Hastighetsmätare som inte fungerar

Joki
26 oktober 2019 · 6 Inlägg

Hej,

Jag har lite problem med min lilla Kia Picanto 2012.

Hastighetsmätaren har slutat att fungera helt plötsligt.
Har testat med en ODB mätare kolla om hastighetssensorn fungerar och  och det gör den. Den rapporterar hastigheten helt rätt.

Eftersom hastighetsmätaren verkade fungera bra så beställde jag ett begangnat instrumentkluster av samma modell. Det är exakt samma problem med det begangnade klustret. Alla instrument förutom just hastighetsmätaren fungerar.

Jag är lite osäker på vad som kan vara fel då, så jag tänkte kolla med alla er motorentusiaster om ni har något tips på vad som kan vara fel. Min senaste tanke vad om det är något sorts kabelbrott mellan sensor och hastighetsmätaren.

//Jocke

Greenhorn
26 oktober 2019 · 399 Inlägg

Kan vara så illa att du fick en som var redan trasig... testade de den på skroten innan du köpte den?

Senast redigerat av Greenhorn (26 oktober 2019)

Joki
26 oktober 2019 · 6 Inlägg

Hej,

Skroten skrev att dom hade funktionstestat den och att den ska fungera. Men det kan ju vara så som du säger.

Greenhorn
26 oktober 2019 · 399 Inlägg

Joki skrev:
Hej,

Skroten skrev att dom hade funktionstestat den och att den ska fungera. Men det kan ju vara så som du säger.

Japp, det är dem duktiga å säga så, men när det gäller elektronik... så brukar jag själv fråga om dem kan testa igen. Och blir svaret, nej så säger jag tack å adjö... för nästan alla bilskrotare tar inte tillbaka sin sålda elektronik... ta den till... nu vet inte vart, men prova en verkstad å se om den e okej, innan du går vidare med felsökningarna. Edit: prova din hemma skrot om dem kan kolla den.

Senast redigerat av Greenhorn (26 oktober 2019)

Joki
26 oktober 2019 · 6 Inlägg

Hmm ok, det lät ju inte så bra i sådana fall.
Hur skulle min skrot hemma kunna testa den? I en fungerande bil?

Greenhorn
26 oktober 2019 · 399 Inlägg

Joki skrev:
Hmm ok, det lät ju inte så bra i sådana fall.
Hur skulle min skrot hemma kunna testa den? I en fungerande bil?

Tja,  du kan ju först ringa dem på skroten och fråga om dem kan hjälpa dig... troligtvis får du nog plocka ur den igen... men det nog bättre att göra så, för jag tror skrotar ska kunna testa sånt om en bil som kommer in och är svårt krockad... eller om dem kan ge dig någon firma som kan hjälpa dig att testa enheten. Vore dumt om du började plocka å pulla med en massan andra grejor innan du kollat om den är 100% okej.. då får du nog söka lite mera på nätet om folk har haft något liknade problem där Hastighetsmätaren är okej men det fungerar inte endå... du ju se vad det kan kosta om du måste byta ut den ena prylen efter den andra tills du inte har några mera saker att byta ut och vad summan blir i slutändan.

Lycka till.

Senast redigerat av Greenhorn (26 oktober 2019)

torsen
27 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

"Min" skrot har/hade 3 dagars garanti på elprodukter = generatorer, startmotorer etc.
Dom märker sålda saker, som man vill ha garanti på, med en speciell stämpel + datum.
Oftast lite billigare utan garanti och kvitto.

Joki
28 oktober 2019 · 6 Inlägg

Okej, tack för alla svar.
Ska försöka leta upp en skrot och höra med dom.

//Jocke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang