Koppling slapp, tar långt ner. Octavia -05

Robin_Da_Rocker
2 november 2019 · 17 Inlägg

Köpte igår en ocavia där kopplingen tar långt ner. När jag kört en liten stund så får jag ibland lyfta upp pedalen bakifrån sista halva biten. Dock så tar den allra längst ner i botten. När bilen nu stod över natten utan att starta så hade jag inte tappat motstånd på den övre halvan utan det gick lika trögt hela vägen. Upplevde att den heller kanske inte tog fullt lika långt ner när jag startade och kollade dragläge på parkering bara.
Övrigt så nyper kopplingen bra utan tendens att slira.

Så, kopplingscylinder. Men vart ska jag börja?
Och vilken av dem kan det vara som oddsen är störst? Huvud eller slavcylindern? Såg heller inte riktigt om jag har något lekage då batterilådan sitter ivägen.

Såg att tidigare ägare kände till detta problem då de satt gummisnoddar på pedalen så den ska åka tillbaka.

Var tror ni problemet ligger?

Efter massa googling släppte oron lite att tryckplatta skulle vara orsaken.

Senast redigerat av Robin_Da_Rocker (2 november 2019)

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
2 november 2019 · 1 366 Inlägg

Är det hydralisk koppling på den? börja i så fall med att byt bromsvätskan i bilen om du inte gjort det nyligen.
Hade ett liknande problem på Beetlen vi hade, att kopplingen tog långt ner. blev bra när vi bytte bromsvätskan.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Robin_Da_Rocker
2 november 2019 · 17 Inlägg

vw_audi skrev:
blev bra när vi bytte bromsvätskan.

Japp, det är hydralisk koppling. Bilen har snart gått 29.000mil. När du bytte, sög du ut gammal behållaren tömde i ny och sedan luftade hela systemet, broms och koppling?

uhlin
2 november 2019 · 2 831 Inlägg

Tror knappast det räcker med bromsvätskebyte. Fast kostar ju inte så mycket att försöka.

Tror snarare på slavcylindern som packningarna svällt och därav att den går tungt tillbaka.

Kan ju va huvudcylindern med men jag tippar på slaven.

torsen
2 november 2019 · 7 198 Inlägg

Hyrde en gång, när den var ny, en SAAB 900.
På den fastnade kopplingspedalen i botten och fick hjälpas upp av foten under pedalen.
Berodde på defekt membran i lamellcentrumet.
Har även råkat ut för liknade fenomen på andra bilar.
Även då har det varit fråga om fel på lamellcentrumets membran.

Robin_Da_Rocker
2 november 2019 · 17 Inlägg

uhlin skrev:
Kan ju va huvudcylindern med men jag tippar på slaven.

Tack! Ja, det känns ju som att något gör att huvudcylindern inte riktigt trycks ut hela vägen då jag kört en bit eftersom jag får dra upp sista halvan av pedalen ibland.

Kanske är så att slaven inte trycker tillbaka riktigt då kopplingen fjädrar tillbaka? Eller ska inte slaven påverka huvudcylindern så mycket?

Den är ju billigast och så länge jag kommer åt lättast att byta så.

torsen
2 november 2019 · 7 198 Inlägg

Robin_Da_Rocker skrev:

uhlin skrev:
Kan ju va huvudcylindern med men jag tippar på slaven.

Tack! Ja, det känns ju som att något gör att huvudcylindern inte riktigt trycks ut hela vägen då jag kört en bit eftersom jag får dra upp sista halvan av pedalen ibland.

Kanske är så att slaven inte trycker tillbaka riktigt då kopplingen fjädrar tillbaka? Eller ska inte slaven påverka huvudcylindern så mycket?

Den är ju billigast och så länge jag kommer åt lättast att byta så.

Slavcylindern kan väl inte trycka/dra tillbaka kopplingsarmen för urtrampningslagret?
Det gör ju fjädern vid armen för urtrampningslagret plus naturligtvis lamellen själv.
Pedalstället har en egen returfjäder för kopplingspedalen, som i o f s kan vara utmattad.

Ett långsökt fel är att gummislangen mellan huvudcylindern och slavcylindern är i så dålig kondition att partiklar inuti slangen satt igen hålet i slangen och bildat en propp.
Med kraft på kopplingspedalen kan man övervinna proppen/strypningen i slangen.
Men lamellen och fjädern för kopplingsarmen orkar inte trycka tillbaka kopplingsvätskan, förbi proppen/strypningen, utan den "sipprar" tillbaka.

Robin_Da_Rocker
2 november 2019 · 17 Inlägg

torsen skrev:
Ett långsökt fel är att gummislangen mellan huvudcylindern och slavcylindern är i så dålig kondition att partiklar inuti slangen satt igen hålet i slangen och bildat en propp

Känns ändå som att du inte är helt fel ute. Tänkte också på returfjädern. Men då tycker jag inte att det ska vara bra då bilen står parkerad och sedan helt plötsligt dyka upp. Men min spontana tanke är att om en dålig slang kan ställa till problem så kan även en dålig cylindrar det.

För nu när bilen står parkerad känns det jämt och bra hela vägen ner och upp. När jag sedan kör då är ner nästan noll motstånd första halvan, sedan kommer ett motstånd och alldeles i slutet börjar den koppla ur.

Om nu felet ligger i någon av cylindrarna så känns det onödigt för en som pluggar att byta båda.

Ett tips här och även när jag googlar på andra sidor när det slavcylindern som brukar spöka. Men n ör jag sökte på Youtube så fanns bara byten av huvudcylindern. Därav att jag blir lite fundersam vilken jag ska beställa. Eller om jag ska börja med att byta olja och lufta

Brådhis * Voff voff *
2 november 2019 · 10 244 Inlägg

Robin_Da_Rocker skrev:
Såg att tidigare ägare kände till detta problem då de satt gummisnoddar på pedalen så den ska åka tillbaka.

Har inget tips egentligen, men det här var ju en underbar lösning. Ser framför mig en gammal gubbe som luktar Opel Kadett och pratar sådär lite högtidligt, gammaldags som suttit och pillat dit gummisnoddar men nu gett upp och sålt bilen. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (2 november 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robin_Da_Rocker
2 november 2019 · 17 Inlägg

Brådhis skrev:
Har inget tips egentligen, men det här var ju en underbar lösning. Ser framför mig en gammal gubbe som luktar Opel Kadett och pratar sådär lite högtidligt, gammaldags som suttit och pillat dit gummisnoddar men nu gett upp och sålt bilen. smile

//Brådhis

Hahaha! 😂😂😂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang