Clio 1.2 2002 baklykta/instrumentpanel fel

unggrabb
1 november 2019 · 1 Inlägg

Hej, är 18 o fått körkortet 2 veckor sedan. Fått ett elfel på farsans clio (tror vi) som han är superfrustrerad över (inget jag orsakat)

Först slutade instrumentpanelens lyse över fartmätaren och varvtalsmätaren lysa, sedan senast idag fungerar ej baklyktorna. Vi tror det har med kylan/fukt att göra men har 0 aning. Allt annat fungerar bra. Finns ingen säkring på denna modell för varken baklyktor eller instrumentpanel, så det har vi kollat.

Förslag??
Clio 1.2a 2002, ungefär 15k mil på sig

Senast redigerat av unggrabb (1 november 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 november 2019 · 4 917 Inlägg

Man får helt enkelt mäta sig fram var det saknas spänning, antingen med 12v mätpenna eller instrument.
Troligtvis kabelbrott mellan säkring och lyktor bak.
Instrumentpanelen, kanske byte av lampor räcker.

Senast redigerat av malus (1 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr9409209
1 november 2019 · 716 Inlägg

Klart att det finns säkringar till bakljusen,men att vissa delar av instrumentbelysningen slocknat är märkligt,,Det har inte med kylan att göra iallafall.kom felet helt plötsligt, eller smygande? Har du gjort något med elen på bilen?

M123
1 november 2019 · 962 Inlägg

Min första tanke är dålig kontakt/lödning osv i vredet för belysningen.
Den sköter ju båda funktionerna så som instrumentbelysning och huvudbelysning på bilen.

Möjlig annan felkälla är felande jord.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
1 november 2019 · 5 833 Inlägg

M123 skrev:
Min första tanke är dålig kontakt/lödning osv i vredet för belysningen.
Den sköter ju båda funktionerna så som instrumentbelysning och huvudbelysning på bilen.

Ja, en bra början är att vrida och ruska i vredet och se om ljuset kommer tillbaka.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 november 2019 · 4 917 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

M123 skrev:
Min första tanke är dålig kontakt/lödning osv i vredet för belysningen.
Den sköter ju båda funktionerna så som instrumentbelysning och huvudbelysning på bilen.

Ja, en bra början är att vrida och ruska i vredet och se om ljuset kommer tillbaka.

Kan det verkligen vara så simpelt..?
DET borde för 17 farsan hans ha kollat upp tycker man..
Jag gick efter min egen bil där både fram och bakljus tänds automatiskt strax efter att motorn startat och den är över 20 år gammal..
Men fransoser har kanske inte såna extravaganser .smile

Senast redigerat av malus (2 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
2 november 2019 · 7 234 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

M123 skrev:
Min första tanke är dålig kontakt/lödning osv i vredet för belysningen.
Den sköter ju båda funktionerna så som instrumentbelysning och huvudbelysning på bilen.

Ja, en bra början är att vrida och ruska i vredet och se om ljuset kommer tillbaka.

Eftersom det är en fransk bil, som konkurrerar med Lucas i eltillförlitlighet, så är min erfarenhet från flera  Citroen att man ska göra som Svarte_Orm rekommenderar.

zzr9409209
2 november 2019 · 716 Inlägg

Tänds parkljuset fram?

M123
3 november 2019 · 962 Inlägg

malus skrev:

Svarte_Orm skrev:

M123 skrev:
Min första tanke är dålig kontakt/lödning osv i vredet för belysningen.
Den sköter ju båda funktionerna så som instrumentbelysning och huvudbelysning på bilen.

Ja, en bra början är att vrida och ruska i vredet och se om ljuset kommer tillbaka.

Kan det verkligen vara så simpelt..?
DET borde för 17 farsan hans ha kollat upp tycker man..
Jag gick efter min egen bil där både fram och bakljus tänds automatiskt strax efter att motorn startat och den är över 20 år gammal..
Men fransoser har kanske inte såna extravaganser .smile

Jag tycker man även bör ha lite överseende med att det finns nybörjare och då är det lätt att förbise vanliga saker. Sen är det inte säkert heller att bara för man haft bil i 20-70 år heller alltid felsöker i rätt ända eller för den delen ger rätt råd.
Vi alla gör missar och ibland är vi alla blinda och ser inte alla träd för all skog.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 november 2019 · 4 917 Inlägg

Farsan är väl ingen nybörjare får vi hoppas..smile
Så vredet BORDE varit prio 1..

Senast redigerat av malus (3 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang