Övertäckning av bil?

Themaztervirre
27 oktober 2019 · 56 Inlägg

Tja allihopa! ska ställa undan min bil under vintern. Den kommer stå utomhus på ett inhägnat område på en grusplan. Min fråga till er är om jag ska täcka över bilen? Pratade med min pappa som sa det att det skulle vara bäst att inte täcka över den så risken för kondens skulle bildas under täcket/ presenning.
Men ville höra fler åsikter och tankar från er. om ni har täckt över era bilar om de stått utomhus eller hur ni har gjort.

vet inte om det är relevant för frågan men bilen är iallafall en Volvo 740

caromania Forummoderator
27 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Jag förespråkar att inte täcka in den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
27 oktober 2019 · 5 833 Inlägg

Förutom kondens funderar jag på vad som händer om täckduken står och gnuggar mot lacken under längre tid? Tyg kan verka mjukt men om vinden får det att ligga och fladdra oupphörligt borde det ju till slut bli märken.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2019 · 17 460 Inlägg

Även jag säger: Täck inte över den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
27 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Det som är hyfsat viktigt är att den inte står under träd. Inte bara pga löv, sav och rönnbär utan billackens största fiende Fågelskiten ges större chans att komma åt.
Nästa absoluta no-no (som egentligen är allra viktigast) är att inte parkera på gräs.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Xebers76
27 oktober 2019 · 2 264 Inlägg

Täckte en bil med pressenning en gång, allt var blött och kladdigt, även inne i bilen och det hade skavt plåtrent på sina ställen. Stod så i 2 veckor

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 oktober 2019 · 13 733 Inlägg

caromania skrev:
Det som är hyfsat viktigt är att den inte står under träd. Inte bara pga löv, sav och rönnbär utan billackens största fiende Fågelskiten ges större chans att komma åt.
Nästa absoluta no-no (som egentligen är allra viktigast) är att inte parkera på gräs.

instämmer gräs är BIG NO NO!!!


och allt som håller kvar fukt är dåligt.   derför blir det en dum ide att lägga något direkt på bilen.  att bygga ett tält fungerar ju.   


fukten är riktigt stygg..  har en bil står i carporten hemma som stått där rätt länge..  tror det är sommaren 2nu och 1vinter   men bilen är krut torr inne  och ser ut som den brukar förutom att den är dammig något överjävligt.      men damm är ju bara att tvätta bort så inget att bry sig om.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
27 oktober 2019 · 5 833 Inlägg

Sedan är det ju det där med möss också, täckt eller otäckt bil. Det är inte ovanligt att de bygger bo i motorrummet på en bil, och som bomaterial samlar de allt som är varmt och isolerande, som tex. gummi från kablar som de gnager lös... En eller ett par musfällor skadar inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2019 · 17 460 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Sedan är det ju det där med möss också, täckt eller otäckt bil. Det är inte ovanligt att de bygger bo i motorrummet på en bil, och som bomaterial samlar de allt som är varmt och isolerande, som tex. gummi från kablar som de gnager lös... En eller ett par musfällor skadar inte.

Lägger granris runt och i hjulhusen på bilar som står över vintern. Fungerar bra.
Men de står inne och torrt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rudarmy
27 oktober 2019 · 354 Inlägg

Skydda bromsskivor och klossar med typ en kartong över däcken, min stod ute en vinter och klossarna rosta fast på skivorna= fick köpa nya skivor och klossar runt om..

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torsen
28 oktober 2019 · 7 233 Inlägg

Sammanfattning av allt klokt som skrivits ovan:
Ställ inte bilen på en gräsmatta.
Placera för säkerhets skull en presenning under bilen.
Täck inte över bilen direkt på karossen.
Gärna ett tält i stället - som inte blåser sönder.
Måste bilen stå ute oövertäkt  - så absolut inte under ett träd.
Undvik även, om det är möjligt, att placera bilen så den inte utsätts för solsken.
(vårsolen omväxlande med nattkylan skapar risk för kondens = fukt)
Lämna små små springor över rutorna överkant så att kupén kan ventileras.
Med fördel kan en eller två "Torrbollar" placeras inne i bilen(som bör kollas och ev tömmas vid behov).

Granris i hjulhusen, för att hålla små gnagare borta, har jag inte hört förut, men kanske effektivt, vet inte.

B t w så har jag sett flera bilar som varit övertäckta/inlindade med/i presenning över höst/vinter/vår.
De har vid "öppnandet" varit "ludna" av mögel.
De bilarna har man varit tvungen att göra plåtrena = byta allt textil = takklädsel + dörr-/sidoklädslar + mattor + säten samt måla för att få bort mögellukten.
Har själv övertagit 2 bilar och "rekondat" med hjälp av delar från plockbilsskrot.
Jobbigt och ohygieniskt - men lönsamt.

jaka54
28 oktober 2019 · 5 718 Inlägg

Hej!
Jag har min Audi TT stående under silverfärgad pressening (från Biltema) från oktober till april utan problem. Ingen fukt vare sig inne i bilen eller på karossen och definitivt inga nötningar på karossen. Bilen står förövrigt under tak och på stenplattor.
Så jag skulle definitivt rekommendera pressening, men inte en "tät" sådan.

Themaztervirre
28 oktober 2019 · 56 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Sedan är det ju det där med möss också, täckt eller otäckt bil. Det är inte ovanligt att de bygger bo i motorrummet på en bil, och som bomaterial samlar de allt som är varmt och isolerande, som tex. gummi från kablar som de gnager lös... En eller ett par musfällor skadar inte.

Det var smart! tack för tipset

Themaztervirre
28 oktober 2019 · 56 Inlägg

Tack allihopa för tipsen! då får bilen stå utan täcke smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang