Gelcoat på vit backelitratt?

lekman
23 oktober 2019 · 148 Inlägg

håller på att fixa med en sprucken sk vit backeliltratt. Lagar med epoxilim och tänker använda plastic padding för finjustering av formen. Va kan man tro om att lägga på gelcoat som yta på den på slutet? Gelcoat med kulören RAL1015 måste jag isf få tag på. Känner att man kan riskera känslan i ratten om man bara drar på med billack....?

Stefan7neson
23 oktober 2019 · 394 Inlägg

Gelcoat är inte bra som yta, då ska du ha topcoat.
Gelcoat förblir klibbig för att vara mottaglig för nästa skikt.

lekman
23 oktober 2019 · 148 Inlägg

Då ska man ha både gel- och topcoat, alltså? Inser att det vore enklare att bara lacka med en tvåkomponents billack, men vill försäkra mej om den där "plastkänslan"

Stefan7neson
23 oktober 2019 · 394 Inlägg

lekman skrev:
Då ska man ha både gel- och topcoat, alltså? Inser att det vore enklare att bara lacka med en tvåkomponents billack, men vill försäkra mej om den där "plastkänslan"

Lacka med en 2-komponents billack och 2k klarlack så blir det både snyggt och hållbart.

lekman
24 oktober 2019 · 148 Inlägg

Jag kan hålla med om 2-k billack, men inte att köra på med klarlack. Ratten är i original typiskt plastig och inte speciellt blank. Men somsagt, enklast och kanske bäst är nog 2-k billack

Trekmeister
24 oktober 2019 · 272 Inlägg

Från någon som är helt okunnig i lackering, finns det kanske någon sidenmatt 2-k färg/klarlack? Kanske stämmer bättre med finishen du är ute efter.

lekman
24 oktober 2019 · 148 Inlägg

Ja, asså, i original är det så uppenbart att man hanterar en ren plastyta när man tar i ratten, vet inte om jag kan förklara exakt hur. Tror att hur man än gör så kommer man uppleva det för "fint" med klarlack på. Funderar på att använda en polyuretanlack, 2k, som är avsedd till ytor ovan vattenlinjen på båtar. Vill inte gärna använda billack i RAL 1015, för det ska jag ha på bilens rattstång och jag vill att det skiljer lite mellan ratten och rattstången (är ju inte samma yta i original). Det är till en Borgward Isabella -61, std.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang