Köpråd: Familjebil V70

RobinJacobsson
28 oktober 2019 · 88 Inlägg

Vi behöver en nyare bil, har idag 2st V70 01:a och 05:a men vill ha en lite fräschare. Någon som drar lite soppa, gärna med drag och mellan 50-150.000:-

Vilka årsmodeller/modeller rekommenderas? Vilka bör undvikas? Bensin/diesel?

Senast redigerat av RobinJacobsson (28 oktober 2019)

caromania Forummoderator
28 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

RobinJacobsson skrev:
Vi behöver en nyare bil, har idag 2st V70 01:a och 05:a men vill ha en lite fräschare. Någon som drar lite soppa, gärna med drag och mellan 50-150.000:-

Vilka årsmodeller/modeller rekommenderas? Vilka bör undvikas? Bensin/diesel?

Personligen skulle jag ju inte vilja ha en V70 av olika skäl men grannen har en från -12 och den går onekligen jäkligt bra. Drar mycket gör den dock, en 2.5ft med automatlåda. Men krånglar gör den icke! Frågan är vad en sådan lossnar på nuförtiden?

Har ni stora barn som ska få plats i baksätet? Jag hade nog sneglat på något annat än en Volvo trots allt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
29 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

RobinJacobsson skrev:
Vi behöver en nyare bil, har idag 2st V70 01:a och 05:a men vill ha en lite fräschare. Någon som drar lite soppa, gärna med drag och mellan 50-150.000:-

Vilka årsmodeller/modeller rekommenderas? Vilka bör undvikas? Bensin/diesel?

För 150.000:- kan du få en Toyota RAV-4 eller Honda CR-V av årsmodellerna 2015 om du har tur, och accepterar några mil på vägmätaren.
Hur mycket en RAV-4 drar vet jag inte, med den lär dra mindre än en motsvarande CR-V, som drar 0,65 på långkörning och runt 0,75 vid blandad körning.
Erfarenhet av en drygt 4 år gammal nyinköpt CR-V.
Behöver du stort bagageutrymme så är CR-V en av bilvärldens rymligaste, slås endast av typ Berlingo.
Men den är inte snygg med sina olika blankdetaljer i fyra olika nyanser - men Volvo är inte heller precis någon skönhet den heller.

Varför inte utvidga budgeten och kolla nya Citroen SUV.
Den vann Teknikens Världs test av alla SUV:ar på svenska marknaden.
Den finns dock inte med 4x4.

Om du nu inte är principfast motståndare till SUV:ar.

Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

En vanlig dag på Garaget.org:

Fråga: Hej, jag vill ha köpråd gällande V70.

Svar 1: Jag vill inte ha en V70.
Svar 2: En Honda drar 0,75 l/mil.

big_smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
29 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Brådhis skrev:
En vanlig dag på Garaget.org:

Fråga: Hej, jag vill ha köpråd gällande V70.

Svar 1: Jag vill inte ha en V70.
Svar 2: En Honda drar 0,75 l/mil.

big_smile

//Brådhis

Lite generaliserande kring vad jag anser svar 1 berör då jag tolkar det som mitt inlägg? Jag skriver ju för höge bövelen att ett exempel på en V70 från -12 har visat sig vara en bra och pålitlig bil men att jag samtidigt inte vet vad den skulle kosta. Att jag sedan personligen inte skulle vilja åka runt i en V70 skadar knappast inlägget. Vad tillför ditt inlägg? Grr! wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

caromania skrev:

Brådhis skrev:
En vanlig dag på Garaget.org:

Fråga: Hej, jag vill ha köpråd gällande V70.

Svar 1: Jag vill inte ha en V70.
Svar 2: En Honda drar 0,75 l/mil.

big_smile

//Brådhis

Lite generaliserande kring vad jag anser svar 1 berör då jag tolkar det som mitt inlägg? Jag skriver ju för höge bövelen att ett exempel på en V70 från -12 har visat sig vara en bra och pålitlig bil men att jag samtidigt inte vet vad den skulle kosta. Att jag sedan personligen inte skulle vilja åka runt i en V70 skadar knappast inlägget. Vad tillför ditt inlägg? Grr! wink

Visst är det så. smile Mitt inlägg tillför ingenting det heller. Jag kunde bara inte låta bli att kommentera det som, på ett eller annat vis, sker i varenda köprådstråd här. wink Grr... tongue

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mangisen
29 oktober 2019 · 1 034 Inlägg

Toyota Prius!!!!!! big_smile

panda666
29 oktober 2019 · 4 228 Inlägg

RobinJacobsson skrev:
Vi behöver en nyare bil, har idag 2st V70 01:a och 05:a men vill ha en lite fräschare. Någon som drar lite soppa, gärna med drag och mellan 50-150.000:-

Vilka årsmodeller/modeller rekommenderas? Vilka bör undvikas? Bensin/diesel?

om jag uppfattade rätt så vill du altlså ha en v70? kör du långt varje dag? minst 20-30km enkel resa då skulle ja säga diesel med nån längre resa då o då. inget fel på nyare v70 dom är snygga både in och ut och har inte hört om nån krångel med dom, det var en awd där just awd¨n strulade men annars har ja inte hört nåra skräck historier.  Om du ville ha tips om nått annat märke varför inte en benz? kanske en fin w212? e klass. Har pratat med flera taxiförare nuförtiden och undrade varför så jäkla många mercor i taxi yrket och han svarade att dom får ju nån sorts rabatt?! och att dom går bra så in i röven och håller bra förrutom nu när dom nyare har adblue och den kan strula, men eftersom du tänkte lägga ut max 150 då får du inte en 14 årsmodell där e klassen började få adblue;)

RobinJacobsson
29 oktober 2019 · 88 Inlägg

Om vi fokuserar på V70, vilka årsmodeller rekommenderas? Bensin eller diesel? Motorstorlek, låga HP kanske eftersom den helst inte ska dra så mycket. Tex.

Edit: Vi kör mellan 1-3 mil enkel resa till våra jobb dagligen.

Senast redigerat av RobinJacobsson (29 oktober 2019)

panda666
29 oktober 2019 · 4 228 Inlägg

RobinJacobsson skrev:
Om vi fokuserar på V70, vilka årsmodeller rekommenderas? Bensin eller diesel? Motorstorlek, låga HP kanske eftersom den helst inte ska dra så mycket. Tex.

Edit: Vi kör mellan 1-3 mil enkel resa till våra jobb dagligen.

https://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_ … 11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 11&w=3


desto nyare desto bättre tänker jag. körs det mycket start och stopp eller är resan nonstop till jobbet och hemmet? menar att stängs motorn av flera gånger mellan jobbet och hemmet och skolan dagis osv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2019 · 17 379 Inlägg

RobinJacobsson skrev:
Om vi fokuserar på V70, vilka årsmodeller rekommenderas? Bensin eller diesel? Motorstorlek, låga HP kanske eftersom den helst inte ska dra så mycket. Tex.

Edit: Vi kör mellan 1-3 mil enkel resa till våra jobb dagligen.

Lite snål sträcka för att motivera diesel. Bensin är det som gäller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:

RobinJacobsson skrev:
Om vi fokuserar på V70, vilka årsmodeller rekommenderas? Bensin eller diesel? Motorstorlek, låga HP kanske eftersom den helst inte ska dra så mycket. Tex.

Edit: Vi kör mellan 1-3 mil enkel resa till våra jobb dagligen.

Lite snål sträcka för att motivera diesel. Bensin är det som gäller.

800-1000 mil per månad. Får vara ganska dyr skatt på dieseln för att den ska förlora där ändå... Eller hur har du räknat? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mangisen
29 oktober 2019 · 1 034 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

RobinJacobsson skrev:
Om vi fokuserar på V70, vilka årsmodeller rekommenderas? Bensin eller diesel? Motorstorlek, låga HP kanske eftersom den helst inte ska dra så mycket. Tex.

Edit: Vi kör mellan 1-3 mil enkel resa till våra jobb dagligen.

Lite snål sträcka för att motivera diesel. Bensin är det som gäller.

800-1000 mil per månad. Får vara ganska dyr skatt på dieseln för att den ska förlora där ändå... Eller hur har du räknat? smile

//Brådhis

800-1000 mil per månad?
Snarare 60-120 mil i månaden väl?
D4an är snål och en skatt på 1416kr per år.

Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

Mangisen skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Lite snål sträcka för att motivera diesel. Bensin är det som gäller.

800-1000 mil per månad. Får vara ganska dyr skatt på dieseln för att den ska förlora där ändå... Eller hur har du räknat? smile

//Brådhis

800-1000 mil per månad?
Snarare 60-120 mil i månaden väl?
D4an är snål och en skatt på 1416kr per år.

Haha! My bad... 80-100 mil per månad skulle det stå. big_smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mangisen
30 oktober 2019 · 1 034 Inlägg

Brådhis skrev:

Mangisen skrev:

Brådhis skrev:

800-1000 mil per månad. Får vara ganska dyr skatt på dieseln för att den ska förlora där ändå... Eller hur har du räknat? smile

//Brådhis

800-1000 mil per månad?
Snarare 60-120 mil i månaden väl?
D4an är snål och en skatt på 1416kr per år.

Haha! My bad... 80-100 mil per månad skulle det stå. big_smile

//Brådhis

Haha jag tänkte att jag blivit helt knasig big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang