Hur lossa en envis torxskruv?

FrejaT
1 november 2019 · 33 Inlägg

Hej.
Jag var inne i "Gör-det-själv"hallen och skulle byta olja. När bilen väl är upphissad och jag är redo med torxnyckeln, så börjar det strula till sig - pluggen (T45 torx) sitter som berget! Jag försökte, killen i tvätten bredvid försökte - inget händer. Den gick inte att rubba! Det enda som hände var att bitsen gick av (dock inte i skruven)
Bilmeken vill ha 1000 kr för att byta olja (filtret är nytt och oljan har jag ju köpt) vilket känns onödigt för en skruv!
Hur kan man lossa den? Finns det några knep?
Tack på förhand.

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
Weaksauce
1 november 2019 · 158 Inlägg

Spärrskaft? Slagmejsel?

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Bullmaja
1 november 2019 · 5 Inlägg

Borsta rent med stålborsta, smörj och låt verka. Motionera upp, dra fram och tillbaka. Värm. Mutterknack.

Risken finns alltid att du drar sönder pluggen/gängan om du våldar.

Annars får du byta olja med vakum-sug.

Utmarks-Loke
1 november 2019 · 5 809 Inlägg

Bullmaja skrev:
Borsta rent med stålborsta, smörj och låt verka. Motionera upp, dra fram och tillbaka. Värm. Mutterknack.

Risken finns alltid att du drar sönder pluggen/gängan om du våldar.

Annars får du byta olja med vakum-sug.

Smörja? Jag tror bottenpluggen i oljetråget är ganska välsmord redan.

caromania Forummoderator
1 november 2019 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Bullmaja skrev:
Borsta rent med stålborsta, smörj och låt verka. Motionera upp, dra fram och tillbaka. Värm. Mutterknack.

Risken finns alltid att du drar sönder pluggen/gängan om du våldar.

Annars får du byta olja med vakum-sug.

Smörja? Jag tror bottenpluggen i oljetråget är ganska välsmord redan.

Inte utifrån. Men förmodligen beror det på överdragen plugg så det kommer hjälpa föga.

Knack är nog lösningen. Inte segdra. Klipp till eller använd mutterknack. Man kan ju leka med kylspray och sådant innan om man vill.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FrejaT
1 november 2019 · 33 Inlägg

Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
viccoA
1 november 2019 · 3 109 Inlägg

FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Oljesugen fastnade i gjutskägget på min 85-hästars Honda. Det blev till att riva motorn/bottendelen och ta bort delarna av plastslangen. Mindre roligt.

FrejaT
1 november 2019 · 33 Inlägg

viccoA skrev:

FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Oljesugen fastnade i gjutskägget på min 85-hästars Honda. Det blev till att riva motorn/bottendelen och ta bort delarna av plastslangen. Mindre roligt.

Tack för svar.
Det lät inte kul!
Jag avstår nog från oljesug-metoden.

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
iFerz
1 november 2019 · 278 Inlägg

Mutterknack får ju säkert loss på det, men har du en jävla otur så är det kanske gängpaj och så går inte pluggen i igen. Du kan ju testa dig fram, går säkert med en breakerbar om du inte har mutterknack, men risken finns ju alltid att gängen säger hejdå...

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
jaka54
1 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Knacka lite med hammare . Värm med gasollåga! Kyl med vatten! Knacka igen!
Håll på så där till den låssnar. -Men du måste ha lång hävarm!

Senast redigerat av jaka54 (1 november 2019)

Brådhis * Voff voff *
1 november 2019 · 10 244 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Knacka lite med hammare . Värm med gasollåga! Kyl med vatten! Knacka igen!
Håll på så där till den låssar. -Men du måste ha lång hävarm!

Frågan är i vilken utsträckning man vågar värma/kyla/slå om det är aluminiumtråg (vilket jag inte vet om det är då trådskaparen inte skrivit vilken bilmodell det gäller). smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
1 november 2019 · 6 566 Inlägg

Knacka med en ordentlig hammare rakt på pluggen.
Och ingen leksakshammare som väger 200gram

De/Dem
jaka54
1 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Inga problem att knacka på en stålplugg som sitter i ett aluhus. -Så hårt behöver man inte slå...lite känsla måste man ha.

zzr9409209
1 november 2019 · 716 Inlägg

Gör som jaka54 säger,slå till oljepluggen med en hammare,inget kärringslag,utan en riktig snärtigt slag,rakt på ,,kan garantera att oljepluggen lossar....

torsen
2 november 2019 · 7 198 Inlägg

Slagskruvmejsel.
Först ett slag åt "fel" håll.
Därefter slag åt "rätt" håll.

Hjälper inte detta kan du svetsa på en hylsa på skruven.
Av värmen lossnas skruven.
Du får dessutom ett bra nyckeltag.
Sen bara att köpa ny plugg, eller, om du har tur, kapa bort hylsan och torxskallen är intakt.

Har praktiserat detta på flera bilar.
Bl a på nivå-/påfyllningspluggen på växellådan hos en Geländewagen.
Pluggen som var näst intill oåtkomlig var runddragen av föregående ägare(eller mekaniker).

torsen
2 november 2019 · 7 198 Inlägg

FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Har använt (Biltema:s) elektriska oljesug flera gånger med lyckat resultat.
Bl a vid oljebyte i automatväxellåda som saknar avtappningsplugg.
Man får kanske inte ut 100 % - men näst intill = bottenslammet kan bli kvar.
Bäst resultat med varm(lättflytande) motorolja.

Senast redigerat av torsen (2 november 2019)

FrejaT
2 november 2019 · 33 Inlägg

Tack för alla svar!
Det är en gammal Opel Corsa 1.2 -03.

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
candyweiss
2 november 2019 · 863 Inlägg

FrejaT skrev:
Stort tack för alla svar.
Är det verkligen rimligt med 1000 kr för att hälla ut oljan och fylla på oljan jag redan köpt? Filtret är nyligen bytt.
Är oljesug ett bättre alternativ? Har hört historier om att de kan fastna. Myt el. sanning?

Denna oljesugen från Jula använder jag med mycket bra resultat https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … mp-650213/

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Utmarks-Loke
2 november 2019 · 5 809 Inlägg

Problemet med oljesugar är att de inte får med sig bottenslammet upp alla gånger. Större chans att det rinner ut ur en bottenplugg. Men å andra sidan stannar bottenslammet ofta i botten och stör inte motorns oljeflöden i alla fall.

torsen
2 november 2019 · 7 198 Inlägg

Den som kör med Jeep Wrangler i skogen bör skaffa Biltema:s elektriska oljebytare.
Dräneringspluggen på oljetråget är lägsta punkten på bilen.
Har på 2 Wrangler (-05 & -06) tryckt upp pluggen så den inte gått att lossa p g a a den blivit "inbakad".
"Since 1941" har man inte lärt sig bygga terrängbilar.(och jag kanske inte att skogens fasta inventarier "försvarar sig")

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang