Audi 100 2.0 AAE, hjälp vad heter packningen/tätningen?

Mads_Vinter
23 oktober 2019 · 4 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233599/233599-82a93833363da05675d9a10edef3c640.jpg
Hej,
Jag blir tokig, blev stående idag. Upptäckte igår varför biljäkeln betett sig illa ett tag. Den har dragit tjuvluft som f-n. Chansade och tog den till biltema för att temporärt täta sprickan under insprutningspumpen medan jag i lugn och ro kunde beställa hem nytt gummi.

Men det visade sig vara för stor spricka, och nu måste jag hålla 3000 varv för att suga fast inspruningspumpen (ursäkta att jag inte kan all terminologi, jag är helt självlärd och lekman på området)
Jag drog loss den alldeles för lätt, och nu när jag försöker hitta delen att beställa går jag bet.

Vad heter tätningen mellan spjällhus och insugsgrenröret?

Det ser ju ut som en hel enhet med en gummibussning mellan de två metallplattorna som  fäster insprutningspumpen på insugsgrenröret (rätta mig gärna om jag har fel terminologi).

Eller vulkar man ihop det?

Jag vet, div packningsbyten och motortvätt står faktiskt på schemat efter rep ;-)

Senast redigerat av Mads_Vinter (23 oktober 2019)

Audi 100 2.0 E "Döds-kälken" (1991)
Greenhorn
23 oktober 2019 · 399 Inlägg

Varför inte göra en egen packning?... ta och köp ett löst ark... tror det finns på Merkonomen.. annars så går det också med ett mjölk packet, klipp ur till rätt storlek och lägg dit det å knacka försiktigt runt med en flat hammare runt å vips så har du en passande packning.

fax110
23 oktober 2019 · 344 Inlägg

Man brukar nog kalla det förgasarfot / förgasarfläns även om det är "insprutning" då VAG i princip stoppade en spridare i en förgasarstomme och fortsatte använda samma utseende / konstruktion på insug osv.

Centralinsprutningsfot / fläns antar jag också att man kan kalla det.

Engelska översättningarna blir carburetor flange eller injectionunit flange.

Ganska ovanlig motor/bil kombo så du lär inte hitta så väldans mycket på Google om motorn. och delen lär vara svår att hitta hos dom vanliga reservdelsfirmorna men googla på artikelnummret 048129761A så borde du hitta den smile

Mads_Vinter
23 oktober 2019 · 4 Inlägg

Tack så ofantligt mycket fax110
T o m atikelnummer!

Jo, jag har märkt att den är ovanlig, kan det bero på att den är importerad från Tyskland kanske? Fast idag är ju hela världen bara några musklick bort. Nåja, nu har jag ju något att gå på. I värsta fall får man ju tillverka något eget, men skulle gärna slippa då jag redan har alldeles för många liknande projekt och alldeles för lite tid.

Audi 100 2.0 E "Döds-kälken" (1991)
Pininfarina406
23 oktober 2019 · 535 Inlägg

Mads_Vinter skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233599/233599-82a93833363da05675d9a10edef3c640.jpg
Hej,
Jag blir tokig, blev stående idag. Upptäckte igår varför biljäkeln betett sig illa ett tag. Den har dragit tjuvluft som f-n. Chansade och tog den till biltema för att temporärt täta sprickan under insprutningspumpen medan jag i lugn och ro kunde beställa hem nytt gummi.

Men det visade sig vara för stor spricka, och nu måste jag hålla 3000 varv för att suga fast inspruningspumpen (ursäkta att jag inte kan all terminologi, jag är helt självlärd och lekman på området)
Jag drog loss den alldeles för lätt, och nu när jag försöker hitta delen att beställa går jag bet.


Vad heter tätningen mellan spjällhus och insugsgrenröret?

Det ser ju ut som en hel enhet med en gummibussning mellan de två metallplattorna som  fäster insprutningspumpen på insugsgrenröret (rätta mig gärna om jag har fel terminologi).

Eller vulkar man ihop det?

Jag vet, div packningsbyten och motortvätt står faktiskt på schemat efter rep ;-)

Den ser på bild likadan ut som på Golf och i så fall finns den på Biltema. Att nr 52801.
Mvh, T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Mads_Vinter
23 oktober 2019 · 4 Inlägg

Ja den ser onekligen väldigt lik ut, men så enkelt är det ju aldrig. Måste ju kollas i alla fall. Söker man på OEN så har jag bara hittat dem i Estland och Ryssland än så länge.

Audi 100 2.0 E "Döds-kälken" (1991)
Mads_Vinter
24 oktober 2019 · 4 Inlägg

Det här gick från att kännas hopplöst till att vara på rull igen lite oroväckande snabbt. Tack så mycket för hjälpen. Tog fikarasten på biltema och på lunchen byttes förgasaranslutningen, som Bt kallar den för. Nu går tysken fint igen 😊

Audi 100 2.0 E "Döds-kälken" (1991)
Xebers76
24 oktober 2019 · 2 250 Inlägg

Underbart när det löser sig! Poäng för återkoppling smile

Pininfarina406
24 oktober 2019 · 535 Inlägg

Mads_Vinter skrev:
Det här gick från att kännas hopplöst till att vara på rull igen lite oroväckande snabbt. Tack så mycket för hjälpen. Tog fikarasten på biltema och på lunchen byttes förgasaranslutningen, som Bt kallar den för. Nu går tysken fint igen 😊

Underbart.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang