Byta försäkring

gickan
4 november 2019 · 82 Inlägg

Jag har idag Folksam som ingick via bilfirman jag köpte bilen från.
Den löper ut nu nästa vecka och jag tycker den är alldeles för dyr.

Har hittat dina försäkringar, där priset blir halverat, nån som vet om dem är bra?
Om man byter via Compricer, fixar dem uppsägningen hos Folksam då?

Pratat med Folksam och dem behöver bevis på att jag byter försäkring innan dem går med på att jag säger upp försäkringen, är det rätt?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 november 2019 · 4 917 Inlägg

Det nya bolaget du byter till fixar det med folksam.
Du behöver inte säga upp något.
Bytte till avega för en tid sedan så jag har det färskt i minne..

Senast redigerat av malus (4 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
gickan
4 november 2019 · 82 Inlägg

malus skrev:
Det nya bolaget du byter till fixar det med folksam.
Du behöver inte säga upp något.
Bytte till avega för en tid sedan så jag har det färskt i minne..

Tack, skönt att slippa bråka mer med dem. Körde du via compricer eller direkt via avega?

Slash Saabifierad
4 november 2019 · 2 023 Inlägg

Inte särskilt "vackra" omdömen om Dina Försäkringar.
https://se.trustpilot.com/review/www.dina.se

Enligt lag så måste man ha en trafikförsäkring tecknad på ett påställt fordon, därför har försäkringsbolagen börjat "blockera" så att man inte kan stå utan (förutom om man läser om Dina Försäkringar som då avbryter ens försäkring direkt om man glömt betala eller så). Så ja Folksam kan "blockera" dig med försäkringen och vill ha bevis för att du har en ny försäkring. Det är värt att se upp, för passerar du gränsen för när försäkringen går ut så "återtecknas" den på 1 år som du inte kan säga upp (om du inte gör ett ägarbyte).

Det bästa är att själv ringa runt till olika bolag och fråga om pris, får du ett bra pris så se till att få ett skriftligt bevis på priset, annars är det vanligt att de lovar något via telefon så får man något annat sedan när försäkringen är tecknad. När du väl tecknat en försäkring så sköter bolaget kommunikationen med ditt nuvarande bolag då man inte kan ha försäkringar hos flera olika försäkringsbolag samtidigt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
gickan
5 november 2019 · 82 Inlägg

Har ni tips på nåt försäkringsbolag som är bättre än dina försäkringar? Såg nu när jag läste om dem att de inte är så kul att ha att göra med.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 november 2019 · 4 917 Inlägg

Välj efter din körförmåga är mitt eminenta tips..
Jag valde den ABSOLUT billigaste för enbart trafikförsäkring, beroende på att jag dels kör en  20 år gammal bil och dels framför den som en gubbe med hatt på vägen..
Kör du som en taxi eller buss så tycker jag du ska ha minst drulleförsäkring utöver helförsäkringen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
gickan
5 november 2019 · 82 Inlägg

Vill ha en helförsäkring, med ett försäkringsbolag att lita på när det väl gäller. Icas bilförsäkring hur är den?

Kan inte hitta så mycket ris om den iaf?

Mack Forum- och sitemoderator
5 november 2019 · 26 111 Inlägg

Fasen, blir ju smått mörkrädd när man läser om Dina i den här tråden.
Har själv Dina, på alla mina bilar och annat.

Har aldrig haft några problem med dem, pepparpeppar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
gickan
5 november 2019 · 82 Inlägg

Ivel skrev:
Jag använder Länsförsäkringar sedan många år tillbaka och har fått både bra hjälp när skada skett samt en låg premie.

För mig blir dem 3000:- dyrare än vad Folksam erbjuder hmm

gickan
5 november 2019 · 82 Inlägg

Mack skrev:
Fasen, blir ju smått mörkrädd när man läser om Dina i den här tråden.
Har själv Dina, på alla mina bilar och annat.

Har aldrig haft några problem med dem, pepparpeppar.

Dina är klart billigast för mig och dem jag pratat med IRL har aldrig haft problem med dem.

Hedis62
5 november 2019 · 53 Inlägg

Det kan ju skilja mellan försäkringsbolagen beroende på vad det är för bil, min gamla v40 t4 från 00 skulle folksam ha 2400kr om året för trafik å 1000mil, Svedea ville ha 1900kr för halvförsäkring å 1500 mil.  så det kan löna sig att ringa runt, ställde av bilen hos folksam när jag bytte, men var tvungen att påtala att jag inte ville ha någon avställningsförsäkring eller att låta försäkringen vara vilade, dom är otroliga på att försöka att binda upp eller hålla kvar kunderna.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 november 2019 · 4 917 Inlägg

Hedis62 skrev:
, ställde av bilen hos folksam när jag bytte, men var tvungen att påtala att jag inte ville ha någon avställningsförsäkring eller att låta försäkringen vara vilade, dom är otroliga på att försöka att binda upp eller hålla kvar kunderna.

JA, om dom är så villiga att ha en kvar så ska man fråga vad dom kan erbjuda..
När man vet det billigaste priset från någon annat FB , så vet man ju var botten ligger..
Och då kan man fråga om dom kan slå det..smile
Det gjorde jag med en telefonsäljare härförleden och det sa bara KLICK i luren..smile
Ärligt talat så förstår jag mig inte på folk som  betalar TUSENlappar förmycket per år..
Tänk efter vad det blir på 10 år..

Senast redigerat av malus (6 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
elektronikfreak tummen mitt i handen
6 november 2019 · 159 Inlägg

Jag har haft Skandia som bytte namn till IF ända sedan jag hade mopedförsäkring. Men för några år sedan så blev det strul med bilförsäkringen hos IF. Jag ställde av bilen och någon knapp månad senare kom det en faktura på "avställningsförsäkring" som jag dessvärre inte uppmärksammade och sedan har jag ett svagt minne att det gick till inkasso. I vart fall... i det läget bytte jag till Dina Försäkringar enbart på grund av att dom var billigast. Har enbart trafikförsäkring och har inte varit inblandad i några trafikolyckor på över 20 år så för mig har det förflutet på bra.

Att Dina Försäkringar får så kasst omdöme på Trustpilot verkar extremt märkligt. Verkar mer som om resultaten vore manipulerade!!???

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 november 2019 · 4 917 Inlägg

Jag undrar verkligen vilken som är billigast..
Är det svedea eller aktsam?
Eller finns det någon annan uppstickaraktör som man kan satsa på för att SPARA ytterligare några tior..smile
Svedea var lite fräcka för andra året höjde dom med 130 kr , men det skulle dom inte gjort, för nu letar jag billigare..sad
Jag vill helst inte gå via compricer för då kan man förvänta sig onödiga telefonsamtal och därutöver annonser i paddan..

Senast redigerat av malus (9 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 november 2019 · 17 376 Inlägg

Har själv Folksam sedan urminnes tider. Råkat ut för några -rejält kostsamma- större skador genom åren och aldrig varit problem. Numera är premierna väldigt låga fast man får ringa och gnälla en gång per år då de försöker smyghöja istället för att sänka.

Kostade fläsk i början på 90-talet när bilen skulle försäkras men nu är det en behaglig kostnad. Dessutom så är det inget tjafs när det händer något. Värt en del i mina ögon.

Att Dina är billigt har orsaker. Undantag på på allt som kostar att ersätta... (ser hur Mack plockar fram försäkringsvillkoren nu)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 november 2019 · 4 917 Inlägg

Jag får kolla på dom då,  för jag vill ENBART betala det billigaste, som den snåljåp jag är..
Jag är ju inte den som tvunget tränger mig före för att komma fortast fram till varje pris , utan tvärtom gärna släpper andra före..
Hade alla kört så defensivt som jag  gör så kan ni ge er FN på att DÅ hade alla FB gått i konkurs på grund av brist på kundkonkurrens..smile

Senast redigerat av malus (9 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mack Forum- och sitemoderator
9 november 2019 · 26 111 Inlägg

Mack fortsätter gärna att vara naiv och i det dolda..pepparpeppar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang