Allround motorolja som fungerar i olika motorer?

janneN
30 oktober 2019 · 69 Inlägg

Någon kunnig på oljor här? Då man har flera bilar skulle jag vilja ha en olja som passar till alla bilarna så man skulle kunna köpa i större förpackningar, motorer jag har är Kia Sportage Bensin turbo -06 och King Cab Turbo Diesel -00 samt Volvo V40 Bensin Turbo -04 finns någon lämplig olja?
Gissar bilfirmor inte heller har hundra sorter då de servar bilar.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
spillolja
30 oktober 2019 · 4 020 Inlägg

En ganska standadiserad olja borde vara  SAE 5W-40  vilket fungera med 99% av alla moderna fordon
har nyligen köpt Pennasol  superpace 5W-40 hos motor-oel-gunstig.de  men finner inte produkten längre
gav knapp 800:- för 4*5Liter  inkl. frakt

men denna skulle kunna vara ett alternativ:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … toroel?c=0

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2019 · 10 276 Inlägg

Kolla vilka klassningar dina motorer kräver och leta upp en olja som uppfyller dessa (eller bättre). Att bara gå på 5W/40 tex ger inte hela svaret.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
elektronikfreak tummen mitt i handen
30 oktober 2019 · 161 Inlägg

En olja jag kört med i många bensinmotorer är Mobil 1 New Life 0w40. Enligt mig en superb olja. Jag tror den bytt namn till Mobil 1 FS 0W40 numera. Brukar köpa 4 x 5 liter från Tyskland ibland med jämna mellanrum.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
torsen
30 oktober 2019 · 7 233 Inlägg

Jag köper sedan en tid tillbaka LIDL:s helsyntetiska 5W-40 till alla mina bilar.
Marknadens, vad jag känner till, prisbilligaste motorolja som uppfyller så gott som alla kända biltillverkares krav/specifikationer, enligt etiketten på dunken.
Passade på och köpte 4 x 5 lit när LIDL hade 20% rabatt.
Köpte tidigare Biltema:s helsynt 5W-40 i 20-lit dunk - men LIDL blir mycket billigare - och samma spec.

spillolja
31 oktober 2019 · 4 020 Inlägg

Det ska finna en tråd på internet om just Lidl 5W-40, Pennasol 5W-40, Motorgold 5W-40  där innehållet ska vara samma

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rcy
31 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

Brådhis har helt rätt.
Om du frågar vilken olja du ska köpa och någon svarar med en viskositet, sluta omedelbart lyssna på dom och fråga någon annan! Tror man att oljor är exakt likadana bara för att dom har samma viskositet eller att det är viskositeten som avgör om en olja är lämplig i en bil så har man absolut noll koll.

Det du bör göra är att kolla vilken klassning dina motorer kräver, och sedan försöka hitta en olja som har samtliga dessa klassningar.
Exempel: jag har en BMW som kräver BMW Longlife-04 olja och en Saab som kräver GM's Dexos II.
Jag kan då köpa någon av dessa då dom har båda klassningarna:
https://www.oljemagasinet.se/index.php? … uct_id=595
https://www.oljemagasinet.se/index.php? … uct_id=300
https://www.oljemagasinet.se/index.php? … uct_id=380

Det finns säkert fler oljor som uppfyller båda klassningarna, det där var bara dom jag kom ihåg i huvudet som har både BMW-LL04 och GM Dexos II.
Tyvärr kan jag inte utantill vilken klassning dina motorer kräver, men det står i instruktionsboken.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, att det är skillnad på oljor, DET har jag  verkligen blivit varse må ni tro..
Jag har en åkgräsklippare  som jag flera gånger bytt mineralolja på.
I somras så ville den en dag strula när gräset var lite högre..
Det hade den aldrig gjort tidigare, så jag tänkte inombords," vad fn är nu detta?"
Är motorn eller kraften slut?
Det byttes stift flera gånger och det renoverades förgasare FLERA gånger, med diverse svordomar relaterat till detta..
Injustering av förgasaren till min o max hjälpte föga..
Mätte kompen..
Till sist bytte jag till lidls syntetiska olja och den gick  betydligt bättre i högre gräs, men inte bra nog..
Så justerade efter detta in förgasaren igen så att den gick optimalt, och SEN gick den fenomenalt bra även i det höga gräset..
Så nu vet jag att det är skillnad på oljor..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
31 oktober 2019 · 7 233 Inlägg

malus skrev:
Ja, att det är skillnad på oljor, DET har jag  verkligen blivit varse må ni tro..
Jag har en åkgräsklippare  som jag flera gånger bytt mineralolja på.
I somras så ville den en dag strula när gräset var lite högre..
Det hade den aldrig gjort tidigare, så jag tänkte inombords," vad fn är nu detta?"
Är motorn eller kraften slut?
Det byttes stift flera gånger och det renoverades förgasare FLERA gånger, med diverse svordomar relaterat till detta..
Injustering av förgasaren till min o max hjälpte föga..
Mätte kompen..
Till sist bytte jag till lidls syntetiska olja och den gick  betydligt bättre i högre gräs, men inte bra nog..
Så justerade efter detta in förgasaren igen så att den gick optimalt, och SEN gick den fenomenalt bra även i det höga gräset..
Så nu vet jag att det är skillnad på oljor..smile

Jo det var så sant.
Även min Honda gräsklippare får LIDL 5W-40 helsyntet.

B t w har jag en fråga om MC och MC-olja.
Har olja för MC-motorer någon tillsats för att kopplingen ska fungera bättre.
Liknande "knäppoljan" i slutväxlar med "slirdifferential".

janneN
31 oktober 2019 · 69 Inlägg

rcy skrev:
Brådhis har helt rätt.
Om du frågar vilken olja du ska köpa och någon svarar med en viskositet, sluta omedelbart lyssna på dom och fråga någon annan! Tror man att oljor är exakt likadana bara för att dom har samma viskositet eller att det är viskositeten som avgör om en olja är lämplig i en bil så har man absolut noll koll.

Det du bör göra är att kolla vilken klassning dina motorer kräver, och sedan försöka hitta en olja som har samtliga dessa klassningar.
Exempel: jag har en BMW som kräver BMW Longlife-04 olja och en Saab som kräver GM's Dexos II.
Jag kan då köpa någon av dessa då dom har båda klassningarna:
https://www.oljemagasinet.se/index.php? … uct_id=595
https://www.oljemagasinet.se/index.php? … uct_id=300
https://www.oljemagasinet.se/index.php? … uct_id=380

Det finns säkert fler oljor som uppfyller båda klassningarna, det där var bara dom jag kom ihåg i huvudet som har både BMW-LL04 och GM Dexos II.
Tyvärr kan jag inte utantill vilken klassning dina motorer kräver, men det står i instruktionsboken.

Låter rimligt det du skriver, men inte lätt jämföra oljor med alla dessa klassificeringar men stämmer klasserna borde väl i övrigt kvaliteterna på oljor vara likvärdig, ja sant viskositet är ju bara hur trögflytande oljorna är och hur de tål värme respektive kyla vad jag förstått.

Undra om det finns någon sajt där det går jämföra klassning av oljor? (Jag menar att man kunde skriva in de klassificeringar man minst måste använda).

Kan det göra något köra med de senaste klassningarna ex, A5/B5 i äldre bilar?

Senast redigerat av janneN (31 oktober 2019)

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
spillolja
31 oktober 2019 · 4 020 Inlägg

A5/B5  är olja för motorer som är byggda för lågviskoitetsolja om inte så ska det undvikas
A3/B4  är användbar i nästan alla motorer som den jag länkat till
se mer i denna folder från Agrol:
https://webshop.agrol.se/UserFiles/file/BRA.ACEA.pdf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rcy
31 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

janneN skrev:
Låter rimligt det du skriver, men inte lätt jämföra oljor med alla dessa klassificeringar men stämmer klasserna borde väl i övrigt kvaliteterna på oljor vara likvärdig, ja sant viskositet är ju bara hur trögflytande oljorna är och hur de tål värme respektive kyla vad jag förstått.

Undra om det finns någon sajt där det går jämföra klassning av oljor? (Jag menar att man kunde skriva in de klassificeringar man minst måste använda).

Kan det göra något köra med de senaste klassningarna ex, A5/B5 i äldre bilar?

Det funkar inte riktigt så, olika klassificeringar är inte bättre eller sämre, bara annorlunda.
En svindyr olja som används i en formel-1 bil skulle säkerligen vara direkt olämplig i en gammal dieselmotor. Det betyder inte att det är en dålig olja, bara att den inte är anpassad för just det ändamålet.
Klassningarna anger vad en olja är anpassad för, inte hur bra den är.
Således följer att olika oljor med samma klassning inte alls behöver vara lika bra. Låt säga att en klassificering anger att en olja måste klara *minst* 100 graders värme, då innebär det att både en olja som klarar 100 grader och en olja som klarar 800 grader uppfyller klassificeringen. Men är dom identiska bara för att dom har samma klassning? Nej, givetvis inte.
Väldigt förenklat kan man kalla klassificeringen en *miniminivå*, alltså vad oljan *måste* klara. Vissa ligger precis på gränsen, andra ligger långt över.

ACEA klassningen funkar så att bokstaven A anger att den är till bensinbilar och 5 är ett "index" som anger att oljan klarar vissa krav. B är motsvarande men för dieselmotorer. Det finns även C och E men dom oljorna används främst i industri eller tunga dieselfordon.
En olja märkt med exempelvis A5/B5 kan användas i både bensin och dieselmotorer och uppfyller vissa baskrav.

API klassningen påstår sig vara "bakåtkompatibel", alltså att en senare klassning ska uppfylla allting tidigare klassningar krävde, lite som det du frågade efter. Dock anser jag personligen att API är väldigt grov och generell och inte säger särskilt mycket alls om huruvida en olja är lämplig eller inte, vilket gör att jag aldrig skulle rekommendera någon att gå efter API klassningar.

Kvar är då tillverkarnas egna klassningar, exempelvis Dexos II, BMW-LL-04, MB 229.31, VW 501.01 och allt vad dom nu heter. Detta är vad som verkligen säger vad som passar i din bil. Kan du hitta en olja som uppfyller klassningen i samtliga dina bilar, så kör på den. Kan dock bli lite svårt då din lista bestod av lite varierande typer av bilar, så dom har antagligen väldigt skilda krav på oljan.

Man måste inte stirra sig helt blind på klassificeringar, det finns givetvis oljor som fungerar utmärkt även om dom inte har rätt klassificering. Men, det kräver oerhörd kompetens och erfarenhet för att avgöra sådant, så om man inte känner sig helt säker på vad man håller på med så skulle jag säga följ alltid tillverkarens klassificering! Den finns där av en anledning, och säger tillverkaren av motorn att denna olja fungerar utmärkt så är det så, dom har antagligen lagt miljoner på att ta fram klassificeringen så dom ger den inte till vem som helst.
Sen kommer det alltid att finnas folk som hävdar att den billigaste oljan på Biltema funkar jättebra i alla motorer, för det har deras kusin som även är deras bror minsann hört från deras gemensamma farbror. Dock har ännu ingen av dessa förståsigpåare varit villig att lämna några garantier om något skulle gå fel pga deras rekommendationer, vilket faktiskt alla biltillverkare gör, så jag vet vem jag väljer att lyssna på.

janneN
31 oktober 2019 · 69 Inlägg

rcy skrev:

janneN skrev:
Låter rimligt det du skriver, men inte lätt jämföra oljor med alla dessa klassificeringar men stämmer klasserna borde väl i övrigt kvaliteterna på oljor vara likvärdig, ja sant viskositet är ju bara hur trögflytande oljorna är och hur de tål värme respektive kyla vad jag förstått.

Undra om det finns någon sajt där det går jämföra klassning av oljor? (Jag menar att man kunde skriva in de klassificeringar man minst måste använda).

Kan det göra något köra med de senaste klassningarna ex, A5/B5 i äldre bilar?

Det funkar inte riktigt så, olika klassificeringar är inte bättre eller sämre, bara annorlunda.
En svindyr olja som används i en formel-1 bil skulle säkerligen vara direkt olämplig i en gammal dieselmotor. Det betyder inte att det är en dålig olja, bara att den inte är anpassad för just det ändamålet.
Klassningarna anger vad en olja är anpassad för, inte hur bra den är.
Således följer att olika oljor med samma klassning inte alls behöver vara lika bra. Låt säga att en klassificering anger att en olja måste klara *minst* 100 graders värme, då innebär det att både en olja som klarar 100 grader och en olja som klarar 800 grader uppfyller klassificeringen. Men är dom identiska bara för att dom har samma klassning? Nej, givetvis inte.
Väldigt förenklat kan man kalla klassificeringen en *miniminivå*, alltså vad oljan *måste* klara. Vissa ligger precis på gränsen, andra ligger långt över.

ACEA klassningen funkar så att bokstaven A anger att den är till bensinbilar och 5 är ett "index" som anger att oljan klarar vissa krav. B är motsvarande men för dieselmotorer. Det finns även C och E men dom oljorna används främst i industri eller tunga dieselfordon.
En olja märkt med exempelvis A5/B5 kan användas i både bensin och dieselmotorer och uppfyller vissa baskrav.

API klassningen påstår sig vara "bakåtkompatibel", alltså att en senare klassning ska uppfylla allting tidigare klassningar krävde, lite som det du frågade efter. Dock anser jag personligen att API är väldigt grov och generell och inte säger särskilt mycket alls om huruvida en olja är lämplig eller inte, vilket gör att jag aldrig skulle rekommendera någon att gå efter API klassningar.

Kvar är då tillverkarnas egna klassningar, exempelvis Dexos II, BMW-LL-04, MB 229.31, VW 501.01 och allt vad dom nu heter. Detta är vad som verkligen säger vad som passar i din bil. Kan du hitta en olja som uppfyller klassningen i samtliga dina bilar, så kör på den. Kan dock bli lite svårt då din lista bestod av lite varierande typer av bilar, så dom har antagligen väldigt skilda krav på oljan.

Man måste inte stirra sig helt blind på klassificeringar, det finns givetvis oljor som fungerar utmärkt även om dom inte har rätt klassificering. Men, det kräver oerhörd kompetens och erfarenhet för att avgöra sådant, så om man inte känner sig helt säker på vad man håller på med så skulle jag säga följ alltid tillverkarens klassificering! Den finns där av en anledning, och säger tillverkaren av motorn att denna olja fungerar utmärkt så är det så, dom har antagligen lagt miljoner på att ta fram klassificeringen så dom ger den inte till vem som helst.
Sen kommer det alltid att finnas folk som hävdar att den billigaste oljan på Biltema funkar jättebra i alla motorer, för det har deras kusin som även är deras bror minsann hört från deras gemensamma farbror. Dock har ännu ingen av dessa förståsigpåare varit villig att lämna några garantier om något skulle gå fel pga deras rekommendationer, vilket faktiskt alla biltillverkare gör, så jag vet vem jag väljer att lyssna på.

Tack för lång förklaring. Okey så alla de olika oljefabrikat med samma klassificering så kan oljekvaliteten variera tvärtemot vad många tror.

Enligt oljesajter där man skriver in Reg nummer för rätt olja så kan jag köra med ACEA A3/B3 på de äldre bilarna men på Kian med Partikelfilter så rekommenderas ACEA C3 (Olja som kvalitets- och viskositetsmässigt motsvarar A5/B5 med höga krav på livslängd och prestanda men som
dessutom har mycket låga halter av tillsatserna, sulfataska, svavel och fosfor (SAPS)

Borde C3 oljan då gå att köra i alla mina bilar? (Möjligen onödigt dyr i såfall).

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
janneN
31 oktober 2019 · 69 Inlägg

spillolja skrev:
En ganska standadiserad olja borde vara  SAE 5W-40  vilket fungera med 99% av alla moderna fordon
har nyligen köpt Pennasol  superpace 5W-40 hos motor-oel-gunstig.de  men finner inte produkten längre
gav knapp 800:- för 4*5Liter  inkl. frakt

men denna skulle kunna vara ett alternativ:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … toroel?c=0

Tack för länk. Undra hur kvaliten på dessa oljor är? Känner inte igen några oljemärken på sajten men billigt var det.
Vilka andra oljemärken kan rekommenderas utöver de vanligaste Castrol, mobil mm? Finns ju en hel del billigare oljor som kanske är likvärdiga.

ps: Hittade just denna billiga olja High Performer på däckonline 20L A3/B4 35kr/L inkl frakt, kan den vara bra?

Senast redigerat av janneN (31 oktober 2019)

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

PRISET är i allafall mycket bra..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mats757
1 november 2019 · 913 Inlägg

Jag brukar gå till Swedol och köpa Q8 Excel olja, den oljan uppfyller specifikationen för att mina bilar JAG har. Den är väldigt prisvärd när man köper den på 20 liters dunk.

torsen
1 november 2019 · 7 233 Inlägg

torsen skrev:
B t w har jag en fråga om MC och MC-olja.
Har olja för MC-motorer någon tillsats för att kopplingen ska fungera bättre.
Liknande "knäppoljan" i slutväxlar med "slirdifferential"
.

Någon som vet och kan svara?

rcy
4 november 2019 · 1 705 Inlägg

janneN skrev:
Tack för lång förklaring. Okey så alla de olika oljefabrikat med samma klassificering så kan oljekvaliteten variera tvärtemot vad många tror.

Ja. Klassificeringen är en miniminivå. Så länge du håller dig till rätt klassning på oljan och godkända serviceintervall så ska oljan inte vara ett problem.
Vissa tror dom vet bättre än klassificeringen, andra nöjer sig med miniminivån, och vissa vill ha det absolut bästa för sina bilar. Man väljer själv vem man vill tro på.

janneN skrev:
Enligt oljesajter där man skriver in Reg nummer för rätt olja så kan jag köra med ACEA A3/B3 på de äldre bilarna men på Kian med Partikelfilter så rekommenderas ACEA C3 (Olja som kvalitets- och viskositetsmässigt motsvarar A5/B5 med höga krav på livslängd och prestanda men som
dessutom har mycket låga halter av tillsatserna, sulfataska, svavel och fosfor (SAPS)

Borde C3 oljan då gå att köra i alla mina bilar? (Möjligen onödigt dyr i såfall).

Jag skulle vara lite försiktig med såna där oljesajter. Jag har fått direkt felaktiga råd från sådana då dom oftast driftas av en oljetillverkare, och har inte den tillverkaren en lämplig olja så drar dom hellre till med en grov gissning än skickar användaren till någon annan.
Kolla instruktionsböckerna till dina fordon, och hitta gärna mer specifika klassningar än ACEA eller API.

elektronikfreak tummen mitt i handen
5 november 2019 · 161 Inlägg

malus skrev:
Ja, att det är skillnad på oljor, DET har jag  verkligen blivit varse må ni tro..
Jag har en åkgräsklippare  som jag flera gånger bytt mineralolja på.
I somras så ville den en dag strula när gräset var lite högre..
Det hade den aldrig gjort tidigare, så jag tänkte inombords," vad fn är nu detta?"
Är motorn eller kraften slut?
Det byttes stift flera gånger och det renoverades förgasare FLERA gånger, med diverse svordomar relaterat till detta..
Injustering av förgasaren till min o max hjälpte föga..
Mätte kompen..
Till sist bytte jag till lidls syntetiska olja och den gick  betydligt bättre i högre gräs, men inte bra nog..
Så justerade efter detta in förgasaren igen så att den gick optimalt, och SEN gick den fenomenalt bra även i det höga gräset..
Så nu vet jag att det är skillnad på oljor..smile

Nu vet jag inte vad du har för motorklippare (märke och modell) men själv har jag några KLIPPO med Briggs & Stratton motorer och i dom använder jag en rak SAE30 olja enl rekommendation från tillverkaren. Startar ALLTID på första draget.

https://www.briggsandstratton.com/eu/sv … acity.html

Betydligt viktigare i så fall är täta oljebyten. Själv byter jag var 50e timma. Stift och luftfilter vid var 100e timma.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
spillolja
12 november 2019 · 4 020 Inlägg

jag nämnde att Pennasol Super Pace 5W-40 inte finns hos Motor öl Gunstig längre men det har dykt upp ett snarlikt alternativ:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … 5&c=21

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang