Svårt att lägga i & ur växel när bilen är kall - BMW E36 320

IsakG
22 oktober 2019 · 11 Inlägg

Hej!
Har ett problem med min BMW E36 320 manuell.

När bilen är kall är det väldigt svårt att lägga & ur växlarna, alla 5 växlarna är då lika svåra att få i/ur.
Men när bilen kommit upp i arbetstemperatur, försvinner problemet och växlarna går i/ur lätt.
Jag har konstaterat att kopplingen tar längre ner än "normalt" och bilen rullar framåt med kopplingen nedtryckt helt både på kall&varm motor.
Jag har kontrollerat oljenivån & bytt oljan i lådan, och kopplingen är bytt relativt nyligen på bilen.

Någon här på forumet som har någon idé vad felet kan vara, eller varit med om något liknande?
Tack på förhand / MVH IsakG

Greenhorn
22 oktober 2019 · 399 Inlägg

Finns säker någon justering mellan växelspaken och växellådan, som måste fin justeras... som lamellerna börjar att bli slitna.

amazinjoey
22 oktober 2019 · 1 138 Inlägg

Byt olja smile

IsakG
22 oktober 2019 · 11 Inlägg

Greenhorn: tack för tipset, vet du vart denna justering sitter? Lamellerna är bytta relativt nyligen, och kopplingen varken slirar eller tar dåligt för övrigt. Kan det vara luft i systemet tro, som sedan avtar pga tryck/värme?

amazinjoey: oljan är bytt ca 50 mil sedan, och nivån kontrollerad

Senast redigerat av IsakG (22 oktober 2019)

amazinjoey
22 oktober 2019 · 1 138 Inlägg

IsakG skrev:
Greenhorn: tack för tipset, vet du vart denna justering sitter? Lamellerna är bytta relativt nyligen, och kopplingen varken slirar eller tar dåligt för övrigt. Kan det vara luft i systemet tro, som sedan avtar pga tryck/värme?

amazinjoey: oljan är bytt ca 50 mil sedan, och nivån kontrollerad

Byt igen, skölj lådan

Greenhorn
22 oktober 2019 · 399 Inlägg

IsakG skrev:
Greenhorn: tack för tipset, vet du vart denna justering sitter? Lamellerna är bytta relativt nyligen, och kopplingen varken slirar eller tar dåligt för övrigt. Kan det vara luft i systemet tro, som sedan avtar pga tryck/värme?

amazinjoey: oljan är bytt ca 50 mil sedan, och nivån kontrollerad

jag känner inte till din sorts bil... men efter ha googlat lite med: " BMW E36 320i manual adjustment gear lever " Så kanske det är något som detta? https://www.youtube.com/watch?v=IQHGElMGmIY
eller denna https://www.youtube.com/watch?v=sA_bBxUdNj4

fan även detta https://www.autozone.com/repairguides/B … 52801b27ac

Senast redigerat av Greenhorn (22 oktober 2019)

IsakG
22 oktober 2019 · 11 Inlägg

Greenhorn: Tack för tipset, kollade igenom videorna men tror inte att problemet sitter i en mekanisk komponent som växelväljaren/bussningar eftersom att problemet försvinner när bilen kommit upp i temperatur.

amazinjoey: Ska prova byta oljan igen, tack.

Greenhorn
22 oktober 2019 · 399 Inlägg

Nu tror jag kan ha hittat... vad felet kan vara https://www.youtube.com/watch?v=e6SMFgWhEgo

Greenhorn
22 oktober 2019 · 399 Inlägg

IsakG skrev:
Greenhorn: Tack för tipset, kollade igenom videorna men tror inte att problemet sitter i en mekanisk komponent som växelväljaren/bussningar eftersom att problemet försvinner när bilen kommit upp i temperatur.

amazinjoey: Ska prova byta oljan igen, tack.

jo men det kan vara något som är slitet och början när lådan är kall, så lirar det inte, men när det blir varmt så fungerar det... kan vara fjädrarna i mitt nästa inlägg som har gjort sitt.
hur gammal är bilen och hur långt har det gått... du måste ta med det i beräkningen.... grejor slits

Senast redigerat av Greenhorn (22 oktober 2019)

IsakG
22 oktober 2019 · 11 Inlägg

Greenhorn: SMG lådan till M3:an är automat om jag minns rätt, min är manuell.
Bilen är från -98 och har gått snart 30k mil så ja, visst har den gått en del mil.. men kopplingen har gått max 5k mil.

Senast redigerat av IsakG (22 oktober 2019)

Greenhorn
22 oktober 2019 · 399 Inlägg

IsakG skrev:
Greenhorn: SMG lådan till M3:an är automat om jag minns rätt, min är manuell.
Bilen är från -98 och har gått snart 30k mil så ja, visst har den gått en del mil.. men kopplingen har gått max 5k mil.

Ta och kryp under och ta reda på vilka nuffror lådan har och passa på å titta... filma med telefonen och kolla med videon om det liknar denna som på youtube filmen.
som jag fattar, så finns det inga spännare utanför lådan, så kanske både manuell och auto har samma sorts bult-fjädrar-rullare, de tycks styra med hydraulik i lådan.. själva växlarna

Senast redigerat av Greenhorn (22 oktober 2019)

Greenhorn
22 oktober 2019 · 399 Inlägg

denna video visar en manuell  BMW E46 https://www.youtube.com/watch?v=s7NW8SrDUkQ
och som jag ser det... så sitter den långa stången direkt på lådan och sedan tror allt skötts genom hydraulik i lådan till alla växlarna... och om bult-fjädrar-rullarna är dåliga... och det är kallt, så fungerar dem dåligt och sedan när lådan har börjat bli varm, så fungerar det bättre.
Ta en sväng förbi en verkstad och fråga om dessa bult-fjädrar-rullarna... om de blir dåliga, lirar växlarna sämre då.

Hur som helst, detta är mer än vad jag kan göra för dig och jag hoppas det fixar till det för dig

Lycka till.

IsakG
22 oktober 2019 · 11 Inlägg

Greenhorn: Tack för hjälp med felsökning. Jag ska kolla under bilen som du nämnde och se ifall jag ser något läckage vid spännarens infästning till växellådan. Min förhoppning var att lösa problemet utan att demontera växellådan, men kanske är det den ända utvägen. Tack igen för att du tog din tid smile

simlar
22 oktober 2019 · 5 516 Inlägg

Prova lufta kopplingen, att kopplingen tar långt ner och växlarna är svåra att få i tyder på att den inte frikopplar som den ska.
Kan även vara huvudcylindern som är dålig, en dålig sådan läcker igenom tätningarna när det är kallt och sen när det blir varmt mjuknar gummitätningarna och huvudcylindern fungerar då som den ska igen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
IsakG
22 oktober 2019 · 11 Inlägg

Simlar: Tack för svaret/tipset, ska prova att lufta kopplingen smile Det gör man vid slavcylinderns nippel om jag förstått det rätt?
Är det större sannolikhet att det eventuella felet ligger i huvudcylindern snarare än i slavcylindern, ifall det är läckage? Finns det då någon metod/något sätt att utesluta vilken av de cylindrarna felet ligger i isf?

Senast redigerat av IsakG (22 oktober 2019)

simlar
22 oktober 2019 · 5 516 Inlägg

IsakG skrev:
Simlar: Tack för svaret/tipset, ska prova att lufta kopplingen smile Det gör man vid slavcylinderns nippel om jag förstått det rätt?
Är det större sannolikhet att det eventuella felet ligger i huvudcylindern snarare än i slavcylindern, ifall det är läckage? Finns det då någon metod/något sätt att utesluta vilken av de cylindrarna felet ligger i isf?

Jo du luftar på slavcylindern.

Det är bara att chansa då det inte är enkelt att kunna utesluta dålig slav eller huvud.
Enklast i ditt fall att byta slavcylindern först då den bara sitter med 2st skruvar på utsidan av växellådan på dessa äldre BMW.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
IsakG
22 oktober 2019 · 11 Inlägg

Simlar: Ok, misstänkte att huvudcylindern skulle vara bökigare än slavcylindern, men får börjar med att lufta kopplingen ordentligt som du föreslog, och ta det därifrån. Tack för hjälpen!

Greenhorn
23 oktober 2019 · 399 Inlägg

IsakG skrev:
Simlar: Ok, misstänkte att huvudcylindern skulle vara bökigare än slavcylindern, men får börjar med att lufta kopplingen ordentligt som du föreslog, och ta det därifrån. Tack för hjälpen!

Mycket smart val... testa allt som kostar lite först och på så sätt spara pengar tills du måste gå på de senare dyrare alternativen.

Utmarks-Loke
24 oktober 2019 · 5 809 Inlägg

Jag har bytt flera slavcylindrar på gamla BMW, men ingen huvudcylinder, jag upplever att det oftare är slavcylindern som går sönder. Men oftast brukar man se det på utsidan, de är oljiga och smutsiga.

IsakG
24 oktober 2019 · 11 Inlägg

Greenhorn: yes, jag får börja där iaf smile
Svarte_Orm: Okej, ska krypa under och kolla till helgen, ska hålla utkik efter läckage vid slavcylindern, tack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang