Jaha! Återstod bara att plocka tillbaka de nästan nya rullyftarna samt stötstänger och rullvippor för att sedan justera ventilspel och motorn skulle vara klar. Självklart skulle delarna rengöras först.
Det har funnits spår i motorn av en bomullstrasa som någon gång tidigare blivit kvarglömd inuti motorn. Jag hittade nu även rester av denna i rullyftarna. Såg ingen annan utväg än att pressa ur axeln och plocka ur nållagret för att verkligen kunna göra rent.
Ser ni att bomullsfibrer har snurrat sig som en ring runt lageraxeln på bild 2? Dock inga andra lämningar.
Gjorde rent satte ihop och pressade tillbaka axeln försiktigt i skruvstycket. Tyvärr gick axeln så trögt att hela lyftaren sprack när jag pressade den sista millimetern... Skulle behövt haft shims mellan lagret och själva gaffeln i lyftaren för att inte få böjmoment på den.
Kul att behöva köpa 16 nya lyftare för 7000:- (de jag har har inte gått många mil) bara för lite bomullsfiber. Nej nu när jag vet hur det ser ut så ska jag lägga tid på att rengöra utan att plocka isär lyftarna så får vi se. Blir isf att köpa 1st ny lyftare.
Förövrigt har jag förseglat motorn genom att lägga dit gamla ventilkåporna och insuget. Nya original kromade kåpor med spacers samt nytt Edelbrock RPM insug ligger i en container på väg från LA.
Munkis skrev: Riktigt snyggt bygge! Detta kommer följas!
Tack, kul!
______________________________
1st ny lyftare beställd, på väg med flyg från Summit. Övriga lyftare 100% rengjorda och återmonterade med stötstänger och vippor. Återstår att justera in ventilspel efter leverans av sista lyftaren.
Under tiden har jag roat mig med att få lite ordning i motorrummet - slipat och målat samt svetsat i ett par förstärkningar i ramen där den var urfasad för större kylare.
Ovanpå vänster framskärm var det hemska klarlacksläpp. Där gjorde jag rent och thinnertvättade sen drog jag på mycket klarlack och därefter polermaskin med rubbing vilket gav ett överraskande bra resultat!
Cuefa skrev: Men jösses vilken manlig maskin! Det här blir intressant att följa Ska du göra något åt växellådan också eller får den sitta i? Det här måste följas!
Härligt Växellådan är enligt "förre ägaren" preppad. Om detta vet jag inget, men den korta bit jag provkört bilen så kändes den mkt bra. Jag låter den vara nu och så får framtiden utvisa! Det är iaf en krallig TH400
________________________
Hänt sen sist då? Ja småsaker tar tid. Det sitter ju en XXL alukylare i bilen med tillhörande fästen hemmagjorda i vedboden. Mätte och funderade och skissade sen upp följande design på nya nedre fästen:
Kollade materialtillgången i skrotlådan på jobbet och fick revidera designen:
Snabbt ut i jobbets verkstad på lunchrasten och kapade/TIG-svetsade/borrade fram detta vilket iaf är ett snäpp upp.
Sen hemma i garaget var det dags att limma på gummiduk och sprätta på lite färg.
Skruva fast på bilen och provmontera kylaren för att mäta ut för övre fästen.
Bild som visar de gamla fästena, dock utan den 45x28 träregel som skulle ligga mellan kylaren och fästena
Kylaren är som en U-profil i botten och toppen. Den fyrkantsprofil jag valt passar nu perfekt inuti denna U-profil. Med gummiduken på så är det verkligen sugpassning.
De övre fästena kommer att bli en bockad historia enligt kladden nere i vänstra hörnet.
Har fått hem korrekta dekaler till luftrenare och ventilkåpa. Insug och ventilkåpor ska som sagt bytas.
Även fått hem motorfästen som monterades omgående.
Tyvärr var det något fel med det ena - den bockade läppen på den platta som ska skruvas i ramen går ej mot gummit i ovankant - det är alldeles löst och sladdrigt. Nytt skickas på måndag - mkt bra leverantör!
Även gett huvudbromscylinder och bromsservo en snabbfix med färg.
Cuefa skrev: Sweet! Tänkte att det kan bli lite trist om lådan ger upp när Du lagt så jäkla mycket jobb på allt annat
Är det motorfästen a 'la original eller stöddigare dito?
Sund tanke - men får det OM det kommer Det är original motorfästen.
______________________
Hänt sen sist?
Fick övre kylarfästen bockade på jobbet:
Passade perfekt:
Målat och klart:
Därefter monterade jag flexplattan på veven:
Fick äntligen hem den nya rullyftaren att ersätta den spruckna med, samt även en ny vipparmsbult för att ersätta en med dåliga gängor på:
Efter att ha monterat så kunde jag justera in ventilspelet på 0.40mm insug och 0.45mm avgas:
Sen fick jag även hem ersättningen för det reklamerade motorfästet och fick detta på plats samt att jag monterade de nya tändstiften:
Så äntligen kom då dagen D - dags att lyfta i motorn tillbaka
Skruvade vattenpumpen på plats med nya packningar. Sen kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att plocka på förgasare och luftrenare för att få lite känsla. Insug och ventilkåpor ska som sagt bytas så snart jag får hem de nya grejerna, och luftrenaren ska få originaldekaler - så det kommer se betydligt bättre ut.
Nu är det återmontering av all kringutrustning som gäller - men först måste allt fräschas till. Först ut är oljestickan/röret till automaten:
Cuefa skrev: Usch så läckert! Rätt sjukt egentligen, det där är en STOR motor, o trots det är det ju gott om utrymme! (Iaf innan all kring-utrustning är på plats!
Blir riktigt fräscht! Kommer dessutom låta oförskämt läckert... få saker slår en bigblock...
Tack
Ja det är gott om plats - förutom på ett ställe, nämligen vid headers på förarsidan. Helvetet!!! Trängre än på bolaget dan före midsommar. Går inte att få i eller ur grenröret ur motorrummet utan att demontera minst vänster topplock. Kanske om man plockar ner framvagnen och lyckas skruva bort styrsnäckan.
Använde hela vokabuläret av okvädesord igår när jag skruvade dit grenröret på förarsidan. Förutom att det är äckligt tight mot styrsnäckan så går röret från cylinder 5 (näst längst bak på bild nedan) nästan dikt an mot flänsen på rattstången mellan torpeden och snäckan.
Jag hade en tanke på att bula röret med storsläggan när det ändå var urplockat men sen blev det fokus på att lyfta i motorn och då var jag tvungen att ha med grenröret i motorrummet samtidigt och glömde helt enkelt bort detta. Eller sket i det. Jag vet ju att det suttit där innan och att det funkade utan problem - dock onödigt tight.
Nu får jag försöka bula in röret i efterhand utan att kunna komma åt just det ställe som behöver bulas - får slå på över och undersidan och hoppas att det tar med sig röret tillräckligt även på det tighta stället.
På passagerarsidan är det såklart gott om plats, startmotorn är på plats. Ska börja fixa med dragning för slangar till och från oljekylare för automatlådan. Har ännu inte köpt varken kylare, kopplingar eller slang - men det blir vilken dag som helst nu.
Cuefa skrev: Ja, bula rör är väl en enkel lösning då antar jag...
Ja det är enda alternativet. Nackdelen är ju rent visuellt för tester (Engine Masters) har ju visat att det inte påverkar effekten att buckla grenrören.
Ser ni var det tar i?
Testade att göra fulla rattutslag igår och det låter hemskt och går tungt när flänsen mellan styrstång och snäcka skrapar mot röret. Provade slå lite på röret men finns ingen möjligt att lägga på tillräckligt med kraft då det sitter för trångt till. Grenröret måste ur bilen! Men jag vägrar lyfta ur motorn och vägrar att lyfta av toppen så då återstår att demontera styrsnäckan för att den vägen få ner grenröret. Har kollat och det ser ut som att det ska funka!
För övrigt så har jag slipat servopump och fästen i princip plåtrent och sedan lackerat med grundfärg och sidenmatt svart.
Ja det var jäääkligt trångt där ja... Engine Masters är riktigt intressant att kolla på. Följer mer eller mindre allt på Motor Trend ^^ En favorit är ju Hot Rod Drag Week. Brukar ha det igång i bakgrunden på mobilen när jag är på jobbet eller på väg till/från...
Skulle det inte räcka att bara lyfta motorn lite då, utan att faktiskt plocka ur den?
stingray-ragge skrev: Kul projekt Noggrant och snyggt jobb
Tack detsamma! Kul att följa din BBC-renovering också
______________________________
Har krånglat som djävulen med headers/styrsnäcka men nu sitter grejerna på plats.
Plockade ner styrsnäckan men fick trots det inte ur grenröret. Alltså bultade jag fast grenröret i toppen och lyckades komma in med ett armeringsjärn mellan ramen och innerskärmen och den vägen slå in röret så att det blev tillräcklig frigång mot den "rag joint" som förbinder rattstången med styrsnäckan.
Nu sitter allt på plats igen och nya slangar mellan snäcka och servopump som jag hoppas dyker upp denna vecka.
Saker börjar komma på plats. Nya insuget och ventilkåporna finns nu i Sverige, måste bara åka och hämta hem dem.
Köpte en rejäl oljekylare till automatlådan samt en massa AN-kopplingar och slang. Nederst i bild syns adapter mellan 1/4" NPSM och AN6 som man skruvar i lådan.
Bockade och borrade fästen samt monterade oljekylet framför kylaren.
Hittade en bra väg att dra slangarna till/från oljekyl, återstår att klamma fast dem.
Cuefa skrev: Den där oljekylaren såg biffig ut, ja! Var får man tag på en sån tro? Börjar se stiligt ut under huven i alla fall! ^^
Nästgårds! jspec.se
Berglund_89 skrev: Kung är du Wargen!
Haha, tack!
______________________
Tog en roadtrip i helgen och hämtade hem insug, ventilkåpor med spacers, bensinpump och en hel del annat smått o gott.
Nya insugspackningar på plats.
Edelbrock Performer RPM på plats.
För att kunna köra original ventilkåpor med rullvippor så behövs spacers, pinnbult och dubbla packningar.
Ventilkåpor på plats. Även nya bränslerör, filter, slang etc till förgasaren.
Ny bensinpump med högre kapacitet. Slangnipplar och adaptrar i svarteloxerad alu från jspec.se
Såhär blir det! Tändkablarna är bara ditkastade för uppstart - bortse från dessa. Dekalerna på luftrenaren är bara ditlagda pga att jag vill veta att den går fritt mot huven så jag inte måste byta den.
Motorn startades upp igår, efter att jag först kört upp oljetrycket til 50psi med skruvdragare på oljepumpen. Den startade lätt och går fint. Låter fantastiskt!