skrev:

Ivel skrev:
Har du kommit till skott och lyft upp bilen och roterat hjulen?
Hade du utfört något arbete på bilen precis innan ljudet uppstod?
Frihjulet är faktiskt, tvärtemot hur du resonerar, en mycket tänkbar kandidat då ett trasigt kan föra oväsen i takt med hjulens rotation.
Kan en fälgbalansvikt slå emot?
För långa hjulskruvar? (Om du haft bort hjulet och ljudet uppstod i samband dvs.)
Ett bromsbelägg/monteringsdetalj som gått sönder?
Kör inte mer med bilen nu innan du hittat felet, det kan lossa något, liknande drivaxeln, och det tar tvärstopp (olycksrisk) eller något blir fullständigt sönderslaget i transmission/framvagn.

Japp. Och  dunkadet/klonkandet kommer från vänster och tyst på höger. Redan kollat så att hjulet inte tar i fjädern samt att det är lika oavsett om jag har sommardäck eller vinterdäck på.
Ljudet uppstod inte i samband med att jag gjorde något jobb. Och har tyvärr ingen annan bil och måste på jobbet imorgon. Men hittar förhoppningsvis felet idag.
Hade en tillfällig V4 där frihjulet var utslitet och där det inte drog alls. Dock det jag har på bilen drar så fint och ”kopplar” även ur fint när hjulen snurrar fortare än växellådan.  Bromsarna är återigen uteslutna dådet var lika både före och efter renoveringen av bromsoken.

Ok.
Då skulle mitt nästa steg vara att demontera drivaxeln och sedan rotera navet för att utesluta växellåda eller just drivaxeln.
Förbenat surt sådant där.

Jo lite. Och isåfall borde felet då vara i slutväxeln om det skulle vara växellådan eftersom det är tyst på höger sida. smile Det är därför jag mest är inne på hjullager eller drivknut. Speciellt då vänstra hjulet även glappar lite om jag tar tag i hjulet och ruckar det fram och tillbaka i sidled.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
V4Bergman
27 oktober 2019 · 140 Inlägg

Har framkommit till att det är en drivknut. smile

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
caromania Forummoderator
27 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

V4Bergman skrev:
Har framkommit till att det är en drivknut. smile

Låter som om du haft en heldag med kärran. big_smile

Skönt att du ringat in felet och det är alltid kul att få veta vad det var.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
V4Bergman
27 oktober 2019 · 140 Inlägg

caromania skrev:

V4Bergman skrev:
Har framkommit till att det är en drivknut. smile

Låter som om du haft en heldag med kärran. big_smile

Skönt att du ringat in felet och det är alltid kul att få veta vad det var.

Jo det blev det både med felsökning och byte av huvudbromscylinder eftersom bilen tidigare ville dra höger vid bromsning vilket var orsaken till att vi renoverade oken och nu huvudcyindern. smile Och tog även min far med ut på en tur just för att han skulle få höra dunkandet och vi kom fram till knuten.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang