Saab 9-5 05, Stängs av på tomgång

Parre7
8 november 2019 · 58 Inlägg

motormaster skrev:
Detta känns typiskt de "äldre" SAAB modellerna. Skulle som någon tidigare nämnt gissa på ett igensatt bränslefilter som spökar

Ja, antingen tändkasetten eller bränslefiltret gissar jag också på.
Har du något tips på hur man bör göra när man ska kolla bränslefiltret? Vars ligger den ens. Har aldrig tänkt på den och jag är inte jätte kunnig inom bilar men speciellt inte inom saab.

Snurriis
8 november 2019 · 761 Inlägg

Parre7 skrev:

motormaster skrev:
Detta känns typiskt de "äldre" SAAB modellerna. Skulle som någon tidigare nämnt gissa på ett igensatt bränslefilter som spökar

Ja, antingen tändkasetten eller bränslefiltret gissar jag också på.
Har du något tips på hur man bör göra när man ska kolla bränslefiltret? Vars ligger den ens. Har aldrig tänkt på den och jag är inte jätte kunnig inom bilar men speciellt inte inom saab.

Bränslefiltret sitter typ precis vid bakre passagerardörren (under bilen)
Dock oftast vid bränsleproblem så blir det felkod i regel.
Men efterwom du kör Etanol i bilen så kan det passas på att byta filtret då det behövs göras emellanåt, och kolla ifall bränslepumpen som sitter i pallar etanol.

Senast redigerat av Snurriis (8 november 2019)

Parre7
8 november 2019 · 58 Inlägg

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:

motormaster skrev:
Detta känns typiskt de "äldre" SAAB modellerna. Skulle som någon tidigare nämnt gissa på ett igensatt bränslefilter som spökar

Ja, antingen tändkasetten eller bränslefiltret gissar jag också på.
Har du något tips på hur man bör göra när man ska kolla bränslefiltret? Vars ligger den ens. Har aldrig tänkt på den och jag är inte jätte kunnig inom bilar men speciellt inte inom saab.

Bränslefiltret sitter typ precis vid bakre passagerardörren (under bilen)
Dock oftast vid bränsleproblem så blir det felkod i regel.
Men efterwom du kör Etanol i bilen så kan det passas på att byta filtret då det behövs göras emellanåt, och kolla ifall bränslepumpen som sitter i pallar etanol.

Ahaaa, jo kollade en liten guide på youtube. Det blir och beställa en original saab tändkasett på måndag iaf! Ifall det inte hjälper så blir det nästa steg.

Parre7
10 november 2019 · 58 Inlägg

Snabb fråga grabbar, jag har bara kört etanol (E85) ända sen jag köpte bilen. Har nu ca 1/4 av tanken kvar och tänkte hälla i 98 också nu inför vintern osv, har hört lite skvaller om att etanol är sämre på vintern och etanolen vet jag ju ger mer effekt men nu på vintern så behöver jag inte den max effekten.

Så frågan är, vad tror ni? Kan det vara dåligt att hälla i 98 eller hur äre med att blanda?

Och nej bilen fungerar inte, tändkasetten kommer på tisdag! :smile

Senast redigerat av Parre7 (10 november 2019)

Utmarks-Loke
10 november 2019 · 5 813 Inlägg

Jag tycker inte du skall byta bränsle förrän du fått igång bilen igen. För om den fortsätter krångla vet du inte om det beror på något fel eller om den inte tycker om bensin.

Parre7
10 november 2019 · 58 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag tycker inte du skall byta bränsle förrän du fått igång bilen igen. För om den fortsätter krångla vet du inte om det beror på något fel eller om den inte tycker om bensin.

Sant, kan nog va bäst så.

Parre7
14 november 2019 · 58 Inlägg

Tändkasetten bytt, provade även att byta från BCPR9ES-11 stift till 7es men ingen framgång. Det är så nära att bilen ska gå igång men nej.
Tid hos ford på måndag är beställd.

Snurriis
14 november 2019 · 761 Inlägg

Parre7 skrev:
Tändkasetten bytt, provade även att byta från BCPR9ES-11 stift till 7es men ingen framgång. Det är så nära att bilen ska gå igång men nej.
Tid hos ford på måndag är beställd.

Var stiften blöta eller torra vid bytet?

Parre7
14 november 2019 · 58 Inlägg

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:
Tändkasetten bytt, provade även att byta från BCPR9ES-11 stift till 7es men ingen framgång. Det är så nära att bilen ska gå igång men nej.
Tid hos ford på måndag är beställd.

Var stiften blöta eller torra vid bytet?

Torra som sand.

Snurriis
14 november 2019 · 761 Inlägg

Parre7 skrev:

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:
Tändkasetten bytt, provade även att byta från BCPR9ES-11 stift till 7es men ingen framgång. Det är så nära att bilen ska gå igång men nej.
Tid hos ford på måndag är beställd.

Var stiften blöta eller torra vid bytet?

Torra som sand.

Å du har kollat vakumslang?
Tänker mellan insug och btr.
Samt lyssna ifall du hör bränslepumpen när du slår på enbart tändningen så borde man höra pumpen när den primar motorn.

Parre7
14 november 2019 · 58 Inlägg

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:

Snurriis skrev:

Var stiften blöta eller torra vid bytet?

Torra som sand.

Å du har kollat vakumslang?
Tänker mellan insug och btr.
Samt lyssna ifall du hör bränslepumpen när du slår på enbart tändningen så borde man höra pumpen när den primar motorn.

Ja, pumpen surrar till en stund. Har även kollat slangarna.. Tror du de kan va vevaxelgivaren eller hela styrenheten?

Snurriis
15 november 2019 · 761 Inlägg

Parre7 skrev:

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:

Torra som sand.

Å du har kollat vakumslang?
Tänker mellan insug och btr.
Samt lyssna ifall du hör bränslepumpen när du slår på enbart tändningen så borde man höra pumpen när den primar motorn.

Ja, pumpen surrar till en stund. Har även kollat slangarna.. Tror du de kan va vevaxelgivaren eller hela styrenheten?

Hoppar nålen på varvräknaren när du slår på starten?
Om den inte gör det så beror det nog på vevgivaren.

Parre7
15 november 2019 · 58 Inlägg

Snurriis skrev:

Parre7 skrev:

Snurriis skrev:

Å du har kollat vakumslang?
Tänker mellan insug och btr.
Samt lyssna ifall du hör bränslepumpen när du slår på enbart tändningen så borde man höra pumpen när den primar motorn.

Ja, pumpen surrar till en stund. Har även kollat slangarna.. Tror du de kan va vevaxelgivaren eller hela styrenheten?

Hoppar nålen på varvräknaren när du slår på starten?
Om den inte gör det så beror det nog på vevgivaren.

Jo läste om det att ifall den inte går upp så är det vevaxelgivaren men vet inte, 'nålen' går upp iaf

Parre7
17 november 2019 · 58 Inlägg

Bogsera biln till firman, så får se vad dom säger imorgon! smile

Parre7
19 november 2019 · 58 Inlägg

Så, problemet fixat och löst.. Bilen funkar.

Bilen fick fel värden och för lite bränsle 'systemet'  skickade bara 9% bränsle , han behövde lura systemet för att skicka mer typ 70% så gick den igångdirekt utan problem. Kan kanske ha fuckat upp värdena då jag sköt bort avlastningsventilen från tryckröret.
Problemet fixat o löst iaf.

Tusen Tack till alla som hjälpt till osv smile Ni dämpade min ångest. <3

Snurriis
19 november 2019 · 761 Inlägg

Skönt att det är löst äntligen!

Parre7
19 november 2019 · 58 Inlägg

Snurriis skrev:
Skönt att det är löst äntligen!

Joo som fan, tack för att du har kommit med bra förslag osv.

Snurriis
19 november 2019 · 761 Inlägg

Parre7 skrev:

Snurriis skrev:
Skönt att det är löst äntligen!

Joo som fan, tack för att du har kommit med bra förslag osv.

Så lite så! Därför vi finns! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang