rcy
31 oktober 2019
· 1 705 Inlägg
zemet skrev:
Att du inte ger dig in i en sån situation med friktionsdäck tyder kanske på att du också ser begränsningarna med friktionsdäck över dubb i sånna förhållanden?
Hur tänkte du nu? Det var du som var med om olyckan och du hade dubbdäck på bilen, hur kan det visa på att begränsningarna med friktionsdäck?
zemet skrev:
Då måste du också hålla med om att dubbdäck är bättre än friktionsdäck?
Jag anser det inte vara så enkelt att man bara kallt kan konstatera att det ena är bättre än det andra.
Vissa dubbdäck är säkert bättre än vissa friktionsdäck på vissa underlag. Samtidigt är säkert vissa friktionsdäck bättre än vissa dubbdäck på vissa underlag.
Ska du säga att ett däck är bättre än ett annat, så måste du specificera exakt vilket däck du jämför mot vilket däck, och på vilket underlag.
zemet skrev:
Jag vet inte hur det är med dig, men jag är medveten om att jag ibland begår misstag bakom ratten. Ibland tänker man fel, tänker inte alls, är inte tillräckligt uppmärksam mm. Ofta händer inget alls, ibland blir det stora konsekvenser.
Då vill jag ha däck på bilen som hjälper till att reda ut situationen.
Skillnaden mellan dubbdäck och friktionsdäck är oftast marginell. Den dag jag inte har större marginaler än så när jag är ute och kör, den dagen parkerar jag bilen för gott. Ligger man så precis på gränsen att man måste ha dubbdäck för att reda ut en situation, då bör man inte vistas i trafiken.
Jag åker 3000 mil per år, många av dom i norra Sverige på små inlandsvägar, och jag har aldrig känt att jag skulle behöva dubbdäck.
Valet av däck är givetvis upp till var och en, jag skiter heligt i vad andra väljer att åka på så länge det är lagligt och trafiksäkert. Dock är jag så evinnerligt trött på att höra folk argumentera som om dubbdäck vore det enda alternativet och att alla med friktionsdäck garanterat kommer att köra av vägen.