Köpråd: Underhållsladdare till bil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2019 · 17 376 Inlägg

En bil som komma att stå i flera månader. Den behöver givetvis en laddare. Plötsligt kanske man måste använda bilen som är från 2017 och har keyless,

Förslag?  Upp till 1000:- är väl ok men så billigt som möjligt så klart.
Kan detta vara något?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-006297/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
26 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

cetek alla dagar i veckan,, den har dessutom minne som går på 12 v så om du får strömavbrott så minns den,, å börjar ladda igen direkt den får 230v smile  har en biltema i garaget den måste man aktivera direkt 230v har varit bruten,,  har även 2 cetek,,  som jag har till bilar som står länge å husvagnen smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 oktober 2019 · 13 669 Inlägg

köpte den här https://www.clasohlson.com/se/Batterila … /p/36-4022   

hade en biltema laddare som någon snodde i carporten så  köpte Cotech laddaren och den verkar göra sitt jobb för dom små pengarna.   laddat upp 2bilar med den hittills

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SvarreE
26 oktober 2019 · 239 Inlägg

Ctek är väl go det vanliga men jag har en defa, tydligen bra pris på jula just nu.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … WQQAvD_BwE

Funkar kanon,

torsen
27 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Har 2 CTEK(varav en sönder).
Även 2 äldre (analoga?) batteriladdare. 1 st 4 amp + 1 st 12 amp med valfritt 6/12 volt.
Om spänningen sjunker under cirka 9 volt måste man först ladda med en analog tills man kommer upp till cirka 9 volt.
Därefter kan man fortsätta laddningen med en CTEK (eller motsvarande "elektronisk") till cirka 12,6 volt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2019 · 14 007 Inlägg

torsen skrev:
Har 2 CTEK(varav en sönder).
Även 2 äldre (analoga?) batteriladdare. 1 st 4 amp + 1 st 12 amp med valfritt 6/12 volt.
Om spänningen sjunker under cirka 9 volt måste man först ladda med en analog tills man kommer upp till cirka 9 volt.
Därefter kan man fortsätta laddningen med en CTEK (eller motsvarande "elektronisk") till cirka 12,6 volt.

Ja, det är alltid bra att ha både analoga och digitala laddare- Det har jag också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
granadadr
27 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

Ivel skrev:
Jag gör lite annorlunda, jag har inget behov utav en 12v laddare utan jag ser till att äga fungerande bilar istället. wink

som han skrev han skulle ju ställa bort den,, jag ställer bort flertal av mina bilar, dock kan jag ta lös poler  men tjejens ena bil som ska stå i ca 5 mån MÅSTE ha laddare,, då är en cetek perfekt smile

Christian S
27 oktober 2019 · 4 815 Inlägg

det är 25% på mekonomen nu i helgen så då kostar den här ctek laddaren https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ … -pa26468sv 674kr istället för 899kr
https://www.mekonomen.se/media/560478/superhelg_hero_1200x452.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2019 · 14 007 Inlägg

Christian S skrev:
det är 25% på mekonomen nu i helgen så då kostar den här ctek laddaren https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ … -pa26468sv 674kr istället för 899kr
https://www.mekonomen.se/media/560478/s … 00x452.jpg

Jag har 2 stycken sådana och är nöjda med dom. Fyller mina behov. Det är dock bara den ena som laddar Optimabatterier eftersom den ena är lite äldre.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Greenhorn
27 oktober 2019 · 399 Inlägg

Samma här... äger en Ctek MXS 5.0 12 volt och jag är supernöjd med denna... även min bil står avställd med ett urplockat batteri, som jag laddar lite då och då... så man har ett fräscht batteri vid test starter.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2019 · 17 376 Inlägg

Greenhorn skrev:
Samma här... äger en Ctek MXS 5.0 12 volt och jag är supernöjd med denna... även min bil står avställd med ett urplockat batteri, som jag laddar lite då och då... så man har ett fräscht batteri vid test starter.

Tackar för alla råd. Fick bli en CTEK MXS5.0, en kompis skulle ändå förbi en Mekonom så får den imorgon. Just nu kör jag med bilen men osäker på om den ska brukas under vintern eller inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
27 oktober 2019 · 340 Inlägg

torsen skrev:
Har 2 CTEK(varav en sönder).
Även 2 äldre (analoga?) batteriladdare. 1 st 4 amp + 1 st 12 amp med valfritt 6/12 volt.
Om spänningen sjunker under cirka 9 volt måste man först ladda med en analog tills man kommer upp till cirka 9 volt.
Därefter kan man fortsätta laddningen med en CTEK (eller motsvarande "elektronisk") till cirka 12,6 volt.

Det brukar oftast gå att ”lura igång” en Ctek, iaf de mindre.

Har en MX40(tror jag) på 40A och sedan en MX7000(tror jag) och den stora startar inte batterier som är nedåt 4-6 volt, men försöker man ett par ggr i snabb följd med den lilla brukar testspänningen räcka för att den skall känna av batteriet.

Ctekladdare generellt är jag otroligt nöjd med. Har flera batterier som jag trott varit körda bortom räddning. Ett stod exvis med 2-3 volt när jag märkte att bilen drog ström och kan ha varit så länge... Rekondade batteriet med lilla Cteken 2ggr och funkar nu fortfarande ok 1,5 år senare(därmed även hela vintern).

Det finns säkert andra märken som levererar bra laddare också, framför allt nuförtiden. Förr fanns det inga billiga smartladdare att tillgå...

candyweiss
27 oktober 2019 · 863 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Greenhorn skrev:
Samma här... äger en Ctek MXS 5.0 12 volt och jag är supernöjd med denna... även min bil står avställd med ett urplockat batteri, som jag laddar lite då och då... så man har ett fräscht batteri vid test starter.

Tackar för alla råd. Fick bli en CTEK MXS5.0, en kompis skulle ändå förbi en Mekonom så får den imorgon. Just nu kör jag med bilen men osäker på om den ska brukas under vintern eller inte.

Fasiken, jag kunde inte heller låta bli för 674:- big_smile

Ändra: För er som inte har en "Battery Sense" kan jag rekommendera det, har en sedan tidigare smile
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ … pa288728sv

Senast redigerat av candyweiss (27 oktober 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Greenhorn
27 oktober 2019 · 399 Inlägg

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:

Greenhorn skrev:
Samma här... äger en Ctek MXS 5.0 12 volt och jag är supernöjd med denna... även min bil står avställd med ett urplockat batteri, som jag laddar lite då och då... så man har ett fräscht batteri vid test starter.

Tackar för alla råd. Fick bli en CTEK MXS5.0, en kompis skulle ändå förbi en Mekonom så får den imorgon. Just nu kör jag med bilen men osäker på om den ska brukas under vintern eller inte.

Fasiken, jag kunde inte heller låta bli för 674:- big_smile

Ändra: För er som inte har en "Battery Sense" kan jag rekommendera det, har en sedan tidigare smile
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ … pa288728sv

make no Battery "Sense" to me... Sorry I couldn't help myself smile

torsen
28 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Lite "halv-o t".
För bortåt ett decennium sedan slutade men första stora dyra CETK att fungera.
Köpte då en "miniladdare" hos Biltema.
Kopplade in den på min Suzuki VX 1400 Intruder när hojen gick in i vinterdvala.
På vårkanten när jag kulle starta så klickade det endast i startmotorn = batteriet oladdat.
Förbannade Biltema och deras minladdare, tills en kompis frågade om jag ställt den på 12 volt.
Blamage - hade inte sett att den gick att koppla om mellan 6 och 12 volt - och att den stod på 6 volt.
Förlåt Biltema för de fula tankarna.
Miniladdaren överläts till min dotters EU-mopedbil, och där fungerade den tills hon bytte till riktig bil.
Sens moral, läs alltid bruksanvisningen(den lilla svarta omkopplaren var väl dold på undersidan).

Greenhorn
28 oktober 2019 · 399 Inlägg

Då tycker jag de kan fortsätta argumentera i en egen tråd, istället i TS tråd.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2019 · 17 376 Inlägg

Greenhorn skrev:
Då tycker jag de kan fortsätta argumentera i en egen tråd, istället i TS tråd.

Ah, såg inte att det var min egen tråd som spårade. Rensade lite.
Åter OT (Fast jag har ju redan köpt en laddare)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
29 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Greenhorn skrev:
Då tycker jag de kan fortsätta argumentera i en egen tråd, istället i TS tråd.

??????????????
Är det inte ett diskussionsforum?
Alla har väl rätt att argumentera - hur fel dom än har!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2019 · 17 376 Inlägg

Ivel skrev:

torsen skrev:

Greenhorn skrev:
Då tycker jag de kan fortsätta argumentera i en egen tråd, istället i TS tråd.

??????????????
Är det inte ett diskussionsforum?
Alla har väl rätt att argumentera - hur fel dom än har!

Jag var med i upptakten och det var en snubbe som började älta om elbilars oförmåga att starta efter ett varit parkerade i två veckor med "halvfullt batteri".
En medlem motargumenterade och förklarade hur det fungerar i verkligheten.
En medlem undrade vilket av bilens batterier skulle vara "halvladdat" då det finns mer än ett.
Resten missade jag då hybris moddade undan det.

Om någon önskar starta en tråd om huruvida moderna bilar slukar batteri även i avstängt läge så är jag på!

Jag har fått svar på min fråga för övrigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang