Saab 9-5 05, Stängs av på tomgång

Cenedra
5 november 2019 · 5 Inlägg

Tvingad Adaption, batteriet bortkopplad en stund, rensad minnesbank.

Parre7
5 november 2019 · 58 Inlägg

Cenedra skrev:
Tvingad Adaption, batteriet bortkopplad en stund, rensad minnesbank.

Ahaaa! joo det stämmer det, bytte batteriet också.

Bytte tändstift på alla 4 cylindrar nyss till exakta som satt innan, BCPR9ES-11 stift, Bilen vägrar starta nu! :s

Snurriis
5 november 2019 · 761 Inlägg

Parre7 skrev:

Cenedra skrev:
Tvingad Adaption, batteriet bortkopplad en stund, rensad minnesbank.

Ahaaa! joo det stämmer det, bytte batteriet också.

Bytte tändstift på alla 4 cylindrar nyss till exakta som satt innan, BCPR9ES-11 stift, Bilen vägrar starta nu! :s

Efter byte av batteri så måste man trycka på låsknappen på fjärrdosan för att startspärren ska stängas av...

Parre7
5 november 2019 · 58 Inlägg

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:

Cenedra skrev:
Tvingad Adaption, batteriet bortkopplad en stund, rensad minnesbank.

Ahaaa! joo det stämmer det, bytte batteriet också.

Bytte tändstift på alla 4 cylindrar nyss till exakta som satt innan, BCPR9ES-11 stift, Bilen vägrar starta nu! :s

Efter byte av batteri så måste man trycka på låsknappen på fjärrdosan för att startspärren ska stängas av...

Jag bytte batteri igår och for ut o körde, hörde då att den inte gick på alla cylindrar (vad jag tror) så nu är alla stiftena utbytt men bilen startar ej!

Snurriis
5 november 2019 · 761 Inlägg

Parre7 skrev:

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:

Ahaaa! joo det stämmer det, bytte batteriet också.

Bytte tändstift på alla 4 cylindrar nyss till exakta som satt innan, BCPR9ES-11 stift, Bilen vägrar starta nu! :s

Efter byte av batteri så måste man trycka på låsknappen på fjärrdosan för att startspärren ska stängas av...

Jag bytte batteri igår och for ut o körde, hörde då att den inte gick på alla cylindrar (vad jag tror) så nu är alla stiftena utbytt men bilen startar ej!

Tror att din tändkasset är paj!
Låter som dom symtomen.

Parre7
5 november 2019 · 58 Inlägg

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:

Snurriis skrev:

Efter byte av batteri så måste man trycka på låsknappen på fjärrdosan för att startspärren ska stängas av...

Jag bytte batteri igår och for ut o körde, hörde då att den inte gick på alla cylindrar (vad jag tror) så nu är alla stiftena utbytt men bilen startar ej!

Tror att din tändkasset är paj!
Låter som dom symtomen.

Hmmm joo kanske, men varför gick den innan på dom andra stiftena? och sedan då man byter till likadana så fungerar det inte?

Snurriis
5 november 2019 · 761 Inlägg

Parre7 skrev:

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:
Jag bytte batteri igår och for ut o körde, hörde då att den inte gick på alla cylindrar (vad jag tror) så nu är alla stiftena utbytt men bilen startar ej!

Tror att din tändkasset är paj!
Låter som dom symtomen.

Hmmm joo kanske, men varför gick den innan på dom andra stiftena? och sedan då man byter till likadana så fungerar det inte?

En tändkasset kan bete sig hur som helst är den är påväg att gå sönder.
Jag har varit med om precis det du beskriver ovan att det låter som att den går på 3 burkar m.m för att sedan helt gå sönder.
Samt vid byte så skall man inte vända tändkasseten upp och ner utan ha den ståendes så den sitter monterad i bilen pga att det finns en kylolja i tk som kyler den under körning av motorn. Är även detta som händer med tk när den går sönder är att kyloljan i vissa fall kondenserar och bränner upp tk pga för hög temp.

Öppna huven och lukta på den om det luktar "bränd El".

Senast redigerat av Snurriis (5 november 2019)

Parre7
5 november 2019 · 58 Inlägg

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:

Snurriis skrev:

Tror att din tändkasset är paj!
Låter som dom symtomen.

Hmmm joo kanske, men varför gick den innan på dom andra stiftena? och sedan då man byter till likadana så fungerar det inte?

En tändkasset kan bete sig hur som helst är den är påväg att gå sönder.
Jag har varit med om precis det du beskriver ovan att det låter som att den går på 3 burkar m.m för att sedan helt gå sönder.

Öppna huven och lukta på den om det luktar "bränd El".

Du kan nog ha helt rätt och det låter logiskt, Men kan det ha gått sönder under färden då min bil stannade i rondellen och bara dog.? Liksom jag behövde ligga på höga varv hela vägen hem för att kunna ta mig hem så att bilen inte dog men jag hörde aldrig ljudet då av att den gick på en mindre cylinder ( om det nu är det ).
Denna kommentar vart lite svår läst men hoppas du förstår vad jag menar!

Tack, mvh.

Snurriis
5 november 2019 · 761 Inlägg

Parre7 skrev:

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:

Hmmm joo kanske, men varför gick den innan på dom andra stiftena? och sedan då man byter till likadana så fungerar det inte?

En tändkasset kan bete sig hur som helst är den är påväg att gå sönder.
Jag har varit med om precis det du beskriver ovan att det låter som att den går på 3 burkar m.m för att sedan helt gå sönder.

Öppna huven och lukta på den om det luktar "bränd El".

Du kan nog ha helt rätt och det låter logiskt, Men kan det ha gått sönder under färden då min bil stannade i rondellen och bara dog.? Liksom jag behövde ligga på höga varv hela vägen hem för att kunna ta mig hem så att bilen inte dog men jag hörde aldrig ljudet då av att den gick på en mindre cylinder ( om det nu är det ).
Denna kommentar vart lite svår läst men hoppas du förstår vad jag menar!

Tack, mvh.

Ja absolut kan den bete sig på det sättet innan den går sönder.

Sen kan det vara bra att kolla vad dom gamla stiften hade för elektrod gap så det inte är ändrat.
Vid etanol körning så brukar motorn vilja ha ett lite varmare stift och då brukar man ändra gapet till elektroden.

Btw du har kollat att bränslepumpen funkar?

Parre7
5 november 2019 · 58 Inlägg

Har ej kollat bränslepumpen än, men tänkte att t.ex. Ska stiftena stinna hårt eller lite lösare? har det någon betydelse? när man vrider igång bilen så äre nära att han ska starta.

Mvh

Senast redigerat av Parre7 (5 november 2019)

Parre7
6 november 2019 · 58 Inlägg

Sådärja, Hittat ett av felena vilket är väldigt troligt som orsakade att jag trodde den gick på 3/4 cylindrar. Avlastningventilen hade lossnat från tryckröret.. så nu är den igensatt!

Har dock fortfarande problem med att få igång bilen. Imorgon kommer farsans kompis med OBD2 så man kan försöka hitta något fel genom apparaten!

Parre7
6 november 2019 · 58 Inlägg

Har en känsla av att tändkasetten har pajjat, när man vrider igång bilen så luktar det lite åt brända el hållet.

Parre7
7 november 2019 · 58 Inlägg

OBD2 felsökaren visade inga tecken på något fel.

Snurriis
7 november 2019 · 761 Inlägg

Parre7 skrev:
OBD2 felsökaren visade inga tecken på något fel.

Vart någon stans i vårat avlånga land håller du till?

Parre7
7 november 2019 · 58 Inlägg

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:
OBD2 felsökaren visade inga tecken på något fel.

Vart någon stans i vårat avlånga land håller du till?

Umeå

Mangisen
7 november 2019 · 1 034 Inlägg

Prova byta tändkasett till någon som du vet fungerar!
Samt kolla ALLA vakuumslangar

Parre7
7 november 2019 · 58 Inlägg

Mangisen skrev:
Prova byta tändkasett till någon som du vet fungerar!
Samt kolla ALLA vakuumslangar

Hej! Kollade idag dedär med tändkasetten, det gnistrade av alla 4 stiftena men även fast det gnistrar så kan det även vara dåligt och värt o byta? Kan även medge att då jag skulle testa första stiftet ifall det gnistra så luktade det riktigt bränt.

Har gått igenom dom mesta slangarna som jag kommer åt uppifrån och det ser bra ut, finns lite mer saker och kolla.

Tack, mvh.

Snurriis
7 november 2019 · 761 Inlägg

Byt tändkasetten, det verkar som den har gått för sista versen.

motormaster
7 november 2019 · 6 Inlägg

Detta känns typiskt de "äldre" SAAB modellerna. Skulle som någon tidigare nämnt gissa på ett igensatt bränslefilter som spökar

Parre7
8 november 2019 · 58 Inlägg

Snurriis skrev:
Byt tändkasetten, det verkar som den har gått för sista versen.

Will do! Lika bra o köpa nått original och ingen kina kopia

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang