Vilka modeller är bäst som begagnad bil 25-30000

algusten
28 oktober 2019 · 23 Inlägg

Hej,

Jag o frugan ska köpa en ny bil och vi kommer lägga mellan 25-30 000 kr och det vi är ute efter är bil som inte krånglar så mkt o är billig o laga om det är något. Eftersom vi i stort sett bara kör kortare sträckor så behöver vi inte någon ”fancy” bil utan bara enkel o pålitlig!

Söker en mindre modell, mindre motor som främst är bra i stadskörning
Tacksam för alla tips:)

Hej och välkommen till forumet.
Ange mer information och kriterier kring vad ni söker. Försök även få rubriken lite mer fyllig då den är ganska tunn nu. Annars kommer tråden att låsas.
Mvh mod

Senast redigerat av algusten (29 oktober 2019)

uhlin
29 oktober 2019 · 2 834 Inlägg

Ska det va kombi/sedan modell?

Toyota avensis, Mitsubishi av nån modell. Asiater överhuvudtaget är säkra bilar som brukar gå problemfritt.

Richtenb
30 oktober 2019 · 1 359 Inlägg

Honda Jazz är väl definitionen på billig och pålitlig. Annars Honda Civic eller som föregående talare säger alla asiater. Mitsubishi har trevliga bilar men tyvärr är deras lilla bil Colt  efter i krocksäkerhet i de prisspann ni söker. Toyota är ett säkert kort. Kanske även Hyundai eller KIA men jag hade då hellre tagit en Honda alla dagar i veckan. Jazz har en återkallelse på Airbag så det bör man se att det är fixat

algusten skrev:
Hej,

Jag o frugan ska köpa en ny bil och vi kommer lägga mellan 25-30 000 kr och det vi är ute efter är bil som inte krånglar så mkt o är billig o laga om det är något. Eftersom vi i stort sett bara kör kortare sträckor så behöver vi inte någon ”fancy” bil utan bara enkel o pålitlig!

Söker en mindre modell, mindre motor som främst är bra i stadskörning
Tacksam för alla tips:)

Hej och välkommen till forumet.
Ange mer information och kriterier kring vad ni söker. Försök även få rubriken lite mer fyllig då den är ganska tunn nu. Annars kommer tråden att låsas.
Mvh mod

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
torsen
30 oktober 2019 · 7 233 Inlägg

Eftersom budgeten inte på något sätt rimmar med kraven/önskemålen så vill jag påstå att den bilen inte går att uppbringa.
Men, sök på Blocket på en bil med lågt/dåligt andrahandsvärde och som inte är buskörd av yngre raceputtar.
Mitt förslag är en japansk bil i allmänhet och den "tråkigaste" av dem alla - Nissan Almera.
En förutfattad mening är den bilen endast köptes av pensionärer som prioriterade driftsäkerhet och driftsekonomi, förutom andrahandsvärde.
Därför min rekommendation: Nissan Almera eller möjligen efterföljaren Nissan Primera.
Andra "japaner" är för populära (av folk som kan bilar).
No no är tyska, svenska, franska, italienska, brittiska, ryska, rumänska och spanska bilar.
Möjligen med undantag för gubbilen framför andra - Opel.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2019 · 13 734 Inlägg

Seat Arosa   lätt den bästa bilen jag ägt..har haft ett antal nu och man får MYCKET pengar över efter köpet oxå.     Ser ut som små skitbilar och är små skitbilar men väldigt bra sånna..  det kommer inte strula det kommer inte gå sönder.. och skulle det gå sönder är delarna billiga enkelt byggda och delar finns i överflöd..

normalt hade jag nog sakt att någon av trillingarna hade varit bra alltså Toyota Ayego Peugeot 107  Citroen c1  Men efter att ha kört en sån så skulle jag inte rek den till min värsta fiende..   för vilket rakel till bilar..  provkört en c1 detta var en lågmilad rätt ny typ 2010ich och fyfan så dåliga bilar skarmliga lät högt obekävma att köra och bara kändes relativt äkliga att köra ..  som en låda med 4hjul.    körkänsla och byggkänslan var riktigt dåliga...

Senast redigerat av Growe (30 oktober 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
sh07vp1985
27 december 2020 · 1 Inlägg

Mitt tips är hyundais 1,5 crdi motorn...sitter i bl.a Getz, matrix med mera....Dessa bilar har ingen dieselpartikelfilter som kan täppa till och kamkedja. Getz ägs ofta av försiktiga förare typ tant agda och har mycket liv kvar...klart underskattade bilar. Rost är dock ett lotteri - kan vara helt rostfri eller totalt vrak - kolla under bilen, mellan hjulen och på bagageluckan...Min Getz diesel har gått över 300.000 nu med bara oljebyten (varje 1250 mil) Finns även som 1,4 bensinare om man nu inte vill köra diesel dock med kamrem.....- undvik 1,6 motorn... Priset ligger vid ca 22.000 och upp till 30.000 för riktigt fint exemplar med 5.000 mil på mätaren...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 december 2020 · 14 039 Inlägg

sh07vp1985 skrev:
Mitt tips är hyundais 1,5 crdi motorn...sitter i bl.a Getz, matrix med mera....Dessa bilar har ingen dieselpartikelfilter som kan täppa till och kamkedja. Getz ägs ofta av försiktiga förare typ tant agda och har mycket liv kvar...klart underskattade bilar. Rost är dock ett lotteri - kan vara helt rostfri eller totalt vrak - kolla under bilen, mellan hjulen och på bagageluckan...Min Getz diesel har gått över 300.000 nu med bara oljebyten (varje 1250 mil) Finns även som 1,4 bensinare om man nu inte vill köra diesel dock med kamrem.....- undvik 1,6 motorn... Priset ligger vid ca 22.000 och upp till 30.000 för riktigt fint exemplar med 5.000 mil på mätaren...

Förmodligen har trådskaparen hittat en bil efter 1 år och 2 månader.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang