Var försäkrar man en moped typ 2 bäst(billigast)?

torsen
3 november 2019 · 7 198 Inlägg

Undrar som rubricerat?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 november 2019 · 14 007 Inlägg

torsen skrev:
Undrar som rubricerat?

Det enklaste är väl att ringa runt eller kanske kolla på Compricer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 november 2019 · 17 380 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Undrar som rubricerat?

Det enklaste är väl att ringa runt eller kanske kolla på Compricer.

/Benny

Japp, titta på compricer och välj ett av de större bolagen som är billigast. Sen ringer du bolaget direkt så blir det ännu billigare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
3 november 2019 · 7 198 Inlägg

Jag har redan varit inne på compriser och kollat.
Väldigt divergerande priser hos olika försäkringsbolag.
Några försäkringsbolag är inte anslutna till compricer.
Bland annat Bilsport & MC, där jag tidigare försäkrat MC under flera år.
Bilsport & MC försäkrar endast veteranmopeder - inte klass 2 av årsmodell 2019, enl hemsidan.
Vid telefonkontakt ombads jag återkomma vardag för konsultation manuellt/muntligt med handläggare.

Därför lägger jag ut frågan på forumet för att någon med erfaren ska kunna tipsa mig.

Billigast bland de compriceranslutna är ICA, som vill ha 3.382:-/år helförs resp 1.703:- för trafikförs/år.
Minns inte exakt vad de andra förs.bolagen äskade, men vissa ville ha mellan 7.000:- och 9.000:-/helförs.

Horribelt när min 2CV, som ännu inte är 30 år, kostar 990:-/år helförsäkring hos Folksam.(950:- förra året)

Moppen, en "plastraket" med 10"are begärs 5.000:- för(innan prutning) är uttagen i våras och är endast körd 123,4 mil till i slutet på innevarande års sommar.
Man kan ju inte, på vischan, långt från ära och redlighet, betala mer i försäkring än vad moppen kostar?
Undrar vad det kostar att helförsäkra en klass 1/EU-moppe i Sthlm eller annn storstad?

torsen
4 november 2019 · 7 198 Inlägg

Uppföljning/svar på min fråga om trafikförsäkring för klass 2 moped.
Förfrågan till olika försäkringsbolag utföll på följande sätt:
Uppgift önskades om helårskostnad för 5 månader påställd plus 7 månader avställd moped:
Folksam 1.680:- helår totalt.
ICA 1.703:- helår totalt.
Moderna 2.013:- helår totalt.

Eftersom jag har alla andra motorfordon, hund och villa försäkrade hos Folksam så blir det nog Folksam som får förmånen att ha mig som kund för ytterligare en försäkring. Härvid får jag även 10% rabatt som trogen flerförsäkringskund.

Om jag nu köper någon moppe?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang