Vinter/Svårtstartad: Peugeot 407, 2007, 2.0 HDI, Automat

JohanArvid
30 oktober 2019 · 46 Inlägg

Halloj...
Jag har turen att ha varmgarage härruppe i Norrbotten och nu är Vintern här.
Har haft bilen ståendes i över en vecka många, många gånger utan några som helst problem att starta den.
MEN, så fort det blir minusgrader såsom nu, så är det stört omöjlig att starta. Senast det hände var ett par dagar sedan. Omständigheterna gjorde att bilen stod utomhus, minusgrader, 2, 3 dygn. Kom tillbaka, visste vad som väntade mig. EHHHEHHHEHHHEHHH tills batteriet var dött.
JA! Franska bilar är skit på vintern, eller är det bara en myt....?

Så, rent allmänt vad gäller om man kallstartar en diesel....Överdimensionerat Batteri, Nya Glödstift och tunn motorolja....vad annat gäller...??

granadadr
30 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

byt glödstift, min mondeo var så i fjol, vägrade starta efter 1 timmes mv,, bytte glödstift å vips smattrar den igång smile  är för övrigt peugeot motor i min, peggor är mkt bra dieselar så nej är ej skit på vintern,  men dem måste underhållas , glödstift och dieselfilter MÅSTE
vara i bra skick,, ja batteriet oxå så klart smile

Senast redigerat av granadadr (30 oktober 2019)

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
JohanArvid
30 oktober 2019 · 46 Inlägg

Låter fan toppen du, är ju så snål så tycker 150, 200 spänn minimum känns dyrt per stift, men det är dags att byta, ska också skaffa nytt, litelite större batteri än vad som behövs....rent hypotetisk fråga, kan man ha för stort batteri 100 AH och större så länge det är 12 volt...?

Senast redigerat av JohanArvid (30 oktober 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2019 · 13 669 Inlägg

som sagt glödstift är en förbrukningsvara.. min går knappt att starta när det är kallt...  har felkod på glödstift..  dock startar den men går väldigt hårt..  men lösningen är rätt enkel.  man startar dieselvärmaren och bilen slår igång fast det är -20 och är varm och go.. det bästa av allt är att man behöver inte stå en sec på tongång och reta upp miljöfolket ;-)   brukar köra värmaren runt 1timme när det är som kallast så bilen är riktigt varm och go

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vitu
30 oktober 2019 · 76 Inlägg

JohanArvid skrev:
Låter fan toppen du, är ju så snål så tycker 150, 200 spänn minimum känns dyrt per stift, men det är dags att byta, ska också skaffa nytt, litelite större batteri än vad som behövs....rent hypotetisk fråga, kan man ha för stort batteri 100 AH och större så länge det är 12 volt...?

Nej inga problem. Enda som kan begränsa batteristorleken är den fysiska storleken, och det brukar inte rymmas särskilt mycket större än original.

Senast redigerat av Vitu (30 oktober 2019)

uhlin
30 oktober 2019 · 2 831 Inlägg

Vitu skrev:

JohanArvid skrev:
Låter fan toppen du, är ju så snål så tycker 150, 200 spänn minimum känns dyrt per stift, men det är dags att byta, ska också skaffa nytt, litelite större batteri än vad som behövs....rent hypotetisk fråga, kan man ha för stort batteri 100 AH och större så länge det är 12 volt...?

Nej inga problem. Enda som kan begränsa batteristorleken är den fysiska storleken, och det brukar inte rymmas särskilt mycket större än original.

Eller så köper man ett till och sätter exempelvis i bagaget.

Fast då kommer kabeldragning förstås.

Jag hade satt i det största som får plats och nöjt mig med det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2019 · 17 379 Inlägg

En HDI ska smattra igång utan glödning i ner mot -10 grader. Men givetvis är friska glödstift nummer ett på listan så byt.

Men den borde gått igång efter några sekunder.
Provat att hålla gasen i botten vid startförsök?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2019 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En HDI ska smattra igång utan glödning i ner mot -10 grader. Men givetvis är friska glödstift nummer ett på listan så byt.

Men den borde gått igång efter några sekunder.
Provat att hålla gasen i botten vid startförsök?

dom är känsliga..  min polo går inte om man inte glöder den först..inte en chans att den startar.. räcker med 0gradigt..

min 407:A startar vid minus grater men låter förjävligt och går inte rent där är minst ett stift dött..
men hade det varit någon mer som var död hade den nog inte gått....     dom är känsliga  tyvärr...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
JohanArvid
30 oktober 2019 · 46 Inlägg

Om glödstiften är slut, så borde alltså inte starthjälp från annan bil göra någon nytta.....eller hur...?

Men i mitt fall så startar den ju lätt med hjälp av starthjälp från annan bil, därav tänker jag att nummer 1 är nytt (och om möjligt kraftigare) batteri....Ska testa mitt befintliga batteri imorgon!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2019 · 17 379 Inlägg

JohanArvid skrev:
Om glödstiften är slut, så borde alltså inte starthjälp från annan bil göra någon nytta.....eller hur...?

Men i mitt fall så startar den ju lätt med hjälp av starthjälp från annan bil, därav tänker jag att nummer 1 är nytt (och om möjligt kraftigare) batteri....Ska testa mitt befintliga batteri imorgon!

Om den startar med starthjälp så tyder ju det på att batteriet är slut, ja. Franska dieslar är inte speciellt köldkänsliga om maskin är ok.

Direktinsprutade dieselmotorer är inte köldkänsliga även om stiften inte fungerar. Kört många genom åren utan startproblem och jag glöder aldrig.

Sen att de låter som de ska rasa på vintern beror på taskig tändpunkt och försvinner efter en kort stund.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
30 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

ja börja med nytt batteri,,  funkar det ej så byt glödstift smile

JohanArvid
30 oktober 2019 · 46 Inlägg

Jepp, så får det bli, återkommer med resultat efter nytt batteri...tack för alla bra svar! smile

mb_pucken
30 oktober 2019 · 5 083 Inlägg

Går att Ohm mäta glödstiften för att se om dom är trasiga.
Glödstift brukar enligt min erfarenhet ligga mellan 0.5Ohm till 1.6Ohm.
Har man ändå kontakterna lösa på glödstiften kan man passa på att mäta spänningen dit också. Vilken spänning det ska vara är lite olika men att få någon spänning är en bra början. Oftast 12V men finns bilar med lägre drivspänning på glödstift.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
JohanArvid
1 november 2019 · 46 Inlägg

God morgon! smile
Uppdatering.
https://gofile.io/?c=WE00B7

-9 här i Luleå. Har haft Peggan utomhus över natten. Kallstart utan dieselvärmare.
Bifogar en video. Kontentan av videon. Startade direkt utan problem. Mkt nöjd!
Det jag direkt märkte skillnad var att glödstiftssymbolen var uppe i ett par sekunder istället för under sekunden som när jag startar i varmgaraget.

Nytt Batteri igår från Biltema, hade lite tight budget. Samma glödstift som tidigare då jag misstänkte att de som sitter i fungerar finfint och borde ha visat upp felkod om det var något fel.
Drog i ett 95 ah som fick plats där det tidigare satt ett 74 ah. Lägre CCA än på kvalitetsbatterier. BATTERI SILVER 12V 95AH CCA760. Sneglade på ett känt märke som var 850ish CCA men det skulle gå på över 2000:- så fick bli biltema för 1249:-

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2019 · 17 379 Inlägg

JohanArvid skrev:
God morgon! smile
Uppdatering.
https://gofile.io/?c=WE00B7

-9 här i Luleå. Har haft Peggan utomhus över natten. Kallstart utan dieselvärmare.
Bifogar en video. Kontentan av videon. Startade direkt utan problem. Mkt nöjd!
Det jag direkt märkte skillnad var att glödstiftssymbolen var uppe i ett par sekunder istället för under sekunden som när jag startar i varmgaraget.

Nytt Batteri igår från Biltema, hade lite tight budget. Samma glödstift som tidigare då jag misstänkte att de som sitter i fungerar finfint och borde ha visat upp felkod om det var något fel.
Drog i ett 95 ah som fick plats där det tidigare satt ett 74 ah. Lägre CCA än på kvalitetsbatterier. BATTERI SILVER 12V 95AH CCA760. Sneglade på ett känt märke som var 850ish CCA men det skulle gå på över 2000:- så fick bli biltema för 1249:-

Sedär ja! CCA760 duger gott. Våra stora (nya) dieselbilar på jobbet har väl 720 så...
Den har rullat en del ser jag. De är bra dieslar. Försök köra ett känt tyskt märke den sträckan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
1 november 2019 · 7 268 Inlägg

härligt,, dock fick jag ej felkod på glödstift , fast dem var kassa smile

JohanArvid
2 november 2019 · 46 Inlägg

Jo djävlar, den har gått bra långt, snart 50k mil, jag är 18e eller 19e ägaren, kommer inte riktigt ihåg.
Kört ca 2000, 2500 mil med den hittills. Absolut obefintlig dokumentation efter 30k mil.
Den har sin personlighet och sina problem, som jag vid det här laget har lärt mig att handskas med.
Nyservad, basservice, alla filter samt olja.
1. Jag ska knäcka 50k mil med den. Förhoppningsvis! wink
2. Jag ska göra det på så tight budget som möjligt. smile)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 november 2019 · 17 379 Inlägg

JohanArvid skrev:
Jo djävlar, den har gått bra långt, snart 50k mil, jag är 18e eller 19e ägaren, kommer inte riktigt ihåg.
Kört ca 2000, 2500 mil med den hittills. Absolut obefintlig dokumentation efter 30k mil.
Den har sin personlighet och sina problem, som jag vid det här laget har lärt mig att handskas med.
Nyservad, basservice, alla filter samt olja.
1. Jag ska knäcka 50k mil med den. Förhoppningsvis! wink
2. Jag ska göra det på så tight budget som möjligt. smile)

Tror nog du fixar 50k. Så länge de har fått service så fungerar de. Så tvivlar inte på att ditt mål kommer att uppnås. Lycka till!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang