Köpråd 40kkr (krav: så pålitlig som möjligt)

soffpotatisen
30 oktober 2019 · 40 Inlägg

Tjenna,

Är i behov av en "andra"-bil som till 95% kommer att gå i och i närheten av stan.

Krav:
1. Så pålitlig/strulfri som möjligt
2. dragkrok (dock mer fråga om att leta efter en bil som har krok när jag kommit fram till vilken modell)
3. Max 40 000kr.

I övrigt finns inga krav, behöver inte vara skön att köra, kan se ut som en Fiat panda och låta som en tonårs BMW så länge den den fortsätter rulla och gå igenom besiktningen. Storlek på bil spelar inte heller någon stor roll men ju större ju bättre.

Jag kan mecka och förstår att jag måste mecka med en gammal bil. Målet är dock att meckandet inte ska vara i panik vid sidan av vägen utan snarare byte av slitagedelar i garaget.

Går min ekvation ihop enligt er?

Jag har blivit tipsad om V70 06/07/08 med 2.4D/D5. Då har den dock rullat allt mellan 22 000 - 30 000 mil vilket jag är lite nervös över. Jag gillar tanken med en V70 då det känns som en slithäst men är den fortfarande en slithäst efter 25 000 mil?

Tack på förhand, kompletterar gärna med information om det behövs.

Richtenb
30 oktober 2019 · 1 359 Inlägg

Jag skulle vilja svara Toyota Avensis Gen2 men de har faktiskt blivit nedgraderade av Toyota i hur mycket de får dra. Så 650 släp är det som gäller, eller lägre. Jag kör själv en sådan och den är extremt problemfri och har ett väldigt bra och pålitligt chassi vilket inte gäller många andra bilmodeller efter 25000 mil.

Bmw 3 serie är en trevlig bil, mer problem än Toyota (Har ägt flera). Närmare 30000 mil är ivarjefall min erfarenhet att chassit oftast är helt slut på BMW, dvs du får byta en hel del

Volvo är väl verkligen mellanmjölkens konung, Ganska bra på allt. lagom med problem.

Kan du meka är Volvo inga större problem, Toyota är mer problemfri och mer lättmekad, ganska tråkig bil men den har ivarjefall vvti, BMW har mest körglädje (E46 är också lättmekad, E90 är inte särskilt rolig att meka med)

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
30 oktober 2019 · 1 359 Inlägg

Du behöver inte oroa dig mycket över en volvomotor (av de du nämner) som gått 25000 mil om den servats korrekt. Är det originalchassi så kan du nog räkna med att delar behöver bytas inom en snar framtid

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
soffpotatisen
30 oktober 2019 · 40 Inlägg

Tack för input. Jag ska kolla upp Avensis och läsa på lite, inte en bil jag har koll på men helt klart intressant om det är bra kvalitet.

Är det några motorer på V70 sidan som jag ska se upp med om man kollar på årgångar 06 - 10? Då jag kör ganska lite blir det svårt att räkna hem den höga skatten för en D5 t.ex. kontra en bensinare.

Vad säger ni angående manuell/automat, jag tänker mig att jag köper mig fri från endel problem om jag köper en manuell?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2019 · 13 669 Inlägg

945 classic med så låga mil som möjligt...   en sån går och går bara man underhåller den..  men det går ju att skita i att göra något mer än oljebyte och ha en kamrem i handsfacket och lite verktyg och man kan göra det efter vägen på 30min smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Richtenb
4 november 2019 · 1 359 Inlägg

Personligen skulle jag hålla mig ifrån diesel med tanke på hur rolig regeringen är med sina förbud/skattehöjningar.
2.5T har väl alltid varit mer eller mindre skottsäker i Volvomodeller, kanske ska hålla dig ifrån Flexifuel varianterna (å andra sidan vet man aldrig om Etanol kommer tillbaka för att nå de extrema miljömål sverige verkar satt upp (som enda land i världen)
Japp, Manuell köper dig fri från problem vad gäller alla bilar!

soffpotatisen skrev:
Tack för input. Jag ska kolla upp Avensis och läsa på lite, inte en bil jag har koll på men helt klart intressant om det är bra kvalitet.

Är det några motorer på V70 sidan som jag ska se upp med om man kollar på årgångar 06 - 10? Då jag kör ganska lite blir det svårt att räkna hem den höga skatten för en D5 t.ex. kontra en bensinare.

Vad säger ni angående manuell/automat, jag tänker mig att jag köper mig fri från endel problem om jag köper en manuell?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang