Ainoks Garage: Volvo 945 -91 M50B25

Efter 52000 mil är det dags för en uppdatering av farfar 940. Det blir M50 drivlina och allmän renovering.

Ainok

  • 11 Följare
  • 455 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 november
Ainok
4 november · 405 Inlägg
#1

Efter två katastrofala rödblocksbyggen så har jag bestämt mig för att ta en liten paus ifrån dom och vidga mina vyer lite.
Den första motorn var den första jag byggt själv, men det blev aldrig någon bra kompression i den motorn på grund av dålig hening. Slarv av mig. Rev ur den och köpte en ny FK motor som skulle vara i bra skick. Där blev jag blåst. En kolv var sprucken och blocket var utslitet. Mer än att man kan hena loppen raka och runda.

Har sedan dess lagt rödblockarna på hyllan och bestämt mig för att prova något nytt, som iallafall häromkring är lite udda.

Planen är M50B25 med Vanos och ZF låda i en 940.
Försöka få ner det så seriöst som möjligt och regga.
Uppgradera löpande. Eventuellt turbo i framtiden, men jag börjar med att få ner motorn.

Bilen som ska få motorn är min 945:a från 91 med 52.000 mil på mätaren.
Överlag bra skick på bilen. Gått majoriteten av sitt liv i norrland och har klarat sig bra från rost.
https://i.imgur.com/zZStqzN.jpg

Mycket nedsutten inredning.
https://i.imgur.com/ot6rXrJ.jpg

Originalmotorn.
B230FB med en ZF HP4-22 automatlåda.
Driftssäker, drar omkring litern, och växlar som den ska.
Otroligt trött och seg och efter sina 52000 mil så märker man att sakerna börjar bli trötta.
Vevlagerknack på tomgång t.ex.
https://i.imgur.com/010V6i0.jpg

Vinterdäcken var sopslut så jag skodde mina äkta 18" R med nya dubbdäck.
https://i.imgur.com/Ahha0Kr.jpg

Monterade även dit en LED-ramp av hävlig kvalité.
Mer energi än såhär tänker jag inte lägga på utsidan. Den är snygg som den är tycker jag smile 
https://i.imgur.com/7lenkQt.jpg

Senast redigerat av Ainok (fredag 20:02)

Ainok
4 november · 405 Inlägg
#2

Motorn som ska i.
En M50B25 med Vanos från en E36:a (94)

https://i.imgur.com/z43hXgi.jpg

Sitter getraglåda, och såklart, e36 tråg på nu.

För att motorn ska passa på ett bra sätt i bilen så ska jag byta till ZF lådan från 328/M3 och montera oljetråg från E39. Det går att använda tråget som sitter på nu, men då hamnar motorn väldigt långt bak i motorrummet, såpass så att man måste flytta in hela brandväggen. Motorn hamnar så långt bak så att det blir jobbigt att ens ta av ventilkåpan. Skippar det.

Växellådan byter jag ifrån Getrag från ZF för då passar M90 kardanen rakt på.
Getrag går att använda men då ska man förlänga kardanen och det vill jag inte göra.
Andra faktorer som spelar in är att ZF lådan tål mer effekt om jag vill trimma och att jag har bra koppling till den från tidigare byggen.

Övriga delar jag har införskaffat är box utan EWS och  ASS motorfästen. Går såklart att bygga egna men det är nog inte så lätt som folk säger. Skönt med en lösning som tillsammans med E39 tråget bara är att bulta dit. Jag har dessutom ingen aning om vart i motorrummet motorn ska hamna ändå.

Växellådsbalk bygger jag själv.

Senast redigerat av Ainok (4 november )

lofex
5 november · 13 Inlägg
#3

Härligt projekt! Bilen såg ju ganska fräsh ut på utsidan. Om det blir turbo i framtiden, blir det inte jobbigt att regga/besikta den då? Frågar pga har själv funderat på något liknande det här till en bil som står utan motor/vxllåda. smile

Ainok
6 november · 405 Inlägg
#4

lofex skrev:
Härligt projekt! Bilen såg ju ganska fräsh ut på utsidan. Om det blir turbo i framtiden, blir det inte jobbigt att regga/besikta den då? Frågar pga har själv funderat på något liknande det här till en bil som står utan motor/vxllåda. smile

Tack! smile

Din fråga;
Google is your friend smile
Man får inte ha turbo vid vanlig reg eller bes.

Senast redigerat av Ainok (6 november )

Ainok
måndag 08:14 · 405 Inlägg
#5

Liten uppdatering.

För att ta bilmekandet till nästa nivå så investerade jag i en tvåpelarlyft.
Hoppas på att kunna jobba längre och effektivare. Slippa en vinter till med pallbockar... Jag är lite krallig så kommer aldrig riktigt åt så bra. Ligga i smält snö under en kall bil är inte någon hit big_smile

Har bara 70mm tjock betong i golvet. Ska vara 150, så jag gjorde större fotplåtar.
Ökade anläggningsytan emot från 0,17m2 till 0,48m2. Det kommer räcka för att ta den lodräta lasten.
Hävstångseffekten man får emot golvet tar jag upp med ett system av vajrar från lyftens ovansida till takstolarna. Det är HEA 100 i taket.
https://i.imgur.com/DSrE7sV.jpg
https://i.imgur.com/HA7fGOK.jpg?1

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang