Bmw E39 520i 1997

Sabbadeus
2 november 2019 · 14 Inlägg

Hej.

Då va det dags igen tydligen 😤 Jag är absolut ingen mekaniker av något slag, förra gången använde jag mig av er vänliga expertis och Youtube, vilket funkade. Så jag försöker en gång till här 🙏

Min så kallade sommarbil "Erik" som jag införskaffade för 1,5 år sen har börjat bli jobbig igen.

Återigen så strular det med kylningen, alltså den är på väg att koka.

När jag kör så kan det sluta komma värme, det kommer verkligen kallt ur luftintagen, även om jag har på full värme. Strax där efter börjar värmen att stiga upp mot kokpunkten. Men oftast kan jag förhindra detta de om att varva upp till 5500-6000. Och då kommer värmen tillbaks och temperaturen sjunker ner igen. Men nu det senaste har det knappt gått att rusa Erik så tempen sjunker.

Förra omgången så bytte jag vattenpumpen, vilket jag trodde löste problemet. Det verkar som att det läcker lite, väldigt lite.
När jag öppnar kylet så rinner det över väldigt med vatten, då den är varm. Ibland när jag kollar på en av slangarna från kylet så är den helt ihoptryckt, detta när bilen är kall. Det känns inte som att det är vatten i slangen. (så dåligt förklarat märker jag, som att skriva mockapär och mojäng eller grej)

Jag spekulerar ju nu i om det kan vara smuts i systemet så vattnet inte kan cirkulera? Hur får man bort det i så fall?

Eller kan systemet behöva luftas igen?

Jag vet att en del har sagt packningen i toppen, men jag har inte känt någon kylardoft i avgaserna. Kanske kan vara det iofs ändå.

Min största fundering på är ju hur detta hänger ihop med att värmen slutar komma? Och att jag kan plåga Erik med höga varv så går tempen ner?

Mvh
Sabbadeus

torsen
2 november 2019 · 7 202 Inlägg

Sabbadeus skrev:
Eller kan systemet behöva luftas igen?

Prova att lufta igen.

Sabbadeus
2 november 2019 · 14 Inlägg

Kan värmen sluta komma för att det är luft i systemet?

zzr9409209
2 november 2019 · 716 Inlägg

Byt locket på xpantions,hur fan stavas det, burken..

panda666
2 november 2019 · 4 228 Inlägg

Sa du att vattenpumpen läcker lite? bytt den direkt, i med ny kylarvätska och lufta ordentligt och riktigt ordentligt overkill. Medans du är där kolla hur kylarn mår, sprickor i nån slang eller vid kylvarvätskebehållaren? minsta lilla spricka här eller där eller skicket på kylaren kan ge problem. Alla bmw har alltid haft problem med kylningen, många som byter allt i kylar väg i förebyggande syfte.

Mew
2 november 2019 · 2 152 Inlägg

Ja de är väldigt känsliga för luft de där. Har du en liten läcka så kommer det bli så till slut, du kan lufta och köra ett tag till men då får du hålla på så hela tiden. Fixa alla läckor och lufta ordentligt, så är problemet löst. Även jag bytte allt i kylarväg i förebyggande syfte när min började strula.

Sabbadeus
2 november 2019 · 14 Inlägg

Tack för era engagemang smile

Jag har bytt locket till expansionskärlet, köpte ett original för 200 spänn. Så det bör inte vara locket.

Förra gången jag liftade höll jag på som fan, jobbig jävel att lufta. Tror ni att det räcker med en ordentlig uppförsbacke? Eller måste den upp på en lyft i fram? 🤔

Nej vattenpump läcker inte, det bytte jag senast, då det fanns lite lite glapp i den gamla. Fick till mig att det inte fick vara det minsta.

Om det är luft som gör det, har jag fattat rätt då så här: att när jag varvar halvt sönder Erik så kör vattenpump på som fan och lyckas typ skapa vakuum vid impeller så att vattnet sug in och skiten kommer igång en stund? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack igen

kgk
2 november 2019 · 132 Inlägg

I E39 ska det räcka med att vrida på tändningen så cirkulationspumpen startar
och sedan fylla på kylvätska. Om allt annat är ok, vill säga.
Det var E34 med M50-motorn som var j-g att lufta, där fick man lyfta högt.
Har erfarenhet av båda modellerna så jag är lite undrande jag med.

torsen
2 november 2019 · 7 202 Inlägg

Vet inte hur det är med just din BMW-modell, men det finns bilar som måste stå i extrem uppförs- eller nerförsbacke för att luften ska kunna evakueras.
Eller luftas genom att slangen till kupéradiatorn lossas, mycket mycket lite.
Du har väl värmekranen fullt öppen under luftningen? - det måste du ha!

Köpte för många år sedan en helt ny Opel Rekord 2100 D.
Den var man tvungen att lufta genom att demontera locket till termostahuset då och då.
Krigade länge med MotoAmi om att det var ett fel på bilen som borde gå på garantin.
Fick ingen rättelse.
Till saken hör att jag hade köpt Opeln hos lågprisbilvaruhuset Bilkonkurensen i Skärholmen, som inte hade egen verkstad = bara spottade ut nya bilar av olika fabrikat. Kanske köpta på någon spotmarknad?
Bytte till ny Volvo.
Ur askan i elden.
Efter en månad ersattes Volvon av en Citroen GS.
7½ år behöll jag Cittran innan den byttes mot en Citroen BX.
Tillbaka i träsket.
Sens moral, vill du slippa lufta kylsystem - köp en bil med luftkyld motor eller en elbil.

Ursäkta o t.

panda666
2 november 2019 · 4 228 Inlägg

Sabbadeus skrev:
Tack för era engagemang smile

Jag har bytt locket till expansionskärlet, köpte ett original för 200 spänn. Så det bör inte vara locket.

Förra gången jag liftade höll jag på som fan, jobbig jävel att lufta. Tror ni att det räcker med en ordentlig uppförsbacke? Eller måste den upp på en lyft i fram? 🤔

Nej vattenpump läcker inte, det bytte jag senast, då det fanns lite lite glapp i den gamla. Fick till mig att det inte fick vara det minsta.

Om det är luft som gör det, har jag fattat rätt då så här: att när jag varvar halvt sönder Erik så kör vattenpump på som fan och lyckas typ skapa vakuum vid impeller så att vattnet sug in och skiten kommer igång en stund? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack igen

https://www.youtube.com/watch?v=c5wgTCoJipc

följ exakt vad den här snubben säger, kolla för säkerhets skull att inget annat läcker eller är i dåligt skick medans du är där, kolla tex hur kylaren ser ut, trasiga slangar eller sprickor nånstans. Är det bara luftningen som är fel på så följ den där snubbens luftnings process så borde allt funka efter. Lycka till.

Mew
3 november 2019 · 2 152 Inlägg

Ja, luftningen är inte jätteavancerad när man väl kommit på tricket. Du har 2 sådana luftningsskruvar som visas på videon, ta bort båda två, sen fyller du bara med kylarvätska i expansionskärlet tills det börjar rinna över i ena skruvens hål. Då skruvar du dit den igen, så fortsätter du tills det börjar rinna över ur den andra med. Skruva dit den också. Klart!

Senast redigerat av Mew (3 november 2019)

viccoA
3 november 2019 · 3 109 Inlägg

Rejäl nerförs resp uppförsbacke kan funka. Fungerar termostaten som den ska?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang