Fuktmätare till bromsvätska

lekman
30 oktober 2019 · 148 Inlägg

Har köpt en fuktmätare till bromsvätska från Kinamarknaden.

Verkar fungera bra, visar skillnader mellan ny och lite äldre bromsvätska och visar tydligt när det är dags att byta och allt verkar rimligt när jag tänker på hur gammal vätskan är.

Den visar: 0%  0,5%  2,5% och 5% och rekommendationen är att det är fortfarande OK vid 0,5%, (nästan ny vätska) och att man ska byta när det visar 2,5%. Jag skulle vilja ha ett värde därimellan eftersom man kan få avläsning på 0,5% på nästan ny vätska som jag absolut inte skulle ha haft några problem att betrakta som ny innan jag hade möjlighet att mäta. Har ju ingen aning om hur långt gången en bromsvätska är där värdet blir 0,5%

Kan man göra sej en prob o helt enkelt mäta resistans i bromsvätskan o på det sättet få bättre upplösning, för det borde väl vara resistansen som min nya fina Kina-mätare mäter?

torsen
30 oktober 2019 · 7 202 Inlägg

Intressant ämne.
Berätta mer om rubr. mätare.
Pris, fabrikat och manual.
Tack.

lekman
30 oktober 2019 · 148 Inlägg

Är denna, fast inhandlad till betydligt lägre pris.

https://www.esska.se/shop/Brake-Fluid-T … pe_set=b2c

Manualen var nog bara ett enkelt blad som sa att man ska hålla mätspetsarna rena, doppa ner i bromsvätskan o trycka på knappen. resultatet visas efter nån sekund och den visar helt rimliga resultat, tycker jag. Jag saknar värde mellan 0,5% och 2,5%, eftersom man kan få 0,5% med nästan ny vätska och vid 2,5% bör man byta vätska

Senast redigerat av lekman (30 oktober 2019)

jaka54
30 oktober 2019 · 5 681 Inlägg

Hej!
Varför mäta överhuvudtaget när man bara behöver byta bromsvätska vartannat år eller varje år om man är lite noggrannare.

zzr9409209
30 oktober 2019 · 716 Inlägg

+, till Jaka 54 !!!👍

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför mäta överhuvudtaget när man bara behöver byta bromsvätska vartannat år eller varje år om man är lite noggrannare.

Helt rätt jaka !
Jag var inne på OKQ8 och bad om en mätare, men dom hade ingen..
Den kostar trots allt BARA några hundralappar..
Och sen undrar man om det verkligen är så noga..
En gammal repis som jag talade fortroligt med om detta sa att bytet av vätskan är lite överdrivet..
Det ska tydligen mycket till innan vätskan blir så urdålig att den blir kass..smile
Men sen är det så att vill man ha allt i tiptop skick, så byter man oljan och vätskan inom angivna tidsintervall..

Senast redigerat av malus (30 oktober 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
elektronikfreak tummen mitt i handen
30 oktober 2019 · 159 Inlägg

Det var ju en rolig uppfinning bara den fungerar till 100% och man kan lita på resultatet.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
torsen
30 oktober 2019 · 7 202 Inlägg

Alla känner naturligtvis till hur viktigt det är att kolla och vid behov byta bromsvätskan om den är av typ DOT SAE R osv.
LHM och LHS åldras inte på samma sätt eftersom de INTE är hygroskopiska. (Rolls Royce, Bentley och Citroen).
Mest kända exemplet på bromsvätskans bidrag till ödesdiger olycka är polisbilen som i den långa och bitvis branta backen nerför från högfjällshotellet till samhället Sälen inte kunde bromsa.
Om jag minns rätt omkom 3 poliser, passagerarna, medans föraren överlevde.
Den senare hävdade att bromspedalen gick i botten när han försökte bromsa.
Han dömdes för vållande till olyckan.
Men frikändes senare då hans påstående togs på allvar och bromsvätskan analyserades.
Visade sig att bromsvätskan innehöll hög halt vatten.
Vattnet förångades när bromsarna överhettades och bildade ångblåsor.
Ångblåsorna var så komprimerbara att pedalen gick i botten.
Ifrågasattes aldrig om Volvobilen någonsin hade fått bromsvätskan bytt på verkstaden.
Det inträffade skedde på den tiden polisen var kommunal.
Kostnadsskäl eller okunnighet? - förmodligen båda.
Inte lätt för anställd handläggare i liten kommun att även sköta fordonsunderhåll på ekonomiskt och säkert sätt.

Hur som helst så när Rikspolisstyrensens fordonssakkunnige Lars Erik Freeman inför köpet av Plymouth Valiant 1966  förhandlade med ANA så skrevs i  tillsynsprogrammet in att bromsvätskan skulle bytas vid 4.000-milatillsynen.

I mitten på 1990-talet hade ASB starkt framskridna planer på att införa bromsvätskeanalys vid den obligatoriska besiktningen, på initiativ av tekniska avdelningens Torvald Öhman.
Analysen skulle ske vid något av bakhjulen - INTE i behållaren vid huvudbromscylindern.
Kostnaden visade sig bli allt för stor för ASB, p g a sönderdragna luftningsskruvar eller bromsrörsnipplar, vilka ASB då skulle få stå för = reparationer och kundkompensationer för förlorad tillgång till bilen.
Styrelsen för ASB avslog tekniska avdelningens förslag av kostnadsskäl (politiker!).

Tyvärr, har det visat sig vid stickprovskontroller, att vissa verkstäders oseriösa medarbetare endast byter vätska i behållaren vid huvudcylindern vid schemalagd tillsyn som föreskriver byte.
Har själv kollat bromsvätskan, med negativt resultat, på tjänstebil, tillhörig ASB, som servats hos Philipssons.
Men ASB "ville inte bråka" med Philipssons.
Nämnas bör att ASB vid den tidpunkten var en av aktörerna bakom "Gröna Punkten", som skulle kolla att alla tillsynspunkter verkligen hade utförts.

B t w så ska bromsvätskan inte bara bytas för att undvika ångblåsor, utan även för undvika oxidation i bromscylinderlopp och på kolvar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang