Nybörjare inom bilvård!

Jocks
4 november 2019 · 2 Inlägg

Jag har precis köpt mig en nästintill ny bil för första gången och har tänkt behålla bilen och dess nybilskänsla en bra stund framöver, och då behöver man ju självklart vårda den.
Jag har egentligen aldrig tvättat bilar för hand tidigare utan endast kört igenom maskintvätten ibland när de tidigare bilarna sett ut som lerhögar. Nu har jag tänkt sköta det bättre med regelbundna handtvättar.
Jag har försökt googla fram färdiga paket att beställa hem med allitfrån avfettning, schampoo m.m. men jag upplever att det är något av en jungel med massvis av olika preparat och medel. Finns de någon vänlig själ här på forumet som kan tipsa om några produkter alternativt ett färdigt paket med de mesta man behöver?
Avfettning, Schampoo, Vax, någon bra hink, tvätthandske har jag förstått är betydligt bättre än en vanlig svamp? Alla tips mottages.

Senast redigerat av Jocks (4 november 2019)

torsen
4 november 2019 · 7 198 Inlägg

Gummiskrapa och skinn.

jaka54
4 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Konstra inte till saker och ting!  spruta vatten på bilen med slang och sedan tvätta bilen med tvättsvamp/varmt vatten  och något shampo/diskmedel ...eller va f.. som helst! och sedan spruta med slang och sedan torka rent med sämskin! -Kan inte va lättare!

caromania Forummoderator
4 november 2019 · 9 296 Inlägg

Sluta rekommendera diskmedel Jaka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Janneutanb
5 november 2019 · 7 267 Inlägg

Kallavfettning för asfaltsprickar samt vintertvättar, läggs på torr bil. Läggs normalt sett inte på fönster och högre.
Alkaliskavfettning för insekter och vanlig smuts.
Fälgrengöring, löser upp bromsdamm och vissa kan även användas på lacken mot flygrost.

Shampoo I en hink som du använder tvätthandske med att göra ren bil efter avfettning.
Därefter en torkduk att torka ren bilen med.

Börja med kallavfettning om det behövs upp till fönstren. Vänta sen 10 minuter om möjligt utan att det torkar in.
Lägg på fälgrengöring samt Alkaliskavfettning och vänta 10 minuter om möjligt utan att det torkar in.

Spola av.
Shampoo i en hink och tvätthandske.
Gärna två hinkar varav en med bara vatten som du gör ren handsken i efter varje gång du torkat på bilen.

Sist så torka av bilen med avsedd torkduk.

Fönsterputs om du vill. Går även att lägga en quick detailer ovanpå för att få lite extra glans, skydd och avrinning.

Mycket utav biltemas sortiment är faktiskt rätt bra. Kallavfettning, fälgrent och torkduk vet jag fungerar utmärkt.

Annars finns t ex pingens, car care products, autodude för att nämna några hemsidor om du vill beställa kompletta paket samt få support.

torsen
5 november 2019 · 7 198 Inlägg

Enligt flera tester är "Prick Bort" bästa kallavfettningsmedlet för att å bort asfaltprickar.
Sprutas (med handpump - ej komprimerad gas) på torr yta.
Man väntar tills "det börjar rinna bort" = 5 till 10 minuter samt sköljes resterna bort med kallvatten.
Eventuellt kan man, vid behov, "hjälpa till" med en tvättsvamp.
Bästa medlet jag provat.

jaka54
5 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Diskmedel funkar hur bra som helst!
Sluta komma med felaktiga kommentarer tack!

Vitu
5 november 2019 · 76 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Diskmedel funkar hur bra som helst!
Sluta komma med felaktiga kommentarer tack!

Diskmedel mattar ut lacken och tar bort all form av vax så det är bland det sämsta man kan göra om man vill behålla nybilskänslan länge. Om du ställer din bil bredvid en bil som är tvättad med vaxschampo när det regnar kommer du se att vattnet bara flyter ut på din bil, medan på den andra kommer det pärlas (därmed blankare när det är torrt också).

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 november 2019 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Diskmedel funkar hur bra som helst!
Sluta komma med felaktiga kommentarer tack!

Ja, jag använder det också på mitt gamla bilskrälle och jag har inte märkt några problem alls..
Kan det vara så att nyare lacker är mer utsatta för diskmedlet?
Nybilskänsla,  tja, det har vi nog inte på en 20 år gammal häck, men REN blir den .!

Senast redigerat av malus (5 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
5 november 2019 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Diskmedel funkar hur bra som helst!
Sluta komma med felaktiga kommentarer tack!

Det är du mot världen Jaka. Det här är de tre typ första googleträffarna.

Du får göra precis hur du vill, men sluta ge råd som yrkesfolk förkastar.

https://teknikensvarld.se/sa-tvattar-du … vt-180296/

Bilschampo vs diskmedel
För att klargöra vissa begrepp har jag valt att förklara varför det är så viktigt att välja rätt bilschampo. När jag inte visste bättre tog jag en flaska diskmedel, blandade med vatten i en tiolitershink och tvättade min första bil, och den blev matt i lacken. Det verkade märkligt eftersom jag hade vaxat den två veckor innan. Men jag tänkte inte mer på det, kanske var det en engångsföreteelse. Efter några veckor ställde jag mig frågan varför lacken blev så matt, och jag förstod inte då vad jag gjorde fel. Ett bilschampo är ett schampo och diskmedlet är ett rengöringmedel, låter det konstigt? Här kommer förklaringen:

Ett diskmedel är ett rengöringsmedel, de flesta tensiderna i diskmedel är oljebaserade. (Det är tensiden som får smutsen att lossna från underlaget).
Den absolut vanligaste tensiden är natriumdodecylbensensulfonat. Visst är dessa oljebaserade tensider bra på att lösa fett, men de löser även andra oljebaserade produkter som vax och lackförseglingar.
Ett bra bilschampo bevarar vaxet så mycket bättre eftersom det är skonsamt mot lacken. Det som är mest viktigt för mig är att schampot doftar härligt, och att det är miljövänligt. Att rengöringsförmågan är bra är en given självklarhet.


Du har helt säkert hört någon av dem förr. Någon av dem har du kanske tänkt på som ett bra råd och följt. Några har du kanske skrattat åt och tyckt synd om de som verkligen tror på detta. Vi har tagit fram 10 myter om bilvård, och tar livet av dem en gång för alla!


https://bilvardskungen.se/10-myter-bilv … odde-sant/
Myt 1

Diskmedel är bra att använda på din bil.
Du kanske känner igen Yes-reklamen, som berättar för sig hur glänsande rent det blir på några sekunder? Bekämpar fett och lämnar inga rester, säger reklamen. Det kan ju verka som en bra idé att använda på bilen. Svaret är självklart ett högt rungande NEEEJ!

10 myter om bilpleie du kanskje trodde var sanneDiskmedel är avsedd att ta bort allt från ytan den rengör, inklusive polymer och fetter som är en mycket väsentlig del av lacken. Fettämnen skapar glans och skyddar lacken mot uttorkning. Att använda diskmedel som rengöring på bilen, kommer att påskynda oxideringen.

Det är alltid bäst att använda anvisade produkter, som är tillverkade att användas till att tvätta lackerade ytor, och som är mild inte bara mot lack utan även packningar, krom och andra element du hittar på bilen.

https://www.abswheels.se/blog/tvatta-bilen/

VÄLJ ÄNDAMÅLSENLIGA PRODUKTER
Många använder vanligt diskmedel till att tvätta bilen. Det löser fett och är naturligtvis bättre än att inte använda någon produkt alls. Ett särskilt bilschampo är dock extra snällt mot lacken och mycket bättre än diskmedel om du vaxar bilen för optimalt skydd och fin glans. Med diskmedel och andra produkter som inte är avsedda för biltvätt riskerar man att få en matt finish när man egentligen vill att den ska vara blank. Ett bilschampo ger dessutom bilen en trevlig doft och kan riktigt drygt om du doserar rätt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
5 november 2019 · 10 244 Inlägg

Jaka, vi gör det här riktigt, riktigt enkelt:

Prova att tvätta dina händer med enbart diskmedel i en vecka. Samt använd endast diskmedel när du duschar. Hur mår din kropp efter 7 dagar jämfört med om du använd tvål/schampoo anpassat(!) för din kropp? Visst du är säkert ren, men hur mår huden i övrigt?

Det är samma sak med din bils lack. Visst blir den ren, men det är påfallande elakt mot den i längden! Därför finns det anpassade medel, både för din hud och för din bil. Enkelt!

Så rekommendera inte något som är direkt felaktigt till någon som de facto vill lära(!) sig om bilvård!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (5 november 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
5 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Nu handlar det väl om att "tvätta rent en bil"...inte om att renovera "Mona Lisa" eller hur!?
Diskmedel funkar hur bra som helst om det handlar om att "tvätta rent" sin bil  några gånger om året och den mattar definitivt inga tvåkomplacker (har över 40 års erfarenhet), åtminstone gör inte YES det eller skurpulver som jag också använder .
Test själva  så får ni se innan ni kommer med snusförnuftiga kommentarer.

Senast redigerat av jaka54 (5 november 2019)

Brådhis * Voff voff *
5 november 2019 · 10 244 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Diskmedel funkar hur bra som helst om det handlar om att "tvätta rent" sin bil  några gånger om året och den mattar  definitivt inga tvåkomplacker (har över 40 års erfarenhet), åtminstone gör inte YES det.
Test själva  så får ni se.

Läste du vad jag skrev just här ovanför...? Bilen blir förstås ren. Precis som dina händer skulle bli. Men sliter det i onödan(!)? Definitivt! Precis som diskmedel eller dylikt skulle göra på dina händer...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 november 2019 · 4 917 Inlägg

Du och jag Jaka fortsätter att använda vårt som vanligt och så kan dom andra använda sitt..smile
Så blir alla kanske nöjda..

Senast redigerat av malus (5 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
5 november 2019 · 10 244 Inlägg

malus skrev:
Du och jag Jaka fortsätter att använda vårt som vanligt och så kan dom andra använda sitt..smile
Så blir alla kanske nöjda..

Alla ska självklart använda det dom vill använda. Ingenstans skriver tex jag att Jaka (eller du) ska sluta med diskmedel. Men däremot skulle man önska att ni inte förespråkar(!) diskmedel i en tråd där någon frågar efter vad som är bäst för ändamålet, i det här fallet biltvätt., eftersom det är direkt felaktigt som svar på frågan: " vad är bäst?"!

Sedan är det upp till er att bedöma om ni vill hänga fast vid det ni alltid gjort eller om ni vill ta till er att utvecklingen gått framåt.

Som jag nämnt tidigare, bilen blir förstås ren av diskmedel. Väldigt ren faktiskt! Den biten är vi överens om. Men det sliter i onödan på lacken. Oavsett om ni anser att ni ser(!) det eller ej.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Slash Saabifierad
5 november 2019 · 2 023 Inlägg

Nu nämner ju även trådskaparen att han har köpt en relativt ny bil så han vill nog inte att lacken mattas av direkt efter första eller andra tvätten.

Att man använder diskmedel på sin 20 år gamla bil, visst varsågod, matt lack drar inte ner värdet särskilt mycket, på en ny eller nyare bil rasar värdet om lacken börjar se dålig ut.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang