Dodge B250 Van -84, ryckig gång vid gaspådrag efter ca 10mil

AuroraDodge
30 oktober 2019 · 3 Inlägg

Hej!

Vi har problem med vår Dodge B250 Van 318-motor från 1984. Efter ca 10 mil börjar den krångla och gå ryckigt, som om den får för lite eller för mycket bensin eller luft. Efter ett tag
lägger den av helt och stannar och är sen svårstartad igen och går ibland bara några meter innan den lägger av igen. Väntar man i några minuter innan man startar igen kan den gå
1-3 mil. Efter den stått över natten går den ganska exakt 10 mil innan det börjar rycka igen.

Vi har bytt:

tändstift

tändkablar

tändspole

fördelarlock

fördelarpickup

soppafilter

(oljefilter)

(luftfilter)

och vi har hällt cleaner i tanken, men inget har gjort någon skillnad, förutom att den kanske blev mer lättstartad efter vi bytte pickup. Vi har även provat att köra utan tanklock utan någon skillnad.

De på verkstäderna vi pratat med tror inte att det kan vara bränslepumpen eftersom problemet inte uppstår direkt.

Tacksamma för all hjälp vi kan få!

Senast redigerat av AuroraDodge (30 oktober 2019)

simlar
30 oktober 2019 · 5 516 Inlägg

Förmodligen värmerelaterat.

Förgasare?
Kan isf vara att bränslet kokar, går då att åtgärda genom att montera en spacerplatta i t.ex plast mellan insug och förgasare.

Fördelare med hallgivare?
Kan vara hallgivaren som är dålig.

Edit: Fördelarpickup är förmodligen en hallgivare, läste bara pickup och tänkte på bränslepickupen i tanken.

Kan ju även vara så enkelt att tankavluftningen är igensatt, blir då vakuum i tanken allt eftersom bränslet går åt och till slut klarar inte bränslepumpen att suga bränsle längre.
Enklast att prova är att ta loss tanklocket när bilen inte vill starta, startar den då så är det tankavluftningen som är problemet.

Senast redigerat av simlar (30 oktober 2019)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
AuroraDodge
30 oktober 2019 · 3 Inlägg

Tack för snabbt svar! Yes det är förgasare. Går det att ta reda på om bränslet kokar? Vad beror det på?

Har testat att köra utan tanklock, men ingen skillnad.

Tack så mycket!

simlar
30 oktober 2019 · 5 516 Inlägg

Det du kan göra är att köpa en flaska kylspray och spruta på förgasaren när den inte vill starta, startar den då efter du kylt ner förgasaren så vet du att orsaken är kokande bränsle.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
AuroraDodge
30 oktober 2019 · 3 Inlägg

simlar skrev:
Det du kan göra är att köpa en flaska kylspray och spruta på förgasaren när den inte vill starta, startar den då efter du kylt ner förgasaren så vet du att orsaken är kokande bränsle.

Alright, tack för tipset. Om vi skulle testat det där med en spacerplatta, finns det några nackdelar med det eller är det bra oavsett om det är det som är problemet eller ej?

simlar
31 oktober 2019 · 5 516 Inlägg

AuroraDodge skrev:

simlar skrev:
Det du kan göra är att köpa en flaska kylspray och spruta på förgasaren när den inte vill starta, startar den då efter du kylt ner förgasaren så vet du att orsaken är kokande bränsle.

Alright, tack för tipset. Om vi skulle testat det där med en spacerplatta, finns det några nackdelar med det eller är det bra oavsett om det är det som är problemet eller ej?

Aldrig en nackdel med spacerplatta för att hålla förgasaren svalare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang