Allround motorolja som fungerar i olika motorer?

Richtenb
15 november 2019 · 1 359 Inlägg

I de bilar du har så är det helt skitsamma vilken företagsklassning oljan har. Helsyntet 5w-40 så kommer det gå bra oavsett. Visst har du en St220, alfa romeo, Porsche eller en VAG med 1.4TSI mm så kanske du ska kolla exakt vilken olja du bör ta. Jag brukar ta en olja som har ett antal klassningar, gärna någon som får bra i slitagetest och det finns åtskilliga märken som kan köpas billigt i tyskland som är bra!

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
rcy
15 november 2019 · 1 705 Inlägg

Richtenb skrev:
I de bilar du har så är det helt skitsamma vilken företagsklassning oljan har. Helsyntet 5w-40 så kommer det gå bra oavsett.

Och det står du för om någonting händer?

Bla Nissan King Cab som trådstartaren nämner är ökända för att vara känsliga på vilken olja som används, så jag skulle vara väldigt försiktig innan jag kastade ur mig sådana påståenden.

Richtenb
22 november 2019 · 1 359 Inlägg

Ja exakt

Men nu klippte du ut påståendet ur sitt kontext. ++Jag brukar ta en olja som har ett antal klassningar och får bra i slitagetest = Livstids garanti


rcy skrev:

Richtenb skrev:
I de bilar du har så är det helt skitsamma vilken företagsklassning oljan har. Helsyntet 5w-40 så kommer det gå bra oavsett.

Och det står du för om någonting händer?

Bla Nissan King Cab som trådstartaren nämner är ökända för att vara känsliga på vilken olja som används, så jag skulle vara väldigt försiktig innan jag kastade ur mig sådana påståenden.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
rcy
27 november 2019 · 1 705 Inlägg

Richtenb skrev:
Ja exakt

Men nu klippte du ut påståendet ur sitt kontext. ++Jag brukar ta en olja som har ett antal klassningar och får bra i slitagetest = Livstids garanti

Nej, det gjorde jag faktiskt inte, du sa exakt så.

Vad menar du med "ett antal klassningar"? Det enda som är viktigt är att oljan uppfyller en klassning, nämligen den din bil kräver.

Nån "livstids garanti" har jag aldrig hört talas om när det gäller vare sig bilar eller olja. Skulle du vilja utveckla det lite?

spillolja
27 november 2019 · 4 014 Inlägg

Var inte problemet med nissan kingcab att vevlagrerna var för tajta ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rcy
27 november 2019 · 1 705 Inlägg

spillolja skrev:
Var inte problemet med nissan kingcab att vevlagrerna var för tajta ?

Mycket möjligt, jag vet bara att fel olja i motorerna väldigt ofta leder till motorras.
Tajta vevlager och fel olja blir sällan bra.

Richtenb
16 december 2019 · 1 359 Inlägg

Ja , Det framgår ganska tydligt att du tycker så. Ett antal klassningar är exakt vad det betyder... DVS ett antal klassningar, inte STARTA olja från Jula. Att byta oftare är viktigare än klassningen på oljan.

Mannol Extreme 5w-40 är ett exempel om du är ute efter en olja som funkar till allt och som uppfyller de krav jag nämnde (samtidigt som den är billig)

Suck, Livstids garanti är det ju jag som lämnar... Du tjatade ju om det tidigare i tråden men det verkar du ha glömt??

Visst det finns undantag, VW 1.4 TSI rasar oavsett olja. ST 220 är känslig

rcy skrev:

Richtenb skrev:
Ja exakt

Men nu klippte du ut påståendet ur sitt kontext. ++Jag brukar ta en olja som har ett antal klassningar och får bra i slitagetest = Livstids garanti

Nej, det gjorde jag faktiskt inte, du sa exakt så.

Vad menar du med "ett antal klassningar"? Det enda som är viktigt är att oljan uppfyller en klassning, nämligen den din bil kräver.

Nån "livstids garanti" har jag aldrig hört talas om när det gäller vare sig bilar eller olja. Skulle du vilja utveckla det lite?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
rcy
16 december 2019 · 1 705 Inlägg

Richtenb skrev:
Ja , Det framgår ganska tydligt att du tycker så. Ett antal klassningar är exakt vad det betyder... DVS ett antal klassningar, inte STARTA olja från Jula.

Jag har verkligen försökt men förstår inte den här meningen.
Vad är det jag tycker?
Försöker du säga att Starta olja från Jula inte har någon klassning? Eller att klassningar betyder att det är Starta olja?

Richtenb skrev:
Mannol Extreme 5w-40 är ett exempel om du är ute efter en olja som funkar till allt och som uppfyller de krav jag nämnde (samtidigt som den är billig)

Men frågan är ju om den uppfyller dom krav TS fordon har?
Ta inte illa upp, men du verkar inte ha särskilt höga krav på olja alls.

Richtenb skrev:
Suck, Livstids garanti är det ju jag som lämnar... Du tjatade ju om det tidigare i tråden men det verkar du ha glömt??

Så om bilen rasar så är det bara att höra av sig till dig så står du för kostnaderna?
Om jag inte missminner mig så var den där garantin mest bara snack och inte alls något du stod för sist den kom på tal.

Richtenb
16 december 2019 · 1 359 Inlägg

DU gör ju ditt bästa för att inte förstå. Starta Olja har ingen klassning = INTE livstids garanti

Jag har höga krav, Jag är dock inte indoktrinerad av biltillverkare /olje åteförsäljare att behöva spendera en massa extra pengar på klassade oljor i bilar som TS har, där han inte behöver spendera en massa extra pengar. Där han kanske måste välja  longlife oljor i 3000 mil för att de är så dyra kontra en olja som ändå har flera klassningar men inte just Nissans och ha råd att byta efter 1500 mil.

Du står alltså att säger att min Avensis måste köras på Toyota klassade motoroljor? Jag har kört 25000 mil av 32000 på icke Toyota klassade oljor? Jag har kört 25000 mil i flera olika BMW modeller med icke BMW certifierade oljor. Jag har kört banracing i en rejält trimmad GTO på etanol med Mannol 5w-40. Jag har ALDRIG haft ett motorproblem

Jag tror att det är du som inte riktigt har koll i ämnet utan litar på allt som sägs, Du tror säkert på att longlife oljor är bra också. Köra 3000 mil på en olja är bra? Biltillverkarna säger ju att det är bra så då är det säkert så?

Det finns ingen tanke från din sida att anledningen att de säger så är EKONOMI?

rcy skrev:

Richtenb skrev:
Ja , Det framgår ganska tydligt att du tycker så. Ett antal klassningar är exakt vad det betyder... DVS ett antal klassningar, inte STARTA olja från Jula.

Jag har verkligen försökt men förstår inte den här meningen.
Vad är det jag tycker?
Försöker du säga att Starta olja från Jula inte har någon klassning? Eller att klassningar betyder att det är Starta olja?

Richtenb skrev:
Mannol Extreme 5w-40 är ett exempel om du är ute efter en olja som funkar till allt och som uppfyller de krav jag nämnde (samtidigt som den är billig)

Men frågan är ju om den uppfyller dom krav TS fordon har?
Ta inte illa upp, men du verkar inte ha särskilt höga krav på olja alls.

Richtenb skrev:
Suck, Livstids garanti är det ju jag som lämnar... Du tjatade ju om det tidigare i tråden men det verkar du ha glömt??

Så om bilen rasar så är det bara att höra av sig till dig så står du för kostnaderna?
Om jag inte missminner mig så var den där garantin mest bara snack och inte alls något du stod för sist den kom på tal.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
16 december 2019 · 1 359 Inlägg

Exakt vad är det du tror det finns för additiv som helt mirakulöst gör oljan så otroligt mycket bättre och som ett slitagetest inte kan visa resultatet på?


rcy skrev:

Richtenb skrev:
Ja , Det framgår ganska tydligt att du tycker så. Ett antal klassningar är exakt vad det betyder... DVS ett antal klassningar, inte STARTA olja från Jula.

Jag har verkligen försökt men förstår inte den här meningen.
Vad är det jag tycker?
Försöker du säga att Starta olja från Jula inte har någon klassning? Eller att klassningar betyder att det är Starta olja?

Richtenb skrev:
Mannol Extreme 5w-40 är ett exempel om du är ute efter en olja som funkar till allt och som uppfyller de krav jag nämnde (samtidigt som den är billig)

Men frågan är ju om den uppfyller dom krav TS fordon har?
Ta inte illa upp, men du verkar inte ha särskilt höga krav på olja alls.

Richtenb skrev:
Suck, Livstids garanti är det ju jag som lämnar... Du tjatade ju om det tidigare i tråden men det verkar du ha glömt??

Så om bilen rasar så är det bara att höra av sig till dig så står du för kostnaderna?
Om jag inte missminner mig så var den där garantin mest bara snack och inte alls något du stod för sist den kom på tal.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
16 december 2019 · 1 359 Inlägg

Jag såg precis att vissa starta oljor har ett antal klassningar. Kör på den, helsyntet 5w-40 och återkom vad gäller din livstidsgaranti

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Brådhis * Voff voff *
16 december 2019 · 10 245 Inlägg

Richtenb skrev:
Att byta oftare är viktigare än klassningen på oljan.

Nej...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
16 december 2019 · 1 705 Inlägg

Jag förstår ärligt talat väldigt lite om vad du raljerar om, så det är svårt att föra en vettig diskussion här.

Oljor med rätt klassning behöver inte alls vara dyrare. Oljor finns i alla prisklasser, och jag tror ärligt talat aldrig jag har sett någon olja som inte har någon klassning.

Jag har aldrig förespråkat longlife så det vet jag inte var du har fått ifrån.

Jag vet inte vad det är för additiv du pratar om som inte skulle synas på ett slitagetest. Jag har då aldrig pratat om något sådant. Och huruvida ett additiv gör oljan bättre beror helt på vad det är man försöker uppnå.
För att svara på huruvida en olja är eller ett additiv är bra eller inte måste man specificera exakt vad man vill att den ska göra. En olja som är jättebra i en formel 1 motor är antagligen skitdålig i en dieseltraktor. Innebär det att oljan är bra eller dålig enligt dig?

Givetvis är ekonomi en stor fråga för tillverkarna. Dom skulle inte plöja ner flera miljarder på att ta fram certifieringar och klassningar om det inte lönade sig. Varenda gång en motor rasar är en katastrof för en biltillverkare, kostar det inte massor i garantiärenden så kostar det ändå massor i dålig pr. Därför specificerar tillverkarna väldigt noga exakt vilken typ av olja deras motorer kräver.
Sen finns det ju alltid folk som du som faktiskt har åkt jättelångt i en Toyota och därför vet bättre än tillverkaren av bilen som trots allt bara byggt den och troligtvis skrotat hundratals motorer i ett labb för att ta reda på exakt vad den behöver. Men du vet förstås bättre för din bil har ju gått 30.000 mil. Det är ju jättelångt och då vet ju du bättre än den som tillverkat 10 miljoner ex av just din bil.

Jag tror faktiskt i princip aldrig på något som sägs. Det är därför jag ifrågasätter ditt skitsnack.
Jag skaffar mig en egen åsikt baserad på fakta och egna erfarenheter. Min kunskap inom olja kommer från ett livslångt intresse samt god kontakt med folk i branschen, tusentals timmar läsande dokumentation och analyser, samt många besök i oljelabb. Ändå skulle jag aldrig någonsin rekommendera en olja, utan jag säger alltid till folk att hålla sig till tillverkarens rekommendationer. Jag inbillar mig inte för en sekund att jag vet bättre än tillverkaren vilken typ av olja deras motorer kräver. Jag fattar ärligt talat inte hur folk på fullaste allvar alltid kan tro att just dom vet bäst.
Jag tror inte att jag vet allt bara för att jag lyckas få en bil att överleva på en viss olja. Alla som har minsta lilla sunt förnuft och grundläggande kunskap om motorer vet att det är helt irrelevant. Man kan antagligen hälla matolja i en bil och få den att gå, men betyder det att alla i världen kan hälla matolja i sin bil och ingen kommer att få problem?

Senast redigerat av rcy (16 december 2019)

rcy
16 december 2019 · 1 705 Inlägg

Richtenb skrev:
Jag såg precis att vissa starta oljor har ett antal klassningar. Kör på den, helsyntet 5w-40 och återkom vad gäller din livstidsgaranti

"...ett antal klassningar".
Du pratar som om att bara oljan har en klassning så spelar det ingen roll. Du inser väl att klassningarna skiljer sig åt? Vet du ens vilka klassningar TS fordon ska ha?

Richtenb
16 december 2019 · 1 359 Inlägg

Vad är det du egentligen tror skiljer en Nissan Klassad olja mot en GM klassad olja? Kan du svara på den frågan? Det är Castrol helsyntet 5w-40 i bägge fallen. Tror du det är nån annan skillnad än just additiv och att biltillverkaren fått en massa pengar av oljebolaget för att godkänna den? Samt att de eventuellt testat oljan i bilen och konstaterat att den funkar. 

Du spårar ut ganska mycket från TS helt vanliga NISSAN till Formel 1. Jag påstår att En 5W40 helsyntet funkar, du påstår att man måste ha en Nissan certifierad olja

rcy skrev:
Jag förstår ärligt talat väldigt lite om vad du raljerar om, så det är svårt att föra en vettig diskussion här.

Oljor med rätt klassning behöver inte alls vara dyrare. Oljor finns i alla prisklasser, och jag tror ärligt talat aldrig jag har sett någon olja som inte har någon klassning.

Jag har aldrig förespråkat longlife så det vet jag inte var du har fått ifrån.

Jag vet inte vad det är för additiv du pratar om som inte skulle synas på ett slitagetest. Jag har då aldrig pratat om något sådant. Och huruvida ett additiv gör oljan bättre beror helt på vad det är man försöker uppnå.
För att svara på huruvida en olja är eller ett additiv är bra eller inte måste man specificera exakt vad man vill att den ska göra. En olja som är jättebra i en formel 1 motor är antagligen skitdålig i en dieseltraktor. Innebär det att oljan är bra eller dålig enligt dig?

Givetvis är ekonomi en stor fråga för tillverkarna. Dom skulle inte plöja ner flera miljarder på att ta fram certifieringar och klassningar om det inte lönade sig. Varenda gång en motor rasar är en katastrof för en biltillverkare, kostar det inte massor i garantiärenden så kostar det ändå massor i dålig pr. Därför specificerar tillverkarna väldigt noga exakt vilken typ av olja deras motorer kräver.
Sen finns det ju alltid folk som du som faktiskt har åkt jättelångt i en Toyota och därför vet bättre än tillverkaren av bilen som trots allt bara byggt den och troligtvis skrotat hundratals motorer i ett labb för att ta reda på exakt vad den behöver. Men du vet förstås bättre för din bil har ju gått 30.000 mil. Det är ju jättelångt och då vet ju du bättre än den som tillverkat 10 miljoner ex av just din bil.

Jag tror faktiskt i princip aldrig på något som sägs. Det är därför jag ifrågasätter ditt skitsnack.
Jag skaffar mig en egen åsikt baserad på fakta och egna erfarenheter. Min kunskap inom olja kommer från ett livslångt intresse samt god kontakt med folk i branschen, tusentals timmar läsande dokumentation och analyser, samt många besök i oljelabb.
Jag tror inte att jag vet allt bara för att jag lyckas få en bil att överleva på en viss olja. Alla som har minsta lilla sunt förnuft och grundläggande kunskap om motorer vet att det är helt irrelevant. Man kan antagligen hälla matolja i en bil och få den att gå, men betyder det att alla i världen kan hälla matolja i sin bil och ingen kommer att få problem?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
16 december 2019 · 1 359 Inlägg

Om det var så viktigt att en motor INTE rasade så skulle VW aldrig byggt 1.4TSI, men den kanske aldrig testades eller?

Det handlar om Ekonomi där också men det verkar vara svårt för dig att förstå. Ny motor, ny bil. Kanske en VW till om den håller ganska lagom länge


Richtenb skrev:
Vad är det du egentligen tror skiljer en Nissan Klassad olja mot en GM klassad olja? Kan du svara på den frågan? Det är Castrol helsyntet 5w-40 i bägge fallen. Tror du det är nån annan skillnad än just additiv och att biltillverkaren fått en massa pengar av oljebolaget för att godkänna den? Samt att de eventuellt testat oljan i bilen och konstaterat att den funkar. 

Du spårar ut ganska mycket från TS helt vanliga NISSAN till Formel 1. Jag påstår att En 5W40 helsyntet funkar, du påstår att man måste ha en Nissan certifierad olja

rcy skrev:
Jag förstår ärligt talat väldigt lite om vad du raljerar om, så det är svårt att föra en vettig diskussion här.

Oljor med rätt klassning behöver inte alls vara dyrare. Oljor finns i alla prisklasser, och jag tror ärligt talat aldrig jag har sett någon olja som inte har någon klassning.

Jag har aldrig förespråkat longlife så det vet jag inte var du har fått ifrån.

Jag vet inte vad det är för additiv du pratar om som inte skulle synas på ett slitagetest. Jag har då aldrig pratat om något sådant. Och huruvida ett additiv gör oljan bättre beror helt på vad det är man försöker uppnå.
För att svara på huruvida en olja är eller ett additiv är bra eller inte måste man specificera exakt vad man vill att den ska göra. En olja som är jättebra i en formel 1 motor är antagligen skitdålig i en dieseltraktor. Innebär det att oljan är bra eller dålig enligt dig?

Givetvis är ekonomi en stor fråga för tillverkarna. Dom skulle inte plöja ner flera miljarder på att ta fram certifieringar och klassningar om det inte lönade sig. Varenda gång en motor rasar är en katastrof för en biltillverkare, kostar det inte massor i garantiärenden så kostar det ändå massor i dålig pr. Därför specificerar tillverkarna väldigt noga exakt vilken typ av olja deras motorer kräver.
Sen finns det ju alltid folk som du som faktiskt har åkt jättelångt i en Toyota och därför vet bättre än tillverkaren av bilen som trots allt bara byggt den och troligtvis skrotat hundratals motorer i ett labb för att ta reda på exakt vad den behöver. Men du vet förstås bättre för din bil har ju gått 30.000 mil. Det är ju jättelångt och då vet ju du bättre än den som tillverkat 10 miljoner ex av just din bil.

Jag tror faktiskt i princip aldrig på något som sägs. Det är därför jag ifrågasätter ditt skitsnack.
Jag skaffar mig en egen åsikt baserad på fakta och egna erfarenheter. Min kunskap inom olja kommer från ett livslångt intresse samt god kontakt med folk i branschen, tusentals timmar läsande dokumentation och analyser, samt många besök i oljelabb.
Jag tror inte att jag vet allt bara för att jag lyckas få en bil att överleva på en viss olja. Alla som har minsta lilla sunt förnuft och grundläggande kunskap om motorer vet att det är helt irrelevant. Man kan antagligen hälla matolja i en bil och få den att gå, men betyder det att alla i världen kan hälla matolja i sin bil och ingen kommer att få problem?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
16 december 2019 · 1 359 Inlägg

Rätt, det tog ett tag innan bollen trillade ner! Helt oväsentligt vilka klassningar han ska ha, det är det som är diskussionen

rcy skrev:

Richtenb skrev:
Jag såg precis att vissa starta oljor har ett antal klassningar. Kör på den, helsyntet 5w-40 och återkom vad gäller din livstidsgaranti

"...ett antal klassningar".
Du pratar som om att bara oljan har en klassning så spelar det ingen roll. Du inser väl att klassningarna skiljer sig åt? Vet du ens vilka klassningar TS fordon ska ha?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
zemet
16 december 2019 · 4 030 Inlägg

Det finns många variabler när en fordonstillverkare väljer motorolja.
Man måste också ta hänsyn till worstcase körfall, saker som hur snabbt det bildas aska av motoroljan osv.

Det innebär att en olja en tillverkare rekomenderar är en generell olja som kommer passa majoriteten av kunderna och kundernas körstil.

Så är man duktig och insatt kan man säkert hitta en olja som är billigare än tillverkarens föreslagna olja som kan fungerar utmärkt.

Det kan också gå precis åt andra hållet.

Som RCY säger så är man antingen väldigt arrogant eller extremt insatt om man tror att man vet bättre än tillverkaren...

Men visst, kör man 1000 mil mellan varje oljebyte så kan man nog klara sig med en icke longlife olja som är billigare. Men det kan också vara så att du samtidigt köper en olja som avger mycket aska och sätter igen din DPF dubbelt så snabbt...

Det är ju inte så att vi har hundratals personer som jobbar med förbränning och smörjning och kör tusentals timmar i testrigg och fältprov för att det är skoj. Vi gör det för att få en så bra produkt som möjligt självklart.

rcy
16 december 2019 · 1 705 Inlägg

Richtenb skrev:
Vad är det du egentligen tror skiljer en Nissan Klassad olja mot en GM klassad olja? Kan du svara på den frågan? Det är Castrol helsyntet 5w-40 i bägge fallen. Tror du det är nån annan skillnad än just additiv och att biltillverkaren fått en massa pengar av oljebolaget för att godkänna den? Samt att de eventuellt testat oljan i bilen och konstaterat att den funkar.

Om det är Castrol helsyntet i båda fallen så skiljer det givetvis ingenting. Så precis som vanligt så förstår jag inte vad du svamlar om.

Jag försöker mig på en förklaring på förskolenivå så får vi se om det går fram.
En biltillverkare, låt säga Nissan, tar fram en motor. Dom testar motorn och tar fram en kravlista för vilka egenskaper en olja ska ha för att kunna användas i den motorn. Det kan vara saker såsom viskositet, TBN, HTHS, flashpoint osv. Dom flesta egenskaper mäts och anges i en standard som heter ASTM. Exempelvis så testas och anges en oljas flytpunkt enligt ASTM D97, och andel sulfataska enligt ASTM D874.
Nissan kommer fram till att deras motor vill ha en olja med ASTM D97 vid lägst -45 och ASTM D874 får vara högst 1.
Sen kommer GM och säger att dom har en ny motor, och för att deras garantier ska gälla så måste oljan ha ASTM D97 vid lägst -39 och ASTM D874 får vara högst 0.8.
Castrol har en olja som har ASTM D97 vid -45 och D874 är 0.7. Denna olja uppfyller båda tillverkarnas krav och får därmed båda tillverkarnas klassning.
Men sen kanske Mobil har en olja. Den har D97 vid -45 och D874 som är 0,9%. Den uppfyller alltså Nissan's krav och kan få deras klassning, men den klarar inte GM's krav vad gäller sulfataska så den får inte GM's klassning.
Vissa oljor kan alltså ha flera klassningar, medans andra inte har det. Allt beror på vilka krav tillverkaren har ställt för just den motorn. Alla motorer har olika krav på oljan, så det finns ingen olja som kan uppfylla samtliga, att ens få den iden visar bara med smärtsam tydlighet hur lite man vet om oljor.

Så, din fråga vad som skiljer en olja åt som har båda klassningarna går inte att besvara, eftersom det inte är så klassningar fungerar. Vilket du själv bevisar genom att i nästa mening konstatera att det är samma olja det gäller. Tror faktiskt inte någon riktigt hängde med på logiken där eller vad det egentligen var du försökte fråga.

rcy
16 december 2019 · 1 705 Inlägg

Richtenb skrev:
Rätt, det tog ett tag innan bollen trillade ner! Helt oväsentligt vilka klassningar han ska ha, det är det som är diskussionen

OK, den där meningen visar med all tänkbar tydlighet att du verkligen inte har en aning om vad du pratar om och troligtvis heller aldrig kommer att få, så jag lägger ner diskussionen. Lycka till. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang