Köpråd: Diesel eller bensin, korta sträckor

Asjohem
28 oktober 2019 · 193 Inlägg

Tjena!

Har idag en V50 -07 1.8F och kör flera korta sträckor per dag. Hemifrån-ungens skola, skola-jobb i samma kommun, jobb-skola, skola-hem.
Blir flera kallstarter per dag, speciellt vintertid, (hinner kanske precis upp i temp när jag är framme på jobbet) så nu funderar jag på att skaffa en annan bil. Märke och modell kan jag avgöra själv men den stora frågan är ju

DIESEL ELLER BENSIN?
Vet att diesel framförallt är bra för den låga förbrukningen och långa körsträckor. Men slitaget vid kallstarter hela tiden?
Hur hade ni ställt er i frågan?

Motorvärmare är uteslutet tyvärr då det inte finns el uttag på min parkering.

Volvo V50 (2007)
viccoA
28 oktober 2019 · 3 109 Inlägg

Diesel är inget bra för korta sträckor, blir driftsproblem och soppa förbrukningen hamnar kring en bensinbils vid sån körning. Bensinbilen trivs inte heller jättebra med korta sträckor.
Bäst är elbil, då kan du ""kallstarta" bäst du vill och får ungefär samma förbrukning per mil oavsett om du kör 3km eller 30km per gång.

spillolja
28 oktober 2019 · 4 020 Inlägg

En direktinsprutad bensin(etanol)-motor kan vara ett alternativ, drar obetydligt mer än en diesel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
28 oktober 2019 · 4 035 Inlägg

Undvik diesel om du inte kör en längre sträcka minst 1 gång i veckan.
Du kommer sota igen ditt partikelfilter och få problem med EGR ventilen annars.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2019 · 17 450 Inlägg

Ivel skrev:
En Toyotahybrid låter som en lämplig bil med ditt körschema.

Ja, en ren hybrid utan laddmöjlighet låter som en bra lösning för TS.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
29 oktober 2019 · 4 035 Inlägg

Ren elbil kanske hade varit det bästa för dig? Har du ingen möjlighet att ladda bilen på jobbet?

För runt 110K får du nu en leaf. https://www.blocket.se/goteborg/Nissan_ … 15&w=3

Den lär ju duga att frakta ungarna med. Mycket annat duger den ju dock inte till. Resor på 10 mil är väll ungefär vad den klarar av.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang