VW Polo 1.4 00a. Vindrutetorkare och centrallås som slutat fungera.

nathalietoth
1 november 2019 · 4 Inlägg

Hej. Har en vw polo som bara stått i 6 månader pga några fel, som nu är fixade. Däremot har  vindrutetorkarna fram slutat fungera, märkte det häromdagen när den besiktades. Jag tänkte att det kanske var en säkring som hade gått, men så var inte fallet. De försöker röra sig lite smått, alltså några centimeter. Det är som att de sitter fast. Jag är nu osäker på vad det kan vara för fel...

Sedan är det också problem med centrallåset.  När jag köpte den här bilen var låset till bagageluckan trasigt och fungerade endast att låsa via centrallåset. Men efter att bilen lagats (kan ha vart problem tidigare, vet ej) så går det ej att låsa bagageluckan alls. Har provat att byta säkring 2 gånger men de har gått sönder direkt båda gångerna. Så något annat är det ju som är fel.
Jag är ingen expert alls inom detta så tar emot alla tips.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 november 2019 · 4 917 Inlägg

Bagageluckan: tyder på skadade kablar eftersom säkringen går.
Man kan lägga av trådarna till låset och prova, och på så sätt förvissa dig om att det inte är fel inuti själva låset.
Skulle säkringen gå när kablarna är av , så är de defekta någonstans.
Torkaren kan vara dålig jord eller något galet inuti motorn.
Kanske ärg på rotorns kontakter..
Man kan ta isär och kolla och även prova med att ansluta direkt från batteriet med kabel någon sekund..

Senast redigerat av malus (1 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
2 november 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ta bort torkararmarna  och kontrollera att de går lätt, att de inte rostatfast /ärgat fast. Olja sedan in lagerytorna.
Kontrollera att torkarmotorn fungerar (när du konstaterat att torkararmarnas lagerytor är inoljade och torkararmarna går lätt och fint).

Brådhis * Voff voff *
2 november 2019 · 10 276 Inlägg

nathalietoth skrev:
Hej. Har en vw polo som bara stått i 6 månader pga några fel, som nu är fixade. Däremot har  vindrutetorkarna fram slutat fungera, märkte det häromdagen när den besiktades. Jag tänkte att det kanske var en säkring som hade gått, men så var inte fallet. De försöker röra sig lite smått, alltså några centimeter. Det är som att de sitter fast. Jag är nu osäker på vad det kan vara för fel...

Det kan ju faktiskt vara så att dom gör det också om bilen stått i 6 månader. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang