Jag är egentligen https://www.garaget.org/wargen men lyckas tyvärr inte logga in på kontot sedan nollställning av lösenord, så det fick bli att skapa ett nytt konto här!
Sålde min -68 Coronet i somras och köpte för en månad sedan en -70 Chevrolet Caprice coupé. Just 1970 var första året för Chevrolets 454-motor vilken ersatte 427:an från föregående årsmodeller. För fullsizeprogrammet fanns två varianter – LS4 på 345hp och LS5 på 390hp. Den senare ett ovanligt option – endast 2549 bilar av totalt ca 700.000 tillverkade fullsize Chevy 1970 fick denna motor som i försäljningsbroschyren kallades ”Mr. Big”.
Min Caprice har original ”window sticker” och där framgår att bilen kom från fabrik med LS5 454 390hp – mycket trevligt! Dessutom är det matching no. än idag på motor, låda (TH400) och bakaxel (12bult LSD).
Det som är gjort med motorn är att den fått en mekanisk rullkam XR274 från Comp med tillhörande rulllyftare och rullvippor, aluminiuminsug från PPC, Holley 770 Avenger förgasare, MSD tändning, Hooker Competition Headers och dubbelt 3” Flowmaster avgassystem. Stor alukylare med dubbla elfläktar.
För övrigt är bilen ganska orörd med fin originalinredning, omlackerad någon gång för länge sedan i originalkulören Fathom Blue. Klassiska 15x8½ American Racing Torque Thrust runt om med 255/60 bak och 235/60 fram.
Av allt att döma har bilen har levt sitt liv i NewYork - i bakrutan finns stickers från tidigt 70-tal från diverse legendariska dragstrips runt NY.
Bilen har inte varit besiktad sen den kom till Sverige 2011 och var i behov av en översyn av motorn. Alltså blev det hämtning med lastbil. Väl hemma i garaget beslutade jag att lyfta ur motorn för att göra ett grundligt jobb:
-Full genomgång av motor -Nya packningar i hela motorn -Nya ramlager -Nya vevlager -Nya kamlager -Ny högvolyms oljepump -Nya ventiltätningar -Polering av vevaxelns lagerytor -Tvättning av block i s.k. ”hot tank” -Måla hela motorn i korrekt Chevy orange -Nya OEM ventilkåpor med spacers för att rymma rullvipporna -Ny OEM luftrenare med korrekta dekaler -Nytt insug Edelbrock Performer RPM -Ny mekanisk bensinpump med högre kapacitet -Nya bränsleledningar och filter -Ny termostat -Byta till raka anslutningar på 6/8 tändkablar -Ny nedre kylarslang utan T-rör för expansionskärl (som ska tas bort) -Grundlig tvätt av motorrum -Målning och uppfräschning i motorrum -Ny oljekylare automatlåda samt rör/slangdragning -Ny infästning för alukylaren -Se över eldragning till elfläktarna
Övrigt att se över i vinter: -Byta tändningslås -Utreda elfel, blinkers fungerar ej tänder sig dock när man trampar ner bromspedal -Fixa det sista på instrumentbrädan -Elsoffa – motor går men inget händer -Bättra med ny klarlack ovansida vänster framskärm
... och korrekt kod "CGU" för LS5:an samt chassienummer och produktionsdatum.
Med motorn i stativet åkte topparna av. Kvalificerad gissning - denna motor har aldrig varit öppnad.
Så ser original topplockspackningarna från 1970 ut iaf.
Cloyes true roller kamdrivning uppdaterades ihop med rullkammen för några år sedan.
Kammen byttes med motorn i bilen och det syns på kamlagren som fått ganska grova repor. De ska bytas!
Här har jag fått ur vev, kolvar och stakar och kan konstatera att cylinderloppen är riktigt fräscha, knappt några vändkanter. Denna bil kan inte ha gått jättelångt.
När jag tog ut denna kolv så sprätte ena ringen iväg i 4 bitar - hög tid att byta alla ringar!
Original högkompskolvar från 1970.
Eftersom kamlagren ska bytas (specialverktyg), veven behöver poleras och cylindrarna honas så kände jag att jag kan lika gärna skicka iväg motorn till den lokala motorbyggaren så får han fixa det, inklusive tvättningen i "hot tank".
Ja, såhär ser motorrummet ut efter att motorn lyfts ur, behövs en uppfräschning.
Den märkliga transmissionsoljekylaren och installationen av densamme har jag plockat bort, det blir en helt ny oljekyl med slangdragning hela vägen från lådan.
Rullat ut bilen för att högtryckstvätta motorrummet.
Dränkt i avfettning, får ligga och gro en stund.
Allt fett och lös smuts är borta - nu återstår slipning och målning!
Motorn då? Ja blocket är kvar hos motorfirman, men ska vara klart denna vecka. Jag bestämde mig för att börja från botten...
...med först invändig rengöring av oljetråget. Var extremt noggrann för att säkerställa att det blev rent mellan dubbelplåtarna. Gjorde säkert tio upprepade "vaskningar" med bensin ända tills dess att bensinen inte längre blev missfärgad av gammal olja. Därefter renblåsning med tryckluft och olja in ytorna med ren motorolja.
Sen blev det dags att ta itu med utsidan av tråget. När jag höll på med packningsborttagning på topparna så upptäckte jag att den CRC Gasket Remover jag använde var väldigt effektiv på att även lösa upp motorfärgen. Således använde jag det lilla som var kvar i sprayburken till oljetråget. Nu gick det ganska lätt att skrapa bort färgen med ett stämjärn.
När all lös färg var borta så penslade jag hela tråget med rostborttagare. Det fanns nämligen en hel del ytrost på den del som ligger direkt över framvagnsbalken.
All ytrost försvann inte som synes - så jag fick ta ett varv med roterande stålborste. Tyvärr fick jag ingen bild på det - var nog alldeles för ivrig att få på grundfärgen:
Slutresultatet i original Chevy orange!
Senast redigerat av vargensgarage (5 november 2019)
Efter maskering gick jag över hela blocket med roterande stålborste, vilket gav en yta av rent gjutjärn. Därefter blåste jag rent med tryckluft och lade första lagret av Chevy-orange.
Har fått tag i den långsammast torkande motorfärgen på norra halvklotet tror jag, resultatet blir fantastiskt men det tar ju sån tid! Har ännu inte beställt packningssats, lager och ringar. Topparna är lämnade för renovering - blir nya styrningar och mira-fräsning etc.
På motorn satt en kromad eftermarknads bröstkåpa, många gillar det men jag vill att allt så långt som möjligt ska vara "factory". Hittade original bröstkåpa bland delarna som följde med bilen, skitig och jävlig men helt klart värd att rädda!
Dränka med avfettning och jobba med diskborsten.
Lite färg på detta så blir det bra. Kromade kåpan som referens.
Lyckades i gömmorna hitta lämpliga verktyg för att demontera främre packboxen.
Med färg på, tittar ni noga så ser ni att den är stansad med "1 70" - oklart dock om det syftar på tillverkningsdatum eller något helt annat.
Så ett helt jävla inlägg om en bröstkåpa tänker ni, ja så nördigt kan det va. Men som bonusmaterial bjuder jag även på en vattenpump!
Tyvärr ingen bild direkt före lack, fick bort det mesta av den röda färgen med roterande stålborstar av olika storlekar. Även svängningsdämparen har strippats på röd färg och målats orange.
Har varit dött här då jag skruvat med andra bilar. Har haft fruns A4 stående i garaget ett år så tyckte det var dags att få den fixad, besiktad och ut på vägarna. Därefter fixade jag Golfen hon åkt i under tiden och sålde den. Äntligen har jag garaget bara till Chevan
Hämtat hem topparna som fått sig en helrenovering på motorfirma.
Slipat innerskärmarna plåtrena inför kommande lackering av motorrum.
Äntligen har jag kommit igång och montera ihop motorn. Först ut nya Clevite ramlager som kollades med plastigage och alla spel låg på 0.002" vilket är helt perfekt. Veven sitter nu alltså på plats och nu är det dags att kasta i kolvar (som fått nya kolvringar) och vevstakar med ny vevlager.
Så - kolvarna åkte i, med nya molyringar och Clevite vevlager. Alla lagerspel kontrollerades med plastigage. Mycket skruvande blir det när alla vevstaksöverfall ska momentdras i tre steg dubbelt upp.
Därefter var det dags att provmontera den nya högvolymsoljepumpen från Melling med tillhörande ny pickup/sil och kontrollera frigången mot oljetråget. Kunde konstatera att det motsvarade originalpumpen/pickupen.
Efter att jag bankat in pickupens rörände i oljepumpen så gjorde jag som Melling föreskriver - dvs TIG-svetsar röret mot pumpen för att verkligen säkerställa att det inte ska vibrera loss. En duktig svetsare på jobbet hjälpte mig med detta, han har slagit svetsen med huggmejsel för att undvika att den spricker (därav utseendet).
Efter att ha monterat oljepumpen med ny "heavy duty" drivaxel så nollade jag kammen mot veven och monterade kamdrivningen - Cloyes true roller.
Banka i ny packbox i bröstkåpan och montera med ny packning därefter på med ny trågpackningen och skruva dit tråget. Äntligen börjar det hända saker!
jaka54 skrev: Hej! Trevligt! Håller själv på att totalrenovera en 76:a Camaro med 305" motorn och funderar på om jag ska renovera motorn eller skaffa en 350" motor eller möjligen en "Crate-motor". Vilken firma lämnade du block och toppar till? och vad kostade allt sammans?
Firman heter LJ-trim och ligger här i Karlstad - men dylika firmor finns ju lite överallt i Sverige.
Jag har betalat ca 14´ för maskinarbeten inkl. material som t.ex. nya styrningar och kamlager. Då har jag ändå inte borrat blocket.
Det är DYRT att renovera en motor, speciellt såna saker som man inte tänker på - som skruvar och diverse småprylar. Det bör bli mkt mer ekonomiskt för dig att köpa en helt ny GM 350 Goodwrench 260hp av firma här i Sverige för ~30.000:-
Sen kan du ju sälja 305:an och få några tusenlappar
Igår fick jag leverans av ventiltätningar för dubbelfjäder. Topparna blev renoverade och återmonterade utan tätningar så det var bara att plocka fram ventilbågen jag tidigare tillverkade och sätta igång. Sjukt pilligt att återmontera knaster...
Nu blir det till att maskera och måla topparna i helgen. Hade tänkt återanvända topplocksbulten men ångrade mig och beställde nya idag. Hoppas man får hem dem snabbt så jag får ihop motorn nästa vecka. Måste komma igång med att göra klart motorrummet!
Väntar ännu på att färgen på topparna ska torka innan jag monterar dessa på bottendelen.
Fick igår leverans på en 3" lång ½" UNF skruv så jag kunde dra svängningsdämparen på plats på veven för att sedan byta till ny 1½" lång guldeloxerad skruv avsedd för ändamålet. Bytte även till nya guldeloxerade skruv till bröstkåpan. Även köpt och monterat ny oljefilteradapter.
Rengjort och återmonterat vipparmsskruv och styrplåtar för stötstänger.
Jaha! Återstod bara att plocka tillbaka de nästan nya rullyftarna samt stötstänger och rullvippor för att sedan justera ventilspel och motorn skulle vara klar. Självklart skulle delarna rengöras först.
Det har funnits spår i motorn av en bomullstrasa som någon gång tidigare blivit kvarglömd inuti motorn. Jag hittade nu även rester av denna i rullyftarna. Såg ingen annan utväg än att pressa ur axeln och plocka ur nållagret för att verkligen kunna göra rent.
Ser ni att bomullsfibrer har snurrat sig som en ring runt lageraxeln på bild 2? Dock inga andra lämningar.
Gjorde rent satte ihop och pressade tillbaka axeln försiktigt i skruvstycket. Tyvärr gick axeln så trögt att hela lyftaren sprack när jag pressade den sista millimetern... Skulle behövt haft shims mellan lagret och själva gaffeln i lyftaren för att inte få böjmoment på den.
Kul att behöva köpa 16 nya lyftare för 7000:- (de jag har har inte gått många mil) bara för lite bomullsfiber. Nej nu när jag vet hur det ser ut så ska jag lägga tid på att rengöra utan att plocka isär lyftarna så får vi se. Blir isf att köpa 1st ny lyftare.
Förövrigt har jag förseglat motorn genom att lägga dit gamla ventilkåporna och insuget. Nya original kromade kåpor med spacers samt nytt Edelbrock RPM insug ligger i en container på väg från LA.
Munkis skrev: Riktigt snyggt bygge! Detta kommer följas!
Tack, kul!
______________________________
1st ny lyftare beställd, på väg med flyg från Summit. Övriga lyftare 100% rengjorda och återmonterade med stötstänger och vippor. Återstår att justera in ventilspel efter leverans av sista lyftaren.
Under tiden har jag roat mig med att få lite ordning i motorrummet - slipat och målat samt svetsat i ett par förstärkningar i ramen där den var urfasad för större kylare.
Ovanpå vänster framskärm var det hemska klarlacksläpp. Där gjorde jag rent och thinnertvättade sen drog jag på mycket klarlack och därefter polermaskin med rubbing vilket gav ett överraskande bra resultat!
Cuefa skrev: Men jösses vilken manlig maskin! Det här blir intressant att följa Ska du göra något åt växellådan också eller får den sitta i? Det här måste följas!
Härligt Växellådan är enligt "förre ägaren" preppad. Om detta vet jag inget, men den korta bit jag provkört bilen så kändes den mkt bra. Jag låter den vara nu och så får framtiden utvisa! Det är iaf en krallig TH400
________________________
Hänt sen sist då? Ja småsaker tar tid. Det sitter ju en XXL alukylare i bilen med tillhörande fästen hemmagjorda i vedboden. Mätte och funderade och skissade sen upp följande design på nya nedre fästen:
Kollade materialtillgången i skrotlådan på jobbet och fick revidera designen:
Snabbt ut i jobbets verkstad på lunchrasten och kapade/TIG-svetsade/borrade fram detta vilket iaf är ett snäpp upp.
Sen hemma i garaget var det dags att limma på gummiduk och sprätta på lite färg.
Skruva fast på bilen och provmontera kylaren för att mäta ut för övre fästen.
Bild som visar de gamla fästena, dock utan den 45x28 träregel som skulle ligga mellan kylaren och fästena
Kylaren är som en U-profil i botten och toppen. Den fyrkantsprofil jag valt passar nu perfekt inuti denna U-profil. Med gummiduken på så är det verkligen sugpassning.
De övre fästena kommer att bli en bockad historia enligt kladden nere i vänstra hörnet.
Har fått hem korrekta dekaler till luftrenare och ventilkåpa. Insug och ventilkåpor ska som sagt bytas.
Även fått hem motorfästen som monterades omgående.
Tyvärr var det något fel med det ena - den bockade läppen på den platta som ska skruvas i ramen går ej mot gummit i ovankant - det är alldeles löst och sladdrigt. Nytt skickas på måndag - mkt bra leverantör!
Även gett huvudbromscylinder och bromsservo en snabbfix med färg.
Cuefa skrev: Sweet! Tänkte att det kan bli lite trist om lådan ger upp när Du lagt så jäkla mycket jobb på allt annat
Är det motorfästen a 'la original eller stöddigare dito?
Sund tanke - men får det OM det kommer Det är original motorfästen.
______________________
Hänt sen sist?
Fick övre kylarfästen bockade på jobbet:
Passade perfekt:
Målat och klart:
Därefter monterade jag flexplattan på veven:
Fick äntligen hem den nya rullyftaren att ersätta den spruckna med, samt även en ny vipparmsbult för att ersätta en med dåliga gängor på:
Efter att ha monterat så kunde jag justera in ventilspelet på 0.40mm insug och 0.45mm avgas:
Sen fick jag även hem ersättningen för det reklamerade motorfästet och fick detta på plats samt att jag monterade de nya tändstiften:
Så äntligen kom då dagen D - dags att lyfta i motorn tillbaka
Skruvade vattenpumpen på plats med nya packningar. Sen kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att plocka på förgasare och luftrenare för att få lite känsla. Insug och ventilkåpor ska som sagt bytas så snart jag får hem de nya grejerna, och luftrenaren ska få originaldekaler - så det kommer se betydligt bättre ut.
Nu är det återmontering av all kringutrustning som gäller - men först måste allt fräschas till. Först ut är oljestickan/röret till automaten:
Cuefa skrev: Usch så läckert! Rätt sjukt egentligen, det där är en STOR motor, o trots det är det ju gott om utrymme! (Iaf innan all kring-utrustning är på plats!
Blir riktigt fräscht! Kommer dessutom låta oförskämt läckert... få saker slår en bigblock...
Tack
Ja det är gott om plats - förutom på ett ställe, nämligen vid headers på förarsidan. Helvetet!!! Trängre än på bolaget dan före midsommar. Går inte att få i eller ur grenröret ur motorrummet utan att demontera minst vänster topplock. Kanske om man plockar ner framvagnen och lyckas skruva bort styrsnäckan.
Använde hela vokabuläret av okvädesord igår när jag skruvade dit grenröret på förarsidan. Förutom att det är äckligt tight mot styrsnäckan så går röret från cylinder 5 (näst längst bak på bild nedan) nästan dikt an mot flänsen på rattstången mellan torpeden och snäckan.
Jag hade en tanke på att bula röret med storsläggan när det ändå var urplockat men sen blev det fokus på att lyfta i motorn och då var jag tvungen att ha med grenröret i motorrummet samtidigt och glömde helt enkelt bort detta. Eller sket i det. Jag vet ju att det suttit där innan och att det funkade utan problem - dock onödigt tight.
Nu får jag försöka bula in röret i efterhand utan att kunna komma åt just det ställe som behöver bulas - får slå på över och undersidan och hoppas att det tar med sig röret tillräckligt även på det tighta stället.
På passagerarsidan är det såklart gott om plats, startmotorn är på plats. Ska börja fixa med dragning för slangar till och från oljekylare för automatlådan. Har ännu inte köpt varken kylare, kopplingar eller slang - men det blir vilken dag som helst nu.
Cuefa skrev: Ja, bula rör är väl en enkel lösning då antar jag...
Ja det är enda alternativet. Nackdelen är ju rent visuellt för tester (Engine Masters) har ju visat att det inte påverkar effekten att buckla grenrören.
Ser ni var det tar i?
Testade att göra fulla rattutslag igår och det låter hemskt och går tungt när flänsen mellan styrstång och snäcka skrapar mot röret. Provade slå lite på röret men finns ingen möjligt att lägga på tillräckligt med kraft då det sitter för trångt till. Grenröret måste ur bilen! Men jag vägrar lyfta ur motorn och vägrar att lyfta av toppen så då återstår att demontera styrsnäckan för att den vägen få ner grenröret. Har kollat och det ser ut som att det ska funka!
För övrigt så har jag slipat servopump och fästen i princip plåtrent och sedan lackerat med grundfärg och sidenmatt svart.