Försämrad motorprestanda volvo V40

Jawid
25 oktober 2019 · 6 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233610/233610-2a6cd3cd6b4b7b54ab677692cbf8916a.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2019 · 17 379 Inlägg

Lite mer kött får du servera. Hur yttrar sig felen? Rullar den som den ska men är redigt slö? Annars kan tråden komma att låsas.

/Mod

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jawid
25 oktober 2019 · 6 Inlägg

Bilen rullar som vanligt, när  det kommer felkoden efter några timmer så accelerationen blir seg, men det går att köra även upp till 140 km/t även mer.
fel med det kommer luft i Expansionskärl, kylvätskan o luft slangen blir hårda.

uhlin
26 oktober 2019 · 2 831 Inlägg

Jawid skrev:
Bilen rullar som vanligt, när  det kommer felkoden efter några timmer så accelerationen blir seg, men det går att köra även upp till 140 km/t även mer.
fel med det kommer luft i Expansionskärl, kylvätskan o luft slangen blir hårda.

Fattar inte mycket!

Bilen går som den ska tills felkod kommer upp, felkoder ligger väl kvar förutsatt de inte raderas.

Sen kan du komma upp till 140km/tim, men även mer?

Sen att det kommer luft i expansionskärlet kan ha att göra med trasig toppackning eller sprucken topp om den bygger tryck.

Kylvätskan och luftslangen blir hårda? 

Förklara bättre.

Jawid
26 oktober 2019 · 6 Inlägg

uhlin skrev:

Jawid skrev:
Bilen rullar som vanligt, när  det kommer felkoden efter några timmer så accelerationen blir seg, men det går att köra även upp till 140 km/t även mer.
fel med det kommer luft i Expansionskärl, kylvätskan o luft slangen blir hårda.

Fattar inte mycket!

Bilen går som den ska tills felkod kommer upp, felkoder ligger väl kvar förutsatt de inte raderas.

Sen kan du komma upp till 140km/tim, men även mer?

Sen att det kommer luft i expansionskärlet kan ha att göra med trasig toppackning eller sprucken topp om den bygger tryck.

Kylvätskan och luftslangen blir hårda? 

Förklara bättre.

Felkoden försvinner , men kommer tillbaka efter några timmer när man kör.
Det går o köra över 140 med felkod men acceleration går sakta. Innan jag kunnat komma upp till 140km/t  tx i 20 sec esh . Men nu det tar 60 till 70 sec att komma till 140 km/t

Sen det kommer luft i expansionskärlet ja det så att när det kommer luft i expansionskärlet så blir vattenslang hård. Vi bytte toppackning, provtrycket, vakumtestat, planslipat, inget fel elle sprucken. Och hittar inget läckage ingenstans.

uhlin
26 oktober 2019 · 2 831 Inlägg

Vandrar tempmätaren upp och ner? Kommer det jämn värme hela tiden från elementet?

Din beskrivning tyder på nåt med topp eller toppackning. Men i och med allt är provtryckt så är det märkligt.

Ett visst tryck ska det ju va i systemet men inte tokmycket.

Felkoderna du har är ju relaterat till styrenheten, dvs datorn.

Glappt i nån kontakt eller kabelbrott då det verkar komma och gå skulle va min gissning.

Jawid
29 oktober 2019 · 6 Inlägg

uhlin skrev:
Vandrar tempmätaren upp och ner? Kommer det jämn värme hela tiden från elementet?

Din beskrivning tyder på nåt med topp eller toppackning. Men i och med allt är provtryckt så är det märkligt.

Ett visst tryck ska det ju va i systemet men inte tokmycket.

Felkoderna du har är ju relaterat till styrenheten, dvs datorn.

Glappt i nån kontakt eller kabelbrott då det verkar komma och gå skulle va min gissning.

Temperaturen kommer upp till mitten tills  termostaten släpper.
Det kommer värmen och AC  funkar.
Nu är det lite tryck i systemet men den påverkar glykolen i expansionskärlet väldigt mycket, den kommer upp och ner, över MAX gränsen även.
Felkoden  som är nu (försämrad motorprestanda)
Den är kvar och jag vågar inte köra mer med den felkod.

Janneutanb
29 oktober 2019 · 7 267 Inlägg

Fast du har ju dina aktiva felkoder på pappret.
Egren fastnar öppen, därav effektminskningen.

Däremot vad den varnar om gällande ecun har jag ingen aning om.

Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

Att det blir tryck i kylsystemet (och slangarna blir hårda) är ju precis som det ska vara? Får du inget tryck är någonting fel...

Felkoderna pekar väl på EGR:en (avgasåterledning). Hur mår den?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
29 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Men rinner vattnet över i expansionskärlet är något fel...

Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Men rinner vattnet över i expansionskärlet är något fel...

Absolut, men det står ingenting i den här tråden om att det skulle rinna över...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jawid
2 november 2019 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:
Att det blir tryck i kylsystemet (och slangarna blir hårda) är ju precis som det ska vara? Får du inget tryck är någonting fel...

Felkoderna pekar väl på EGR:en (avgasåterledning). Hur mår den?

//Brådhis

Om det fel i EGR:en går det o bytte den? Eller renovera?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang