Hur får man bort klarlack?

Karolinen
22 oktober 2019 · 16 Inlägg

Hej, vet inte om detta är rätt subforum för detta men prövar mig fram. Min röda VW passat -98 har fått klarlacksläpp på två ställen så jag beslöt mig för att ta en spackelspade och skrapa bort allt för att sedan kunna polera det skikt som finns därunder. Jag kom en bra bit men längre bort från själva släppet blev det svårt att skrapa av, det sitter hårt och är inte flagnande som på andra ställen. Hur blir man av med klarlacken förutom att använda sandpapper? Tacksam för svar smile

mb_pucken
23 oktober 2019 · 5 083 Inlägg

Utan sandpapper är det nog svårt.
Den är ju liksom tänkt att sitta fast.
Och den färg som är under tål inte väder och vind om det är en original bas lack.
Jag hade testat att polera kanterna på klarlacken som sitter kvar och färgen under försiktigt för att sedan bättra i ny klarlack eller lackat om den berörda delen :-)

Senast redigerat av mb_pucken (23 oktober 2019)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Karolinen
23 oktober 2019 · 16 Inlägg

mb_pucken skrev:
Utan sandpapper är det nog svårt.
Den är ju liksom tänkt att sitta fast.
Och den färg som är under tål inte väder och vind om det är en original bas lack.
Jag hade testat att polera kanterna på klarlacken som sitter kvar och färgen under försiktigt för att sedan bättra i ny klarlack eller lackat om den berörda delen :-)

Ifall jag kör rubbing, polering och lackförsegling (Menzerna Power Lock), kommer det bli blankt då och kommer inte lackskyddet att ge samma effekt som klarlacken hade gett?

Och förresten, vad är mest lämpligt - sandpapper (torr) eller våtslip (blöt) ?

Senast redigerat av Karolinen (23 oktober 2019)

jaka54
23 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du måste lacka om om du vill ha tillbaka originalfinnish! Tyvärr är det så ! Och lacksläppet beror på att de som lackat bilen (ej troligen originallack) inte har slipat/ruggat upp ytan innan de la på klarlacken. På en blank yta fäster inte 2-komp lack.
Lackförsegling är inte på långa vägar samma sak som klarlack. Det är ju bara ett mickroskåpiskt ytskickt (om ens det ).

Karolinen
23 oktober 2019 · 16 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste lacka om om du vill ha tillbaka originalfinnish! Tyvärr är det så ! Och lacksläppet beror på att de som lackat bilen (ej troligen originallack) inte har slipat/ruggat upp ytan innan de la på klarlacken. På en blank yta fäster inte 2-komp lack.
Lackförsegling är inte på långa vägar samma sak som klarlack. Det är ju bara ett mickroskåpiskt ytskickt (om ens det ).

Aj, nu blir jag förtivlad sad Jag skrapade bort all gammal klarlack i tron om att ytan därunder skulle kunna bli blank, nästan i samma mån som resten av bilen. Så här ser det ut:

https://imgur.com/xBFI9g4

Går det inte att spruta på ny klarlack på denna yta?

Senast redigerat av Karolinen (23 oktober 2019)

zemet
23 oktober 2019 · 4 030 Inlägg

Karolinen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste lacka om om du vill ha tillbaka originalfinnish! Tyvärr är det så ! Och lacksläppet beror på att de som lackat bilen (ej troligen originallack) inte har slipat/ruggat upp ytan innan de la på klarlacken. På en blank yta fäster inte 2-komp lack.
Lackförsegling är inte på långa vägar samma sak som klarlack. Det är ju bara ett mickroskåpiskt ytskickt (om ens det ).

Aj, nu blir jag förtivlad sad Jag skrapade bort all gammal klarlack i tron om att ytan därunder skulle kunna bli blank, nästan i samma mån som resten av bilen. Så här ser det ut:

https://imgur.com/xBFI9g4

Går det inte att spruta på ny klarlack på denna yta?

Prova spruta klarlack, blir nog bättre än det är idag iaf!

jaka54
23 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du kan antagligen rubba upp den röda färgen till blankhet! Så prova! Det behövs ju inte klarlack för att få spegelblank yta.

Senast redigerat av jaka54 (23 oktober 2019)

zzr9409209
23 oktober 2019 · 716 Inlägg

Det röda är en basfärg, och den måste klarlackas,man kan inte polera en basfärg o tro att det ska fungera!!!. Bara en nerslipning av klarlacken som sitter fast och lägga på ny bas,+ev grund åxxå..

Karolinen
24 oktober 2019 · 16 Inlägg

Jag prövade att köra rubbing, polering och vax på en panel utan klarlack. Det blev bättre än vad jag trodde men givetvis ser man en tydlig nyansskillnad mellan den utan klarlack och den som har klarlack:
https://imgur.com/tC9owTg (Polerad)
https://imgur.com/bLkbK4t (Irriterande skarv som jag vill få bort på något vis)
https://imgur.com/WRGMhz4 (Ej polerad panel, klarlacksläpp)

Det jag stör mig mest på är skarvarna, vilket är som allra värst på den andra sidan där jag ej polerat. Jag tänkte först våtslipa bort allt men när jag försökte uppe längs listen gick jag igenom hela skiten och fick fram en brunaktig grundfärg/slipgrund. Inte så uppmuntrande.

Det ska nämnas att huven, taket och bakluckan blivit omlackerade av en lekman, bara basfärg utan klarlack.

zemet skrev:

Karolinen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste lacka om om du vill ha tillbaka originalfinnish! Tyvärr är det så ! Och lacksläppet beror på att de som lackat bilen (ej troligen originallack) inte har slipat/ruggat upp ytan innan de la på klarlacken. På en blank yta fäster inte 2-komp lack.
Lackförsegling är inte på långa vägar samma sak som klarlack. Det är ju bara ett mickroskåpiskt ytskickt (om ens det ).

Aj, nu blir jag förtivlad sad Jag skrapade bort all gammal klarlack i tron om att ytan därunder skulle kunna bli blank, nästan i samma mån som resten av bilen. Så här ser det ut:

https://imgur.com/xBFI9g4

Går det inte att spruta på ny klarlack på denna yta?

Prova spruta klarlack, blir nog bättre än det är idag iaf!

Det har jag funderat på att göra, bara slipa ned skarvarna en bit och smälta in den nya klarlacken med den gamla så gott det går. Tips hur man bäst gör detta? Alternativt hade jag tänkt slipa bort all gammal klarlack på hela panelen och längs listen, men det är ett himla jobb...

jaka54 skrev:
Hej!
Du kan antagligen rubba upp den röda färgen till blankhet! Så prova! Det behövs ju inte klarlack för att få spegelblank yta.

Nej jag märkte det när jag var färdig med poleringen. Jag blev måttligt nöjd med resultatet men jag vill nog inte göra samma sak på andra sidan utan att först få bort resten av klarlacken smile

zzr9409209 skrev:
Det röda är en basfärg, och den måste klarlackas,man kan inte polera en basfärg o tro att det ska fungera!!!. Bara en nerslipning av klarlacken som sitter fast och lägga på ny bas,+ev grund åxxå..

Hur menar du med "fungera"? Att det inte går att få basytan hyfsat blank eller att den nya fina ytan inte kommer hålla länge...? Utveckla gärna smile

Senast redigerat av Karolinen (24 oktober 2019)

jaka54
24 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är klart som korvspad att man kan polera 2-komp färg oberoende av om det är "färg" eller klarlack. Har gjort det i många år.

zzr9409209
24 oktober 2019 · 716 Inlägg

Vem har sagt att det är 2-k färg?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 oktober 2019 · 13 669 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste lacka om om du vill ha tillbaka originalfinnish! Tyvärr är det så ! Och lacksläppet beror på att de som lackat bilen (ej troligen originallack) inte har slipat/ruggat upp ytan innan de la på klarlacken. På en blank yta fäster inte 2-komp lack.
Lackförsegling är inte på långa vägar samma sak som klarlack. Det är ju bara ett mickroskåpiskt ytskickt (om ens det ).

blir så när man väntar för länge från man lägger basen tills man lägger klarlacken..   om jag inte minns helt fel så var det max 24timmar mellan bas och klarlack..  men det är ju en vw och det var i början när dom körde vattenbaserad bas. som säkert skapade detta problem

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
24 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kan vara så attdet är "vattenfärg" , då går det inte att få det blankt, men är det 2-komp färg så går det.

zzr9409209
24 oktober 2019 · 716 Inlägg

Bilen är en gammal -98, är nog inte vattenbas på den,i början när vattenbas  kom så var klarlacken en vanlig 2-k...
Lite märkligt att lacka med vatten baserad färg,"luktar" vatten...men det är  ju inte vanligt kranvatten man har..

Karolinen
25 oktober 2019 · 16 Inlägg

Intressant måste jag säga, det finns många frågetecken kring bilens lack. Den verkar ha gått igenom en del med tanke på vissa lackskarvar med mera, men jag har bestämt mig för att inte ersätta med ny klarlack då halva bilen saknar klarlack och det inte är jämnt någonstans...jag tar bort klarlacken bit för bit när den börjar flagna, förutom på den här delen som jag vill få bort snarast möjligt:  https://imgur.com/xBFI9g4

Hur hade ni gjort för att bli av med det mörkröda som fortfarande har klarlack? Verkar vara både ny färg och klarlack som skarvats ihop med det gamla som nu lossnat...

Senast redigerat av Karolinen (25 oktober 2019)

granadadr
25 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

basen är 1 komponent klarlacken är 2 komponent,, så mitt råd är lacka

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang